Słownik Marketingowy

Poznaj pojęcia najczęściej pojawiających
się słów w marketingu. 

A  B  C  E  F  G  I  K  L  M  N  O  P  R  S  T

A

Atrybuty marki

Elementy wyróżniające daną markę na tle konkurencyjnych marek.

B

Big Data

Przetwarzanie dużej ilości danych na potrzeby działań marketingowych. Analiza wielu danych pozyskiwanych w internecie daj możliwość poznania m.in. zachowań i motywacji naszych potencjalnych klientów, dzięki czemu możemy skuteczniej wprowadzać zmiany w ofercie i procesach marketingowych.

Branding

Kreowania i budowania pozytywnego wizerunku firmy lub marki w umysłach potencjalnych klientów poprzez wykorzystywania spójnego komunikatu kierowanego do określonej grupy odbiorców.

C

Call to Action (wezwanie do działania)

Przycisk lub komunikat mający za zadanie skłonić użytkownika widzącego reklamę lub odwiedzającego stronę internetową do podjęcia określonego i pożądanego działania np. “Kup Teraz”, “Skontaktuj się z nami poprzez formularz kontaktowy” itp.

Cold Mailing

Spersonalizowany mailing wysyłanych do potencjalnych klientów, którzy dotychczas nie mieli większego kontaktu z Twoją firmą lub marką (nie zapisały się do newslettera).

Content Marketing

Marketing treści to rodzaj marketingu opierający się na publikowaniu przekazów marketingowych w formie tekstów blogowych, podcastów, filmów wideo lub infografik. Content marketing poprzez swoją nienachalną formę jest bardzo pozytywnie odbierany przez potencjalnych klientów, a to sprawia, że bardzo wiele firm wykorzystuje ten rodzaj działań w swoim marketingu.

Copywritng

Pisanie odpowiednich tekstów na potrzeby działań marketingowych np. teksty na blog lub komunikaty reklamowe. 

CTR - Click Through Rate

Współczynnik klikalności stosowany najczęściej do analizowania wyników kampanii reklamowej. Jest to stosunek między liczbą kliknięć, a wyświetleń reklamy wyrażony w procentach.

E

E-commerce

Rodzaj handlu prowadzonego w internecie np. sprzedaż produktów i usług poprzez własny sklep internetowy lub platformy sprzedażowe typu Allegro i OLX.

Edge Rank

Algorytm Facebooka odpowiadający za wyświetlania treści na newsfeedzie użytkowników. Na podstawie zebranych danych związanych z zainteresowaniami i zachowaniami użytkownika, algorytm pokazuj na tablicy Facebooku odpowiednio dobrane dla niego posty, które z większym prawdopodobieństwem zainteresują go i skłonią do spędzania dłuższego czasu na platformie.

E-mail marketing

Rodzaj marketingu wykorzystującego pocztę elektroniczną do komunikowania się z potencjalnym klientem np. newsletter lub cold mailing. E-mail marketing obejmuje m.in.: pisania treści wiadomości e-mail, analizę statystyk, tworzenie i zarządzania bazą mailignową.

F

Facebook Ads

System reklamowy Facebooka umożliwiający tworzenie sponsorowanych treści kierowanych do określonej grupy odbiorców na podstawie m.in.: lokalizacji, płci, wieku, zainteresowań i zachowań.

Fanpage

Strona na Facebooku przeznaczona dla osób chcących śledzić najważniejsze informacje dotyczące firmy, marki lub osoby publicznej na platformie społecznościowej. Dzięki fanpageowi firmy mogą promować się w systemie reklamowym Facebook Ads.

G

Google Analytics

Bezpłatne narzędzia Google do zbierania i analizowania danych dotyczących ruchu użytkowników na stronie internetowej. Google Analytics umożliwia śledzenie ruchu użytkowników bezpośrednio na witrynie www – tego, jakie podstrony przeglądają i jakie działania podejmują, a także, z jakich źródeł pochodzi ruch użytkowników.

Google Ads (dawniej Google Adwords)

System reklamowy Google umożliwiający tworzenie płatnej reklamy w wyszukiwarce Google, sieci reklamowej oraz na portalu YouTube i poczcie elektronicznej Gmail. 

I

Inbound Marketing

Marketing przychodzący to strategia polegająca na działaniach, które mają za zadanie maksymalnie zainteresować potencjalnego klienta w taki sposób, aby samodzielnie nawiązał kontakt z daną firmą lub marką. Jest to przeciwieństwo tradycyjnej nachalnej reklamy, gdzie bezpośrednio kierujemy komunikaty marketingowe do odbiorcy i stosujemy konkretne call to action w celu nakłonienia odbiorcy do kontaktu z naszą firmą i skorzystanie z oferty.

Influencer

Osoba wpływowa w internecie. Zazwyczaj mianem influencerów określamy osoby osiągające duże zasięgi i mające wpływ na skupioną wokół niej społeczność. Zazwyczaj są to twórcy internetowi w postaci blogerów, youtuberów i osób prowadzących zasięgowe profie w innych mediach społecznościowych lub celebrytów.

Influencer Marketing

Rodzaj marketingu polegający na wykorzystaniu rekomendacji i poleceń osób wpływowych (influencerów) skierowanych do określonej grupy odbiorców – najczęściej grupy aktywnie obserwującej danego influencera.

K

Konwersja

Konwersją w marketingu określamy pożądaną czynność wykonaną przez użytkownika np. zakup w sklepie internetowym lub wypełnienie formularza na landing page’u

L

Landing page (Strona lądowania)

Strona docelowa na którą jest kierowany użytkownik w celu wykonania pożądanego działania (konwersji). Zazwyczaj landing page to strona typu one-page prezentująca konkretną ofertę lub propozycje skłaniającą użytkownika do konwersji. 

Lejek Marketingowy

To model obrazujący interakcje potencjalnego klienta z firmą – od pierwszego zetknięcia się do ostatecznego zamknięcia sprzedaży (konwersji).

Link Building

Proces budowania bazy linków konkretnej witryny internetowej. Polega on na zamieszczaniu linków do pozycjonowanej strony internetowej na zewnętrznych wartościowych witrynach www – często powiązanych tematycznie z pozycjonowaną stroną.

M

Marka

To produkt lub usługa, które odróżniają się od innych konkurencyjnych produktów lub usług do tego stopnia, że można to jasno komunikować grupie odbiorców.

Marketing Automation

Działania marketingowe wykorzystujące oprogramowanie lub narzędzia służące do optymalizacji i usprawnienia procesów sprzedażowych w sposób automatyczny (bez konieczności ingerowania ludzi).

Marketing internetowy

Forma marketingu wykorzystująca internet do komunikowania się z grupą odbiorców i pozyskiwania klientów. Jest to bardzo szerokie pojęcie, na które składają się różne inne formy marketingu m.in.: influencer marketing, social media marketing itp.

Marketing Szeptany

Celem marketingu szeptanego jest dotarcie do odbiorcy z komunikatem marketingową w sposób bezpośredni, ale nie nachalny i niewymuszony – wyglądający na “spontaniczną” i naturalną informacje. Przykładem marketingu szeptanego są wszelkie dyskusje na temat marki lub firmy na forach internetowych lub grupach social media.

Marketing wirusowy (viral marketing)

To technika mająca na celu zwiększenie zasięgów marki lub firmy poprzez zainteresowanie użytkowników na tyle, by oni sami udostępniali informacje o firmie lub marce w internecie. Zazwyczaj wykorzystuje sie do tego memy lub wideo, które mają za zadanie rozbawić użytkownika, a tym samym skłonić go do pożadanej interakcji.

N

Networking

Proces nawiązywania realacji biznesowych opartych na wzajemnym zaufaniu w celu ewentualnej późniejszej współpracy, wymiany wiedzy lub umiejętności.

Newsletter

Biuletyn informacyjny wysyłany do bazy mailingowej poprzez pocztę elektroniczną.

O

Outband Marketing (marketing wychodzący)

Marketing wychodzący (Outband Marketing) to tradycyjna forma reklamy, która ma na celu poszukiwania potencjalnych klientów i budowanie świadomości istnienia marki poprzez reklamę i promocje np. reklamę w Google Ads lub Facebook Ads.

Outsourcing

Polega na przekazywaniu wyznaczonych zadań lub procesów do realizacji przez zewnętrzne firmy.

P

PageRank

Algorytm wykorzystywany przez wyszukiwarkę Google do oznaczania jakości indeksowanych stron internetowych i określania ich pozycji w wynikach wyszukiwania wyświetlanych na zapytania użytkownika.

Persona

Opis potencjalnego klienta zainteresowanego naszym produktem lub usługą. Dzięki dokładnemu określeniu naszej persony możemy skuteczniej planować działania marketingowe, wybrać odpowiednie formy dotarcia do odbiorcy, wykorzystać lepsze kreacji reklamowe i udoskonalić naszą ofertę.

Pozycjonowanie

Działania marketingowe polegające na zbudowaniu wyróżniającego się na tle konkurencji wizerunku marki w świadomości potencjalnych odbiorców.

R

Real-Time Marketing (Marketing czasu rzeczywistego)

Działania marketingowe polegające na nawiązywaniu w komunikatach marketingowych do bieżących wydarzeń ze świata i kraju. Najczęściej wydarzenia te mają duży zasięg lub są wystarczająco znane w grupie odbiorców do której kierujemy nasze działania marketingowe.

Remarketing

Rodzaj kampanii reklamowej polegający na ponownym docieraniu z komunikatem reklamowym do odbiorców, którzy już weszli w jakimś stopniu w interakcje z naszą firmą lub marką. Działania remarketingowe bardzo często wykorzystywane są w kampaniach Google Ads i Facebook Ads jako jedna z najefektywniejszych form reklamy na tych platformach.

S

SEO

Działania przeprowadzane zarówno na stronie internetowej jak i poza nią w celu dostosowania do wymogów wyszukiwarki internetowej i ostatecznie poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania wyświetlanych na konkretne zapytania użytkowników.

Social Media (Media Społecznościowe)

Media społecznościowe to platformy umożliwiające użytkownikom komunikowanie się i interakcje.

SPAM

Niechciana i nieistotna wiadomość elektroniczna najczęściej rozpowszechniana za pomocą poczty elektronicznej.

Strategia Marketingowa

Jasno określone zasady działań marketingowych, które pozwolą skutecznie i efektywnie prowadzić działalność i maksymalizować zyski. 

T

Targetowanie / Target

Proces selekcji odbiorców służący do określenia docelowej grupy osób, które z największym prawdopodobieństwem będą zainteresowane konkretnym produktem lub usługą. O targetowaniu najczęściej mówimy w kontekście reklamy na Facebooku i Google.

Telemarketing

Rodzaj marketingu bezpośredniego wykorzystujący komunikacje telefoniczną z potencjalnym odbiorcą.