Uruchamiając reklamę na Facebooku nie unikniemy etapu, w którym algorytm Facebooka będzie automatycznie optymalizował swoje działania w celu osiągnięcia najlepszych rezultatów — ten etap nazywa się Fazą uczenia
Czym właściwie jest ta faza uczenia i co warto o niej wiedzieć, aby nasze kampanie reklamowe miały szanse na efektywne działanie.
O tym dowiesz się czytając ten artykuł na blogu.
Spis treści:
Co to jest faza uczenia się na Facebooku?
Faza uczenia włącza się zawsze gdy uruchomimy nowy zestaw reklam lub wprowadzimy zmiany w już istniejącym zestawie, lub reklamie.
Jest to etap, w którym algorytm Facebooka sprawdza różne ustawienia i wybiera te najefektywniejsze — czyli takie, które dadzą największą szansę na uzyskanie pożądanych zdarzeń np. dodań do koszyka lub polubienia postu.
W tym czasie algorytm Facebooka wyświetla reklamy różnym osobom z naszej grupy docelowej i stara się dokładnie określić, jacy odbiorcy najchętniej dokonują konwersji.
Jest to pewnego rodzaju etap testów, które mają sprawić, że Twoja kampania będzie efektywniejsza.
Faza uczenia trwa najczęściej maksymalnie 7 dni lub do czasu uzyskania odpowiedniej liczby zdarzeń — min. 50.
Warto pamiętać! W trakcie trwania fazy uczenia wyniki naszych kampanii reklamowych mogą być znacznie słabsze lub mocno się wahać.
Po zakończeniu się tego etapu działanie naszej kampanii powinno być już bardziej stabilne i przynosić lepsze efekty.
Uczenie ograniczone — co to jest?
Może się zdarzyć, że algorytm Facebooka w ciągu tygodnia nie pozyska 50 konwersji i nie będzie w stanie na podstawie zebranych danych w pełni skutecznie wyświetlać reklamy.
W takim przypadku przejdzie w fazę “uczenie ograniczone” i może nie przynosić tak zadowalających efektów jak w czasie, gdy faza uczenia przebiegłaby pomyślnie i wyświetliłby się status “Aktywna”.
Oczywiście, jak na Facebooka przystało, nie jest to regułą i czasami wyświetlając informacje o ograniczonym uczeniu przynosi zadowalające wyniki.
Mimo wszystko powinniśmy dążyć do tego, aby uniknąć uczenia ograniczonego w naszych kampaniach reklamowych.
Dlaczego warto unikać powrotu naszej kampanii do fazy uczenia się?
Prowadząc kampanie reklamowe na Facebooku nie unikniemy powracania do fazy uczenia. Zawsze gdy wprowadzimy znaczące zmiany w ustawieniach naszej kampanii, algorytm przejdzie w ten właśnie etap.
I jak wcześniej wspominałem, w tym czasie wyniki naszej kampanii mogą być gorsze. Koszt konwersji będzie wyższy, zasięgi mniejsze, a budżet nie będzie w pełni wykorzystywany.
Dlatego właśnie powinniśmy unikać wprowadzania zbyt częstych zmian w naszej kampanii. Odpowiednio je planować i dać im czas na przejście przez fazę uczenia.
Jakie zmiany w kampanii uruchamiają fazę uczenia się na Facebooku?
Można powiedzieć, że praktycznie wszystkie zmiany w ustawieniach zestawu reklam lub kreacji reklamowej uruchomią fazę uczenia.
Które dokładnie parametry?
Edycje targetowania reklamy — czyli zmiany grupach odbiorców takie jak np. zmiany wieku, lokalizacji, zainteresowań itp. Dodatkowo również wszelkie wykluczenia grup niestandardowych.
Zmiany modelu optymalizacji — jest to główny element, na podstawie którego algorytm Facebooka przeprowadza fazę uczenia. Dlatego nic w tym dziwnego, że po jego zmianie znów wejdzie w ten etap.
Zmiany w kreacjach reklamowych i dodanie nowych — każde dodanie nowej grafiki, zmianę tekstu wyświetlanego w sponsorowanym poście lub CTA, a nawet dodanie nowych kreacji reklamowych w zestawie spowoduje uruchomienie fazy uczenia.
Dlatego tak ważne jest dokładne sprawdzenie kreacji reklamowej przed uruchomieniem, czy aby na pewno nie zawiera jakichś literówek — późniejsza ich edycja sprawi, że osiągniecie maksymalnej skuteczności kampanii zostanie wydłużone.
Duże zmiany w budżecie reklamowym — jeżeli uzyskiwane efekty naszej kampanii są na zadowalającym poziomie i posiadamy dosyć elastyczny budżet, to będziemy chcieli zwiększyć wydatki na tę kampanię, aby zmaksymalizować wyniki.
I tutaj musisz uważać! Każda znaczące zwiększenie lub obniżenie budżetu reklamowego dla danej kampanii może skutkować ponownym wejściem w fazę uczenia.
Dlatego polecam stopniowe zwiększania budżetu o maksymalnie 10-20%. Jeżeli chcesz znacząco zwiększyć budżet na kampanie, to możesz takie zmiany kilkuprocentowe wprowadzać codziennie.
Wstrzymania zestawu reklam lub kampanii — jeżeli zatrzymasz wyświetlanie się reklam poprzez wyłączenie zestawu lub całej kampanii na kilka dni, to ponownie pojawi się etap uczenia.
Faza uczenia się w kampaniach reklamowych na Facebooku to nie zło, którego należy się jakoś mocno obawiać. Ten etap ma na celu poprawić skuteczność naszych działań.
Musimy jednak pamiętać o tym, że taki etap istnieje i wiedzieć jak wpływa na nasze kampanie, aby je lepiej optymalizować.
Warto doczytać:
- Wykluczenia na Facebooku – czyli jak optymalizować reklamę? – Dowiedź się jak stosować wykluczenia w kampaniach reklamowych na Facebooku, aby lepiej optymalizować swoje reklamy
- Jak optymalizować reklamy na Facebooku? 3 błędy, których należy unikać – Sprawdź jakich błędów nie popełniać, aby skutecznie optymalizować kampanie reklamowe na Facebooku
- Targetowanie reklamy na Facebooku po zainteresowaniach – co warto wiedzieć? – Dowiedź się jak targetować reklamy na Facebooku po zainteresowaniach
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl