Do przeczytania w 6 min.

Co to jest Real-Time Marketing i czy warto go stosować?

Real-time marketing to często padająca nazwa w kontekście nowych i nowatorskich sposobów promowania się. Choć jest już z nami od dłuższego czasu i wiele największych marek wykorzystuje go z powodzeniem, wiele małych firm czy osób prywatnych zaczyna go dopiero wykorzystywać.

Marketing czasu rzeczywistego to wiele plusów, łatwe wdrożenie i duża skuteczność. Dlaczego zatem tak rzadko go używamy? W tym tekście prezentujemy real-time marketing “od podszewki” i odpowiadamy na pytania, czym jest, jak działa, jakie ma plusy i jak możemy go wykorzystać do promowania własnej marki.

Spis treści:

Czym jest Real-time Marketing?

Strategia real-time marketingu to strategia marketingowa nowa polegającą na wykorzystywaniu najnowszych i aktualnych głośnych wydarzeń globalnych do promocji swojej marki. Marketing czasu rzeczywistego opiera się zatem na aktualnych wydarzeniach, które są podstawą lub ściśle nawiązują do naszej reklamy.

Gdy miejsce będzie miała sytuacja niecodzienna, nieszablonowa czy głośna, możemy wykorzystać ją w promocji naszej marki na kilka sposobów, np. tworząc adekwatną promocję, spot reklamowy czy posta w social mediach. Istotą real-time marketingu jest też błyskawiczne zareagowanie na daną sytuację i w krótkim czasie od jej wystąpienia opublikowanie odpowiedniego materiału.

Połączenie niecodziennej sytuacji z naszą reklamą czy promocją ma na celu zainteresować odbiorców i sprawić, że bardzo dokładnie przyjrzą się naszej reklamie. W przeciwieństwie do sztampowych i oklepanych reklam np. telewizyjnych czy graficznych odbiorca ma zainteresować się ujętym wydarzeniem ze świata realnego, które zna lub przed chwilą słyszał o nim.

Dobrym przykładem takiej strategii jest stworzenie przez portal G2A okładki jako reklamy gry GTA “San Escobar”. Nazwa tej części miała nawiązywać do pomyłki polskiego dyplomaty, który użył nazwy nieistniejącego państwa. Wiele osób z uśmiechem na twarzy przyjęło nową propozycję części gry oraz zainteresowała się reklamą, znacznie zwiększając zainteresowania marką cyfrową.

Przykład postu real-time marketingu w wykoaniu fanpage G2A.COM

Real-time marketing możemy tworzyć samodzielnie lub skorzystać z pomocy agencji marketingowych. Choć nie jest to najpopularniejsza forma promocji, niektóre agencje mogą oferować jej wykonanie. Jeśli zależy nam na profesjonalnym podejściu, warto skorzystać z doświadczenia agencji, która wykonywała już tego typu akcje promocyjne.

Jakie ma plusy?

Real-Time marketing to wiele plusów i bardzo mało minusów, co nie jest częste w marketingu internetowym. Marketing czasu rzeczywistego z pewnością będzie zaspokojeniem potrzeb odbiorców, o dostępie do aktualnych informacji i danych. Wiele osób poszukuje tylko najnowszych danych i jeśli takowe zobaczy w naszym poście, z pewnością przyjrzy mu się dokładniej.

Real-time marketing możemy wykonywać bez dużej sumy przeznaczonej na promocję oraz oferować go zarówno nowym klientom w celu ich pozyskania lub obecnym w celu poprawiania naszego wizerunku. Do plusów można zaliczyć oryginalną formę, która będzie wzbudzała z pewnością wiele emocji i zainteresowania.

Na rynku średnich i małych firm czy biznesów prywatnych real-time marketing jest wykorzystywany bardzo rzadko, co daje również nam pewną przewagę.

Minusem może być konieczność szybkiej reakcji oraz stworzenia błyskawicznej promocji, gdyż tylko wtedy real-time marketing ma sens. Korzystne jest także postrzeganie naszej firmy reklamując się w ten sposób. W odróżnieniu od nachalnych reklam żaden użytkownik nie będzie odbierał nas negatywnie, a ryzyko takiego odbioru jest praktycznie minimalne. Możemy więc stosować real-time marketing bez obawy o utratę reputacji — o ile pomysł na reklamę będzie przemyślany — co jest podstawą każdej promocji.

Źle pomyślana kreacja real-time marketingu może zrodzić duży kryzys wizerunkowy – tak jak w przypadku marki Tiger Energy Drink

O wszystkich plusach real-time marketingu najlepiej świadczy bardzo często wykorzystywanie tej strategii marketingowej przez wiele wiodących marek na rynku globalnym. Można do nich zaliczyć np. LEGO, Oreo, KFC czy LECH.

Kto go może wykorzystać?

Z taktyki real-time marketingu można skorzystać każda osoba — niezależnie od tego, czy jest to duża firma, czy osoba prywatna. Ten sposób promocji będzie tak samo skuteczny zarówno czy promocji dużej marki jak i lokalnego biznesu czego nie można powiedzieć np. o influencer marketingu, który ściśle zależy od budżetu i jest efektywniejszy przy dużych kampaniach.

W ten sposób możemy również promować różne biznesy w różnych branżach oraz różne modele biznesowe. Real-time marketing sprawdzi się też idealnie w różnych formach niezależnie czy nawiązanie będzie dotyczyło obniżki cen i promocji, czy reklamy wyemitowanej graficznie.

Jak stworzyć real-time marketing?

Choć nazwa real-time marketingu brzmi nieco tajemniczo lub wręcz skomplikowanie, w rzeczywistości możemy prosto i szybko stworzyć samodzielnie promocję w takim stylu. Pierwszym krokiem jest odnalezienie odpowiedniej sytuacji, która będzie na tyle głośna i rozpoznawalna, aby móc ją wykorzystać w naszych działaniach marketingowych.

Przeważnie sytuacje takie nie zdarzają się zbyt często. Do niecodziennych sytuacji możemy zaliczyć np. poszukiwania pytona nad Wisłą czy zgaśnięcie wszystkich świateł w finale Super Bowl. Gdy po nastawieniu się na poszukiwania takiej sytuacji znajdziemy ją, należy niezwłocznie rozpocząć proces tworzenia reklamy.

Kreacja real-time marketingowa marki Krakus nawiązująca do poszukiwań pytona nad Wisłą

Drugim etapem jest określenie, jakiego rodzaju reklamę stworzymy. Adekwatnie do tego będziemy układać w następnym kroku pomysł na promocję. Możemy głośne wydarzenie użyć jako promocje w łudząco podobnym stylu, śmieszny materiał wirusowy, reklamę graficzną, post czy konkurs.

Głośne wydarzenia należy dobrać do odpowiedniej formy lub formę do wydarzenia w zależności od tego, na jakim elemencie najbardziej nam zależy. W tym momencie musimy również zastanowić się nad samym pomysłem wykorzystania danego wydarzenia oraz połączeniem wydarzenia z naszą reklamą. Stworzenie materiału promocyjnego będzie ostatnim krokiem, który może być najcięższy z technicznego punktu widzenia.

Gdy mamy już gotowy materiał real-time marketingowy, możemy przejść do wykonania promocji. W zależności od tego, jaką formę promocji wybraliśmy, możemy opublikować promocyjne oferty w sklepie internetowym, powiadomić o niej klientów, opublikować materiał w social mediach, uruchomić reklamę na Facebooku czy Google, lub postarać się o viralowe rozprzestrzenianie grafiki.

Mam nadzieję, że udało mi się chociaż troszkę przybliżyć Ci temat związany z real-time marketingiem😉

Warto doczytać:

  1. 7 porad marketingowych w mediach społecznościowych, które pomogą rozwinąć Twój biznes – Poznaj rady, które pomogą Ci lepiej reklamować się w internecie
  2. 8 kroków do stworzenia strategii marketingowej dla małej firmy – Stwórz strategię marketingową w 8 prostych krokach
  3. Jak zwiększyć zasięgi i zaangażowanie na Facebooku? – Popraw swoje zasięgi i zaangażowanie na Facebooku

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl