Jak zainstalować Google Analytics na swojej stronie internetowej? - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Podziel się!

W dobie internetu i wszechobecnych haseł że w internecie można policzyć wszystko, fajnie byłoby mieć możliwość sprawdzenia statystyk swojej firmowej strony internetowej.

Gdy już taka myśl zrodzi się w naszej głowie natrafiamy przeważnie na Google Analytics (mam nadzieję że kiedyś bliżej przedstawię Wam to narzędzie) i pojawia się problem…. jak zainstalować kod Google Analytics na swojej stronie internetowej? Spokojnie, dziś przedstawię trzy sposoby na to jak możemy to zrobić.
 

Aby zainstalować Google Analytics będziemy potrzebowali:

  1. Konta Google – jeżeli posiadasz Gmaila to masz konto w Google. Dzięki temu będziesz mógł logować się do wszystkich produktów tej firmy.
  2. Dostępu do kodu strony lub panelu administracyjnego strony internetowej, której statystyki chcesz śledzić.

 

Istnieją 3 sposoby na to aby zainstalować Google Analytics na swojej stronie internetowej.

a) wgranie czystego kodu śledzenia w każdą stronę którą  chcemy monitorować
b) skorzystanie z wtyczki upraszczającej implementację kodu
c) wykorzystanie Google Tag Managera

 
Który sposób jest najlepszy? Szczerze mówiąc chyba nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależy od nas i naszych upodobań, dlatego nie potrafię podać konkretnej odpowiedzi. Ja osobiście preferuje ręczne wklejenie czystego kodu na stronę, ale to może dlatego że nie przeraża mnie widok “gołego” kodu strony i jakoś pewniej się wtedy czuje.

 

Instalacja Google Analytics – wklejenie kodu na stronę internetową

Jest to tradycyjna droga wklejania kodu na stronę www. Kopiujesz cały kod wygenerowany przez Google Analytics i wklejasz go w odpowiednie miejsce. Jak to wygląda?

KROK 1: Jeżeli już posiadasz swoje konto w Google zaloguj się do swojego panelu Google Analytics, a następnie przejdź do panelu administracyjnego. Kliknij “Informacje o śledzeniu”, a następnie “Kod śledzenia”.
 

 
KROK 2: Zrób dokładnie tak jak mówi instrukcja: skopiuj ten kod i wklej go na każdej stronie którą chcesz śledzić w sekcji <HEAD>.

W przypadku stron internetowych opartych o system zarządzania treścią – WordPress, możesz umieścić ten kod w pliku header.php. W łatwy sposób uzyskasz do niego dostęp przy pomocy panelu administratora, bez zbędnego logowania się na serwer ftp.

Jednakże często ten sposób jest odradzany ze względu na aktualizacje np. użytego szablonu. Aktualizacja motywu zazwyczaj podmienia pliki, a tym samym usuwa nam nasz wklejony kod śledzenia.

Do umieszczania kodu Google Analytics na stronach opartych na WordPressie polecane są wtyczki, ale o tym za chwilę.

Jeżeli chcesz sprawdzić czy kod został poprawnie zainstalowany na stronie możesz sprawdzić podglądu ruchu na żywo w Google Analitycs. Tą opcje znajdziesz w “Czas rzeczywisty” -> “Omówienie”. Gdy kod działa statystyki wyświetlą liczbę aktywnych obecnie osób na stronie internetowej.
 

 

Jak zainstalować Google Analytics przy pomocy wtyczki na stronie opartej na skrypcie WordPress?

W przypadku gdy Twoja strona internetowa jest oparta o WordPress możesz w bardzo łatwy sposób zainstalować kod śledzenia przy pomocy wtyczki. Cała procedura polega na wybraniu odpowiedniej wtyczki i uzupełnienia identyfikatora śledzenia.

KROK 1: Zaloguj się do panelu administracyjnego Twojego WordPress-a, następnie wybierz sekcję “Wtyczki” -> “Zainstaluj nową wtyczkę”. W polu wyszukiwania wpisz “Analytics Tracker”.

KROK 2: Po zainstalowaniu wtyczki przejdź do zakładki “Google Analitycs”, która pojawiła się w Twoim kokpicie.

KROK 3: W polu “Google Analytics tracking ID” wklej swój identyfikator śledzenia.

 

 

Instalacja Analyticsa za pomocą Google Tag Managera

Taka instalacja ma swoją zalety, gdy kod Google Tag Manager zostanie wgrany na stronę internetową, to każde następne dodawanie kodu na stronie zrobisz przy pomocy kilku kliknięć.

KROK 1: Zaloguj się do Google Tag Managera i umieścić kod tag managera na swojej stronie według instrukcji . Oczywiście, jeżeli używasz WordPress-a na swojej stronie, to możesz użyć wtyczki.

KROK 2: Utwórz nowy TAG. Nazwij go tak, żeby w przyszłości łatwo go odnalazł.
 

 
KROK 3: Przejdź do konfiguracji tagu. Nie musisz wybierać tutaj implementacji niestandardowego kodu HTML – ze względu na to, że Analytics i Tag Manager są produktami Google, twórcy ułatwili nam sprawę, przygotowując gotowe wdrożenie.

Z polecanych typów wybierz więc tag Universal Analytics.

 

 
KROK 4: Ustaw teraz typ śledzenia na wyświetlenia strony oraz wklej swoje user ID (znajdziesz je w ustawieniach administracyjnych swojego Analyticsa)
 

 
KROK 5: Ostatnim krokiem jest konfiguracja tzw. triggera – elementu wyzwalającego kod. A skoro chcesz, żeby śledził każde wyświetlenie, wybierz tutaj All Pages.
 

 
KROK 6: Aby potwierdzić wprowadzone zmiany Zapisz (prawy górny róg) a następnie Prześlij (znów niebieski przycisk w prawym górnym rogu).
 

 

….i to tyle;)

Sprawdź poprawność zainstalowanego kodu Google Analytics. Jeżeli masz problem z poprawnym zainstalowaniem kodu na swojej stronie internetowej, skontaktuj się z nami. Postaramy się jakoś pomóc.

Jak zainstalować Google Analytics na swojej stronie internetowej?
5 (100%) 1 vote