Do przeczytania w 6 min.

Jak samodzielnie optymalizować stronę internetową?

Obecna sytuacja w Polsce związana z różnymi kryzysami sprawiła, że wielu przedsiębiorców musiało wstrzymać lub mocno ograniczyć swoją działalność gospodarczą. To jednak skutkuje tym, że większość osób ma troszkę więcej “wolnego” czasu.

Dlatego dziś spróbuje pomóc Ci w samodzielnej optymalizacji strony internetowej, dzięki czemu efektywniej wykorzystasz ten czas i poprawisz widoczność swojej strony www w wyszukiwarce Google!

Ok, to przejdźmy do konkretów!

Spis treści:

Dwa typy optymalizacji strony internetowej

Osiągnięcie dobrej widoczności w wyszukiwarce Google na interesujące nas frazy to często długotrwały proces poprzedzony wielomiesięczną pracą. Dlatego warto już dziś wziąć sprawy w swoje ręce, aby później cieszyć się dobrą pozycją.

Działania związane z optymalizacją strony internetowej możemy dzielić na dwa typy: działania optymalizacyjne na stronie (on-site) oraz poza nią (off-site) jak np. pozyskiwanie linków z zewnętrznych witryn.

Optymalizacja poza stroną internetową przynosi najczęściej efekt dopiero po dłuższym czasie. Dlatego dziś skupimy się na działaniach na samej stronie internetowej, które bardzo często dają szybki i duży efekt.

Odpowiednie tytuły podstron

Kluczowym elementem w pozycjonowaniu strony internetowej i optymalizacji witryny są odpowiednio dobrane tytuły poszczególnych podstron.

Tytuły stron znajdują się w kodzie witryny pomiędzy znacznikami. Natomiast zwykłemu użytkownikowi tytuł jest wyświetlany na konkretnej karcie w przeglądarce oraz w wynikach wyszukiwania w Google.

Jak samodzielnie zoptymalizować tytuły podstron? Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że Google w wynikach wyszukiwania wyświetla 60-65 znaków ze spacją w tytule strony – większa ilość znaków jest ukrywana.

Dlatego warto pamiętać, aby tytuł nie był zbyt długi i w pierwszej kolejności wyświetlał najbardziej istotne informacje dla konkretnej podstrony.

Ponadto pamiętaj o:

Treści na stronie internetowej

Kolejny istotnym elementem w optymalizowaniu strony internetowej jest odpowiedniej jakości teksty na poszczególnych podstronach.

Obecnie dobrze angażujące treści odpowiadające na zapytania użytkowników w wyszukiwarce Google są najlepszym sposobem na poprawę widoczności witryny. Faktem jest, że przygotowanie dobrych tekstów wymaga czasu – ale w obecnej sytuacje zapewne masz go troszkę więcej niż zazwyczaj (a przynajmniej tak przyjmijmy).

O czym musisz pamiętać przy procesie optymalizowania treści na stronie?

Nie duplikuj treści

Treści nie mogą się duplikować – to oznacza, że nie możesz mieć tych samych tekstów na różnych podstronach. To duży problem w sklepach internetowych, gdzie opisy produktów bardzo często się powtarzają.

Skup się na rozwiązaniu problemu użytkownika

Zastanów się, czy teksty umieszczone na poszczególnych podstronach są wystarczające dla użytkowników? Czy odpowiadają na najczęściej zadawane pytania? W przypadku, gdy prowadzisz blog z poradami, skup się na tym, aby rozwiązać problem użytkownika.

Zamieszczaj odpowiednią liczbę słów kluczowych

Pamiętaj, aby w procesie tworzenia treści na stronę internetową zamieścić odpowiednią ilość słów kluczowych, które następnie będą również widoczne w tytule strony i opisie. Oczywiście unikaj zbyt dużego nasycenia tekstu słowami kluczowymi – to może sprawić, że Google obniży naszą pozycję

Zastanów się nad prowadzeniem firmowego bloga z poradami

Jeżeli dotychczas nie prowadziłeś bloga na swojej stronie internetowej lub masz taką sekcję, ale dawno jej nie aktualizowałeś, to może najwyższa pora to zmienić. Prowadzenie bloga daje możliwość tworzenia rozbudowanych artykułów, które mogą dotrzeć do osób poszukujących rozwiązania konkretnego problemu.

Przykład: Prowadzisz sklep z materiałami budowlanymi. Jedne z użytkowników internetu poszukuje odpowiedzi na temat tego, jaki styropian wybrać do ocieplenia swoje domu. Trafia na Twój blog z poradami, gdzie przedstawiasz jaki styropian warto wybrać i informujesz o dostępności tego produktu w swoim sklepie.

Opisy meta description

Opisy meta description być może nie mają aż tak dużego znaczenia w poprawie widoczności strony jak jeszcze kilka lat wcześniej, ale warto o nich pamiętać.

Opisy meta description to opisy poszczególnych stron wykorzystywane przez wyszukiwarki do informowania użytkowników o tym co znajduje się na konkretnej stronie. Atrakcyjny opis strony może przyczynić się do zwiększenia klikalności, a to jeden z istotnych czynników brany pod uwagę przez algorytm Google przy określaniu pozycji witryny w wyszukiwarce.

Wyszukiwarka Google wyświetla około 155-160 znaków, reszta opisu jest ukrywana.

Każdy meta description powinien być unikalny – tak samo jak tytuł. Warto, aby zawierał słowo kluczowe oraz wezwanie do działania (call to action) np. Dowiedź się więcej.

Nagłówki

Nagłówki to inaczej ujmując tytuły lub podtytuły odpowiednich sekcji w artykule. Jest to kluczowy element w optymalizowaniu strony internetowej obok tytułów stron i treści.

Nagłówki są odpowiednio oznaczane w kodzie strony internetowej odpowiednimi znacznikami H1, H2, H3 itd. Nagłówki powinny znajdować się na konkretnej podstronie w odpowiedniej hierarchii.

Jednak podstrona powinna zawierać tylko jeden nagłówek H1 – aczkolwiek zdarzają się wyjątki. Następnie stosujemy odpowiednio w kolejności nagłówki H2, H3 itd.

Ważne! Jeżeli na podstronie nie użyłeś nagłówka H2 to nie powinieneś używać nagłówka H3.

Zauważ, że struktura tego artykułu jest następująca: nagłówkiem H1 jest oznaczony tytuł – jako najważniejszy element tej podstrony zawierający słowo kluczowe “optymalizacja strony internetowej”.

Kolejne nagłówki to tytuły poszczególnych sekcji artykułu jak np. “Odpowiednie tytuły podstron”, “Opisy meta description” czy “Nagłówki” – te elementy oznaczyłem jako nagłówki H2 i są mniej istotne niż tytuł.

Pamiętaj, żeby nie upychać na siłę słów kluczowych w nagłówkach. Powinny się tam znaleźć w sposób naturalny.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne jest równie istotne jak linkowanie do własnej strony na zewnętrznych witrynach. Co to jest linkowanie wewnętrzne?

W prosty sposób pisząc; jest to umieszczanie linków do innych Twoich podstron na własnej stronie internetowej.

Przykład: Ten artykuł jest powiązany tematycznie z pozycjonowaniem, dlatego wcześniej umieściłem link do artykułu “Co to jest pozycjonowanie”, dzięki czemu możesz w łatwy sposób przejść do innego artykułu związanego z tym tematem.

Oprócz tego, że ułatwiam Ci nawigowanie po blogu i szybkie odnajdywanie powiązanych tematów z optymalizacją strony internetowej, to dodatkowo pomagam również robotom Google w odpowiednim indeksowaniu witryny.

Dzięki temu mam pewność, że każdy artykuł będzie zindeksowany przez Google i znajdzie się w wynikach wyszukiwania.

Warto przy linkowaniu wykorzystać anchory (tekstem stanowiącym odnośnik do konkretnej podstrony). To sprawi, że dodatkowo pozycjonujemy konkretną podstronę na kluczową frazę.

Ważne! Wykorzystując anchory staraj się wykorzystywać dłuższe fragmenty tekstu, a nie tylko samo słowo kluczowe. Dodatkowo nie powinieneś wykorzystywać jako anchor adresów URL.

Dodatkowo pamiętaj o:

To tyle na dziś! Mam nadzieje, że te kilka punków będzie dla Ciebie przydatne i pomoże poprawić widoczność strony internetowej w internecie.

Daj znać w komentarzu, czy taki artykuł Ci odpowiada i czy chcesz więcej tego typu treści w najbliższym czasie?

Warto doczytać:

  1. Jak pisać teksty SEO? 6 rad, które pozwolą napisać dobry tekst pod wyszukiwarkę Google – Dowiedź się jak pisać dobrej jakości teksty, które będą wspomagać pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce Google
  2. Wszystko co warto wiedzieć o słowach kluczowych przy pozycjonowaniu – Sprawdź, czym się kierować przy wyborze słów kluczowych do pozycjonowania
  3. Jak prowadzić bloga, aby sprzedawał? 8 najlepszych rad dla zwiększenia efektywności – Dowiedź się jak prowadzić blog, który poprawi sprzedaż w Twojej firmie

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl