Do przeczytania w 6 min.

Jak copywriting pomoże Ci w tworzeniu reklam na Facebooku?

Facebook Ads to jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi reklamowych w marketingu internetowym. Pozwala ono markom skutecznie docierać do wielu grup docelowych, wykazywać się kreatywnością oraz wchodzić w bezpośrednie interakcje z odbiorcami.

Niestety, choć sam panel do tworzenia reklam jest dość prosty i intuicyjny, ich właściwa konfiguracja wymaga sporej wiedzy i doświadczenia. Jedną z umiejętności niezbędnych do tworzenia skutecznych reklam jest copywriting. Pomoże on zainteresować odbiorców zawartością sponsorowanego wpisu, a tym samym zwiększyć jego konwersję.

Jak więc skutecznie wdrażać reklamy na Facebooku i czy warto powierzyć to zadanie copywriterowi?

Spis treści:

Specjalista od płatnych reklam czy copywriter – kto tworzy reklamy na Facebooku?

Ponieważ z technicznego punktu widzenia uruchamianie kampanii reklamowych na Facebooku jest proste, wiele małych i średnich firm próbuje prowadzić je samodzielnie. Nie każda z nich jednak wie, że stworzenie skutecznej reklamy Facebook Ads wymaga rzetelnego przygotowania.

Korzystanie z narzędzi Facebooka powinno być częścią przemyślanego planu marketingowego uwzględniającego specyfikę wybranej grupy odbiorców. Dobra reklama wymaga również właściwej grafiki oraz tekstu.

Jeśli rozważasz zatrudnienie profesjonalisty, najpierw musisz zrozumieć, czym zajmują się poszczególni specjaliści. Choć mogłoby się wydawać, że reklamę na Facebooku najlepiej przygotuje doświadczony specjalista od płatnych reklam internetowych, rzeczywistość jest znacznie bardziej skomplikowana.

Znajomość analityki Facebooka i tajników panelu administracyjnego to nie wszystko. Aby reklama była naprawdę skuteczna, oprócz umiejętnej konfiguracji ważny jest również perswazyjny komunikat – czyli doskonały copywriting.

Copywriting w reklamach na FB – dlaczego jest ważny?

Tekst w reklamie na Facebooku jest jednym z najważniejszych elementów. To właśnie on często decyduje o tym, czy odbiorca kliknie w odnośnik, zapozna się z jego treścią, a nawet dokona zakupu.

Aby więc tworzyć przekonujące, perswazyjne teksty, potrzebny jest nie tylko dobry warsztat pisarski, ale również wiedza z zakresu marketingu i psychologii. Takie właśnie kompetencje posiada doświadczony copywriter.

Niestety, choć wielu specjalistów od reklam płatnych świadczy usługę kompleksowego przygotowania kampanii, nie każdy z nich potrafi wystarczająco skutecznie posługiwać się językiem. Zanim więc zatrudnisz fachowca od płatnych reklam upewnij się, że współpracuje on z profesjonalnym copywriterem lub sam ma opanowane wszystkie aspekty pisania tekstów pod reklamy na FB.

Limit znaków w poście reklamowym – jak go wykorzystać?

Copywriting to także umiejętność zawarcia niezbędnej treści w krótkiej formie. Jednym z najistotniejszych ograniczeń w tworzeniu reklam na Facebooku jest właśnie limit znaków, jakie wyświetlają się na początku postu reklamowego.

Tworząc tekst do reklamy samodzielnie, pamiętaj o tym, aby wszystkie istotne informacje zawrzeć w odpowiednio krótkim komunikacie. Nie jest to łatwe i nierzadko wymaga dużej kreatywności.

Dobry copywriter jest świadomym twórcą i będzie potrafił przekazać maksimum treści w minimalnej liczbie słów. Ponadto dobierze wyrażenia tak, aby wywarły możliwie największy wpływ na odbiorcę i jego decyzje zakupowe.

Jeśli nie jesteś więc pewny, czy potrafisz zrobić to samodzielnie, współpraca z profesjonalistą może okazać się dobrym pomysłem. Sprawny copywriting w postaci krótkiego, chwytliwego komunikatu pomoże Ci znacznie zwiększyć konwersję reklamy.

Poznaj grupę odbiorców i mów jej językiem

Facebook daje szerokie i szczegółowe możliwości targetowania odbiorców. Dzięki jego narzędziom możesz dotrzeć do osób konkretnej płci, wieku, osób mieszkających w wybranych krajach, miejscowościach i regionach, mających określone zainteresowania i przyzwyczajenia. Każda taka grupa przejawia pewne cechy, do których należy dostosować sposób komunikacji.

Tworząc więc teksty do reklamy, koniecznie weź pod uwagę swoją grupę docelową i dobierz język tak, aby był dla jej członków możliwie czytelny i przekonujący. Pisząc, musisz uwzględnić ich oczekiwania, potrzeby, a także używać wyrażeń i słów, które są dla nich znane i naturalne.

Przykładowo, język reklamy kierowanej do 18-latków zainteresowanych kursem prawa jazdy będzie zupełnie inny niż komunikat przeznaczony dla kobiety w średnim wieku poszukującej sukienki na firmowy bankiet. Odpowiednie operowanie językiem, czyli skuteczny copywriting, to jeden z najważniejszych kroków do tego, aby odbiorcy zainteresowali się Twoją reklamą.

Copywriting w reklamie na Facebooku – sztuka perswazji

Niezależnie od tego, czym charakteryzuje się Twoja grupa odbiorców, pisząc teksty do reklam na Facebooku nie zapominaj również o tym, że powinny one być możliwie perswazyjne.

Pamiętaj, aby używać krótkich, konkretnych zdań zawierających jasny przekaz. Umieszczaj też w tekście bezpośrednie zwroty do odbiorcy oraz Call To Action – wzywające do podjęcia określonych działań.

Pisanie perswazyjnych tekstów jest bardzo trudne i wymaga dobrego poznania grupy docelowej. Komunikat nie powinien być zbyt nachalny ani reklamowy, lecz w naturalny sposób angażować czytelnika i zachęcać go do interakcji z postem.

Jeśli zrobisz to nieumiejętnie, możesz osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego – klienci zignorują Twoją wiadomość, a nawet uznają ją za irytującą. Może się to przyczynić nie tylko do obniżenia skuteczności reklamy, ale również do pogorszenia wizerunku marki.

Pozycjonuj reklamę w umyśle odbiorcy

Choć tekstów do reklam na Facebooku nie musimy pisać zgodnie z zasadami SEO, używanie słów kluczowych jest bardzo istotne, aby “wypozycjonować” treść w świadomości odbiorcy.

Dobry copywriter będzie potrafił wybrać najważniejsze wyrażenia związane z przedmiotem reklamy oraz zastosować je w komunikacji w odpowiednich miejscach i ilościach.

Umiejętne używanie słów kluczowych sprawi, że potencjalny klient powiąże Twoją reklamę z konkretnymi emocjami i skojarzeniami. Dzięki temu podczas podejmowania decyzji zakupowej będzie w stanie szybciej przywołać wizerunek Twojej marki, co zwiększy szansę na to, że do jego koszyka trafi właśnie Twój produkt. Zapamięta on również Twoją reklamę na długo – nierzadko na znacznie dłużej niż okres trwania jej emisji.

Dobry copywriting pomoże Ci budować wizerunek, lojalność klienta wobec marki, a w długim okresie zwiększać wyniki sprzedażowe.

Mów głosem swojej marki

Zwracając się do odbiorców z poziomu fanpage’a, masz możliwość mówienia do nich zupełnie bezpośrednio. Działalność w mediach społecznościowych to doskonała okazja do nawiązywania dialogu i dynamicznego budowania relacji z odbiorcami.

Dobra reklama jako element komunikacji nie tylko powinna być dopasowana do specyfiki odbiorców, ale też wyrażać charakter i wartości samej marki. Zadbaj więc o atrakcyjność i spójność emitowanego przez siebie przekazu. Publikowane treści powinny być zawsze utrzymane w podobnej konwencji, nawet w przypadku, gdy profil prowadzą różne osoby,

Tę samą zasadę należy zastosować w reklamach na Facebooku. Kompetentny copywriter wykorzysta swoją wiedzę o osobowości marki i umiejętności pisarskie, by przygotowane Facebook Ads były zgodne z wizerunkiem Twojej firmy. Pomoże Ci to budować zaufanie odbiorców i korzystnie wpłynie na ich decyzje zakupowe.

Choć mogłoby się wydawać, że uruchomienie reklamy na Facebooku to nic skomplikowanego, sprawienie, aby była naprawdę skuteczna, nie jest już takie proste. Aby osiągnąć oczekiwany efekt, kampania powinna być połączeniem umiejętności technicznych z perswazyjnymi komunikatami.

Tworząc reklamy na Facebooku, nie zapominaj więc o profesjonalnych i skutecznych tekstach. Współpracując z copywriterem i wykorzystując jego kompetencje, znacznie zwiększysz swoje szanse na to, że krótki post przyniesie długoterminowe zyski.

Warto doczytać:

  1. Jak tworzyć skuteczne kreacje sprzedażowe? 6 ważnych zasad – Dowiedź się jak tworzyć skuteczne kreacje reklamowe na Facebooku
  2. Jak optymalizować reklamy na Facebooku? 3 błędy, których należy unikać – Poznaj najczęstsze błędy przy optymalizacji reklamy na Facebooku
  3. Targetowanie reklamy na Facebooku po zainteresowaniach – co warto wiedzieć? – Dowiedź się jak poprawnie kierować swoje reklamy na Facebooku po zainteresowaniach 

Izabela Aftyka

Copywriterka oraz założycielka firmy Copywriting Biznesowy. Specjalizuje się w projektowaniu skutecznych tekstów sprzedażowych oraz tworzeniu strategii komunikacji dla marek. Swoimi słowami wspiera małe i średnie firmy, a na blogu dzieli się wiedzą o copywritingu.