Do przeczytania w 10 min.

Google Analytics i Google Search Console – co to jest i jak z nich korzystać?

Google Analytics i Google Search Console to dwa narzędzia oferowane za darmo przez Google, z których powinniśmy korzystać prowadząc naszą stronę internetową. Dziś spróbuje przybliżyć Wam troszkę te dwa narzędzia.

Google Analytics to bardzo przydatne narzędzie, niezbędne przy budowaniu i ulepszaniu witryn internetowych. Umożliwia ono dokładną analizę ruchu na stronach internetowych dzięki czytelnym statystykom od Google.

Narzędzie pozwala określić oglądalność i klikalność zamieszczonych treści, liczbę gości (czy nawet to, skąd do nas trafili), przez co jest pomocne w rozwijaniu działań reklamowych i marketingowych danych.

Dzięki zdobytym w ten sposób informacjom zyskujemy możliwość skuteczniejszego planowania strategii rozwoju strony oraz doboru sposobów promowania jej w Internecie.

Spis treści:

Czego możemy się dowiedzieć z Google Analytics?

Dzięki analizie danych przeprowadzonej przez Google Analytics możemy poznać wiele kluczowych dla nas informacji, takich jak:

Uzyskane w ten sposób informacje są niezwykle istotne dla rozwoju naszej witryny, pozwalają bowiem lepiej poznać upodobania gości i wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom, np. gdy obserwujemy wzrost odwiedzin z telefonów komórkowych, wskazanym będzie zadbanie o wersję mobilną strony, by uatrakcyjnić ją dla nowych gości i zachęcić w ten sposób do powrócenia na nią.

Jeśli korzystamy z usług profesjonalnych firm oferujących pozycjonowanie stron internetowych bądź planujemy w najbliższym czasie ułatwić sobie w ten sposób pracę, statystyki z Google Analytics znacznie usprawnią jej działania.

Jak dodać stronę do Google Analytics?

Dodanie strony do Google Analytics wymaga wcześniejszego zarejestrowania się w serwisie. W tym celu należy utworzyć konto, klikając,,start for free” na https://analytics.google.com/ i postępować zgodnie z pojawiającymi się instrukcjami.

Po ukończeniu procesu rejestracji możemy dodać adres URL naszej witryny w zakładce,,Witryna” do Google Analytics i pobrać otrzymany kod śledzący, który musimy następnie skopiować do szablonu (HTML) wszystkich stron i podstron, jakie chcemy obserwować za pomocą Google Analytics.

Umieszczamy go tuż za zamknięciem tagu nagłówka, czyli </head>. Po wykonaniu tej czynności możemy korzystać ze wszystkich usług, jakie oferuje nam platforma, pamiętajmy jednak, żeby po wprowadzeniu ewentualnych zmian w szablonie, aktualizacjach strony itd. monitorować, czy kod śledzenia nadal znajduje się na swoim miejscu.

Jeśli odnalezienie kodu śledzenia sprawia Ci problem bądź potrzebujesz skopiować go ponownie, odnajdziesz go w zakładce “Informacje o śledzeniu” w menu “Usługa” po wejściu w panel administracyjny (więcej informacji o panelu administracyjnym w punkcie “Jak korzystać z Google Analytics?”).

Jak korzystać z Google Analytics?

Google Analytics jest narzędziem niezwykle przejrzystym, dostępnym również w polskiej wersji językowej, co znacznie ułatwia użytkowanie.

W panelu po lewej stronie ekranu znajdziemy zakładki takie jak:

Strona główna

Podstawowe wykresy, które pokazują nam ruch na stronie w ostatnich dniach (możemy samodzielnie ustawić interesujący nas przedział czasowy), liczbę aktywnych w czasie rzeczywistym użytkowników, uzyskane przychody, stopień realizacji ustalonych celów, skuteczność prowadzonych przez nas kampanii np. Google Ads oraz inne standardowe informacje.

Dostosowanie

Umożliwia dostęp do raportów niestandardowych, zapisanych raportów oraz pozwala tworzyć panele informacyjne. Dzięki temu możemy w prosty sposób obserwować i kontrolować dane z raportów w sposób spersonalizowany, z dowolnie wybranymi parametrami, co znacznie usprawnia dalszą pracę i pozwala szybko zorientować się w aktualnej sytuacji naszej witryny.

Raporty

Najbardziej interesująca nas zakładka, zawiera wszystkie podstawowe raporty stworzone przez narzędzie Google Analytics. Dzięki temu możliwa jest szczegółowa analiza funkcjonowania naszej witryny, zainteresowania jakie budzi, określenia typu użytkowników, do których dociera itd., co stanowi punkt wyjścia dla dalszej pracy i udoskonalania podjętych przez nas strategii rozwoju strony.

Administracja

Zarządzanie kontem, przycisk położony w lewym dolnym rogu strony pod zakładką “Raporty” – pozwala zmieniać ustawienia naszego konta Google Analytics, importować zewnętrzne dane, tworzyć filtry widoków danych i kontrolować dostęp ewentualnych innych użytkowników do konta: udzielać im dostępu oraz przyznawać im uprawnienia na czterech różnych poziomach (od zarządzania stroną po odczyt i analizę). Z tego miejsca możemy także zarządzać połączonymi usługami, np. AdSense, Google Ads, Google Optimize 360 czy omówionym w kolejnej części tekstu Google Search Console.

Google Analytics oferuje nam również możliwość udostępniania uzyskanych przez nas informacji innym użytkownikom, nawet jeśli nie posiadają oni własnego konta.

Aby przesłać komuś wybrane analizy, statystyki itd. należy użyć opcji “Udostępnij” w pasku działań. Ponadto, istnieje również opcja eksportu danych do innych aplikacji, którą uruchomić możemy klikając “Eksportuj” i wybierając interesujące nas narzędzie.

Google Search Console – co to jest i dlaczego jest nam potrzebne?

Kolejnym niezwykle przydatnym narzędziem jest Google Search Console – spełnia podobne funkcje jak omówione wcześniej Google Analytics, ale jest bardziej wyspecjalizowane: analizuje popularność strony pod kątem wyszukiwarki Google.

Dzięki tej darmowej usłudze jesteśmy w stanie w prosty sposób sprawdzić, jak obecnie indeksowana jest zarządzana przez nas witryna (lub kilka witryn) oraz poprawić jej widoczność w wyszukiwarce w oparciu o uzyskane dane.

Informacje te przydadzą się również firmie, która świadczy usługi pozycjonowania, jeśli korzystamy z jej usług i specjalistom SEO, choć narzędzie to jest na tyle proste w obsłudze i różnorodne, że może z niego korzystać każdy nawet bez pomocy specjalisty.

Czego możemy się dowiedzieć z Google Search Console?

Informacje uzyskane dzięki użyciu Google Search Console doskonale uzupełniają te, które otrzymujemy za pomocą Google Analytics, gdyż pozwalają nam zwiększyć ruch na stronie i zdobyć nowych użytkowników. Dowiadujemy się między innymi:

Dzięki tym informacjom mamy możliwość regularnie dostosowywać zawartość naszej strony do aktualnych trendów wyszukiwania oraz korzystnie ją wypozycjonować. Jesteśmy też w stanie wyłowić treści, które najbardziej interesują użytkowników oraz które treści zawarte na naszej stronie przyciągają największą liczbę czytelników.

Możliwość uzyskiwania natychmiastowych alertów o różnych nieprawidłowościach i błędach, jakie wkradły się na naszą witrynę pomaga administratorom i programistom szybko je usuwać i usprawniać na bieżąco jej działanie. Pomimo tego, warto monitorować ewentualne problemy na bieżąco w zakładce “Mapa witryny”.

Jak zacząć korzystać z Google Search Console?

Aby rozpocząć korzystanie z Search Console, należy wprowadzić adres URL swojej witryny internetowej w https://search.google.com/ i wybrać usługę domeny bądź z prefiksem URL.

Jeśli wybieramy usługę domeny, należy wkleić w wyznaczonym polu odnośnik BEZ prefiksu oraz protokołu http/https, natomiast w wariancie z prefiksem URL wklejamy odnośnik w takiej postaci, w jakiej pojawia się na pasku wyszukiwania, razem z protokołem https/http.

Po wykonaniu tego kroku, należy pozytywnie przejść weryfikację własności witryny – do wyboru mamy kilka opcji, możemy również wybrać “zweryfikuj później” i tymczasowo pominąć ten etap. Dobrą opcją jest również dokonanie weryfikacji przez konto Google Analytics, co przebiega znacznie szybciej i łatwiej niż pozostałe warianty, które wymagają m. in. edycji kodu HTML w szablonie witryny.

Google Search Console zaczyna zbierać dane niemal natychmiast, co znacznie usprawnia naszą pracę z tym narzędziem i pozwala na dostęp do jak najwcześniejszych statystyk wyszukiwania.

Poniżej omówione są raporty Google Search Console, z których z powodzeniem korzystać mogą wszyscy użytkownicy narzędzia niezależnie od poziomu zaawansowania. Warto poświęcić im chwilę:

Raport ręczne działania

Zawiera historię wszystkich podjętych przez Google ręcznych działań, jakie zostały przeprowadzone na stronie i śledzić ewentualne nieprawidłowości. Należy wówczas postępować zgodnie z sugestiami zawartymi w raporcie.

Raport Strona przegląd

Zawiera ogólne informacje o aktualnym statusie witryny, także statusie bezpieczeństwa. Warto sprawdzać regularnie pojawiające się tam komunikaty, aby w miarę szybko zareagować na wykryte nieprawidłowości.

Raport Problemy dotyczące bezpieczeństwa

Jeśli na Stronie przegląd pojawi się niepokojąca informacja, należy zapoznać się ze szczegółami niebezpieczeństwa w raporcie Problemy dotyczące bezpieczeństwa i jak najszybciej podjąć odpowiednie działania.

Raport Stan w indeksie

Pokazuje aktualny stan indeksowania podstron oraz stron na naszej witrynie – jeśli zawierają one błędy uniemożliwiające indeksowanie, zostaniemy o tym powiadomieni w raporcie, aby móc je regularnie naprawiać.

Raport skuteczności

Pokazuje najbardziej interesujące nas informacje na temat liczby odwiedzin naszej strony, jej pozycję w wyszukiwarce, prowadzące do niej słowa kluczowe i inne informacje, które pomogą nam znacząco zwiększyć zasięgi, kontrolować aktualne trendy w wyszukiwaniu i dopasować się do nich.

Konfiguracja danych z Google Search Console i dlaczego warto ją zrobić

Bardzo dobrym pomysłem jest zintegrowanie usługi Google Search Console z Google Analytics. Pozwoli to przy mniejszej ilości pracy uzyskać dużo więcej uzupełniających się nawzajem informacji i jeszcze lepiej dopasować naszą witrynę do oczekiwań użytkowników.

Konfiguracja Google Search Console jest dosyć prosta, wymaga jednak posiadania uprawnień administratora na obu kontach. Wystarczy w panelu administracyjnym wybrać “Usługi” i odnaleźć w nich Google Search Console – jeśli nie widzimy podpiętego pod nią adresu URL, należy dodać go w sposób opisany w punkcie “Jak zacząć korzystać z usługi Google Search Console?”.

Pamiętajmy jednak, że można powiązać ze sobą konta Google Analytics i Google Search Console przypisane do tylko jednej witryny – każde kolejne powiązanie zostanie nadpisane na poprzednie, powodując utratę dotychczasowych danych i rozpoczęcie zbierania nowych.

Raporty Search Console uzupełniają raporty Google Analytics, pamiętajmy jednak, że odnoszą się one do różnych aktywności i wartości liczbowe w pozornie tych samych kategoriach mogą się różnić dla obu narzędzi, np. kliknięcia w Google Search Console oznaczają wyłącznie kliknięcia w wyszukiwarce, natomiast w Google Analytics wzbogacone są np. o usługę Google Ads.

Dane dotyczące wyszukiwania dopełniają te odnoszące się do ruchu na stronie zebrane przez Google Analytics. Umożliwia nam to działanie dwutorowe – pozyskiwanie nowych użytkowników naszej witryny przez odpowiednie pozycjonowanie oraz zatrzymanie ich na dłużej przez dostosowanie treści do ich upodobań.

Większy ruch na stronie i atrakcyjniejsza zawartość generują większe przychody – wymaga to jednak dokładnych obserwacji i dostosowywania strategii rozwoju strony do aktualnie panujących trendów. Jeśli sprawia nam to problem bądź nie mamy czasu, możemy ograniczyć się jedynie do podstawowych narzędzi, jakie oferują nam Google Analytics i Google Search Console lub skorzystać z usług specjalistów SEO.

Dzięki temu będziemy mieć pewność, że zarządzane przez nas strony będą spełniać oczekiwania użytkowników, którzy chętnie powrócą do nas w przyszłości.

Warto doczytać:

  1. Jak liczyć konwersje w Google Analytics? Poradnik krok po kroku – Zacznij liczyć konwersje na swojej stronie internetowej, aby skuteczniej optymalizować kampanie reklamowe
  2. Jak zainstalować Google Analytics na swojej stronie internetowej? – Dowiedź się jak zainstalować Google Analytics na swojej stronie internetowej i zbierać dane na temat odwiedzających użytkowników
  3. Wszystko co warto wiedzieć o słowach kluczowych przy pozycjonowaniu – Dowiedź się jak wybierać słowa kluczowe do pozycjonowania

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl