Jak określać grupę docelową na Facebooku - 4 kroki, które pomogą Ci skutecznie targetować reklamy! - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Jak określać grupę docelową na Facebooku – 4 kroki, które pomogą Ci skutecznie targetować reklamy!

Podziel się!

Określanie grupy docelowej to nieodłączny element tworzenia reklamy internetowej. W różnych systemach reklamowych przychodzi moment, w którym musimy podać, kto jest adresatem naszej reklamy.

Dla wielu osób jest to idealna możliwość do ustalenia odpowiedniego targetu i trafienia z reklamą do grupy idealnych potencjalnych klientów. Równie wiele osób nie docenia lub nie do końca potrafi wykorzystać taką szansę.

Poniżej odpowiadam na pytanie — czym jest grupa docelowa oraz jak w 4 krokach określić idealnych odbiorców reklamy na Facebooku i nie tylko.

 

Czym jest grupa docelowa i dlaczego warto ją dokładnie określać?

Grupa docelowa to grupa osób, która zobaczy naszą reklamę. Przy tworzeniu kampanii reklamowej dzięki różnym parametrom takim jak wiek, płeć, zawód, hobby czy aktywność możemy określić którym osobom zostanie wyświetlona nasza reklama.

Obecnie wszystkie największe systemy reklamowe jak Facebook Ads czy Google Ads oferują dokładne targetowanie i wybieranie odbiorców pod różnymi kątami. Samo targetowanie nie jest trudne i polega jedynie na wybraniu odpowiednich opcji.

Przemyślane określenie grupy docelowej jest również ważne z kilku powodów. Pierwszym z nich jest możliwość trafienia do odpowiedniej grupy osób. Dzięki temu nasza reklama spotka się z dużym odzewem, a my zarobimy dużo więcej środków niż przy reklamie kierowanej do osób przypadkowych.

Przekładać się to też będzie na efektywne wydawanie budżetu przeznaczonego na reklamę. Emitowanie reklam osób zainteresowanych daną tematyką to też pozytywne odbieranie samej reklamy i naszej firmy.

 

Krok 1 – Targetowanie wstępne

Pierwszym krokiem przy targetowaniu jest podstawowe określenie grupy docelowej. Wykonując targetowanie wstępne, powinniśmy zastanowić się, kto w ogóle może być w kręgu naszego zainteresowania i wykluczyć osoby, które z pewnością nie skorzystają z naszej oferty.

Podczas wstępnej segregacji powinniśmy określić takie opcje jak lokalizacja, język, wiek czy płeć. Na podstawie tych danych nakreślimy ogólną grupę osób, które mogą kupić nasz produkt lub się nim zainteresować. Pozwoli to również na bieżąco zawężać grupę docelową.

Warto przeczytać: Jak targetować reklamy na Facebooku po lokalizacji?

Jeśli będziemy mieli możliwość dodawania kolejnych parametrów, należy to robić, aż do uzyskania “profilu idealnego”.

 

screen z ustawień grupy odbiorców w systemie Facebook Ads

 

Przed przystąpieniem do wprowadzania danych o naszej grupie odbiorców warto przygotować przynajmniej wstępny profil klienta np. na kartce papieru. Znacznie ułatwi to proces targetowania, gdyż będziemy mogli wprowadzając dane, skupić się jedynie na tym oraz na kolejnych krokach.

Wstępne odrzucenie pewnych osób uchroni nas przed wydawaniem pieniędzy na reklamę np. drogich samochodów osobom uczącym się.

Warto przeczytać: Jak docierać do turystów z reklamą na Facebooku?

 

Krok 2 – Zawężanie targetu

Drugim krokiem jest doprecyzowanie naszej grupy docelowej. Jeśli określimy już podstawowe parametry, powinniśmy skupić się na określeniu danej grupy tematyczne lub branżowej.

W tej części targetowania będziemy określali takie parametry jak sytuacja zawodowa, wykształcenie, zainteresowania, posiadane przedmioty, aktywność na portalu itp. Dzięki tym parametrom możemy uściślić grupę i wybrać osoby, które potencjalnie interesują się danym produktem lub go posiadają i z dużym prawdopodobieństwem go kupią.

 

 

Dobrym przykładem będzie np. określenie dla reklamy naszej deskorolki wieku między 10 a 20 rokiem, zainteresowania deskorolkami i zakupami w sieci. Przy takim targecie możemy liczyć, że owe osoby z dużym prawdopodobieństwem kupią naszą deskorolkę w naszym sklepie internetowym.

Im dokładniejsze zawężenie grupy docelowej, tym większa szansa na pozyskanie klienta.

Różne systemy reklamowe, choć różnią się od siebie, posiadają na ogół bardzo wiele możliwych parametrów do wyboru. Warto zatem zastanowić się nad np. mniej oczywistymi jak np. zainteresowanie konkretnymi stronami czy posiadanie konkretnych przedmiotów.

Ważnym czynnikiem jest też wyeliminowanie osób, które spełniają pewne kryteria. Będzie to bardzo pomocne i korzystne, jeśli np. sprzedajemy obudowy na telefony iPhone i stworzyliśmy już naszą grupę docelową pod względem wieku czy zainteresowania nowinkami technologicznymi.

Jeśli wykluczymy z tego zestawienia osoby posiadające system android, zaoszczędzimy wiele środków, a reklama będzie dużo bardziej skuteczna.

Warto przeczytać: Targetowanie reklamy na Facebooku po zainteresowaniach – co warto wiedzieć?

 

Krok 3 – Cechy klienta idealnego

Określenie grupy docelowej dla wielu osób to koniec targetowanie i pospieszne przejście do kolejnych ustawień kampanii reklamowej. Utworzenie jej jednak nie musi oznaczać zakończenia targetowania.

Gdy posiadamy już swoją grupę odbiorców, a mamy możliwość jeszcze jej zawężenia warto określić kilka uniwersalnych parametrów, które pomogą uzyskać nam lepszą sprzedaż.

Z pewnością będzie to wybieranie osób majętnych. Osoby, które posiadają sporo pieniędzy, dużo chętniej kupują nowe produkty i będą bardziej skłonne do rozważania wymiany niektórych gadżetów.

W tym celu możemy zawęzić jeszcze bardziej naszą grupę odbiorców, np. określając, że dana osoba, aby zobaczyć naszą reklamę musi mieć wykształcenie wyższe, posiadać np. telefon marki Apple czy interesować się hotelami albo luksusowymi samochodami.

Więcej na temat tego jak tergetować reklamę na Facebooku do osób bogatych dowiesz się czytając inny artykuł na tym blogu: Jak dotrzeć z reklamą na Facebook-u do osób bogatych?

 

Krok 4 – Rozszerzanie grupy docelowej

Określanie grupy docelowej ma także miejsce, gdy naszym celem jest wejście na inne rynki, popularyzacja marki, zwiększenie zasięgu naszej marki czy badanie np. innych grup odbiorców lub testowanie pewnych środowisk. Gdy mamy takie cele również powinniśmy świadomie rozszerzać grupę docelową, a nie emitować reklamę bez żadnych ustawień.

W tym wypadku powinniśmy też odrzucić wstępnie osoby, które pewnością nie kupią naszego produktu np. ze względu na lokalizację, język, narodowość lub wiek.

Następnie warto podzielić odbiorców na kilka różnych mniejszych grup, a nie jedną większą — bardziej otwartą, oraz podzielić między nierównomiernie budżet reklamowy.

Dzięki temu będziemy mogli dokładniej oszacować która nowa grupa przyjęła najlepiej nasz produkt i będziemy mogli np. zapisać ustawienia danej grupy docelowej.

Nawet w przypadku reklamy w ogólnej grupie osób powinniśmy targetować naszych odbiorców w przemyślany sposób, gdyż pozwala zaoszczędzić to konkretne wymierne sumy i zwiększyć skuteczność naszej reklamy.

Mam nadzieję, że przedstawione kroki pomogą Ci w lepszym określaniu swojej grupy docelowej na Facebooku;)

Ps. Dodatkowo zachęcam Cię do przeczytania artykułu na temat grup podobnych odbiorców na Facebooku – dzięki temu będziesz mógł tworzyć w automatyczny sposób bardziej precyzyjne grupy odbiorców podobnych do Twoich klientów;)