Jednym z najczęściej pomijanych elementów w tworzeniu oraz optymalizacji kampanii reklamowej na Facebooku jest brak stosowania wykluczeń. Dlatego dziś podpowiem Ci jak je wykorzystywać, aby uzyskiwać lepsze efekty.
Wykluczenia w reklamie na Facebooku pozwalają na tworzenie bardziej precyzyjnych grup odbiorców i pomagają unikać kilku istotnych błędów w poprawnym działaniu reklamy na Facebooku.
Jeżeli temat wykluczeń na Facebooku cię zainteresował – to zapraszam do dalszej lektury;)
Spis treści:
Czym są wykluczenia?
Tworząc reklamy na Facebooku wybieramy odpowiednią lokalizację i zainteresowania, aby móc dotrzeć z naszą reklamą do odpowiedniej grupy odbiorców. Wykluczenia natomiast dają nam możliwość dodatkowego określenia, kto w tej grupie nie powinien się znaleźć.
Powiedzmy, że chcesz dotrzeć do wszystkich osób na Facebooku aktywnych fizycznie, ale nie chcesz w tej grupie mieć osób, które biegają.
Dzięki temu zaznaczając w zainteresowaniach opcje “Aktywność Fizyczna” docieramy do prawie 8 mln użytkowników Facebooka w Polsce, ale gdy wykluczymy z tej grupy osoby zainteresowane bieganiem, to nasza grupa zmniejsza się do poziomu 3,3 mln osób.
Oczywiście, to tylko taki przykład i przedstawione ustawienie zapewne nie pozwoli nam dotrzeć do osób faktycznie aktywnych fizycznie. W tak przedstawionej grupie odbiorców pewnie znajdą się takie osoby, które tylko są zainteresowane aktywnością fizyczną, ale same nie ćwiczą;)
Dlaczego warto stosować wykluczenia?
Jednym z ważniejszych powodów, dla których warto je wykorzystywać w swoich ustawieniach jest to, że unikniemy sytuacji, w której będziemy docierać ciągle do tych samych osób.
Jak to możliwe?
Przypuśćmy, że chcesz przetestować kilka grup odbiorców o różnych zainteresowaniach. W jednej grupie wybierasz w zainteresowaniach kosmetyki, a w drugiej grupie salony urody.
W takiej sytuacji, gdy nie zastosujesz wykluczenia (np. w grupie o zainteresowaniach kosmetyki wykluczeniem będzie salony urody i odwrotnie) to ryzykujesz, że algorytm Facebooku będzie pokazywał Twoją reklamę ciągle tym samym osobą – w końcu użytkownicy mogą mieć wiele zainteresowań;)
Innym przykładem może być konieczność wykorzystania wykluczeń w remarketingu. W sytuacji, gdy byśmy chcieli docierać do użytkowników, którzy porzucili swój koszyk zakupów – dodali jakiś produkt, ale nie dokonali transakcji.
W takiej sytuacji możemy stworzyć dwie grupy niestandardowych odbiorców; pierwsza grupa osoby, które dodały produkt do koszyka i druga grupa osób, które dokonały transakcji.
Wtedy wystarczy stworzyć reklamę kierowaną do wszystkich tych, którzy dodali coś do koszyka i wykluczyć tych, którzy dokonali już transakcji – swoją drogą jest inny sposób na docieranie z remarketingiem do takich osób, ale to tylko przykład.
Nie można też zapomnieć o sytuacji, w której będziemy chcieli docierać do nowych osób na Facebooku potencjalnie zainteresowanych naszymi produktami i stworzymy grupę podobnych odbiorców w oparciu o bazę naszych dotychczasowych klientów – na temat tworzenia grup podobnych odbiorców przeczytasz tutaj.
W takiej sytuacji musimy wykluczyć osoby z naszej bazy na podstawie której tworzyliśmy grupę lookalike, aby nie znaleźć się w sytuacji w której będziemy ponownie reklamować się ludziom, którzy już u nas kupili.
Dzięki temu będziemy mieli pewność, że reklama wyświetla się tylko nowych osoba podobnym do naszych klientów.
Jak zastosować wykluczenia w reklamie na Facebooku?
Wiesz już czym są wykluczenia na Facebooku i dlaczego warto je stosować w swoich kampaniach reklamowych. Teraz przejdźmy do tego jak to zrobić.
Na poziomie Zestawu Reklam przechodzimy do sekcji Grupa Odbiorców.
![](https://malymarketing.pl/wp-content/uploads/2022/08/sekcja-grupa-odbiorcow-zestaw-reklam-na-facebooku-460x360.png)
Jak wykluczyć niestandardowe grupy odbiorców?
Jeżeli zależy Ci na wykluczeniu niestandardowych grup odbiorców w reklamie np. osób, które już zakupiły reklamowany produkt, to w tym przypadku musimy kliknąć szary przycisk “Wyklucz” znajdujący się pod sekcją związaną z wyszukiwaniem niestandardowych grup.
![](https://malymarketing.pl/wp-content/uploads/2022/08/wykluczenie-niestandardowych-grup-odbiorcow-w-reklamie-na-facebooku-540x173.png)
Pojawią się nam pola wyszukiwania z nagłówkami UWZGLĘDNIJ oraz WYKLUCZ. W pierwszym polu wybieramy grupy, do których Facebook ma kierować naszą reklamę, a w drugim wybieramy te grupy, które mają zostać wykluczone.
Jak wykluczyć zainteresowania w reklamie na Facebooku?
W sytuacji, gdy chcemy wykluczyć konkretne zainteresowania z kierowania naszej reklamy musimy przejścia do sekcji “Szczegółowe opcje targetowania”
Tam również mamy szary przycisk “Wyklucz”, który po kliknięciu pokaże nam dodatkowe pole służące do wpisania niechcianych przez nas zainteresowań.
![](https://malymarketing.pl/wp-content/uploads/2022/08/wykluczenie-zainteresowan-z-reklamy-na-facebooku-540x201.png)
Przy wykluczaniu zainteresowań postępujemy podobnie jak we wcześniejszym przypadku.
W sekcji “Uwzględnij” wpisujemy te zainteresowania, które mają posiadać nasi odbiorcy. Natomiast w sekcji “Wyklucz” wybieramy te, których nasza grupa nie powinna mieć.
Jak widzisz stosowanie wykluczeń w kampanii na Facebooku wcale nie jest takie trudne. Dlatego warto je stosować przy optymalizacji swoich reklam.
Powodzenia;)
Warto doczytać:
- Faza uczenia się na Facebooku – czym jest i dlaczego należy o niej pamiętać? – Sprawdź dlaczego warto pamiętać o fazie uczenia się w kampaniach reklamowych na Facebooku
- Jak optymalizować reklamy na Facebooku? 3 błędy, których należy unikać – Sprawdź jakich błędów unikać przy optymalizacji kampanii reklamowej na Facebooku
- Jak robić skuteczny remarketing na Facebooku? 4 przydatne wskazówki – Dowiedź się jak efektywnie tworzyć remarketing na Facebooku
![](https://malymarketing.pl/wp-content/uploads/2022/03/dominik-zych-profilowe-90x90.png)
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl