Do przeczytania w 6 min.

SEO dla e-commerce – 5 elementów, o których nie możesz zapomnieć

E-commerce, czyli handel elektroniczny, jest jedną z najszybciej rozwijających się dziedzin w Polsce. W dobie internetu zakupy online nie ograniczają się jedynie do droższych dóbr, których zakup zazwyczaj jest poprzedzony dogłębną analizą możliwości.

Dziś przez internet możemy kupić wszystko i coraz częściej decydujemy się na zakupy towarów z branży FMCG, czyli tych szybko zbywalnych. Szybkie tempo życia i brak czasu doprowadził do tego, że w internecie robimy nawet zakupy spożywcze.

Najnowszy raport gemius.pl donosi, że zakupy internetowe w 2019 roku robiło 62% internautów. Takie statystyki osobom z żyłką przedsiębiorczości z pewnością przywodzą do głowy jedną myśl: „dlaczego by nie otworzyć sklepu internetowego?”. Myśl całkiem dobra. Zazwyczaj po takiej myśli następuje proces twórczy i odpowiadanie sobie na pytania:

Wszystko ustalone? No to do dzieła! Otwierasz swój sklep internetowy, strona hula ale po wpisaniu w Google nazwy produktu nie wyświetla się Twoja strona. Czy coś zrobiłeś źle?

Niekoniecznie. Pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania Google nie jest rzeczą prostą i przede wszystkim, wymaga czasu. Dziś podpowiem Ci, o jakich elementach w swoim sklepie internetowym nie możesz zapomnieć, żeby zwiększyć do niej zaufanie Google.

Spis treści:

Dobierz odpowiednie słowa kluczowe

Dobór słów kluczowych to pierwszy krok to odpowiedniej optymalizacji strony. To do nich będziesz dostosowywać swoje treści na stronie, aby po ich wpisaniu w wyszukiwarkę klienci mogli Cię w łatwy sposób znaleźć. Najprostszym podziałem słów kluczowych jest podział na słowa ogólne i te z długim ogonem. Najprościej będzie wyjaśnić to na przykładzie.

Fraza ogólna: telewizor

Jest to słowo bardzo popularne, często wpisywane w wyszukiwarkę (ma duży wolumen wyszukiwania). Konkurencyjność na to słowo jest bardzo duża (wyświetla się na nie dużo stron internetowych), przez co trudniej wybić się ze swoją stroną na szczyt wyników. Słowo to jest wpisywane częściej przez osoby robiące research niż przez osoby chcące kupić telewizor.

Liczba wyników wyszukiwania wyświetlana w Google na wpisane zapytanie

Fraza szczegółowa, z długim ogonem: telewizor lg 32 cale

Fraza szczegółowa jest wpisywana w wyszukiwarkę znacznie rzadziej niż fraza ogólna, ale też ma mniejsza konkurencyjność. Oznacza to, że jest łatwiej wypozycjonować stronę na taką frazę niż na frazę ogólną.

Frazy bardziej szczegółowe cechują się też większym współczynnikiem konwersji, czyli częściej prowadzą do zakupu. Jest to spowodowane tym, że są zazwyczaj wpisywane przez osoby, które szukają konkretnego produkty czy usługi.

Słowa kluczowe z długim ogonem będą łatwiejsze do pozycjonowania w Google niż słowa kluczowe ogólnikowe

Jakie frazy więc najlepiej wybrać dla Twojego biznesu? Najlepszą strategią będzie dobór wielu fraz długiego ogona. Dzięki temu skupisz się na frazach, które łatwiej wypozycjonować i które lepiej konwertują.

Przy okazji wzmocnisz też swoją pozycję na frazy ogólne. Do doboru fraz mogą posłużyć Ci takie narzędzia jak Google Keyword Planner, SEMstorm czy Senuto.

Pisz i optymalizuj teksty na stronie

Teksty to podstawa. Nie bez powodu mówi się, że w SEO Content is King. Coraz częściej zwraca się jednak uwagę na to, że nie tylko treści królują, ale tez ich kontekst (Context is King).

Pierwszą zasadą tworzenia treści na stronę jest zakaz kopiowania. Nie kopiuj opisów produktów od producenta i nie kopiuj opisów w obrębie Twojego sklepu. Duplikacja treści wpływa bardzo negatywnie na pozycję danej podstrony, może wpłynąć też na jej wyindeksowanie (Google będzie pokazywać tylko jedną podstronę z tą samą treścią).

Drugą zasadą jest zawarcie w treści fraz kluczowych, ale bez przesady. Nie możesz przesycić tekstu słowami kluczowymi. Pisz przede wszystkim dla użytkowników.

W końcu zoptymalizuj swój tekst pod dobrane wcześniej słowa kluczowe. W tekście wytłuść je i postaraj się je umieścić w nagłówkach.

Dodaj tytuły i meta opisy

Każda podstrona Twojego sklepu posiada swój tytuł i meta opis. Są to elementy, zawarte w kodzie html, które są widoczne w wynikach wyszukiwania.

Tytuł strony i meta opis to kluczowe elementy przy pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google

Tytuł wpływa na pozycjonowanie, dlatego postaraj się zawrzeć w nim słowo kluczowe dla danej podstrony. Dobrze, żeby znajdowało się ono na początku tytułu. Na jego końcu umieść nazwę swojego sklepu.

Meta opis nie wpływa na pozycjonowanie, ale może bardzo wpłynąć na CTRy, czyli na to, czy potencjalny klient kliknie w wynik wyszukiwania, który jest Twoją podstroną. Postaraj się poinformować użytkownika co znajduje się na danej podstronie.

Linkuj do swojej strony

Linkowanie to ważny element SEO. Polega ono na budowaniu odnośników, prowadzących do witryny i ma za zadanie zbudować jej autorytet. Im więcej mocnych linków prowadzi do Twojej strony, tym lepiej będzie ona postrzegana przez Google.

Istotne jest, żeby linki były tematycznie powiązane z Twoją stroną i prowadziły z zaufanych źródeł (spamerskie linki mogą tylko pogorszyć sprawę). Najczęstszymi źródłami linkowania są social media, fora, katalogi branżowe czy artykuły sponsorowane.

Linkowanie może też zwiększyć ruch z kanału referral, linkuj więc w miejscach, gdzie Twoje produkty mogą znaleźć swoich odbiorców.

Monitoruj swoją stronę

W SEO wszystko jest mierzalne i warte mierzenia. Pierwszym krokiem jest implementacja narzędzi monitorujących: Google Analytics i Google Search Console.

Nawet jeśli dopiero startujesz ze swoją stroną i nie będą one pokazywać wielu danych, to warto, aby śledziły one Twoja stronę (i jej użytkowników) od samego początku. Dane historyczne będziesz mógł wykorzystać do późniejszej analizy i planowania działań.

Google Search Console jest narzędziem pokazującym, jak Twoja strona wygląda w wynikach wyszukiwania. Dowiesz się na jakie słowa wyświetlają się poszczególne strony, na jakiej są pozycji, jak często się wyświetlają i jak często są klikane przez użytkowników.

Google Analytics powie Ci o użytkownikach, którzy już zdecydowali się kliknąć w wynik wyszukiwania i weszli na Twoją stronę. Zobaczysz tam też informacje o ruchu pochodzącym z innych źródeł, takich jak social czy direct. Będziesz mógł zobaczyć jakie podstrony odwiedzają, na których podstronach decydują się opuścić Twoją stronę, gdzie dokonują zakupu i kim są Twoi klienci.

Warto doczytać:

  1. Jak liczyć konwersje w Google Analytics? Poradnik krok po kroku – Dowiedź się jak poprawnie śledzić konwersje w Google Analytics
  2. Mikrokonwersje w sklepie internetowym – jak z nich korzystać, aby skutecznie sprzedawać online? – Zacznij mierzyć mikrokonwersje, które pozwolą Ci lepiej optymalizować sprzedaż
  3. Jak reklamować nowy sklep internetowy? 4 skuteczne sposoby – Dowiedź się jak reklamować swój sklep internetowy, aby generował dużą sprzedaż

Kasia Zielosko

Marketing Coordinator w Delante. Od 2 lat odpowiada za marketing firmy i employer branding. Uwielbia myślenie projektowe i analityczne. Gryfno frelka, miłośniczka podróży, nowych technologii, języków i muzyki. W wolnej chwili odkrywa nowe seriale albo chwyta za saksofon.