Jak liczyć konwersje w Google Analytics? Poradnik krok po kroku - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Jak liczyć konwersje w Google Analytics? Poradnik krok po kroku

Podziel się!

Jedną z najważniejszych rzeczy w marketingu jest monitorowanie wyników naszych działań, ich późniejsza analiza i wprowadzanie korekt, by osiągać lepsze rezultaty.

Wiele małych firm inwestuje w marketing internetowy, wydaje nierzadko duże budżety na płatne kampanie Facebook Ads i Google Ads, a następnie nie jest w stanie określić kanał przynoszący lepszy zwrot z inwestycji.

Jedynym wskaźnikiem monitorowanym przez takie firmy to wynik sprzedażowy — czy zwiększyła się nam sprzedaż, czy też nie koniecznie.

Jest to bardzo płytkie podejście i nie daje nam praktycznie żadnych konkretnych informacji.

Dlatego co powiesz na zwiększenie sprzedaży nawet o 31% bez zwiększenia wydatków reklamowych, sprawdzając jedynie statystyki konwersji?

O tyle udało się podnieść sprzedaż na sklepie internetowym z damską odzieżą dla naszego klienta. Audyt dotychczasowych działań wykazała, że klient tracił znaczny budżet na nieefektywne kampanie na Facebooku, zamiast przeznaczyć wiesze środki na reklamę w Google Ads, gdzie współczynnik konwersji był największy.

Niestety klient o tym nie wiedział z powodu nieliczenia mikrokonwersji (dodań do koszyka) oraz konwersji (ostateczny zamówień).

Po wdrożeniu liczenia tego typu zdarzeń i odczekania dwóch tygodni, aż Google Analytics zapełni się danymi można było sprawdzić, który kanał przynosi największą liczbę klientów, jaka jest łączna wartość zamówień i ile wynosi współczynnik konwersji.

To pozwoliło na oszacowanie najefektywniejszego kanału i przekazanie tam większego budżetu reklamowego.

Zainteresowałem Cię?

Jeżeli tak, to zapraszam do dalszej lektury tego artykułu. Pokaże Ci jak krok po kroku wdrożyć liczenie konwersji na swojej stronie internetowej oraz gdzie monitorować efektywność poszczególnych kanałów.

 

Monitoruj ruch na stronie przy pomocy Google Analytics

Bardzo częstą praktyką w małych firmach jest całkowite niemonitorowania ruchu użytkowników na stronie internetowej. Nie wiedzą ile użytkowników odwiedza ich witrynę i co dokładnie tam robią.

Nawet jeżeli monitorują ruch na stronie, to bardzo prostymi narzędziami udostępnionymi przez swojego operatora hostingu. Daje to bardzo mało danych i praktycznie zerowe możliwości późniejszego ich wykorzystania w marketingu online.

Google Analytics praktycznie zawsze się przydaje bez znaczenia, czy kierujemy ruch z reklamy na witrynę internetową, czy też nie np. zbierając dane kontaktowe poprzez Facebook’owy formularz bez wykorzystania landing page’a.

Jeżeli dotychczas nie korzystasz z Google Analytics, to odsyłam Cię do artykułu pokazującego jak zainstalować Google Analytics na swojej stronie internetowej.

Bez tego dalsze czytanie tego poradnika nic więcej Ci nie da.

Jeżeli masz GA na swojej stronie lub właśnie zacząłeś z niego korzystać, to możemy przejść do dalszej części artykułu.

 

Konfiguracja celu w Google Analytics

Jeżeli już korzystamy z Google Analytics do mierzenia naszego ruchu na stronie internetowej, to kolejnym naszym zadaniem będzie ustawienie celu.

 

Co to są cele w Google Analytics?

Cele to sposób do monitorowania konwersji i mikrokonwersji na naszej stronie internetowej lub aplikacji mobilnej. Możesz skonfigurować indywidualne cele dla poszczególnych działań jak np. dodanie do koszyka, zakup lub spędzenie określonego czasu na stronie.

 

Dlaczego warto wyznaczyć cele?

Wyznaczając cele w Google Analytics będziesz mógł sprawdzać wyniki kampanii i wykorzystywać te dane w swoim kampaniach reklamowych. Dowiesz się jaki procent osób realizuje założone cele, które źródło ruchu generuje najwięcej pożądanych działań oraz jeżeli ustawisz wartość pieniężną, możesz też sprawdzać wartość konwersji.

Dodatkowo wyznaczone cele dają nam możliwość analizowania działań użytkowników, które prowadzą do poszczególnych konwersji — czyli to jak wygląda ich ścieżka zakupowa, jakie podstrony najczęściej przeglądają, ile czasu na nich spędzają itd.

 

Jak stworzyć cele w Google Analytics?

Zaloguj się do panelu Google Analytics. Z menu po lewej stronie wybierz “Administracja” z ikoną koła zębatego, następnie wybierz z trzeciej kolumny “Cele”.

Panel administracyjny w Google Analytics.

 

Kliknij czerwony przycisk “+ Cel”

Tworzenie celu w Google Analytics

 

Wyświetli się podstrona do konfiguracji celu w Google Analytics.

Konfiguracja celu w Google Analytics

 

Cały proces konfigurowania celu jest podzielony na 3 kroki: konfiguracja celu, opis celu, szczegóły celu.

W pierwszym kroku będziemy wybierać spośród gotowych szablonów lub wybierzemy własny niestandardowy.

Przyjmijmy, że chcemy mierzyć liczbę zakupów na naszym sklepie internetowym, aby móc dowiedzieć się który kanał generuje nam największą sprzedaż.

W tym celu wybierzemy gotowy szablon z sekcji Przychody “Zakup towaru” i następnie klikamy niebieski przycisk “Dalej”.

W drugim kroku konfigurowania naszego celu nazwiemy nasz cel oraz wybierzemy jego typ.

Nazwa i typ naszego celu

 

Nazwę możemy wpisać dowolną — tak by za jakiś czas wiedzieć co dokładnie monitorujemy danym celem wyświetlanym w raportach Google Analytics.

Typ celu to dosyć istotna sprawa, która określa nam, w jaki sposób będą liczone konwersje:

    • Miejsce docelowe — cel będzie zaliczany, gdy użytkownik odwiedzi konkretną podstronę np. podziękowanie za zakup.
    • Czas trwania – ten typ będzie monitorował nam ile osób spędziło np. 5 minut na naszej stronie internetowej,
    • Strony/ekrany na sesje – cel który liczy nam ile osób odwiedziło np. 3 podstrony w ciągu jednej wizyty,
    • Zdarzenie – ten typ jest jednym z najczęściej wykorzystywanym przeze mnie celów, ale wymaga podstawowej wiedzy z zakresu kodowania stron www. Dzięki temu celowi będziemy mogli liczyć np. kliknięcia przycisku lub linku, odtworzeń wideo itp.

My jednak wybierzemy najprostszą metodę liczenia konwersji, czyli Miejsce docelowe. Jeżeli w Twoim sklepie internetowym po finalizacji transakcji przekierowujesz użytkownika na stronę z podsumowaniem i podziękowaniem za zakup, to możesz śmiało wykorzystać ten typ liczenia celu.

Klikając przycisk “Dalej” znajdziemy się w ostatnim trzecim kroku konfiguracji naszego celu w Google Analytics.

Szczegóły konfiguracji celu w Google Analytics

 

Tutaj należy w polu “Miejsce Docelowe” wpisać adres URL podstrony, którą użytkownik ma odwiedzić, by zaliczyć realizacje tego celu.

W naszym przypadku będzie to podstrona z podziękowaniem np. www.twoj-sklep.pl/dziekujemy.html.

Ważne! Nie kopiuj całego adresu, a jedynie jego końcówkę — wystarczy /dziękujemy.html

Opcjonalnymi możliwościami jest dodanie wartości i ścieżki, ale na potrzeby tego poradnika nie będziemy ich wykorzystywać przy konfiguracji naszego celu w Google Analytics.

Klikając przycisk “Zapisz” nasz cel zostanie utworzony i od tej pory zacznie być liczony w naszym panelu GA.

 

Raporty dotyczące realizacji celu w Google Analytics

Udało nam się skonfigurować poprawnie mierzenie celu w Google Analytics. Teraz pytanie gdzie mogę monitorować wyniki celów?

Po zalogowaniu się do naszego panelu w GA z lewego menu wybieramy opcje Konwersja -> Cele -> Przegląd

Raport dotyczący celów w Google Analytics

 

Na tej karcie będziesz mógł sprawdzać ile razy został zrealizowany Twój cel, jaki jest współczynnik konwersji oraz ewentualnie wygenerowaną wartość sprzedaży.

Ważne! Nim Google Analytics pokaże Ci raport z realizacji celu będziesz musiał zazwyczaj odczekać 24h. W niektórych przypadkach — szczególnie jeżeli Twoja strona generuje małą liczbę konwersji — będziesz musiał poczekać nawet kilka dni lub tygodni.

 

Jak wykorzystać cele w swoich działaniach marketingowych?

Na koniec warto wrócić do tematu wykorzystania danych związanych z liczeniem celów w Google Analytics.

 

Jak sprawdzić, który kanał generuje najwięcej konwersji?

W tym celu z menu po lewej stronie w panelu Google Analytics wybierz Pozyskanie -> Przegląd. Wyświetlą Ci się informacje na temat tego, z jakich źródeł pochodzi ruch na Twojej stronie internetowej.

Konwersje wg. źródeł ruchu w raporcie Google Analytics

 

W przypadku, gdy posiadasz więcej niż jeden cel musisz wybrać w opcji “Konwersja” (zaznaczony na screenie czerwonym prostokątem) cel, który Cię interesuje.

Następnie w tabeli w sekcji “Konwersje” wyświetlą się takie dane jak liczba zrealizowanych konwersji według źródła ruchu.

    • Organic Search – ruch z wyszukiwarki Google (darmowe wyniki),
    • Direct – ruch z bezpośrednio wpisanych w przeglądarkę adresu Twojej strony np. kliknięcie zapisanego linku w przeglądarce,
    • Paid Search – ruch z płatnych wyników wyszukiwania w Google (reklama w wyszukiwarce Google Ads),
    • Social – ruch z mediów społecznościowych typu Facebook, Instagram itp.,
    • Referral – ruch z linków umieszczonych na stronach zewnętrznych,
    • Display – ruch z reklam graficznych np. banery reklamowe w Google Ads
    • E-mail – ruch z kliknięcia linku znajdującego się w wiadomości e-mail

Dzięki temu możesz sprawdzić, który kanał przynosi największą liczbę konwersji wyznaczonych dzięki celom w Google Analytics.

Podobnie możesz sprawdzać jaka grupa wiekowa realizuje największą liczbę pożądanych działań na Twojej stronie, z jakich urządzeń korzysta, w jakich lokalizacjach się znajdują itp.

Konfigurując cele w Google Analytics dajemy sobie możliwość lepszego analizowania tego co dzieje się na naszej stronie internetowej i podejmowania odpowiednich decyzji marketingowych.