Jak pisać teksty SEO? 6 rad, które pozwolą napisać dobry tekst pod wyszukiwarkę Google - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Jak pisać teksty SEO? 6 rad, które pozwolą napisać dobry tekst pod wyszukiwarkę Google

Podziel się!

Seo copywriting i pisanie tekstów SEO to bardzo częsty sposób pozycjonowania oraz walki o jak najwyższe miejsce w wyszukiwarce Google. Aby umieścić na naszej stronie wiele tekstów seo, warto poznać zasady ich tworzenia.

Choć istnieje wiele rodzajów tekstów, które będą się od siebie różniły lub dawały inne efekt, to istnieje kilka uniwersalnych elementów, o których musimy pamiętać. Dzięki temu nasz tekst będzie jakościowy, atrakcyjny dla czytelnika oraz będzie zawierać odpowiednie słowa kluczowe. Jak zatem napisać dobry tekst SEO? Odpowiedź poniżej.

 

Dobierz frazę główną i poboczne

Pierwszym krokiem, który należy wykonać pisząc tekst SEO, jest wybranie frazy głównej i fraz pobocznych. Fraza główna będzie słowem lub kilkoma słowami, które najlepiej opisują dany temat, naszą witrynę czy produkt — pod jakimi chcemy znaleźć się najwyżej w wynikach wyszukiwania.

Frazy główne będą najczęściej ogólnymi zwrotami danej kategorii np. zabawki czy napoje. Mogą one mieć też konkretne znaczenie np. konkretnego modelu czy rodzaju, jeśli zajmujemy się np. sprzedażą drewnianych okien. Frazy główne będą występowały najczęściej w tekście SEO. Możemy również odmieniać je oraz łączyć innymi frazami.

Frazy poboczne to frazy, które są kolejnymi słowami około tematycznymi z danej kategorii. W tekście możemy umieścić ich kilka – kilkanaście. Zazwyczaj używa się ich jednokrotnie lub dwukrotnie również w odmianie czy połączeniu, tak aby tekst zawierał również słownictwo z danej kategorii tematycznej. Frazy poboczne sprawiają, że tekst jest naturalny i również brany pod uwagę w kontekście innych słów kluczowych przez Google.

Porada: Frazy główne można dobierać przy pomocy Google Trends, gdzie dowiemy się jakie hasła są najpopularniejsze w wielu kategoriach. Przydatnymi narzędziami mogą być też tzw. generatory fraz. Po wpisaniu jednego słowa lub hasła, otrzymamy kilkanaście kolejnych popularnych fraz w kategorii, które możemy użyć jako frazy poboczne.

 

Frazy brandowe, lokalne i long taile

Kolejnymi rodzajami fraz, jakie warto umieścić w tekście SEO, są frazy brandowe, lokalne i long taile. Frazy brandowe to nazwa naszej marki czy firmy. Frazy takie gwarantują, że po wpisaniu nazwy naszej marki do Google, pojawi się w wyszukiwarce nasza strona.

Frazy lokalne to pojedyncze słowa w postaci konkretnych miast czy lokalizacji. Jeśli działamy lokalnie lub stacjonarnie, warto umieszczać takie słowa, aby Google wyświetlało nas osobom z danego miasta czy osobom szukających usługi w danej lokalizacji.

Ostatnim typem fraz są long taile. To “długie ogony”, które są całymi pytaniami, zdaniami czy sformułowaniami. Mogą składać się np. z kilku fraz. Warto umieścić przynajmniej jedną czy dwie takie frazy w tekście. Mają one za zadanie pozycjonować naszą stronę, gdy użytkownik wpisze całe zdanie do wyszukiwarki, czy użyje wyszukiwania głosowego. Frazy takie są też korzystne ze względu na naturalność i zawartość wielu słów kluczowych.

 

Frazy i pozycjonowanie szerokie — Alternatywa

Powyższy dobór fraz stosowany jest jako najczęstszy i standardowy. Istnieje jednak alternatywa, którą jest pozycjonowanie szerokie. Staje się ono coraz bardziej popularne, gdyż jest zgodne z polityką Google o naturalności tekstów SEO oraz daje możliwość zdobycia użytkowników z wielu mniej popularnych fraz — co finalnie również daje korzystny efekt.

Pozycjonowanie szerokie to takie, w którym nie określamy jednej lub kilku fraz głównych i nie pozycjonujemy tylko pod nie witryny, aby była jak najwyżej w hierarchii np. w top 5. W pozycjonowaniu szerokim wybieramy wiele — nawet kilkadziesiąt fraz z danego tematu oraz używamy ich równomiernie w tekstach.

Dzięki temu nasza strona będzie wyświetlać się osobom, które wyszukują danego produktu, używając innego sformułowania na główny produkt w kategorii oraz osobom, które są zainteresowana nieco innymi produktami czy usługami, ale dalej w obrębie naszej kategorii tematycznej.

 

Nasycenie i rozmieszczenie słów kluczowych

Niestety nie istnieje jedna złota rada, czy też suma fraz na 1000 zzs, która jest najkorzystniejsza. Każdy tekst będzie rządził się swoimi prawami. Warto jednak umieszczać frazy w tytułach i nagłówkach.

Dobrym posunięciem też jest naturalne rozmieszczenie słów w tekście, aby nie znalazły się wszystkie w jednym miejscu. Każde słowo kluczowe możemy dodać np. w danym akapicie czy podtytule, to z pewnością będzie naturalne i korzystne ze względu na pozycjonowanie. Przeważnie liczba fraz na 1000 znaków to 1-2.

 

Formatowanie tekstu

Ważnym elementem pisania dobrego tekstu SEO jest formatowanie tekstu. Google bacznie zwraca uwagę i wyłapuje spam lub próby oszukiwania. Warto zatem sprawić by tekst był odpowiednio sformatowany dla czytelników.

Warto używać tytułu, wstępu, nagłówków, podzielić tekst na sekcje, aby nie był blokiem słów czy używać list punktowych. Warto też pogrubiać najważniejsze informacje lub użyć kursywy. Dobrym pomysłem jest też przedstawianie danych np. w tabelce lub używanie grafik i zdjęć.

Formatowanie jest bardzo często pomijanym elementem, o którym nie powinniśmy zapominać. Jeśli nie będziemy formatować naszego tekstu, Gogle można uznać nasz wpis za spam lub tekst o niskiej jakości. Google m. in. z tego powodu stworzyło algorytm “Pingwin”, który ma wyłapywać i segregować takie treści, co jest najlepszym dowodem na to, że warto dbać o jakość i atrakcyjność wizualną tekstu.

 

Tekst dla czytelnika — Content wysokiej jakości

Tekst SEO — o ile nie jest tzw. “preclem”, bardzo często służy również osobom odwiedzającym naszą stronę. Wiele osób tworzy również teksty, aby dostarczały ciekawej treści użytkownikom. W tym celu warto poruszać aktualne i wartościowe tematy, pisać tekst prostym i zrozumiałym językiem, używać krótkich zdań oraz dodawać oryginalne tematy.

Sam tekst możemy również prezentować w różnych formach, np. poradnika, tutorialu, instrukcji obsługi czy wpisu blogowego. Content, jaki publikujemy, powinien być wysokiej jakości. Będzie przekładało się to bezpośrednio na częstsze odwiedzanie naszej witryny przez użytkowników czy jej polecenie poprzez wklejanie linku na forach czy w social mediach.

Dzięki temu możemy liczyć na “darmowy” linkbuilding w sieci i większy ruch, co z kolei przełoży się na pozycjonowanie naszej witryny i pozycje w Google.

To tyle na dziś, do następnego przeczytania;)

 

Polecamy!

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat pisania tekstów zgodnych z SEO i praktyką copywriterów? Kup książkę Artura Jabłońskiego “Jak pisać, żeby chcieli czytać”. Znajdziesz tam dużo informacji dotyczących pisania tekstów na potrzeby internetu. Artur w książce pokazuje jak pisać pod SEO, jak formatować treści, aby były atrakcyjniejsze dla odbiorcy i wiele więcej. Idealna lektura dla każdej początkującej osoby.

Kup książkę “Jak pisać, żeby chcieli czytać”