Kto nie powinien reklamować się w Facebook Ads i dlaczego? - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Kto nie powinien reklamować się w Facebook Ads i dlaczego?

Podziel się!

Reklamy w mediach społecznościowych to obecnie równie popularny sposób promocji, jak niegdyś telewizja i radio.

Łatwość obsługi narzędzi Facebook Ads czy Google Ads powoduje, że coraz większa liczba przedsiębiorców podejmuje własnoręczne próby wypromowania siebie lub swojej firmy.

Czy takie postępowanie w każdej sytuacji jest właściwe i opłacalne?

Niekoniecznie.

 

Kiedy nie powinieneś reklamować się w Facebook Ads?

Nie masz żadnego doświadczenia z systemem reklamowym.

Tylko na pierwszy rzut oka Facebook Ads to proste i intuicyjne narzędzie do reklam.

Niestety, w przypadku większości biznesów ustawienie kampanii bez użycia żadnych, choćby nieco bardziej zaawansowanych technik skończy się przepaleniem budżetu.

A to może doprowadzić nie tylko do strat finansowych, ale również zniechęcenia do jakiejkolwiek promocji w internecie.

Moim zdaniem zatrudniając kogokolwiek do jakiejkolwiek czynności powinieneś mieć absolutne minimum wiedzy na dany temat. Bez tego nie będziesz w stanie ocenić, czy zatrudniona osoba oszukuje cię, czy robi dobrą robotę.

Jeżeli natomiast samodzielnie chcesz robić reklamy, to polecam ci zapoznanie się z artykułami na moim blogu charzynska.pl, zaglądanie do grup social mediowych na Facebooku oraz kupienie kursu o podstawach Facebook Ads.

Możesz również obejrzeć dowolny i zupełnie darmowy poradnik na YouTube. Sama właśnie w ten sposób zaczynałam naukę.

 

Nie masz grafika, nie potrafisz pisać dobrego copy a chcesz robić reklamy samodzielnie

Technikalia związane z ustawieniem kampanii często odgrywają wręcz mniejszą rolę, niż dobre copy i grafiki.

Jeżeli nie potrafisz pisać językiem korzyści, to nawet najpiękniejsza grafika przejdzie bez echa i tym samym konwersji.

Z drugiej strony, nawet najlepsze copy nie zostanie zauważone, jeżeli grafika niczym się nie wyróżnia albo jest wręcz nieestetyczna.

Zanim zaczniesz płacić Facebooka zainspiruj się działaniami konkurencji oraz przeglądaj szablony grafik social mediowych dostępne na stronach stockowych albo w wyszukiwarce Google.

 

Twoich klientów nie ma na Facebooku i Instagramie

Podstawowa zasada marketingu brzmi: “Bądź tam, gdzie są twoi klienci”. Wbrew pozorom nie każdy w dzisiejszych czasach posiada profile w social media.

Dzieje się tak z różnych powodów, z których najczęstsze to:

  • wiek – osoby po 50 roku życia coraz chętniej korzystają z Facebooka czy Instagrama, ale dalej jest to dużo mniejszy odsetek, niż osób do 30 roku życia
  • wykluczenie technologiczne – wiele mniejszych miejscowości i wsi wciąż nie posiada internetu wystarczająco szybkiego, by przeglądać social media lub wręcz nie ma go wcale
  • zapracowanie – osoby na dyrektorskich, kierowniczych stanowiskach czy właściciele firm mają bardzo mało czasu wolnego, stąd do social media zaglądają rzadko albo wcale

Jeżeli twoja firma działa dłużej, niż kilka dni, powinieneś mieć zdefiniowaną personę, czyli cechy idealnego klienta. Zadaj sobie pytania kim jest, ile zarabia, w jakim jest wieku i płci oraz co lubi robić w czasie wolnym.

Czy aby na pewno znajdziesz taką osobę na Facebooku lub Instagramie?

 

Twoja branża jest zbyt niszowa

Wiele nisz jest zbyt mała, by Facebook był w stanie dotrzeć do ich przedstawicieli.

Szczególnie jest to bolesne w przypadku biznesów lokalnych, gdzie nie możesz targetować całej Polski.

Bardzo możliwe, że będąc krawcem, prowadząc pasmanterię, czy posiadając sklep stacjonarny z planszówkami nie znajdziesz nawet 1000 osób zainteresowanych tematem w twojej miejscowości.

W związku z tym albo twoje reklamy będą bardzo drogie, albo będziesz musiał targetować wszystkich w obrębie kilku kilometrów od twojej firmy. Oba rozwiązania mają sporo wad.

W skrajnych przypadkach reklamy mogą w ogóle nie wystartować.

Jeżeli więc tak się stanie, to musisz znaleźć inny sposób na promocję swojej firmy. Spróbuj dołączyć do lokalnych grup na Facebooku, aby doradzać w tematach dotyczących twojej firmy. W ten sposób zyskasz zaufanie i jednocześnie potencjalnych klientów.

 

Nie chcesz inwestować w budowanie lejka sprzedażowego

Każda grupa remarketingowa w końcu się wysyci.

W wielu przypadkach wręcz nie ma jej w ogóle, bo np. twój sklep dopiero został uruchomiony albo z powodu kiepskiego SEO nikt nie odnalazł go w wyszukiwarce internetowej.

Musisz więc zainwestować w marketing kierowany do osób, które w ogóle nie znają twojej firmy.

Wiele osób ma problem z tego typu reklamami, bo rzadko kiedy osiągają takie zwroty jak promocja skierowana do kupujących, odwiedzających stronę czy aktywnych na fanpage’u.

Jeżeli więc należysz do tej grupy, to albo musisz zmienić nastawienie i przygotować się na wydatki wizerunkowe albo zrezygnuj z reklam w social media.

 

Przeprowadzasz akcje promocyjne z dnia na dzień

Zarówno Facebook, jak i Google miewają problemy z szybką akceptacją nowych kampanii reklamowych.

W przypadku Facebooka, jeżeli masz nowe konto reklamowe, to proces akceptacji może trwać nawet 3-4 dni. Jeśli chodzi o Google to niezależnie od stażu konta reklamy banerowe i video akceptują się średnio 3-5 dni, natomiast tekstowe od kilkunastu minut do jednego dnia.

Kolejny problemem w przypadku ekspresowych akcji jest optymalizacja. Oba systemy reklamowe posiadają fazę uczenia się, podczas której koszt konwersji może być wysoki lub bardzo wysoki.

Rzadko kiedy w jeden dzień lub wręcz kilka godzin uda ci się zakończyć fazę uczenia się, a tym samym ustabilizować koszt konwersji.

W ogólnym rozrachunku może się więc okazać, że zupełnie nieopłacalnym jest promowanie tego typu kampanii.

 

Twoja strona internetowa działa bardzo źle na mobile

Zdecydowanie w większości przypadków twoje reklamy w Facebook Ads będą się wyświetlały użytkownikom urządzeń mobilnych.

Oznacza to, że zamiast szlifować piękne przejścia animacji na desktopie musisz skupić się na szybkości wczytywania strony na mobile.

Pamiętaj, że niemal nikt nie poczeka więcej, niż 3 sekundy na załadowanie się strony.

Sprawdź więc jej szybkość narzędziami, takimi jak Google Speed Insight, które pokażą ci, jakie elementy strony warto poprawić.

Pod koniec 2019 roku rzadko która strona internetowa nie jest responsywna, ale na wszelki wypadek sprawdź, czy wszystkie elementy prawidłowo skalują się na telefonach i tabletach.

Jeżeli okaże się, że strona jest ciężka, powolna i na dodatek źle wygląda na mobile, to pierwszym krokiem jaki musisz wykonać będzie poprawienie problemów, zamiast tworzenia reklam.

 

PODSUMOWANIE

Nie każdy powinien rozpocząć przygodę z marketingiem od zrobienia kampanii reklamowej na Facebooku.

Zanim zastanowisz się nad targetowaniem, kreacją, czy celem reklamowym, musisz sprawdzić, czy twoi klienci mają konto na Facebooku lub Instagramie.

Pamiętaj też, że sucha reklama ma małe szanse na powodzenie, jeżeli nie obudujesz jej innymi typami marketingu, skierowanymi głównie na budowanie rozpoznawalności marki.

Promocja sklepu internetowego, czy innej strony online oznacza, że musisz mieć ją dostosowaną do urządzeń mobilnych, aby odbiorcy nie uciekli z niej od razu po kliknięciu w link.

Warto przeczytać: Ile kosztuje reklama na Facebooku i w Google Ads? Raport wydatków Webmast Digital

Pokaż komentarzeNie pokazuj komentarzy

1 Komentarz

  • Jarek
    Posted 18 grudnia 2019 o 13:01 0Likes

    Napisałaś, że “reklamy banerowe i video akceptują się średnio 3-5 dni (Google Ads)”. Czas zatwierdzania reklam to 48h w dni robocze. Jeśli proces trwa dłużej należy skorzystać z formularza kontaktowego. Dzięki temu (jeśli wszystko jest zgodnie z zasadami) ruszą w max 1h.

Comments are closed.