Z racji rozwoju Internetu praktycznie każda firma musi zadbać o pewną widoczność w sieci. Wiąże się z tym założenie strony internetowej oraz utworzenie identyfikacji wizualnej.
Kluczowym elementem tego ostatniego czynnika jest logo firmowe, które będzie służyć jako symbol pozwalający odróżnić jedno przedsiębiorstwo od drugiego.
Aby zdobyć takie logo, warto oczywiście skorzystać z usług profesjonalnego projektowania logo firmowego. Zanim jednak to zrobisz, jako klient powinieneś orientować się także w tym, co w procesie projektowania logo prowadzi do sukcesu lub porażki. W tym artykule poznasz dlatego 6 błędów, które są popełniane podczas projektowania logo.
Spis treści:
Logo w formie grafiki rastrowej zamiast wektorowej
Zanim przejdziemy do kwestii dotyczących samego designu, jak i sposobu współpracy na linii klient-wykonawca, omówmy ważną kwestię techniczną. W skrócie grafika rastrowa budowana jest za pomocą pikseli, podczas gdy wektorowa składa się z matematycznie określonych punktów.
Dzięki tej właściwości logo stworzone za pomocą grafiki wektorowej dostosowuje się do rozmiaru, w jakim ma być wykonane. Sprawia to, że bez względu na to, w jakiej skali się je stworzy, logo zachowa swoją jakość.
Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku logo firmowego wykonanego w grafice rastrowej. Na pierwszy rzut oka nie ma żadnych różnic, jednak po wykonaniu dużego zbliżenia da się zauważyć liczne piksele. Z kolei w przypadku powiększenia dochodzi do rozciągnięcia się logo i utraty jakości.
Warto pamiętać o tej kwestii, gdyż logo zaprojektowane z wykorzystaniem grafiki rastrowej potrafi po czasie przysporzyć wiele problemów. Początkowo projekt może wydawać się w porządku, jednak później okazuje się, że nie możesz zamieścić pomniejszonej wersji logo na dokumencie firmowym, gdyż staje się ono rozpikselowane.
Nie jesteś także w stanie przenieść logo do większych rozmiarów, gdyż na szyldzie lub bilbordzie jest ono z kolei rozciągnięte. Problemy mogą pojawić się także w przypadku jakości logo firmowego na stronie internetowej – jeśli nie jest ono odpowiednio skalowalne, na niektórych urządzeniach mobilnych wystąpią problemy z jego wyświetlaniem.
Dlatego też podczas projektowania logo firmowego powinno korzystać się z takiego oprogramowania jak Adobe Illustrator lub Corel Draw, a nie Adobe Photoshop.
Problemy z typografią
Typografia to jeden z ważniejszych aspektów podczas pracy nad logo firmowym, jednak wielu designerów popełnia w tym aspekcie poważne błędy. Oto kilka czynników, na które pod tym względem należy zwracać szczególną uwagę:
Przestrzenie
Zbyt duże lub za małe przestrzenie między literami mogą poważnie wpłynąć na czytelność tekstu znajdującego się w logo. Problemy takie potrafią stać się szczególnie uciążliwe podczas powiększania lub pomniejszania logo do rozmiarów, jakich wcześniej nie zakładano. W najgorszych przypadkach dochodzi do niezamierzonej dwuznaczności:
Dobór czcionki
Times New Roman czy Arial to znane czcionki, które zwykle stosuje się w dokumentach. W przypadku logo firmowego warto jednak poeksperymentować z innymi rodzajami. Z drugiej strony należy uważać na takie czcionki jak Comic Sans, Papyrus czy Curlz – nie cieszą się one zbyt dobrą opinią wśród wielu designerów.
Wykorzystanie zbyt wielu rodzajów czcionek
Więcej niż 3 rodzaje czcionek w projekcie logo firmowego to zdecydowanie za wiele. W większości przypadków 2 warianty w pełni wystarczą. Zbytnia różnorodność może prowadzić do zamieszania, zwłaszcza że w logo zwykle nie znajdziemy wiele tekstu.
Zbytnie poleganie na trendach
Trendy w projektowaniu logo pojawiają się regularnie. Z czasem nie tyle, ile odchodzą, co po prostu przekształcają się w utarte schematy. Świetnie zaprojektowane logo firmowe powinno być ponadczasowe – trudno to osiągnąć, mocno trzymając się kolejnych to trendów.
Co można uznać za oklepany trend? Jeden z największych to tzw. corporate swoosh:
Jak widać, przyjmuje on różne formy, jednak kluczowy jest tu jeden czynnik – „podkręcony” element graficzny. Schemat ten swoją popularność zapewne zdobył dzięki rozpoznawalnemu na całym świecie logo Nike, które do pewnego stopnia także zawiera ów „swoosh”. Niemniej jednak z czasem zbyt wiele organizacji zaczęło naśladować ten trend w kontekście projektowania logo, przez co stał się on zbyt, mówiąc potocznie, oklepany.
Jeśli zatem zależy Ci na oryginalnym projekcie, warto być świadomym funkcjonujących lub byłych trendów i w większości przypadków ich unikać.
(Potencjalnie) monogram
Choć błąd ten można podpiąć także pod poprzedni punkt, czyli zbyt często wykorzystywane klisze, to warto przyjrzeć się mu osobno. Monogram to logo, które powstaje z inicjałów firmy (np. z firmy „Adam Programowanie” zrobi się AP). Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się, że jest to w miarę proste i dobre rozwiązanie, to jednak sprawia nieco problemów.
Przede wszystkim trudno jest określić, jaki ma być wydźwięk owego logo firmowego. Same inicjały firmy nie wystarczą do przekazania owej wiadomości. Oprócz tego na samym początku lepiej będzie, jeśli w logo znajdzie się pełna nazwa firmy.
Oczywiście niektóre przedsiębiorstwa jak HP (Hewlett-Packard), FedEx (Federal Express) czy IBM (International Business Machines) posługują się monogramami, jednak zrobiły to dopiero po już stosunkowo długoletnim funkcjonowaniu na rynku i zdobyciu rozpoznawalności.
Z tego też powodu monogramu nie należy całkowicie unikać, pod warunkiem, że uda się z niego stworzyć naprawdę unikalne i jakościowe logo firmowe.
Za dużo osobistej wizji designera
Profesjonalni projektanci logo to często pasjonaci, którzy bardzo lubią swoją pracę. Agencje, jak i freelancerzy chcą także rozbudowywać swoje portfolio o coraz to kreatywniejsze projekty, które będą prezentować ich umiejętności. Jaki problem się w tym kryje?
Otóż projektant może tworzyć logo dla siebie, a nie dla klienta. Z tego powodu jego praca będzie odzwierciedlać osobiste dążenia (bardzo unikalny i efektowny projekt, którym można się pochwalić), a nie cele klienta.
Oprócz tego projektanci logo mogą także testować pewne nowe techniki albo i odwrotnie – kurczowo trzymać się pewnych swoich ulubionych. Czynniki te potrafią sprawić, że końcowy rezultat nie pokryje się z tym, czego naprawdę oczekuje klient.
Jak temu przeciwdziałać? Opisane powyżej ryzyko da się zminimalizować, jeśli nad logo pracuje odpowiedni zespół – nasza agencja reklamowa Owocni to zgrana i doświadczona ekipa, w której każdy wnosi do projektu coś od siebie. Dzięki temu każdy dba o to, aby końcowy projekt był jak najbardziej zadowalający dla klienta.
Za dużo osobistej wizji klienta
Praca nad logo firmowym wymaga dwóch stron. Jako że omówiliśmy sobie właśnie pułapkę, w jaką mogą wpaść designerzy, warto wspomnieć o roli klienta. Oczywiście to jego zdanie i decyzje mają ostateczne znaczenie, jednak nie można dopuścić do tego, aby stało się to przyczyną problemów.
Klient musi być zadowolony z rezultatu pracy, jednak należy zaznaczyć, że to nie on jest w tym przypadku specjalistą od projektowania logo firmowego. W przeciwnym razie nie zlecałby tego zadania komuś innemu.
Może to prowadzić do tego, że niektóre z jego pomysłów będą tak naprawdę błędne – jak choćby zaprojektowanie logo według jednego z opisanych wcześniej nadużywanych trendów. Rolą designerów jest wtedy przystępne wytłumaczenie, dlaczego dana idea nie jest dobra oraz zaproponowanie alternatywy.
Mając na uwadze powyższe kwestie, jak i to, co napisałem w poprzednim podpunkcie, tym bardziej kluczowe jest zadbanie o dobrą komunikację między klientem a projektantami logo firmowego.
W takiej sytuacji każda ze stron będzie się nawzajem „pilnować” – klient będzie uważał, aby designerzy zbytnio nie ponieśli się swojej wizji, podczas gdy projektanci jako eksperci będą mieć na uwadze, aby projekt był zrealizowany według branżowych standardów. To właśnie taka relacja pozwoli osiągnąć najlepszy efekt podczas projektowania logo firmowego.
Podsumowanie
Logo firmowe to ważny element identyfikacji wizualnej. Warto zatem dołożyć wszelkich starań, aby jego jakość była jak najlepsza. Mam nadzieję, że znajomość opisanych tutaj błędów ułatwi Ci współprace, jeśli zlecisz komuś zaprojektowanie logo.
Warto doczytać:
- Darmowe narzędzia online do tworzenia grafiki – Sprawdź jak stworzyć grafikę online – Poznaj darmowe i online-owe narzędzia do tworzenia grafiki
- TOP 10 przydatnych narzędzi w marketingu internetowym – Poznaj 10 przydatnych narzędzi do prowadzenie marketingu internetowego
- 6 przydatnych narzędzi do tworzenia treści w internecie – Poznaj 6 narzędzi przydatnych przy tworzeniu treści na potrzeby internetu
Daniel Podgórski
Copywriter, który współpracuje z agencją Owocni. Owocni oferują przede wszystkim usługi profesjonalnego projektowania logo firmowego dla małych i średnich przedsiębiorstw, tworząc oryginalne i zapamiętywalne projekty logo. Dają także 100% gwarancji satysfakcji, jak i nielimitowaną liczbę wprowadzanych poprawek. Dzięki temu ich klienci są zawsze zadowoleni.