Faza uczenia się na Facebooku - czym jest i dlaczego należy o niej pamiętać? - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Faza uczenia się na Facebooku – czym jest i dlaczego należy o niej pamiętać?

Podziel się!

Uruchamiając reklamę na Facebooku nie unikniemy etapu, w którym algorytm FB będzie automatycznie optymalizował swoje działania w celu osiągnięcia najlepszych rezultatów — ten etap nazywa się Fazą uczenia

Czym właściwie jest ta faza uczenia i co warto o niej wiedzieć, aby nasze kampanie reklamowe miały szanse na efektywne działanie.

O tym dowiesz się czytając ten artykuł na blogu.

 

Co to jest faza uczenia się na Facebooku?

Faza uczenia włącza się zawsze gdy uruchomimy nowy zestaw reklam lub wprowadzimy zmiany w już istniejącym zestawie, lub reklamie.

Jest to etap, w którym algorytm Facebooka sprawdza różne ustawienia i wybiera te najefektywniejsze — czyli takie, które dadzą największą szansę na uzyskanie pożądanych zdarzeń np. dodań do koszyka lub polubienia postu.

W tym czasie algorytm Facebooka wyświetla reklamy różnym osobom z naszej grupy docelowej i stara się dokładnie określić jacy odbiorcy najchętniej dokonują konwersji.

Jest to pewnego rodzaju etap testów, które mają sprawić, że Twoja kampania będzie efektywniejsza.

Faza uczenia trwa najczęściej maksymalnie 7 dni lub do czasu uzyskania odpowiedniej liczby zdarzeń — min. 50.

Warto pamiętać! W trakcie trwania fazy uczenia wyniki naszych kampanii reklamowych mogą być znacznie słabsze lub mocno się wahać.

Po zakończeniu się tego etapu działanie naszej kampanii powinno być już bardziej stabilne i przynosić lepsze efekty.

 

Uczenie ograniczone — co to jest?

Może się zdarzyć, że algorytm Facebooka w ciągu tygodnia nie pozyska 50 konwersji i nie będzie w stanie na podstawie zebranych danych w pełni skutecznie wyświetlać reklamy.

W takim przypadku przejdzie w fazę “uczenie ograniczone” i może nie przynosić tak zadowalających efektów jak w czasie, gdy faza uczenia przebiegłaby pomyślnie i wyświetliłby się status “Aktywna”.

Oczywiście, jak na Facebooka przystało, nie jest to regułą i czasami wyświetlając informacje o ograniczonym uczeniu przynosi zadowalające wyniki.

Mimo wszystko powinniśmy dążyć do tego, aby uniknąć uczenia ograniczonego w naszych kampaniach reklamowych.

 

Dlaczego warto unikać powrotu naszej kampanii do fazy uczenia się?

Prowadząc kampanie reklamowe na Facebooku nie unikniemy powracania do fazy uczenia. Zawsze gdy wprowadzimy znaczące zmiany w ustawieniach naszej kampanii, algorytm przejdzie w ten właśnie etap.

I jak wcześniej wspominałem, w tym czasie wyniki naszej kampanii mogą być gorsze. Koszt konwersji będzie wyższy, zasięgi mniejsze, a budżet nie będzie w pełni wykorzystywany.

Dlatego właśnie powinniśmy unikać wprowadzania zbyt częstych zmian w naszej kampanii. Odpowiednio je planować i dać im czas na przejście przez fazę uczenia.

 

Jakie zmiany w kampanii uruchamiają fazę uczenia się na Facebooku?

Można powiedzieć, że praktycznie wszystkie zmiany w ustawieniach zestawu reklam lub kreacji reklamowej uruchomią fazę uczenia.

Które dokładnie parametry?

Edycje targetowania reklamy — czyli zmiany grupach odbiorców takie jak np. zmiany wieku, lokalizacji, zainteresowań itp. Dodatkowo również wszelkie wykluczenia grup niestandardowych.

Zmiany modelu optymalizacji — jest to główny element, na podstawie którego algorytm Facebooka przeprowadza fazę uczenia. Dlatego nic w tym dziwnego, że po jego zmianie znów wejdzie w ten etap.

Zmiany w kreacjach reklamowych i dodanie nowych — każde dodanie nowej grafiki, zmianę tekstu wyświetlanego w sponsorowanym poście lub CTA, a nawet dodanie nowych kreacji reklamowych w zestawie spowoduje uruchomienie fazy uczenia.

Dlatego tak ważne jest dokładne sprawdzenie kreacji reklamowej przed uruchomieniem, czy aby na pewno nie zawiera jakichś literówek — późniejsza ich edycja sprawi, że osiągniecie maksymalnej skuteczności kampanii zostanie wydłużone.

Duże zmiany w budżecie reklamowym — jeżeli uzyskiwane efekty naszej kampanii są na zadowalającym poziomie i posiadamy dosyć elastyczny budżet, to będziemy chcieli zwiększyć wydatki na tę kampanię, aby zmaksymalizować wyniki.

I tutaj musisz uważać! Każda znaczące zwiększenie lub obniżenie budżetu reklamowego dla danej kampanii może skutkować ponownym wejściem w fazę uczenia.

Dlatego polecam stopniowe zwiększania budżetu o maksymalnie 10-20%. Jeżeli chcesz znacząco zwiększyć budżet na kampanie, to możesz takie zmiany kilkuprocentowe wprowadzać codziennie.

Wstrzymania zestawu reklam lub kampanii — jeżeli zatrzymasz wyświetlanie się reklam poprzez wyłączenie zestawu lub całej kampanii na kilka dni, to ponownie pojawi się etap uczenia.

Faza uczenia się w kampaniach reklamowych na Facebooku to nie zło, którego należy się jakoś mocno obawiać. Ten etap ma na celu poprawić skuteczność naszych działań.

Musimy jednak pamiętać o tym, że taki etap istnieje i wiedzieć jak wpływa na nasze kampanie, aby je lepiej optymalizować.