Jak optymalizować reklamy na Facebooku? 3 błędy, których należy unikać - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Jak optymalizować reklamy na Facebooku? 3 błędy, których należy unikać

Podziel się!

Uruchomienie reklamy na Facebooku nie jest takie trudne jak późniejsza weryfikacja i optymalizacja kampanii. Jak to zrobić i uniknąć najczęstszych błędów? O tym przeczytasz w tym artykule.

Po uruchomieniu swojej kampanii reklamowej w menedżerze reklamy na Facebooku będziemy mieli dostępnych kilkadziesiąt różnych wskaźników, na podstawie których będziemy optymalizować nasze reklamy.

Oczywiście nie należy monitorować wszystkich wskaźników w menadżerze. W odniesieniu do celów biznesowych Twojej firmy wybierz 3-5 kluczowych wskaźników, które będą decydować o powodzeniu kampanii.

Pamiętaj, że wyznaczając sobie więcej niż jeden cel do każdego z nich musisz ustalić osobne mierniki.

 

Jak mierzyć konwersje na Facebooku?

Jednym z największych wyzwań dla marketera jest poprawne zbieranie danych. W tym celu musisz wdrożyć odpowiednie kody śledzące na swojej stronie internetowej – czyli kod Pixel Facebooka.

O tym co to jest kod Pixel Facebooka i jak go zainstalować napisałem oddzielny artykuł na blogu. Możesz go przeczytać klikając tutaj.

Gdy już uda Ci się zainstalować poprawnie kod Pixel na swojej stronie internetowej warto jeszcze podpiąć tzw. konwersje niestandardowe. Posłużą do mierzenia różnych rodzajów konwersji na stronie www jak np. pobrania ebooka, zapisy do newslettera czy też wypełnienia formularza kontaktowego.

Pamiętaj, że piksel Facebooka musi zbierać przede wszystkim takie informacje jak:

    • zdarzenia na ścieżce zakupowej (liczba wejść na stronę, dodania do koszyka, zakupy itp.)
    • wartości zamówień– o ile działasz w branży e-commerce.

Warto też dodawać do linków wykorzystywanych w kampanii reklamowej tagi UTM, dzięki temu dokładnie powiążesz sesje i zachowanie użytkownika z konkretną kampanią.

Dodatkowo polecam Ci wyposażyć się w inne dodatkowe narzędzia, które pozwolą Ci lepiej analizować dane.

Oto 5 przydatnych narzędzi i aplikacji do analizowania danych:

  1. Facebook Analytics – narzędzie analityczne Facebooka, które umożliwia analizę danych z kilku źródeł i platform.
  2. Google Analytics – narzędzie analityczne od Google, które pozwala na śledzenie zachowań użytkowników na stronie internetowej. O tym jak zainstalować GA na swojej stronie przeczytasz tutaj.
  3. Hotjar – narzędzie umożliwia dokładniejszą analizę zachowań użytkownika, dzięki wykorzystaniu map ciepła czy nagrań sesji użytkowników, którzy przeglądali Twoją stronę internetową. Dzięki takim informacją dowiesz się jak użytkownicy korzystają z Twojej witryny i dlaczego dochodzi do takich, a nie innych zdarzeń.
  4. Google Sheets – darmowy arkusz kalkulacyjny od Google. Służy do analizowania surowych danych i tworzenia własnych zestawień.
  5. Google Data Studio – narzędzie pozwala nam w czytelny sposób przedstawić dane w jednym miejscu z wielu źródeł.

 

Jakich błędów unikać przy optymalizacji reklamy?

Jednym z największych błędów marketerów analizujących dane w menedżerze reklamy na Facebooku jest korzystanie z domyślnych sposobów prezentacji danych – czyli układ kolumn “Wyniki”.

W takim widoku otrzymujemy bardzo niewielką część danych i niektóre z nich nie będą dla nas aż tak istotne. Brakuje tam przede wszystkim informacji o przychodach i zwrocie wydatków na reklamę.

Jak zmienić domyślne ustawienia kolumn w menedżerze reklamy na Facebooku?
W tym celu w musimy wybrać opcje “Dostosuj kolumny”, która wyświetli nam się po kliknięciu w przycisk służący do wyboru układu kolumn – domyślnie powinien znajdować się tam napis “Kolumny: Wyniki”.

 

Następnie odszukaj w sekcji “Konwersje” takie rzeczy jak “Zakupy” i “Zwrot z wydatków na reklamę (ROAS)”, a następnie zaznacz odpowiednie checkboxy jak na screenie poniżej.

 

Dzięki temu Twój menedżer reklamy na Facebooku będzie prezentował nieco więcej przydatnych informacji.

Innym błędem jest brak wiedzy na temat tego jak Facebook zlicza konwersje na stronie internetowej. Domyślny sposób zliczania to 28 dni po kliknięciu i 1 dzień po wyświetleniu.

Co to oznacza? Jeżeli ktoś kliknie reklamę, a następnie dokona zakupu w ciągu 28 dni z innego źródła (np. wchodząc z wyszukiwarki Google) to Facebook tę konwersję zapisze na swoje konto. W przypadku wyświetleń wygląda to podobnie, z tym że reklama musi się wyświetlić kilka sekund na tablicy FB, a następnego dnia użytkownik musi dokonać zakupu.

Dlatego warto oprócz domyślnego widoku włączyć w menedżerze reklamy wyświetlanie dodatkowych modeli atrybucji. Zazwyczaj polecam wybrać opcje 1 dzień i 7 dni po kliknięciu.

Aby ustawić dodatkowe modele atrybucji w menedżerze reklamy na Facebooku należy ponownie wejść w “Dostosuj kolumny” i w prawym dolnym rogu okienka odnaleźć opcje “Porównanie przedziałów czasowych”.

Po kliknięciu wyświetli się nam okienko jak na poniższym screenie. Wystarczy tak samo zaznaczyć checkboxy, aby można było śledzić konwersje 1 dzień i 7 dni po kliknięciu.

 

Ostatnim błędem przed którym chciałbym Was ustrzec to zły dobór zdarzeń do optymalizacji. W przypadku gdy prowadzimy sklep internetowy najpewniej wybierzemy jeden z dwóch dostępnych celów w menedżerze reklamy; sprzedaż z katalogu lub konwersja.

W każdym z tych celów algorytm Facebooka będzie starał się dotrzeć do osób, które najwyższym prawdopodobieństwem wykonają pożądane działanie – np. zakup w sklepie.

Niestety brzmi to naprawdę świetnie, ale w praktyka wygląda nico inaczej. W sytuacji gdy startujemy z nowo postawionym sklepem internetowym liczba dokonanych zakupów może być niewielka, a co z tym idzie – algortym Facebooka ma zbyt mało informacji, aby móc efektywnie optymalizować kampanie.

Dlatego w takiej sytuacji zdecydowanie lepszym wyborem będzie optymalizacja kampanii w oparciu o zdarzenia “dodanie do koszyka”. Zazwyczaj na sklepach internetowych tego typu zdarzeń jest znacznie więcej niż zakupów, to też nasz algorytm będzie mógł uzyskać więcej informacji i lepiej optymalizować kampanie.

To tyle jeżeli chodzi o optymalizacje kampanii reklamowych na Facebooku. Mam nadzieję, że artykuł przyda się kilku osobom, które chcą samodzielnie analizować i poprawiać wyniki swoich kampanii reklamowych.

Na koniec jeszcze dodam, że nie warto analizować tylko i wyłącznie wskaźników wyświetlanych w menedżerze reklamy na Facebooku, ale również wyjść poza to narzędzie i porównać jego wyniki z innymi np. Google Analytics.

To pozwoli nam uzyskać nieco szerszą perspektywę skuteczności naszych działań reklamowych.