Jak wybrać hosting dla strony firmowej? - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Jak wybrać hosting dla strony firmowej?

Podziel się!

Wybierasz hosting dla strony firmowej i nie wiesz, na co zwrócić uwagę? Przedstawiamy kilka porad, dzięki którym w bardziej świadomy sposób podejmiesz właściwą decyzją. Wbrew pozorom jest kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę, a które nie zawsze wynikają z opisu hostingu na stronie usługodawcy.

Tworząc stronę firmową jest kilka rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę. Na pewno początkowo zaabsorbuje Cię kształt samej strony – musisz bowiem zdecydować, czy tworzysz prostą wizytówkę, czy też stawiasz np. na popularnego WordPressa, który ułatwi Ci zarządzanie treścią i pozwoli w przyszłości łatwo rozbudować witrynę o nowe funkcje.

Z pewnością zajmujące będzie też to, co się znajdzie na stronie oraz jak będzie ona wyglądać. To wszystko jest istotne, ale trzeba też pamiętać o fundamencie swojego biznesu w sieci, czyli jak wybrać hosting dla strony firmowej.

W tym poradniku zwrócimy uwagę na kilka rzeczy, które są często pomijane przez początkujących właścicieli stron. Niezależnie od tego, czy poszukujesz serwera dla prostej wizytówki firmowej, czy też potrzebny Ci hosting pod WordPressa, warto mieć poniższe sugestie na uwadze.

Pomogą one odpowiednio dobrać hosting dla strony firmowej tak, aby spełniał on Twoje oczekiwania i nie wymagał zmiany w najbliższych latach.

 

Twoja strona musi chodzić szybko, czyli sprawdź wydajność

To, że prędkość ma znaczenie, z pewnością już wiesz. Nikt nie lubi wolnych stron. Badania jasno pokazują, że każda dodatkowa sekunda ładowania strony zwiększa współczynnik odrzuceń. Innymi słowy, im dłużej użytkownik musi czekać na otwarcie strony, tym większe prawdopodobieństwo, że z niej ucieknie.

Na szybkość działania strony wpływa bardzo wiele czynników, a bez złudzenia optymalizacja samej strony jest jednym z najistotniejszych. Trzeba jednak pamiętać, że nawet świetnie zoptymalizowana strona nie osiągnie swojego potencjału wydajności jeśli będziemy ją utrzymywać na wolno działającym hostingu.

Na pewno warto postawić na oferty hostingu, w ramach którego otrzymujemy dostęp do dysków SSD NVMe zamiast do tradycyjnych dysków HDD. Działa tu taka sama zasada, jak w komputerze stacjonarnym lub laptopie – szybki dysk lepiej poradzi sobie z odczytem i zapisem danych do pliku niż tradycyjny dysk talerzowy HDD. Dla przykładu, w LH.pl wszystkie dyski stosowane w serwerach to ultraszybkie dyski NVMe, co znacząco usprawnia działanie stron, blogów i sklepów internetowych.

Warto także zwrócić uwagę na dostępność najnowszej wersji PHP, która również potrafi wpłynąć pozytywnie na działanie strony.

Warto także zapoznać się z rankingami i testami hostingów, których w sieci jest wiele. Przeglądając je, zwróć uwagę na testy parametru TTFB, czyli Time to First Byte. Jest to czas, jaki musi upłynąć, zanim serwer zareaguje na żądanie użytkownika i rozpocznie generowanie strony internetowej. Im niższa wartość parametru TTFB, tym lepiej, gdyż oznacza to, że serwer reaguje szybciej na działania osób odwiedzających.

A jeśli chcesz poświęcić na to trochę czasu samodzielnie, to możesz wybrać hosting, który oferuje darmowy okres testowy. Wtedy możesz przetestować szybkość hostingu samodzielnie, zwłaszcza, gdy Twoja strona jest już gotowa i szukasz tylko miejsca, w którym możesz ją umieścić.

 

Oszacuj miejsce potrzebne na stronę i skrzynki e-mail

Wybierając hosting dla strony firmowej zauważysz, że oferta jest zazwyczaj podzielona na pakiety, które oferują różną ilość dostępnej powierzchni do wykorzystania. To miejsce, które będzie wykorzystywane przez pliki strony, jej wszystkie dane, a także obrazki i inne multimedia na niej umieszczone. To jednak nie wszystko – z tej puli przydzielisz także miejsce na skrzynki e-mail utworzone w swojej domenie. Uwzględnij, ile kont pocztowych szacujesz stworzyć. Mogą to być, na przykład:

    • jedno konto administracyjne do zarządzania stroną (np. admin@twojadomena.pl),
    • jedno konto do ogólnego kontaktu z Twoją firmą (np. kontakt@twojadomena.pl),
    • konta dla Ciebie i Twoich pracowników (np. jan.kowalski@twojadomena.pl).

Jeśli planujesz stworzenie wizytówki lub jednej podstawowej strony firmowej na WordPressie, a także jednej czy dwóch niedużych skrzynek e-mail do zwykłej komunikacji, to pakiety o pojemności 5-10GB będą optymalne. Jeśli jednak masz większą ilość pracowników, którym chcesz stworzyć skrzynki e-mail, a także planujesz rozbudowywać swoją stronę, to warto wybrać większy pakiet.

 

Sprawdź, jakie limity narzuca dany pakiet lub hosting

Zwróć też uwagę, czy i jakie limity są nakładane przez usługodawcę na wybrany pakiet hostingowy. Przykładowe limity, jakie usługodawcy mogą nakładać na pakiet hostingowe dotyczą:

    • transferu miesięcznego (tożsamy z transferem danych w smartfonie)
    • ilości skrzynek e-mail
    • ilości baz danych MySQL

Najlepiej wybrać taki hosting, który nie nakłada żadnych limitów ilościowych. Staraj się unikać takich ofert – jedynym ograniczeniem powinna być dostępna powierzchnia w ramach wybranego przez Ciebie pakietu. To, jak ją rozdysponujesz, powinno zależeć tylko od Ciebie.

 

Zwróć uwagę na dostępność najnowszych wersji PHP

Po stronie serwera działa tzw. interpreter PHP, czyli oprogramowanie, które odczytuje kod PHP strony i wykonuje zawarte w nim instrukcje w celu wyświetlenia jej zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Jak każde oprogramowanie, interpreter PHP może występować w różnych wersjach.

Nowe wersje PHP pojawiają się co roku, wprowadzając usprawnienia, które wpływają m.in. na wydajność stron. Wybierz taki hosting, który zawsze oferuje najnowszą wersję PHP. Ma to znaczenie zwłaszcza wtedy, gdy potrzebny Ci hosting pod WordPressa lub inny system zarządzania treścią (CMS) oparty na języku PHP.

 

Wybierz hosting z darmowym certyfikatem SSL

Obecnie certyfikaty SSL są tak powszechne, że stały się w zasadzie obowiązkowe do wdrożenia na każdej stronie, zwłaszcza, że można je uzyskać nawet za darmo (bezpłatne certyfikaty Let’s Encrypt). Dostępność darmowego certyfikatu SSL jest jednak zależna od tego, co oferuje nasz potencjalny hostingodawca. W LH.pl możesz wygenerować bezpłatne certyfikaty SSL Let’s Encrypt dla wszystkich swoich stron.

Certyfikat SSL nie tylko zwiększa poziom bezpieczeństwa, szyfrując połączenie pomiędzy stroną a użytkownikiem, ale również pełni rolę wizerunkową. Gwarantuje on bowiem, że w przeglądarce wyświetli się zamknięta kłódka sugerująca odwiedzającemu, że połączenie z Twoją stroną jest bezpieczne. Bez certyfikatu SSL odwiedzający zobaczysz komunikat “Niezabezpieczona”.

 

Dobry hosting powinien oferować kopie zapasowe

Kopie zapasowe to coś, o czym każdy właściciel strony internetowej powinien pamiętać. Niestety, jest to coś, o czym często zapominamy. W takiej sytuacji warto pamiętać, że nasz hosting może stanowić kolejną linię obrony przed przypadkową utratą danych strony poprzez oferowanie automatycznych kopii zapasowych.

W LH.pl każdy użytkownik ma dostęp do kopii całej zawartości swojego serwera z ostatnich 14 dni. Dzięki temu nawet jeśli nie będziesz mieć własnego backupu, w przypadku problemów ze stroną będziesz w stanie ją przywrócić z jednej z czternastu ostatnich kopii zapasowych.

 

Zwróć uwagę na dostęp do tzw. umowy RODO

Korzystając z hostingu, przechowujesz tam swoją pocztę, a w bazie danych swojej strony możesz przechowywać także dane swoich klientów – czasami nawet wrażliwe. W takiej sytuacji konieczne może być podpisanie umowy powierzenia danych osobowych między Twoją firmą a hostingodawcą. Upewnij się, że w ramach wybranego hostingu istnieje możliwość podpisania takiej umowy i odbywa się to w prosty sposób oraz na jasnych warunkach, bez dodatkowych opłat.

 

Postaw na hosting, który wspiera użytkownika

Jeśli nie masz wystarczająco dużej wiedzy technicznej, aby samodzielnie rozwiązywać i diagnozować wszelkie potencjalne problemy ze stroną, wybierz hosting, który wesprze Cię w tym procesie. Szybkie i zawsze dostępne wsparcie ze strony Biura Obsługi Klienta może okazać się bezcenne w sytuacji, gdy potrzebujesz pomocy przy zdiagnozowaniu problemów ze swoją stroną a nie wiesz, jak zrobić to samodzielnie.

Oczywiście, zadaniem hostingodawcy jest utrzymywanie Twojej strony, ale dobry support nie zostawi Cię z niczym i zawsze pomoże Ci wskazać kierunek działań, a w przypadku problemów związanych typowo z działaniem strony zaoferuje szybkie rozwiązanie problemu.

 

A może masz już hosting, ale szukasz nowego, gdyż obecny nie spełnia oczekiwań?

W takim wypadku wybierz hosting, który oferuję darmową migrację! Przeniesienie strony na inny serwer wiąże się z różnymi wyzwaniami, które dla wielu mogą być dużym utrudnieniem. Przeniesienie poczty, plików strony i skonfigurowanie wszystkiego na nowym serwerze może okazać się zbyt dużym wyzwaniem. Nie ma w tym nic złego!

Pamiętaj jednak, aby w takiej sytuacji wybierając nowy hosting postawić na taką ofertę, w ramach której migracja ze starego serwera na nowy odbędzie się bezpłatnie i zostanie zorganizowana bezpośrednio przez nowego usługodawcę. Zapoznaj się z ofertą bezpłatnej migracji strony i poczty do LH.pl.