Dlaczego Twoje maile lądują w SPAMie? I jak to naprawić? - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Dlaczego Twoje maile lądują w SPAMie? I jak to naprawić?

Podziel się!

Wiadomości lądują w SPAMie to domena nie tylko osób regularnie wysyłających newslettery. Zakwalifikowanie wiadomości jako niechcianą lub niebezpieczną może utrudnić czy nawet uniemożliwić kontakt z klientem czy kontrahentem.

Zobacz, co sprawia, że wiadomość może być uznana za SPAM – i sprawdź, jak się przed tym chronić.

Dlaczego wiadomości lądują w SPAMie? To zabezpieczenie odbiorcy przed otrzymywaniem maili, których otrzymywać nie chce. Przeważnie chodzi o odfiltrowanie wszelkiego rodzaju reklamowych treści o nachalnym charakterze. Takie wiadomości często wiążą się z elementami niebezpiecznymi – np. wysyłanymi w celu wyłudzenia pieniędzy czy danych wrażliwych.

OK – filtrowanie SPAMu ma w sobie bardzo wiele dobrego. Jednak, jeżeli uniemożliwia Tobie wysyłanie wiadomości do klientów, to może okazać się sporym problemem. Jest to związane ze specyfiką filtra antyspamowego.

 

Filtry antyspamowe – jak działają?

Żeby wiadomość została zakwalifikowana jako SPAM, jakiś mechanizm musi ją wcześniej odfiltrować. To właśnie filtr antyspamowy – a właściwie program filtrujący działający najczęściej po stronie serwera poczty przychodzącej (ale często także w programie pocztowym).

To oprogramowanie bierze pod uwagę cały szereg czynników, aby zdecydować, czy daną wiadomość należy uznać za niebezpieczną. Jednym z głównych elementów branych pod uwagę jest liczba wysyłanych wiadomości o tej samej treści do różnych odbiorców. Jeżeli z jednej domeny stale wysyłane są takie same maile do wielu użytkowników – to z dużym prawdopodobieństwem zostaną one zakwalifikowane jako SPAM.

Jednak to nie są jedyne czynniki. Filtr bada także wiadomości pod kątem treści oraz struktury.

 

Spamowa treść

Gdy chodzi o skuteczność w filtrowaniu treści, naprawdę trzeba docenić opisywane filtry. Tak naprawdę wiadomość zostanie oznaczona jako niechciana lub niebezpieczna, jeżeli cień
podejrzeń wzbudzi:

    • temat wiadomości – “Kliknij, aby odegrać swoją nagrodę” to przykład tematu, który od razu wskazuje na spamerską treść maila;
    • treść wiadomości – gdy w mailu pojawią się treści dotyczące np. wygranej, seksu, szantażu itd. od razu pojawia się ryzyko, że wiadomość zostanie odfiltrowana;
    • błędna składnia – gdy wiadomość już na pierwszy rzut oka wygląda, jak gdyby była przetłumaczona przez archaiczne oprogramowanie – od razu przywołuje na myśl “oferty od nigeryjskiego księcia” – może zostać odfiltrowana;
    • duża liczba linków w treści wiadomości – filtr z dużą skutecznością odsieje maile, które mają nienaturalną liczbę odnośników zewnętrznych w treści.
Doskonały przykład wiadomości klasyfikowanej jako SPAM.

 

Filtr antyspamowy może także uwzględnić niski współczynnik otwarć wiadomości od danego nadawcy. Gdy większość wiadomości wysyłanych przez Ciebie trafia do odbiorców niezainteresowanych – takich, co bez czytania wiadomości przenoszą ją do kosza – to jest to kolejny istotny czynnik dla filtra antyspamowego.

Pamiętaj jednak, że nawet jeżeli wiadomość nie zostanie odfiltrowana automatycznie, to może ona zostać oflagowana jako SPAM przez odbiorcę Twojej wiadomości. W takiej sytuacji każda następna wiadomość od razu może trafić do folderu z niechcianymi wiadomościami. Może Ci już być bardzo trudno wyjść z takiego filtra u odbiorców.

 

Spamowa struktura

Choć filtry antyspamowe sprawdzają wiadomości w poszukiwaniu konkretnych słów kluczowych, to jednak filtrowanie nie ogranicza się wyłącznie do tego tematu. Dużą wagę poświęca się także kodowi przesyłanych wiadomości.

Na pewno domyślasz się, że wysyłany e-mail rzadko kiedy opiera się na czystym tekście. Przeważnie wzbogacony jest on o formatowanie. Wiadomości są sprawdzane pod kątem:

    • proporcji między grafiką, a tekstem – jeżeli w wiadomości jest nieporównywalnie więcej grafiki w stosunku do słowa pisanego, to także jest to podejrzane dla filtra antyspamowego. Dobrze jest zadbać o to, aby w wiadomości znalazło się coś więcej niż sama grafika;
    • odpowiednich znaczników w treści – jeżeli grafiki dodawane do wiadomości są pozbawione tekstu alternatywnego – czyli opisu co znajduje się na grafice – to także to jest sygnałem dla filtru antyspamowego;
    • załączników – jeżeli pliki dodawane do maila ważą więcej od innych tego typów plików, to także to jest mocno podejrzane dla oprogramowania filtrującego;
    • skryptów – gdy wiadomość zawiera w swoim kodzie źródłowym skrypty, których uruchomienie może wiązać się z niebezpieczeństwem, to z ogromnym prawdopodobieństwem wiadomość zostanie odfiltrowana przez serwer przychodzący.

Zatem – jak widzisz – żeby wiadomość trafiła do adresata, trzeba zadbać nie tylko o właściwą treść maila, ale także o jego odpowiednią strukturę.

 

Problem z “historią” Twojego hostingu

A co jeżeli wysyłanym przez Ciebie wiadomościom nie można – w kontekście powyższych uwag – nic zarzucić? No cóż. Wpadanie wiadomości do SPAMu może być powiązane także z reputacją hostingu.

Mechanizm takiego odsiewania wiadomości jest związany z istnieniem tzw. czarnych i szarych list. Takie listy składają się z adresów IP, które mają historie związane z wysyłaniem niechcianych lub niebezpiecznych treści.

Twój adres e-mail może znaleźć się na takiej liście, choć osobiście nie jesteś nadawcą niechcianych wiadomości. Taka sytuacja grozi Ci wtedy, gdy korzystasz z kiepskiego hostingu współdzielonego, który mógł być wykorzystywany jako serwer wychodzący dla spamerów.

W takiej sytuacji – choć nie masz spamerskich doświadczeń – Twoja skrzynka mailowa od razu pojawi się na spalonej pozycji. Co możesz w takiej sytuacji zrobić? Przede wszystkim – wybrać hosting o odpowiedniej renomie. A gdy jest za późno – konieczne jest wysłanie wiadomości do administratora takiej listy z prośbą o usunięcie z niej Twojego adresu IP.

 

Weryfikacja domeny dzięki protokołom

A gdy już mowa o hostingach – jedną z najlepszych recept na uniknięcie oznaczania wysyłanych wiadomości jako SPAM jest stosowanie protokołów uwierzytelniania domeny. Gdy mowa o takich zabezpieczeniach – chodzi tak naprawdę o 3 różne rozwiązania, które najlepsze efekty przynoszą wtedy, gdy są stosowane równolegle.

Te protokoły to:

    • SPF – Sender Policy Framework – właściciel domeny wskazuje, z jakich adresów IP możliwe jest wysyłanie wiadomości. Jeżeli serwer przychodzący zweryfikuje, że między domeną, a adresem IP nie ma żadnej rozbieżności – to ryzyko wpadnięcia wiadomości do SPAMu zdecydowanie maleje;
    • DKIM – DomainKeys Identified Mails – w tym wypadku każda z wysyłanych wiadomości jest cyfrowo podpisywana przez nadawcę. Podpis jest weryfikowany z kluczem publicznym umieszczonym na serwerze DNS. Dzięki temu łatwo jest odsiać wiadomości, w których ktoś próbuje podszyć się pod adresata;
    • DMARC – Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance – to system, który wykorzystuje dwa poprzednie. Jego rolą jest określenie polityki dotyczącej tego, co serwer ma zrobić z wiadomością w przypadku wykrycia braku autoryzacji (może to być np. usunięcie wiadomości czy też jej skierowanie na kwarantannę). Ten system odpowiada także za przesyłanie raportów dotyczących tego typu nieautoryzowanych zdarzeń.
To właśnie dzięki protokołowi DMARC, serwer adresata wie, co ma zrobić z danym mailem.
(powerdmarc.com)

 

Dobrze jest zadbać o to, aby hosting, na którym umieszczona jest skrzynka e-mailowa, obsługiwał takie technologie. To najlepszy sposób na to, aby Twoje wiadomości były bezproblemowo dostarczane do adresata.

To, dlaczego wiadomości lądują w spamie, jest zależne od czynników, które dzieli się na dwie kategorie. Jedna – odnosi się do samej wiadomości, czyli do jej treści, kodowania, formatowania itp. Druga – związana jest z miejscem, na którym przechowywana jest skrzynka poczty elektronicznej.

Jeżeli zatem zależy Ci na tym, aby Twoje wiadomości nie wpadały do SPAMu – musisz zadbać o obie te kwestie. Wybór bezpiecznego, stabilnego i renomowanego serwera to jeden z filarów poprawnego działania Twojej skrzynki.