Do przeczytania w 8 min.

Wszystko co warto wiedzieć o słowach kluczowych przy pozycjonowaniu

Słowa kluczowe są jednym z najważniejszych jak nie najważniejszym czynnikiem pozycjonowania strony internetowej. To właśnie po nich wyszukiwarka Google określa, o czym jest nasza witryna i wie kiedy wyświetlać ją w wynikach wyszukiwania.

Odpowiednio używając słów kluczowych mamy spory wpływ na witrynę a frazy to bardzo obszerny temat. Przeważnie pozycjonując stronę www, wiemy o frazach jedynie, tyle że są i powinny znajdować się naszej stronie.

W tym tekście przedstawiamy jednak wszystkie najważniejsze informacje o słowach kluczowych, które pomogą nam bardziej świadomie pozycjonować naszą witrynę.

Spis treści:

Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to frazy, które umieszczone na stronie mają za zadanie informować wyszukiwarkę Google, o czym jest nasza witryna.

Słowa kluczowe dobieramy w sposób świadomy i przemyślany oraz dodajemy je na stronie również w specjalny sposób — aby były dobrze widoczne dla Google.

Ogólnie istnieje kilka rodzai fraz. Są one najważniejszym elementem pozycjonowania witryny, gdyż jako jedyny element może poinformować Google o tematyce serwisu. Słowa kluczowe dodaje się w różnych częściach serwisu internetowego oraz odpowiednio je wyróżnia.

Celem dodawania słów kluczowych jest świadomy wybór haseł, pod jakimi chcemy pojawiać się ze swoją witryną w wyszukiwarce Google.

Dlaczego frazy są takie ważne?

Frazy są niezwykle ważnym elementem pozycjonowania z kilku powodów. Pierwszym z nich jest to — jak wspomnieliśmy powyżej, że Google może rozpoznawać tematykę naszej strony jedyne na podstawie tekstu.

Frazy zatem określają precyzyjnie, w jakim momencie i w odpowiedzi na jakie pytania ma pojawiać się nasza strona www w wyszukiwarce.

Odpowiednie ich ustawienie jest zatem kluczowe dla pozycjonowania naszej strony www.

Drugim powodem ich ważności jest fakt, że dzięki nim możemy wykorzystywać potencjał strony. Odpowiednio dobrane frazy i widoczność strony w Google w odpowiednich kategoriach może zapewnić nam bardzo duży ruch organiczny.

Należy zatem zawsze, zajmując się słowami kluczowymi, robić to rzetelnie, solidnie i starannie, dokładnie analizując je, wybierając i umieszczając na stronie.

Jeśli samodzielnie nie potrafimy poradzić sobie z analizą i dobrem słów kluczowych lub ich umieszczeniem na witrynie, zdecydowanie warto pozostawić to zadanie specjalistom.

Możemy zrobić to, udając się do agencji SEO lub zatrudniając prywatnie specjalistę do tego zadania.

Osoby z doświadczeniem i wiedzą dużo efektywniej oraz skuteczniej dobiorą frazy, a dzięki temu będziemy odnosili dużo więcej korzyści z pozycjonowania naszej strony internetowej.

Typy słów kluczowych

Frazy główne

Frazy główne to pierwszy typ słów kluczowych. Są to frazy tematyczne najpopularniejsze w danej kategorii. Frazy te cieszą się największym zainteresowaniem użytkowników i generują największy ruch organiczny.

Pozycjonując stronę pod nie, możemy zatem pozyskać najwięcej klientów. Frazy takie posiadają też największą konkurencyjność i największy stopień trudności pozycjonowania pod nie strony.

Pozycjonowanie witryn pod najbardziej popularne frazy zająć przeciętnie nawet do roku czasu. Fraz głównych używa się na stronie priorytetowo, faworyzując wybrane kilka — kilkanaście fraz.

Frazy poboczne

Frazy poboczne są uzupełnieniem fraz głównych przy pozycjonowaniu standardowym i odgrywają one drugoplanową rolę. Są to najczęściej mniej popularnie — średnio i mało popularne frazy tematyczne, których używa się na stronie w celu pozyskiwania jak najszerszego ruchu tematycznego. Frazy te używa się mniej intensywnie, a ich zadaniem jest jedynie zbieranie ruchu, który możemy pozyskiwać.

Ciekawostką jest, że frazy poboczne stanowią główny punkt pozycjonowania szerokiego — pod kilkaset fraz, gdzie z kolei stronę pozycjonuje się pod wszystkie możliwe frazy tematyczne bez faworyzowania jakiejkolwiek.

Frazy lokalne

Trzecim najpopularniejszym typem fraz są frazy lokalne. To słowa kluczowe będące nazwami miast i rejonów lub połączeniem frazy tematycznej i nazwy miasta.

Frazy te używa się przy pozycjonowaniu lokalnym, aby nadać lokalnego charakteru witrynie. Dzięki nim Google wie, że naszą witrynę powinno wyświetlać gdy dane zapytanie dotyczy lub pochodzi z danej lokalizacji.

Frazy z długim ogonem

Słowa kluczowe to także long taile. Są to długie ogony, czyli frazy składające się z kilku lub kilkunastu słów. Są to najczęściej zapytania, stwierdzenia, fragmenty mowy potocznej czy długie i szczegółowe frazy. Ich celem jest dopasowanie witryny do wyszukiwania głosowego, które wykorzystuje właśnie naturalną mowę potoczną lub pozyskiwania ruchu o charakterze sprzedażowym.

Długich fraz używają często klienci szukający konkretnego — dokładnie opisanego przedmiotu.

Frazy brandowe

Ostatnim typem fraz w tym zestawieniu są frazy brandowe. Są to nazwy marek czy firm. Fraz brandowych możemy używać w odniesieniu zarówno do naszej marki jak i marek produktów sprzedawanych w naszym sklepie. Zapewniają one odszukiwanie naszej witryny po nazwie marki i napływ klientów szukających produktów konkretnych firm.

Fraz brandowych powinniśmy używać przynajmniej w małym natężeniu na naszej stronie, niezależnie od typu pozycjonowania, aby budować rozpoznawalność i świadomość marki w Google.

Jak pozyskiwać słowa kluczowe?

Pozyskiwać frazy dla naszej strony internetowej możemy na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest używanie darmowego narzędzia Google — Planera Słów Kluczowych. Jest to narzędzie zlokalizowane w systemie reklamowym Google Ads.

Pozwala ono wpisać dane hasło czy kategorię, a w efekcie wyświetla nam listę popularnych fraz dla danego hasła wraz ze statystykami wyszukiwań czy popularności.

Podobnie działają zewnętrzne serwisy tzw. keyword generatory. One również są darmowe, ale przeważnie w podstawowej wersji — a za statystyki poszczególnych fraz będziemy musieli zapłacić.

Dobrym miejscem do pozyskania fraz jest sama wyszukiwarka Google. Frazy możemy pozyskiwać z Google Trends gdzie znajdziemy najpopularniejsze frazy lub wpisując frazę w polu wyszukiwania — gdzie Google zaprezentuje nam podpowiedzi okołotematyczne.

Propozycje podobnych fraz znajdziemy też na dole wyników wyszukiwania pod ostatnim wynikiem. Ciekawym pomysłem, którego często nie wykorzystujemy, jest sprawdzanie stron konkurentów.

Możemy zatem pozyskiwać frazy samodzielnie, przeszukując je lub poddając takie strony automatycznym darmowym audytom, gdzie w raporcie uzyskamy spis fraz, pod jakie pozycjonowana jest konkurencyjna witryna.

Jak ustalać frazy dla naszej witryny?

Jeśli wiemy już jak pozyskiwać frazy tematyczne dla naszej witryny, warto również zastanowić się jak je ustalać. Przeważnie robią to specjaliści SEO ale jeśli chcemy pozycjonować własną witrynę samodzielnie, to powinniśmy wykonywać to zadanie świadomie, nie pozostawiając doboru fraz losowi.

Przede wszystkim należy ustalić szeroką pulę fraz tematycznych i wybierać jedynie frazy związane z naszą kategorią tematyczną i tym, co znajduje się na stronie.

Pozyskiwanie nawet większej ilości ruchu organicznego w nieuczciwy sposób powoduje, że wiele osób szybko będzie opuszczało witrynę, będąc zirytowanymi, co z kolei negatywnie wpłynie na jej pozycjonowanie.

Frazy powinniśmy dobierać również pod kątem opłacalności. Jest to stosunek liczby wyszukiwań do konkurencji, jaka panuje pod konkretnymi słowami kluczowymi. Możemy sprawdzić to np. w Planerze Słów Kluczowych Google gdzie są podane ceny reklamy za konkretne frazy czy ilość wyszukiwań. Odzwierciedla to popularność danych fraz, a zarazem liczbę osób pozycjonujących pod nie witryny i atrakcyjność frazy.

Frazy powinniśmy dobierać również adekwatnie do celu, jaki chcemy osiągnąć. Jeśli pozycjonujemy sklep internetowy, powinniśmy wybierać frazy typu long tail czy frazy brandowe. Frazy te będą odzwierciedlały konkretne marki i produkty.

Analogicznie przy pozycjonowaniu strony tematycznej będziemy wybierali frazy główne i poboczne czy frazy lokalne przy biznesie stacjonarnym.

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest przetestowanie różnych fraz w praktyce, co da nam najlepszy pogląd na całą sytuację. Wykonanie kilku tekstów SEO z równorzędnymi frazami pozwala sprawdzić, które z nich są najkorzystniejsze dla naszej witryny i które generują dla nas największy ruch.

Ogólnie dobór fraz polega na wybraniu tych, które będą dawały nam jak najwięcej korzyści, czyli np. sporo ruchu organicznego, potencjalnych klientów czy ruch osób mieszkających w danym rejonie.

Gdzie umieszczać słowa kluczowe na stronie www?

Ostatnim elementem związanym z frazami i słowami kluczowymi jest to, gdzie możemy umieszczać je na stronie www. Istnieje kilka takich miejsc, a o części nich przeważnie zapominamy, skupiając się na innych czynnościach pozycjonujących.

Pierwszym i najważniejszym miejscem, gdzie możemy dodawać frazy na naszą stronę internetową, są teksty SEO. Są to specjalnie pisane teksty pod kątem pozycjonowania i optymalizacji strony. Są one tekstami tematycznymi, ale główny nacisk kładziony jest w nich właśnie na frazy.

Teksty takie możemy pisać samodzielnie lub zamawiać u copywriterów czy w agencjach SEO.

Teksty SEO zawierają wiele miejsc, w których powinniśmy umieszczać frazy. Z pewnością jest to tytuł i nagłówki poszczególnych akapitów, czyli miejsca najważniejsze. Warto też dodać słowa kluczowe w obrębie zdjęć i jako teksty alternatywne multimediów.

Frazy muszą być również dodawane w naturalny sposób w tekście. Dobrym pomysłem jest ich pogrubienie czy wyróżnianie np. poprzez stworzenie z nich aktywnych linków wychodzących lub wewnętrznych.

Drugim miejscem, gdzie możemy zamieszczać słowa kluczowe na naszej witrynie, są tytuły i opisy stron www. Są one widoczne wraz z linkiem w wyszukiwarce Google jako wynik wyszukiwania i w bardzo dużym stopniu wpływają na ocenianie naszej witryny przez Google.

Użycie fraz w tych miejscach z pewnością da odpowiednie efekty.

Słowa kluczowe możemy również zamieszczać na samej witrynie np. w menu, stopkach, nagłówkach czy opisach poszczególnych elementów.

Natężenie i używanie fraz

Bardzo interesującym aspektem jest również kwestia natężenia fraz oraz ich używania na stronie. Nie istnieje jedna najlepsza strategia czy taktyka. Każdy specjalista posiada swoje zdanie na ten temat.

Z pewnością frazy nie powinny pojawiać się częściej niż jedna na tysiąc znaków. Możemy również korzystać z optymalizatorów tekstów SEO takich jak np. Yoast, który pokazuje czy w danym tekście znajduje się wystarczająca ilość fraz.

Słów kluczowych powinniśmy używać w przemyślany i naturalny sposób. Dodawanie ich nienaturalnie lub w zbyt dużej ilości może nie przynieść pożądanego efektu, a nawet narazić nas na kary ze strony Google za przeoptymalizowanie tekstu.

To tyle w tym temacie! Mam nadzieję, że teraz już wiesz co to sa słowa kluczowe i dlaczego są takie ważne.

Warto doczytać:

  1. Jak samodzielnie optymalizować stronę internetową? – Dowiedź się jak samodzielnie optymalizować własną stronę internetową
  2. SEO dla e-commerce – 5 elementów, o których nie możesz zapomnieć – Dowiedź się jak pozycjonować sklep internetowy
  3. Jak pisać teksty SEO? 6 rad, które pozwolą napisać dobry tekst pod wyszukiwarkę Google – Sprawdź jak pisać teksty, które będą wspomagać pozycjonowanie strony www

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl