Do przeczytania w 5 min.

Dlaczego reklama Google Ads została odrzucona? – Podstawowe zasady tworzenia kampanii

W przypadku marketingu internetowego, poznanie, a w konsekwencji realizowanie wymogów reklam Google Ads jest niezwykle ważne. Trzeba sobie bowiem zdawać sprawę z tego, że Google chce Ci pomóc, jako reklamodawcy dotrzeć do potencjalnego klienta, jednak jego rolą jest także dbanie o potrzeby oraz komfort odbiorcy.

Zasady reklamowe Google Ads służą więc temu, aby skutecznie pogodzić interesy obu stron, co jak nietrudno się domyślić nie jest wcale takie proste…

Zacznijmy od początku

Treść reklamy oraz jej forma wizualna została już przygotowana, wyobrażasz sobie, że przekieruje ona rzesze klientów na Twoją stronę internetową, zwiększając znacząco konwersję, ale…okazuje się, że nie otrzymuje ona akceptacji Google, a Twoje konto jest zagrożone nieodwracalnym zawieszeniem. Zastanawiasz się co się stało? Sprawa jest prosta: twoja reklama nie spełniła określonych standardów, o których być może nawet nie miałeś pojęcia.

Jeżeli chodzi o to, czego wymaga Google, to uwaga skupiona jest tutaj na czterech głównych obszarach:

Algorytm Google analizuje każdą nową reklamę, biorąc pod uwagę te właśnie czynniki i sprawdza, czy może ona zostać zatwierdzona – stosunkowo często zdarza się jednak tak, że zostaje ona zawieszona, ograniczona, albo wręcz odrzucona, co można sprawdzić na swoim koncie Google Ads.

Spis treści:

Dlaczego reklama Google Ads zostaje odrzucona?

Używanie znaków towarowych bez zgody właściciela

Jeżeli chodzi o najczęściej pojawiające się przyczyny odrzucenia reklamy to na początek stawki wysuwa się problem związany z używaniem znaków towarowych bez zgody ich właścicieli.

Problem ten stosunkowo łatwo jest jednak rozwiązać, zwracając się do dysponenta znaku towarowego z prośbą o poinformowanie Google o zgodzie na jego używanie w kampanii Ads.

Jeżeli nasza firma to sklep internetowy, który np. sprzedaje produkty firm sportowych takich jak Rebook czy Adidas sprawa jest prosta, firmom tym również zależy na tym, abyś Ty sprzedał jak najwięcej ich produktów, więc nie powinny mieć nic przeciwko wykorzystaniu ich brandu w kampanii GA.

Treści podlegające ograniczeniom

Kolejna sprawa to treści podlegające ograniczeniom, mowa przede wszystkim o treściach dotyczących hazardu, alkoholu, wszelkich innych używek czy też kwestii politycznych. Wszystkie tego typu „kontrowersyjne” tematy mogą być problemem i spowodować, że Google nie zdecyduje się na publikowanie naszej reklamy.

W naszym kraju ograniczeniom podlegają także reklamy związane z tematyką opieki zdrowotnej i leków – w Polsce zakazana jest np. promocja aptek internetowych.

Treści niedozwolone

Kwestia treści niedozwolonych to z kolei temat bardziej oczywisty, chodzi tutaj o treści zupełnie nieakceptowalne, a więc np. o reklamowanie podróbek, produktów stwarzający zagrożenie czy usług takich jak hakerstwo lub sprzęt antyradarowy.

Reklama, która zawiera tego typu informacje, zostanie automatycznie odrzucona, a całe konto użytkownika, który próbował ją upublicznić zawieszone i to zazwyczaj nieodwracalnie.

Treści negatywne — raniące użytkowników

Odrębną grupą treści niedozwolonych, o których warto powiedzieć są treści negatywne, a więc takie, które ranią użytkowników m. in. nawoływanie do nienawiści, przemocy, znęcania się nad innymi itp. W tym miejscu trzeba postawić sprawę jasno – nawet humorystyczne wykorzystanie tego typu tematyki w reklamie Google Ads jest niedopuszczalne i może za sobą pociągnąć poważne konsekwencje.

Ostatnia kwestia to sprawy techniczne i normy redakcyjne, którym to poświęcam osobny akapit.

Kwestie techniczne w kampaniach Google Ads

Google oczekuje od nas jako od reklamodawców czytelnych, profesjonalnie przygotowanych treści, które mają odpowiadać na potrzeby odbiorcy, wzbudzając w nim pozytywne emocje.

Jak sprawić, aby nasza reklama została uznana przez Google za spełniającą te wymagania? To proste, kierując się kilkoma podstawowymi zasadami:

Jakość treści

Reklama, którą przygotujemy musi być czytelna, zrozumiała oraz jasno nawiązująca do charakteru firmy, którą promuje.

Kolejna kwestia to poprawne dane – chodzi tutaj przede wszystkim o nazwę i adres domeny. Nie bez znaczenia są także kwestie związane z grafiką, wideo oraz audio – wszystko to musi być odpowiedniej jakości i to zarówno jeżeli chodzi o reklamę, jak i stronę docelową, na którą potencjalnie przekierowany zostanie jej odbiorca.

Identyfikowalność

Dobrze przygotowana reklama to taka, która pozwala na łatwą identyfikację firmy oraz jej produktów. Jeżeli Twoja reklama tego nie spełnia, to może zostać zawieszona przez mechanizmy Google.

Pisownia i stylistyka

Google konsekwentnie odrzuca reklamy, które emanują wykrzyknikami, wykorzystują powtórzenia lub zawierają bardzo ogólne wezwania do działania typu „kliknij tutaj”.

Niedopuszczalne są także błędy ortograficzne oraz gramatyczne, chyba że stanowią część znaku towarowego lub nazwy marki czy też produktu.

Spore znacznie w przypadku reklam multimedialnych ma także ich stylistyka, więc odpowiednie przygotowanie, jeżeli chodzi o kwestie migania czy błyskania (zbyt duża ilość takich efektów może skutkować odrzuceniem reklamy).

Symbole i wielkie litery

Analizując odrzucone reklamy, z łatwością zauważyć można, że Google nie preferuje nadużywania i nieprawidłowego używania dużych liter (z wyjątkiem znaków towarowych), a także symboli. Powtarzane znaki interpunkcyjne, takie jak np. wielokropki czy wykrzykniki mogą spowodować, że reklama nie zostanie zaakceptowana.

Promocja w Google rządzi się pewnymi zasadami i jako reklamodawcy musimy to po prostu zaakceptować, a także się do tego dostosować, w przeciwnym wypadku nasza często bardzo przemyślana reklama zostanie odrzucona, a w konsekwencji cały czas, jaki przeznaczyliśmy na jej tworzenie pójdzie na marne, czego z pewnością chcielibyśmy uniknąć.

Jeżeli chodzi o e-marketing, to musimy się pogodzić z tym, że zasady tworzenia treści reklamowych cały czas się zmieniają, dlatego tak ważne jest, aby wciąż na bieżąco śledzić, co jest dozwolone, a co niekoniecznie mile widziane.

Warto doczytać:

  1. Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce – czyli automatyczne tworzenie skutecznych reklam w Google Ads? – Dowiedź się jak tworzyć reklamy w Google Ads w sposób automatyczny
  2. Jak uskutecznić swoją reklamę w Google Ads? Tworzymy cele i zwiększamy konwersje – Popraw efektywność kampanii reklamowej w Google Ads i zwiększ sprzedaż w swoim biznesie
  3. Dopasowania słów kluczowych w Google Ads – Co to jest i jak je stosować? – Dowiedź się wszystkiego co warto na temat dopasowań słów kluczowych w kampaniach Google Ads

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl