Do przeczytania w 14 min.

Jak zacząć reklamować się na Facebooku? Reklama na Facebooku dla początkujących [Poradnik krok po kroku]

Na naszym blogu znajdziesz kilka przydatnych poradników, które krok po kroku pokażą Ci jak stworzyć Menedżera Firmy, reklamować się lokalnie lub wykorzystywać remarketing na Facebooku. Jednak brakuje jednego kluczowego tematu.

Tym tematem jest poradnik, który pokaże jak w ogóle zacząć reklamować się na Facebooku, na jakie elementy zwrócić uwagę, oraz jakich błędów unikać.

Jeżeli jesteś początkującą osobą, która dopiero co planuje rozpocząć swoje działania reklamowe na tym portalu społecznościowym, to usiądź wygodnie i pozwól, że pokażę Ci jak krok po kroku zacząć swoją przygodę z reklamą na Facebooku😉

Spis treści:

Reklama na Facebooku – co będziesz potrzebować?

Gdy wyjeżdżasz na wakacje, to przygotowujesz się do tego w możliwie w jak najlepszy sposób. Wynajmujesz pokój w hotelu, zabierasz niezbędne rzeczy, rezerwujesz lot lub przygotowujesz odpowiednio samochód do trasy.

Podobnie wygląda sytuacja z reklamą na Facebooku. Jeżeli będzie to Twoja pierwsza taka “wyprawa” w świat reklamy, to musisz się do tego odpowiednio przygotować.

Pierwszym i niewątpliwie najważniejszym elementem będzie posiadania własnej firmowej strony na Facebooku, czyli nic innego jak własnego fanpage. Jeżeli jeszcze nie jesteś szczęśliwym posiadaczem takiego miejsca na portalu, to musisz go stworzyć.

Poradnik dotyczący tego jak założyć fanpage na Facebooku znajdziesz tutaj -> Jak założyć fanpage na Facebooku

Kolejnym istotnym elementem, jest stworzenie Menedżera Firmy. Istnieje możliwość tworzenia reklam bez konieczności tworzenia tego typu konta, ale reklamy tworzone przez kliknięcie przycisku “Promuj post” i inne tego typu niebieskie przyciski, które Facebook notorycznie pokazuje nam przy naszych wpisach, są zazwyczaj mało skuteczne.

Dlatego, jeżeli nie chcesz pozbywać się w łatwy i szybki sposób swojego budżetu na reklamę to zachęcam do stworzenia Menedżera Firmy na Facebooku. Poradnik dotyczący tego jak stworzyć tego typu konto również znajdziesz na naszym blogu, o tutaj -> Jak stworzyć Menedżer Firmy na Facebooku?

Ok, jeżeli posiadasz własny fanpage i konto w Menedżerze Firmy na Facebooku, to można byłoby na tym poprzestać i przejść do następnego kroku. Korzystając jeszcze z okazji że nie jesteśmy pochłonięci tworzeniem pierwszej kampanii reklamowej, warto zastanowić się nad tym jak wygląda nasza grupa odbiorców, do których chcielibyśmy dotrzeć z naszymi kreacjami reklamowymi.

Odpowiednie opracowanie grupy odbiorców poprzez określenie płci, wieku, zainteresowań, urządzeń, z jakich korzystają, czy nawet stanu zasobności portfela znacznie pomoże i ułatwi nam dalszą pracę!

Dlatego, weź teraz kartkę, notes lub po prostu otwórz notatnik na komputerze i opisz swoją grupę odbiorców.

Artykuł dotyczący tworzenie grup odbiorców reklamy na Facebooku znajdziesz tutaj -> Jak określać grupę docelową na Facebooku – 4 kroki, które pomogą Ci skutecznie targetować reklamy!

Gotowe? Jeśli tak, to idziemy dalej!

Jak uruchomić kreator reklamy na Facebooku?

Jeżeli wiesz już jak uruchomić taki kreator reklamy na Facebooku, to możesz śmiało pominąć ten punkt.

Na Facebooku jest kilka możliwości uruchomienia kreatora reklamy, ale ja dziś pokażę Ci sposób, który najczęściej sam wykorzystuje. Zaloguj się na swoje konto w Menedżerze Firmy (mam nadzieję, że go założyłeś i poprawnie skonfigurowałeś według zaleceń z wpisu, do którego link zamieściłem wyżej).

Link do głównej strony Menedżera Firmy znajdziesz tutaj lub możesz kliknąć bezpośredni link do kreatora reklamy na Facebooku.

Po zalogowaniu wybierz odpowiednie konto reklamowe (jeżeli posiadasz ich kilka). Klikając na wybrane konto reklamowe zostaniesz przeniesiony do Menedżera Reklamy.

Z lewej strony ekranu znajdziesz zielony przycisk “Utwórz” poprzedzony plusem. Naciśnij go, a Twoim oczom ukaże się kreator reklamy, dzięki któremu uruchomisz pierwszą kampanię reklamową opartą o wybrany cel, grupę odbiorców i odpowiednią kreację reklamową.

Kreator kampanii reklamowej Facebook Ads

Jak widzisz uruchomienie kreatora reklamy nie jest wcale takie trudne i skomplikowane. W internecie znajdziesz również inne szybsze sposoby na rozpoczęcie tworzenia reklamy na Facebooku, ale ja z przyzwyczajenia i tak preferuje ten sposób.

Jak stworzyć reklamę na Facebooku?

Po uruchomieniu kreatora reklamy na Facebooku będziemy zmuszeni wybrać nasz cel marketingowy. Wypadałoby się w tym miejscu zatrzymać i przedstawić troszkę więcej informacji na temat celów marketingowych dostępnych w kreatorze.

Cele marketingowe w kreatorze są podzielone na trzy grupy; świadomość, działania i konwersja. Osoby mające styczność z marketingiem lub sprzedażą od razu skojarzą to z lejkiem sprzedażowym, który musi pokonać potencjalny klient nim zdecyduje się na zakup usługi lub produktu naszej firmy.

Spokojnie, nie będę rozpisywał się na temat lejka sprzedażowego (chociaż ważny jest to temat) – może kiedyś w przyszłości spróbuję bliżej przedstawić to zagadnienie. Na obecnym etapie skupimy się na samym tworzeniu reklamy.

Ok, a więc jak już wspominałem, mamy cele marketingowe podzielone na trzy wyżej wymienione grupy. Wybranie odpowiedniego celu będzie bardzo istotnym elementem tworzenia reklamy. To w oparciu o wybrany cel, Facebook będzie optymalizować nasze reklamy.

Cele reklamowe w kampanii Facebook Ads

Cele marketingowe dostępne na Facebooku:

Rozpoznawalność marki – algorytm Facebooka będzie pokazywał Twoją reklamę osobom, które z większym prawdopodobieństwem będą nią zainteresowane. Przy użyciu tego celu możesz nie osiągnąć dużych zasięgów, a jedynie sprawić, że reklama zostanie zapamiętana przez oglądającego ją użytkownika.

Zasięg – w przypadku tego celu, Facebook będzie starał się możliwie jak największej grupie osób pokazać Twoją reklamę. Jest to chyba najczęściej wykorzystywany cel na Facebooku, przynajmniej u mnie.

Ruch – ten cel ma za zadanie pokazywać reklamę osobom, które chętniej klikają w linki i przechodzą na strony internetowe np. w celu szczegółowego zapoznania się z ofertą

Aktywność – jeżeli chcesz uzyskać jakąś aktywność pod postem lub pozyskać nowych fanów na swój fanpage, to ten cel służy właśnie do tego

Instalacja aplikacji – ten cel przydaje się osobom, które chcą zwiększyć liczbę instalacji aplikacji

Wyświetlania filmu – Facebook w tym celu pomoże nam zwiększyć liczbę wyświetleń naszego filmu umieszczonego na fanpage’u

Pozyskiwanie kontaktów – zależy Ci na pozyskaniu np. adresów e-mail lub numerów telefonu do osób potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą? W takim przypadku warto wykorzystać ten cel, który pomoże Wam stworzyć specjalny formularz.

Wiadomości – wybór tego celu pozwoli nam zwiększyć liczbę wiadomości kierowanych do naszej firmy.

Konwersje – w tym przypadku Facebook będzie pokazywał reklamy osobom, które z większym prawdopodobieństwo wykonają jakieś pożądane działanie na stronie lub w aplikacji np. zakup produktu na sklepie internetowym

Sprzedaż z katalogu – reklama będzie wyświetlała automatycznie produkty dodane do katalogu na podstawie wybranej grupy odbiorców

Ruch w firmie – dzięki tej reklamie zwiększysz liczbę osób odwiedzających Twój sklep, siedzibę firmy itp. Facebook w takiej sytuacji będzie wyświetlał reklamy osobom znajdującym się aktualnie najbliżej Twojej lokalizacji

Ok, udało mi się w dużym skrócie opisać cele dostępne na Facebooku przy tworzeniu reklamy. Mam nadzieję, że to w jakiś sposób pomoże poznać różnice między poszczególnymi celami.

Istotną informacją jest jeszcze to, że zastosowanie różnych celów dla tej samej grupy odbiorców, oraz kreacji reklamowych, często da nam różne efekty. Czasami próba zwiększenia sprzedaży na sklepie internetowym przy wykorzystaniu celu “Konwersja” dawała gorsze efekty niż wykorzystanie celu “Pozyskiwanie kontaktów” – taki przypadek nie tylko u mnie był zauważalny.

Dlatego czasami warto przetestować różne cele marketingowe dostępne na Facebooku i porównać uzyskane efekty.

Jeżeli już dokonasz wyboru odpowiedniego celu to należy nazwać tworzoną kampanię reklamową i przejść do kolejnego etapu tworzenia swojej pierwszej reklamy na Facebooku.

Zestaw reklam – kolejny etap tworzenia reklamy na Facebooku

Wybierając cel reklamy, Facebook przenosi nas do kolejnego niezbędnego punktu na naszej “mapie” tworzenia reklamy.

Na tym etapie opracowujemy ustawienia naszej reklamy – skupię się tutaj na najważniejszych elementach, pomijając to mniej istotne (przynajmniej dla początkującej osoby), dzięki temu unikniemy jeszcze dłuższego wpisu, którego nikt do końca nie przeczyta.

Wiele pól już jest domyślnie ustawionych, więc nie będzie nas to aż tak wiele pracy kosztować.

Ustawienia targetowania w kampanii reklamowej Facebook Ads

Zacznijmy od lokalizacji – w tym punkcie wyznaczasz obszar, na którym chcesz pokazywać swoją reklamę. 

Jeżeli interesuje Cię reklama na bardzo małym obszarze np. maksymalnie w promieniu 1 km od lokalizacji Twojej firmy to polecam zajrzeć do innego naszego wpisu na blogu, który krok po kroku pomoże Wam ustawić taką reklamę – Jak reklamować swoją firmę lokalnie na Facebooku?

Następnie ustawiamy wiek naszych odbiorców oraz ich płeć, a także język.

W szczegółowych opcjach targetowania możemy wybrać ustawienia związane z danymi demograficznymi, zachowaniami i zainteresowaniami. Jest to istotny element ustawień reklamy, ale często zbyt mocno przeceniany. Warto jednak przy tym punkcie wspomnieć o możliwość kierowania reklamy na fanów konkurencji, którą dają nam szczegółowe opcje targetowania – więcej na ten temat w osobnym wpisie -> Jak reklamować się na Facebooku na fanów konkurencji?

Kolejny punkt to “Połączenia”, dzięki którym możemy wybrać, czy osoby do których będziemy kierować reklamę mają już być fanami naszego fanpage, czy np. mają to być znajomi naszych obecnych fanów – tutaj warto przejrzeć dostępne opcje i ewentualnie poeksperymentować;)

Sekcja Umiejscowienie służy nam do wyboru, w jakich miejscach ma wyświetlać się nasza reklama. Domyślnie mamy zaznaczoną opcję “Automatycznie”, ja jednak zawsze preferuje wybrać “Edytuj umiejscowienie” i samodzielnie dokonać wyboru miejsc, w których reklama miałaby się wyświetlić.

Dlaczego? W przypadku, gdy będzie nam zależeć na zwiększeniu liczby reakcji pod postem, a celem reklamy będzie zasięg (będziemy kierować reklamę do małego grona fanów naszego fanpage i wybór celu aktywność mógłby być mało skuteczny w dotarciu do tak małej grupy osób), to najlepszym miejscem do wyświetlania postu będzie “Kanał aktualności”, czyli nic innego jak nasza tablica, którą widzimy zaraz po zalogowaniu się na konto. Dzięki temu uzyskamy lepszy efekt, niż gdy nasza reklama będzie wyświetlana w Marketplace.

Dodatkowo warto rozdzielać kampanie reklamowe na kierowane na użytkowników Facebooka i Instagramu. Instagram osiąga dużo większą liczbę aktywności pod postami niż Facebook, a w przypadku wyboru celu “Aktywność pod postem” może się okazać, że post wyświetlając się na Instagramie połknął nasz cały budżet na reklamę.

W umiejscowieniu możemy również wybierać, na jakich urządzeniach ma wyświetlać się nasza reklama (komputer lub telefon), oraz określić dokładne urządzenie i jego system operacyjny – to fajna opcja przy próbie dotarcia do osób zamożnych, dzięki której możemy określić grupę osób korzystających z droższych urządzeń jak np. urządzenia firmy Apple, więcej na temat reklamy na Facebooku skierowanej do osób zamożnych przeczytasz tutaj Jak dotrzeć z reklamą na Facebook-u do osób bogatych?

Przejdźmy teraz do sekcji “Budżet i harmonogram” w którym to określamy ile jesteśmy w stanie wydać dziennie lub całościowo na ten zestaw reklam, oraz wyznaczymy czy nasza reklama ma kończyć się jakiegoś konkretnego dnia, czy też trwać nieprzerwanie, aż do wyczerpania budżetu lub ręcznego wyłączenia.

W tym punkcie radzę się odpowiednio skupić – tutaj chodzi o TWOJE pieniądze! Zdarzają się sytuacje w których omyłkowo użytkownik, wybierając dzienne wydatki wpisuje o jedno zero za dużo i z wydatków 50 zł dziennie, nagle robi się 500 zł (albo jeszcze więcej). Facebook widząc takie ustawienia będzie dążył do tego, żeby w ciągu tego dnia całą tą kwotę wydać na reklamę uzyskując przy tym wyznaczone cele – a reklamacji nie uznają.

Ważnym elementem jest również “Optymalizacja pod kątem wyświetlania reklamy” tutaj wybieramy z dostępnych opcji (dla różnych celów mamy różne opcje), na czym dokładnie Facebook miałby się skupić np. w przypadku celu “Zasięg” na zasięgu, czy na wyświetleniach. Przy tej pierwszej opcji Facebook skupi się, by dotrzeć do największej liczby unikalnych osób, a przy drugiej opcji postara się najwięcej razy wyświetlić post, niekoniecznie różnym osobą.

Wskaźnik wielkości grupy docelowej

Gdy modyfikujesz ustawienia reklamy, po prawej stronie monitora wyświetla Ci się wskaźnik pokazujący potencjalny zasięg Twojej reklamy, oraz szacowane wyniki dzienne.

Szacowanie wielkości grupy odbiorców reklamy na Facebooku

Warto pilnować, aby potencjalna liczba osób, którym mogłaby być wyświetlona Twoja reklama nie byłaby zbyt duża, ale też i nie za bardzo mała co powodowałoby brak możliwości realizacji wybranego celu. Duża grupa osób powodowałaby, że budżet byłby szybko wydawany i nie koniecznie przynosiłby upragnione efekty.

Oczywiście, jeżeli mamy duży budżet reklamowy, to możemy eksperymentować z dużymi potencjalnie grupami osób. Ja jednak proponuje utrzymać wskaźnik w granicach od 50 do 250 tyś osób, jeżeli grupa jest większa warto podzielić ją i stworzyć dwa różne zestawy reklam. Przy mniejszych potencjalnie liczbie osób niż 2-3 tyś, warto zastosować cel Zasięg.

Niestety, jak większość sposobów optymalizacji reklamy na Facebooku (i ogólnie w internecie) nie ma konkretnych reguł, dzięki którym możemy kierować się przy tworzeniu skutecznych reklam. 

Cały proces ustawiania reklamy to eksperymentowanie i wyciąganie wniosków, dlatego może się okazać, że u Was dużo lepszy efekt będzie przynosić grupa osób na poziomie 1000 osób – taki efekt można uzyskać kierując reklamę na swoich fanów.

Ok to tyle, jeżeli chodzi o Zestaw reklam. Można byłoby jeszcze wspomnieć o grupach niestandardowych odbiorców, ale na obecnym etapie, gdy skupiamy się na tym, że jest to Twoja pierwsza reklama, możemy pominąć ten temat, aby nie przesadzić z nadmiarem wiedzy w tym wpisie.

Jeżeli już wszystko odpowiednio masz ustawione to zapisujemy i przechodzimy do opracowywania kreacji reklamowych – czyli, to co będzie wyświetlane użytkownikowi.

Kreacje reklamowe na Facebooku

Ostatnim etapem naszej podróży jest wybór odpowiedniej kreacji, która będzie najodpowiedniejsza dla wybranego celu i grupy odbiorców. Jest to bardzo ważny element, ponieważ od jakości grafiki i tekstów zależy w dużym stopniu powodzenie naszej kampanii.

Możemy stworzyć nowy post tylko dla potrzeb tworzonej reklamy lub promować posty udostępnione już na naszym fanpage’u.

Przyjmijmy, że posiadasz już jakieś treści udostępnione na swoim profilu firmowym i to właśnie je chcesz promować. W tym celu w górnej części klikasz “Użyj istniejącego posta”, a następnie w sekcji “Materiał reklamowy” klikając przycisk “Wybierz post” dokonujesz wyboru odpowiedniego postu.

Wybór kreacji reklamowej w kampanii Facebook Ads

Jeżeli chcesz stworzyć nowy post, który wykorzystasz tylko dla potrzeb reklamy, w górnej części klikasz “Utwórz reklamę”.

Wybierasz format wpisu z dostępnych, a następnie dodajesz grafikę i tekst. Możesz dodatkowo do wpisu dodać np. link prowadzący do strony.

W przypadku, gdy chcesz kierować ruch z Facebooka na Twoją stronę internetową, to warto zainstalować na swojej witrynie kod Pixel – więcej na ten temat w tutaj Co to jest Pixel Facebooka i jak go zainstalować?

Jeżeli masz poprawnie zainstalowany kod Pixel, to możemy zaznaczyć w sekcji “Monitorowanie konwersji” – Pixel Facebooka. Dzięki temu będziemy zbierać dane na temat osób, które odwiedziły naszą stronę za pośrednictwem Facebooka, a następnie te informacje wykorzystamy do innych działań marketingowych np. do remarketingu.

To tyle jeżeli chodzi o tworzenie kreacji, jeżeli dodasz odpowiednie grafiki (zgodne z regulaminem Facebooka) to po zapisaniu w ciągu kilku godzin Facebook zaakceptuje Twoją reklamę i zacznie ją wyświetlać użytkownikom.

Co w przypadku, gdy Facebook odrzuci Twoją reklamę? Tutaj odsyłam Cię do wpisu na ten temat – Co zrobić gdy Facebook odrzucił reklamę?

Ufff… dotarliśmy do końca. Bardzo przepraszam za tak obszerny wpis, ale nie dało się zmniejszyć jego objętości, ponieważ to wiązałoby się z pominięciem wielu istotnych elementów – chociaż mam wrażenie, że jeszcze o wielu istotnych rzeczach nie wspomniałem lub też za bardzo ograniczyłem się w ich opisaniu. Dlatego, jeżeli masz jakieś pytania dotyczące tworzenie reklamy na Facebooku, to pisz w komentarzach, na 100% odpiszę!

Bardzo dziękuje za wytrwałość w przeczytaniu i życzę powodzenia w tworzeniu swoich pierwszych kampanii reklamowych na Facebooku. Będę wdzięczny, jeżeli podzielisz się opinią w komentarzu na tematwpisu – czy chciałbyś, żeby częściej takie wpisy się pojawiały, czy jednak wolisz krótsze formy?

Do następnego przeczytania;)

Warto doczytać:

  1. Cele reklamowe na Facebooku – co musisz o nich wiedzieć i jak z nich korzystać? – dowiedź się jak poprawnie korzystać z celów reklamowych dostępnych podczas tworzenia reklamy w Facebook Ads
  2. Jak optymalizować reklamy na Facebooku? 3 błędy, których należy unikać – uruchomienie kampanii to żaden problem, gorzej z jej późniejszą optymalizacja w celu poprawienia wyników
  3. Jak robić skuteczny remarketing na Facebooku? 4 przydatne wskazówki – reklama remarketingowa to jedna z najskuteczniejszych form promocji w internecie, dlatego warto byłoby korzystać z niej poprawnie

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl