Wiadomości lądują w SPAMie to domena nie tylko osób regularnie wysyłających newslettery. Zakwalifikowanie wiadomości jako niechcianą lub niebezpieczną może utrudnić czy nawet uniemożliwić kontakt z klientem, czy kontrahentem.
Zobacz, co sprawia, że wiadomość może być uznana za SPAM – i sprawdź, jak się przed tym chronić.
Dlaczego wiadomości lądują w SPAMie? To zabezpieczenie odbiorcy przed otrzymywaniem maili, których otrzymywać nie chce. Przeważnie chodzi o odfiltrowanie wszelkiego rodzaju reklamowych treści o nachalnym charakterze. Takie wiadomości często wiążą się z elementami niebezpiecznymi – np. wysyłanymi w celu wyłudzenia pieniędzy czy danych wrażliwych.
OK – filtrowanie SPAMu ma w sobie bardzo wiele dobrego. Jednak, jeżeli uniemożliwia Tobie wysyłanie wiadomości do klientów, to może okazać się sporym problemem. Jest to związane ze specyfiką filtra antyspamowego.
Spis treści:
Filtry antyspamowe – jak działają?
Żeby wiadomość została zakwalifikowana jako SPAM, jakiś mechanizm musi ją wcześniej odfiltrować. To właśnie filtr antyspamowy – a właściwie program filtrujący działający najczęściej po stronie serwera poczty przychodzącej (ale często także w programie pocztowym).
To oprogramowanie bierze pod uwagę cały szereg czynników, aby zdecydować, czy daną wiadomość należy uznać za niebezpieczną. Jednym z głównych elementów branych pod uwagę jest liczba wysyłanych wiadomości o tej samej treści do różnych odbiorców. Jeżeli z jednej domeny stale wysyłane są takie same maile do wielu użytkowników – to z dużym prawdopodobieństwem zostaną one zakwalifikowane jako SPAM.
Jednak to nie są jedyne czynniki. Filtr bada także wiadomości pod kątem treści oraz struktury.
Spamowa treść
Gdy chodzi o skuteczność w filtrowaniu treści, naprawdę trzeba docenić opisywane filtry. Tak naprawdę wiadomość zostanie oznaczona jako niechciana lub niebezpieczna, jeżeli cień podejrzeń wzbudzi:
- temat wiadomości – “Kliknij, aby odegrać swoją nagrodę” to przykład tematu, który od razu wskazuje na spamerską treść maila;
- treść wiadomości – gdy w mailu pojawią się treści dotyczące np. wygranej, seksu, szantażu itd. od razu pojawia się ryzyko, że wiadomość zostanie odfiltrowana;
- błędna składnia – gdy wiadomość już na pierwszy rzut oka wygląda, jak gdyby była przetłumaczona przez archaiczne oprogramowanie – od razu przywołuje na myśl “oferty od nigeryjskiego księcia” – może zostać odfiltrowana;
- duża liczba linków w treści wiadomości – filtr z dużą skutecznością odsieje maile, które mają nienaturalną liczbę odnośników zewnętrznych w treści.
![](https://malymarketing.pl/wp-content/uploads/2022/08/g1-760x479-1-540x340.png)
Filtr antyspamowy może także uwzględnić niski współczynnik otwarć wiadomości od danego nadawcy. Gdy większość wiadomości wysyłanych przez Ciebie trafia do odbiorców niezainteresowanych – takich, co bez czytania wiadomości przenoszą ją do kosza – to jest to kolejny istotny czynnik dla filtra antyspamowego.
Pamiętaj jednak, że nawet jeżeli wiadomość nie zostanie odfiltrowana automatycznie, to może ona zostać oflagowana jako SPAM przez odbiorcę Twojej wiadomości. W takiej sytuacji każda następna wiadomość od razu może trafić do folderu z niechcianymi wiadomościami. Może Ci już być bardzo trudno wyjść z takiego filtra u odbiorców.
Spamowa struktura
Choć filtry antyspamowe sprawdzają wiadomości w poszukiwaniu konkretnych słów kluczowych, to jednak filtrowanie nie ogranicza się wyłącznie do tego tematu. Dużą wagę poświęca się także kodowi przesyłanych wiadomości.
Na pewno domyślasz się, że wysyłany e-mail rzadko kiedy opiera się na czystym tekście. Przeważnie wzbogacony jest on o formatowanie. Wiadomości są sprawdzane pod kątem:
- proporcji między grafiką, a tekstem – jeżeli w wiadomości jest nieporównywalnie więcej grafiki w stosunku do słowa pisanego, to także jest to podejrzane dla filtra antyspamowego. Dobrze jest zadbać o to, aby w wiadomości znalazło się coś więcej niż sama grafika;
- odpowiednich znaczników w treści – jeżeli grafiki dodawane do wiadomości są pozbawione tekstu alternatywnego – czyli opisu co znajduje się na grafice – to także to jest sygnałem dla filtru antyspamowego;
- załączników – jeżeli pliki dodawane do maila ważą więcej od innych tego typów plików, to także to jest mocno podejrzane dla oprogramowania filtrującego;
- skryptów – gdy wiadomość zawiera w swoim kodzie źródłowym skrypty, których uruchomienie może wiązać się z niebezpieczeństwem, to z ogromnym prawdopodobieństwem wiadomość zostanie odfiltrowana przez serwer przychodzący.
Zatem – jak widzisz – żeby wiadomość trafiła do adresata, trzeba zadbać nie tylko o właściwą treść maila, ale także o jego odpowiednią strukturę.
Problem z “historią” Twojego hostingu
A co jeżeli wysyłanym przez Ciebie wiadomościom nie można – w kontekście powyższych uwag – nic zarzucić? No cóż. Wpadanie wiadomości do SPAMu może być powiązane także z reputacją hostingu.
Mechanizm takiego odsiewania wiadomości jest związany z istnieniem tzw. czarnych i szarych list. Takie listy składają się z adresów IP, które mają historie związane z wysyłaniem niechcianych lub niebezpiecznych treści.
Twój adres e-mail może znaleźć się na takiej liście, choć osobiście nie jesteś nadawcą niechcianych wiadomości. Taka sytuacja grozi Ci wtedy, gdy korzystasz z kiepskiego hostingu współdzielonego, który mógł być wykorzystywany jako serwer wychodzący dla spamerów.
W takiej sytuacji – choć nie masz spamerskich doświadczeń – Twoja skrzynka mailowa od razu pojawi się na spalonej pozycji. Co możesz w takiej sytuacji zrobić? Przede wszystkim – wybrać hosting o odpowiedniej renomie. A gdy jest za późno – konieczne jest wysłanie wiadomości do administratora takiej listy z prośbą o usunięcie z niej Twojego adresu IP.
Weryfikacja domeny dzięki protokołom
A gdy już mowa o hostingach – jedną z najlepszych recept na uniknięcie oznaczania wysyłanych wiadomości jako SPAM jest stosowanie protokołów uwierzytelniania domeny. Gdy mowa o takich zabezpieczeniach – chodzi tak naprawdę o 3 różne rozwiązania, które najlepsze efekty przynoszą wtedy, gdy są stosowane równolegle.
Protokoły uwierzytelniania domeny:
- SPF – Sender Policy Framework – właściciel domeny wskazuje, z jakich adresów IP możliwe jest wysyłanie wiadomości. Jeżeli serwer przychodzący zweryfikuje, że między domeną, a adresem IP nie ma żadnej rozbieżności – to ryzyko wpadnięcia wiadomości do SPAMu zdecydowanie maleje;
- DKIM – DomainKeys Identified Mails – w tym wypadku każda z wysyłanych wiadomości jest cyfrowo podpisywana przez nadawcę. Podpis jest weryfikowany z kluczem publicznym umieszczonym na serwerze DNS. Dzięki temu łatwo jest odsiać wiadomości, w których ktoś próbuje podszyć się pod adresata;
- DMARC – Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance – to system, który wykorzystuje dwa poprzednie. Jego rolą jest określenie polityki dotyczącej tego, co serwer ma zrobić z wiadomością w przypadku wykrycia braku autoryzacji (może to być np. usunięcie wiadomości czy też jej skierowanie na kwarantannę). Ten system odpowiada także za przesyłanie raportów dotyczących tego typu nieautoryzowanych zdarzeń.
![](https://malymarketing.pl/wp-content/uploads/2022/08/g2-530x360.png)
Dobrze jest zadbać o to, aby hosting, na którym umieszczona jest skrzynka e-mailowa, obsługiwał takie technologie. To najlepszy sposób na to, aby Twoje wiadomości były bezproblemowo dostarczane do adresata.
To, dlaczego wiadomości lądują w spamie, jest zależne od czynników, które dzieli się na dwie kategorie. Jedna – odnosi się do samej wiadomości, czyli do jej treści, kodowania, formatowania itp. Druga – związana jest z miejscem, na którym przechowywana jest skrzynka poczty elektronicznej.
Jeżeli zatem zależy Ci na tym, aby Twoje wiadomości nie wpadały do SPAMu – musisz zadbać o obie te kwestie. Wybór bezpiecznego, stabilnego i renomowanego serwera to jeden z filarów poprawnego działania Twojej skrzynki.
Warto doczytać:
- Jak wybrać hosting dla strony firmowej? – Dowiedź sie jak wybrać odpowiedni hosting dla strony internetowej
- 4 wskazówki poprawiające skuteczność cold mailingu – Sprawdź jak poprawić w 4 krokach wyniki kampanii cold mailingowej
- TOP 10 przydatnych narzędzi w marketingu internetowym – Sprawdź 10 przydatnych narzędzi do wykorzystania w marketingu internetowym
![](https://malymarketing.pl/wp-content/uploads/2022/08/mm-90x90.jpg)
Mateusz Mazurek
Przedsiębiorca internetowy. Autor i wydawca blogów. Twórca serwisu porównującego i testującego hostingi stron WWW - Jak Wybrać Hosting?. Autor poradników z zakresu technologii internetowych i tworzenia oraz utrzymania stron WWW.