Do przeczytania w 5 min.

Co to jest pozycjonowanie strony internetowej i dlaczego warto?

Pozycjonowanie to dla wielu osób tajemniczy termin, o którym słyszy przy okazji budowania strony internetowej czy walki o wysokie pozycje w wyszukiwarce Google.

Rzeczywiście, jeśli chcemy, aby nasza witryna była wysoko w wyszukiwarce i aby z wyszukiwarki przechodzili na naszą stronę klienci, musimy pozycjonować naszą witrynę. Nie jest to jedynie obowiązek, ale możliwość zaistnienia w sieci.

W tym krótkim wpisie prezentuje, czym jest pozycjonowanie, jak działa oraz podpowiadam, dlaczego warto pozycjonować witrynę, jeśli już ją posiadamy lub zakładamy.

Spis treści:

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to działania, które mają sprawić, że nasza witryna będzie znajdowała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Pod nazwą tą kryje się odpowiednia optymalizacja witryny oraz działania zewnętrzne, które również wpływają na to, jak postrzega naszą witrynę Google.

Pozycjonowanie nie jest procesem szybkim i trwa systematycznie. Najczęściej rezultaty da się zauważyć od 3 do 12 miesięcy od rozpoczęcia pozycjonowania.

Obecnie na rynku istnieje bardzo dużo agencji SEO i marketingowych oferujących pozycjonowanie witryny. Dzięki dostępnej wiedzy możemy również szkolić się samodzielnie i samemu pozycjonować nasz serwis.

Na wysoką pozycję w Google ma wpływ wiele czynników, które w mniejszy lub większy sposób decydują o tym, na jakiej pozycji znajduje się nasza witryna. Istnieje kilka sposobów i strategii pozycjonowania, które dobierane są indywidualnie. Istnieje też wiele korzyści (które przedstawiamy niżej), dla których warto walczyć o wysokie pozycje naszej witryny w wyszukiwarce Google.

Dlaczego warto walczyć o wysoką pozycję w Google?

Wiele osób zadaje pytanie, dlaczego w ogóle warto walczyć o wysokie pozycje w Google. Odpowiedzią jest prosty mechanizm, który funkcjonuje praktycznie od powstania wyszukiwarki. Im wyżej znajdujemy się w wynikach wyszukiwania Google, tym więcej osób przechodzi na naszą stronę z wyszukiwarki.

Tylko kilka najwyższych wyników przejmuje większość ruchu internetowego, a pozostałe wyniki na miejscach w okolicy pozycji 8-10 otrzymują bardzo małą ilość wejść. Wyniki na dalszych stronach wyszukiwarki nie są praktycznie wykorzystywane przez internautów i będąc na kolejnych pozycjach, nie możemy liczyć na spory ruch z Google.

Jeśli zatem wiemy, że im wyżej będziemy w wynikach wyszukiwania, tym więcej osób wejdzie na naszą witrynę, jasne jest, że przełoży się to na większą sprzedaż, popularność i ostatecznie zarobek.

Pozycjonowanie witryny to też względy wizerunkowe, które podnoszą też naszą wiarygodność. Obecnie wiele osób poszukuje informacji w internecie i sprawdza tam np. niektóre firmy. Jeśli po wpisaniu do wyszukiwarki naszego sklepu lub marki nie otrzymają one wyniku wyszukiwania, uznają naszą markę za wątpliwą.

Dla wielu osób wysoka pozycja w wyszukiwarce jest wyznacznikiem renomy marki, co jest niezwykle ważne. Jeśli zdobędziemy już wysoką pozycję, jej utrzymanie nie będzie wymagało tak intensywnych działań i relatywnie niskim nakładem pracy oraz kosztów będziemy mogli utrzymać dobrą pozycję, oraz regularnie czerpać profity z pozycjonowania.

SEO — Optymalizacja witryny

Pierwszą częścią pozycjonowania jest segment SEO, czyli optymalizacja samej strony internetowej. Optymalizacja witryny dotyczy tylko samego serwisu. Polega ona na dostosowaniu jej do wyszukiwarki Google. Optymalizacja taka jest również podstawą i elementem wyjściowym do dalszych innych działań pozycjonerskich.

Optymalizację witryny możemy wykupić np. w licznych agencjach SEO lub wykonać ją sami, jeśli mamy odpowiednią wiedzę.

Do działań SEO na naszej witrynie będzie zaliczać się ustawienie odpowiednich opisów i tytułów strony, które będą widoczne jako wynik w wyszukiwarce, określenie metadanych i danych strukturalnych, przyspieszenie jej działania, dostosowanie do urządzeń mobilnych, linkowanie wewnętrzne czy ogólne uproszczenie funkcjonowania.

Istnieje wiele elementów, które wpływają na atrakcyjność naszej witryny w oczach Google, które możemy zmieniać i które warto wykonać. Troszkę więcej informacji na ten temat znajdziecie tutaj.

Link Building, Seo Copywriting, Sprowadzenie ruchu na witrynę

Pozycjonowanie zewnętrzne to druga część ogólnego pozycjonowania. Polega ona na wykonywaniu działań zewnętrznych, które nie są działaniami związanymi stricte z ustawianiem samej witryny. Z pewnością będzie należeć do nich SEO copywriting i link building — dwa niezwykle ważne sposoby pozycjonowania.

SEO Copywriting to pisanie tekstów na naszej stronie, które oprócz ciekawej zawartości posiadają również odpowiednie słowa kluczowe — frazy typowe dla danej kategorii. Dzięki takim tekstom Google wie, kiedy ma wyświetlać naszą stronę i pod jakimi hasłami ją pozycjonować. Teksty SEO są odpowiednio sformatowane i zoptymalizowane. Możemy zamawiać je u copywriterów lub pisać samodzielnie.

Link building jest zaś umieszczaniem linków do naszej witryn w internecie. Dzięki temu Google ocenia popularność naszej strony i dowiaduje się, że inne witryny “polecają” naszą, umieszczając odnośniki do niej. Tę czynność również możemy wykonywać samodzielnie lub wykupić w agencji.

Korzystnym sposobem pozycjonowania jest również sprowadzenie ruchu na witrynę, który będzie kolejną podpowiedzią dla Google, że warto naszą witrynę umieszczać wysoko w wynikach wyszukiwania.

Różne typy pozycjonowania — Ogólne, lokalne, szerokie, pod wyszukiwanie głosowe….

Pozycjonowanie posiada również różne typy. Każdy typ spełniać będzie nieco inne zadanie i cele. Pozycjonowanie główne ma na celu sprawienie, aby nasza witryna znalazła się ogólnie jak najwyżej w wyszukiwarce pod danymi hasłami, które często są najpopularniejsze w danej dziedzinie. W tej kategorii panuje największa konkurencja.

Pozycjonowanie szerokie to pozycjonowanie nie pod jedną konkretną frazę a pod wszystkie z danej kategorii. Dzięki pozycjonowaniu szerokiemu pozyskujemy ruch z Google z wielu fraz z danej kategorii — nie tylko tych najbardziej znanych, ale też i rzadziej wykorzystywanych, co w efekcie ma dać dobre efekty.

Możemy pozycjonować również stronę pod wyszukiwanie głosowe i starać się być wysoko, gdy pytanie w wyszukiwarce padnie głosowo, czy pozycjonować witrynę lokalnie i docierać jedynie do osób z danego miasta.

Różne typy pozycjonowania możemy łączyć.

To tyle, jeżeli chodzi o podstawową wiedzę z zakresu pozycjonowania. Mam nadzieję, że teraz rozumiesz jak istotnym elementem, oprócz posiadania własnej strony www, jest pozycjonowanie jej w wyszukiwarce Google;)

Warto doczytać:

  1. Co to jest marketing szeptany i link building? Poznaj łatwy sposób na pozycjonowanie firmy w internecie – Dowiedź się jak samodzielnie możesz pozycjonować własną stronę internetową
  2. Wszystko co warto wiedzieć o słowach kluczowych przy pozycjonowaniu – Dowiedź się jak wybierać odpowiednie dla siebie słowa kluczowe do pozycjonowania SEO w wyszukiwarce Google
  3. SEO dla e-commerce – 5 elementów, o których nie możesz zapomnieć – Zacznij skutecznie pozycjonować własny sklep internetowy

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl