Google Voice Search – Czym jest i czy warto pozycjonować pod wyszukiwanie głosowe? - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Podziel się!

Google Voice Search jest usługą, którą możemy spotkać m. in. w asystencie Google czy na urządzeniach mobilnych. Daje ona możliwości głosowego zadania pytania oraz wyświetlenia tradycyjnej listy wyszukiwania Google z wynikami.

Z tego sposobu wyszukiwania wiadomości korzysta coraz więcej osób, a my możemy pozyskiwać ich i sprowadzać na naszą witrynę pozycjonując naszą stronę pod wyszukiwanie głosowe. W dalszej części przedstawiamy, czym jest Google Voice Search, jaka działa, jak pozycjonować pod wyszukiwanie głosowe oraz odpowiemy na pytanie, dlaczego jest to dobre posunięcie.

 

Czym jest Google Voice Search i pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe?

Google Voice Search to metoda wyszukiwania informacji w wyszukiwarce Google, która polega na głosowym zadaniu pytania. Możemy spotkać ją np. w smartfonach, asystencie Google czy w desktopowej wyszukiwarce w postaci mikrofonu obok pola, w którym wpisujemy hasło ręcznie.

 

 

Gdy uruchomimy głosowe wyszukiwanie, będziemy musieli zadać pytanie głosowo. Najczęściej osoby tak wyszukujące danych zadają naturalne i typowe dla mowy potocznej pytanie np. “Gdzie we Wrocławiu jest dobra kawiarnia”. Następnie pytanie to jest przetwarzane na tekst i wprowadzane do wyszukiwarki. W porównaniu z frazą, którą piszemy ręcznie np. “Wrocław dobra kawiarnia” fraza zadana głosowo jest dużo dłuższa i posiada inne słowa.

Chcąc wyświetlić się w wynikach wyszukiwania takiej osobie, musimy zatem dostosować swoją witrynę do całego zdania zadanego przez daną osobę, a nie do ogólnej frazy czy kategorii i to jest główna różnica między pozycjonowaniem głosowym a ogólnym — tradycyjnym.

Google wprowadzając tę usługę na rynek, stworzyło naturalnie również grupę osób, które wyszukują informacji właśnie w taki sposób. Aby nasza witryna wyświetlała się im podczas gdy zadają pytanie głosowe, musimy spełniać inne wymogi niż witryna pozycjonowana tradycyjnie.

Jeśli więc chcemy pozyskiwać osoby wyszukujące informacji głosowo, należy zoptymalizować naszą stronę internetową pod tym kątem. Wyszukiwarka Google samodzielnie może wyświetlać w hierarchii strony niezoptymalizowane w takich sytuacjach, ale będą one niżej niż strony zoptymalizowane pod tym kątem.

 

Jak zoptymalizować witrynę pod wyszukiwanie głosowe?

Pierwszym sposobem, jaki możemy wykorzystać, aby zoptymalizować swoją witrynę pod wyszukiwanie głosowe i wyświetlać się na wysokich pozycjach użytkownikom, zadającym tak pytanie są teksty seo. Są to teksty, które mają duży wpływ na pozycjonowanie naszej witryny. Zawierają one słowa kluczowe i frazy z danej kategorii, dzięki czemu wyszukiwarka Google wie, o czym jest nasza witryna i kiedy ma ją wyświetlić w internecie.

Oprócz typowych fraz z danej kategorii możemy zamieszczać w testach long taile, czyli całe zwroty, wyrażenia czy pytania, jakie padają podczas wyszukiwania głosowego. Dzięki temu “trafimy w punkt” i nasza witryna będzie zawierała identyczne zwroty, jakie zostaną wprowadzone przez mikrofon do wyszukiwarki. Google uznał wtedy, że nasza witryna zawiera odpowiedzi na pytania, których szuka osoba zadająca pytanie losowo.

 

 

Drugim sposobem, aby być atrakcyjną witryną i być wysoko umieszczonym, gdy ktoś będzie zadawał pytania głosowo, jest przystosowanie naszej witryny do urządzeń mobilnych. Google Voice Search, czyli wyszukiwanie głosowe najczęściej jest wykorzystywane właśnie na tabletach czy smartfonach. Jeśli przystosujemy naszą stronę właśnie do tych urządzeń, Google będzie dużo skłonniejsze wyświetlić wysoko naszą witrynę — zgodną z urządzeniem, jakie “zadaje pytanie”.

Możemy w takiej sytuacji stworzyć responsywną stronę internetową, czyli taką, która będzie posiadała drugą wersję dla urządzeń mobilnych. Jest to wersja, która wyświetla większe menu czy inny układ naszej witryny na smartfonach czy tabletach. Dzięki temu korzystanie ze strony jest bardziej komfortowe, szybsze i efektywniejsze.

Dobrym posunięciem będzie też używanie innych elementów, które też są ważne. Z pewnością będzie to zmieszczenie konkretnych danych oraz contentu wysokiej jakości. Google kładzie duży nacisk na dostarczenie konkretnych danych również przy wyszukiwaniu głosowym.

Powinniśmy zadbać, aby nasza strona posiadała certyfikat SSL, gdyż ogólnie Google promuje jedynie strony, posiadające szyfrowanie i popularną zieloną kłódkę obok adresu. Pozycjonując witrynę pod Google Voice Search, nie powinniśmy również zapominać o podstawowych elementach optymalizacji witryny takich jak szybkość wczytywania się strony, odpowiednie użycie metadanych, linkowanie wewnętrzne, linkbuilding itp. Ogólna atrakcyjność strony internetowej również ma wpływ na decyzje Google, na jakiej pozycji wyświetlić nas przy wyszukiwaniu głosowym w naszej kategorii.

 

Dlaczego warto wziąć je pod uwagę?

Wiele osób nie bierze pod uwagę pozycjonowania witryny pod wyszukiwanie głosowe. Jest to dość spory błąd, który może okazać się bardzo kosztowny przy pozyskiwaniu ruchu dla naszej witryny.

Obecnie wyszukiwanie głosowe to ok. 20%-25% udziału w ogólnym rynku mobilnych wyszukiwań Google co jest już bardzo dużą sumą. Tendencja ta z pewnością będzie się powiększała, gdyż na rynku znajduje się coraz więcej urządzeń mobilnych, a wyszukiwanie głosowe jest promowane np. poprzez Asystenta Google.

 

 

Odpowiednio optymalizując swoją witrynę pod wyszukiwanie głosowe, możemy zyskać dużo więcej wejść na witrynę. Oprócz tego, że wyszukiwanie głosowe jest nową możliwością pozyskanie odbiorców, w tej kategorii istnieje dużo mniejsza konkurencja, gdyż wiele osób nie prowadzi optymalizacji pod tym kątem np. z braku zaufania, niewiedzy czy lekceważenia GVS. Możemy wykorzystać to i pozyskiwać więcej ruchu z wyszukiwarki Google niż nasza konkurencja, która skupia się jedynie na ogólnym pozycjonowaniu.

Samo pozycjonowane pod wyszukiwanie głosowe nie jest trudne, skomplikowane czy niebezpiecznie, o co obawia się wiele osób. Działania, jakie musimy wykonać, będą różniły się jedynie w pewnych elementach od tych, które wykonujemy przy pozycjonowaniu ogólnym pod dane frazy czy kategorie. Pozycjonowanie takie może być też uzupełnieniem ogólnego pozycjonowania lub celować tylko w osoby korzystające z Google Voice Search.

Jeżeli chcecie więcej wpisów na temat Google Voice Search lub macie jakieś pytania, to śmiało piszcie w komentarzach – postaram się pomóc;)

Google Voice Search – Czym jest i czy warto pozycjonować pod wyszukiwanie głosowe?
5 (100%) 2 votes
Pokaż komentarzeNie pokazuj komentarzy

2 Comments

  • Maciej z MBridge
    Posted 16 sierpnia 2019 o 15:25 0Likes

    Voice Search to zdecydowanie trend, który będzie dynamicznie zdobywał popularność. Wspomniany przez Ciebie 20-25% udział w wyszukiwaniach mobilnych odnosi się do USA? Ciekawe dane na ten temat można znaleźć w artykule: https://searchengineland.com/study-48-of-consumers-use-voice-assistants-for-general-web-search-319729 .

    Rosnąca popularność Voice Search to kolejny argument za budową wartościowych, rozbudowanych treści na stronach. Zanim ten sposób wyszukiwania będzie mocno popularny w Polsce, na pewno takimi treściami zyskamy na ruchu z tradycyjnych wyszukiwań, które z roku na rok są coraz precyzyjniejsze i dłuższe.

    • Dominik Zych
      Posted 16 sierpnia 2019 o 17:18 0Likes

      Nie odnosi się to tylko do USA, raczej do ogólnej liczby mobilnych wyszukiwań na świecie. Wielkie dzięki za link!

Zostaw komentarz