Do przeczytania w 5 min.

Wykluczenia na Facebooku – czyli jak optymalizować reklamę?

Jednym z najczęściej pomijanych elementów w tworzeniu oraz optymalizacji kampanii reklamowej na Facebooku jest brak stosowania wykluczeń. Dlatego dziś podpowiem Ci jak je wykorzystywać, aby uzyskiwać lepsze efekty.

Wykluczenia w reklamie na Facebooku pozwalają na tworzenie bardziej precyzyjnych grup odbiorców i pomagają unikać kilku istotnych błędów w poprawnym działaniu reklamy na Facebooku.

Jeżeli temat wykluczeń na Facebooku cię zainteresował – to zapraszam do dalszej lektury;)

Spis treści:

Czym są wykluczenia?

Tworząc reklamy na Facebooku wybieramy odpowiednią lokalizację i zainteresowania, aby móc dotrzeć z naszą reklamą do odpowiedniej grupy odbiorców. Wykluczenia natomiast dają nam możliwość dodatkowego określenia, kto w tej grupie nie powinien się znaleźć.

Powiedzmy, że chcesz dotrzeć do wszystkich osób na Facebooku aktywnych fizycznie, ale nie chcesz w tej grupie mieć osób, które biegają.

Dzięki temu zaznaczając w zainteresowaniach opcje “Aktywność Fizyczna” docieramy do prawie 8 mln użytkowników Facebooka w Polsce, ale gdy wykluczymy z tej grupy osoby zainteresowane bieganiem, to nasza grupa zmniejsza się do poziomu 3,3 mln osób.

Oczywiście, to tylko taki przykład i przedstawione ustawienie zapewne nie pozwoli nam dotrzeć do osób faktycznie aktywnych fizycznie. W tak przedstawionej grupie odbiorców pewnie znajdą się takie osoby, które tylko są zainteresowane aktywnością fizyczną, ale same nie ćwiczą;)

Dlaczego warto stosować wykluczenia?

Jednym z ważniejszych powodów, dla których warto je wykorzystywać w swoich ustawieniach jest to, że unikniemy sytuacji, w której będziemy docierać ciągle do tych samych osób.

Jak to możliwe?

Przypuśćmy, że chcesz przetestować kilka grup odbiorców o różnych zainteresowaniach. W jednej grupie wybierasz w zainteresowaniach kosmetyki, a w drugiej grupie salony urody.

W takiej sytuacji, gdy nie zastosujesz wykluczenia (np. w grupie o zainteresowaniach kosmetyki wykluczeniem będzie salony urody i odwrotnie) to ryzykujesz, że algorytm Facebooku będzie pokazywał Twoją reklamę ciągle tym samym osobą – w końcu użytkownicy mogą mieć wiele zainteresowań;)

Innym przykładem może być konieczność wykorzystania wykluczeń w remarketingu. W sytuacji, gdy byśmy chcieli docierać do użytkowników, którzy porzucili swój koszyk zakupów – dodali jakiś produkt, ale nie dokonali transakcji.

W takiej sytuacji możemy stworzyć dwie grupy niestandardowych odbiorców; pierwsza grupa osoby, które dodały produkt do koszyka i druga grupa osób, które dokonały transakcji.

Wtedy wystarczy stworzyć reklamę kierowaną do wszystkich tych, którzy dodali coś do koszyka i wykluczyć tych, którzy dokonali już transakcji – swoją drogą jest inny sposób na docieranie z remarketingiem do takich osób, ale to tylko przykład.

Nie można też zapomnieć o sytuacji, w której będziemy chcieli docierać do nowych osób na Facebooku potencjalnie zainteresowanych naszymi produktami i stworzymy grupę podobnych odbiorców w oparciu o bazę naszych dotychczasowych klientów – na temat tworzenia grup podobnych odbiorców przeczytasz tutaj.

W takiej sytuacji musimy wykluczyć osoby z naszej bazy na podstawie której tworzyliśmy grupę lookalike, aby nie znaleźć się w sytuacji w której będziemy ponownie reklamować się ludziom, którzy już u nas kupili.

Dzięki temu będziemy mieli pewność, że reklama wyświetla się tylko nowych osoba podobnym do naszych klientów.

Jak zastosować wykluczenia w reklamie na Facebooku?

Wiesz już czym są wykluczenia na Facebooku i dlaczego warto je stosować w swoich kampaniach reklamowych. Teraz przejdźmy do tego jak to zrobić.

Na poziomie Zestawu Reklam przechodzimy do sekcji Grupa Odbiorców.

Stosuj wykluczenia w ustawieniach targetowania reklamy na Facebooku

Jak wykluczyć niestandardowe grupy odbiorców?

Jeżeli zależy Ci na wykluczeniu niestandardowych grup odbiorców w reklamie np. osób, które już zakupiły reklamowany produkt, to w tym przypadku musimy kliknąć szary przycisk “Wyklucz” znajdujący się pod sekcją związaną z wyszukiwaniem niestandardowych grup.

Wykluczenie niestandardowych grup odbiorców w reklamie na Facebooku

Pojawią się nam pola wyszukiwania z nagłówkami UWZGLĘDNIJ oraz WYKLUCZ. W pierwszym polu wybieramy grupy, do których Facebook ma kierować naszą reklamę, a w drugim wybieramy te grupy, które mają zostać wykluczone.

Jak wykluczyć zainteresowania w reklamie na Facebooku?

W sytuacji, gdy chcemy wykluczyć konkretne zainteresowania z kierowania naszej reklamy musimy przejścia do sekcji “Szczegółowe opcje targetowania”

Tam również mamy szary przycisk “Wyklucz”, który po kliknięciu pokaże nam dodatkowe pole służące do wpisania niechcianych przez nas zainteresowań.

Wykluczenie zainteresowań w targetowaniu reklamy na Facebooku

Przy wykluczaniu zainteresowań postępujemy podobnie jak we wcześniejszym przypadku.

W sekcji “Uwzględnij” wpisujemy te zainteresowania, które mają posiadać nasi odbiorcy. Natomiast w sekcji “Wyklucz” wybieramy te, których nasza grupa nie powinna mieć.

Jak widzisz stosowanie wykluczeń w kampanii na Facebooku wcale nie jest takie trudne. Dlatego warto je stosować przy optymalizacji swoich reklam.

Powodzenia;)

Warto doczytać:

  1. Faza uczenia się na Facebooku – czym jest i dlaczego należy o niej pamiętać? – Sprawdź dlaczego warto pamiętać o fazie uczenia się w kampaniach reklamowych na Facebooku
  2. Jak optymalizować reklamy na Facebooku? 3 błędy, których należy unikać – Sprawdź jakich błędów unikać przy optymalizacji kampanii reklamowej na Facebooku
  3. Jak robić skuteczny remarketing na Facebooku? 4 przydatne wskazówki – Dowiedź się jak efektywnie tworzyć remarketing na Facebooku

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl