Do przeczytania w 5 min.

Ile postów publikować na Facebooku?

To temat rzeka! Na wielu grupach, czy też wpisach można znaleźć na ten temat setki komentarzy. Dziś jednak przedstawię Ci moją “filozofię” na temat ilości udostępnianych postów na fanpage’u.

W ostatnim czasie zauważyłem wpis w mediach społecznościowych na temat tego “ile postów warto udostępniać na fanpage’u” pod nim znalazło się sporo komentarzy. Jedne osoby pisały, że warto publikować przynajmniej jeden post dziennie, inne upierały się, ze nie warto udostępniać więcej niż kilka postów w miesiącu.

Żadna z tych odpowiedzi nie jest zła, ani dobra!

Od razu zaznaczę, że ten wpis jest tylko i wyłącznie moim zdaniem na ten temat oraz że chętnie przedyskutuję go w komentarzach;) Nikt nie musi się z tym wpisem zgadzać!

Spis treści:

Jak wiele masz do powiedzenia?

Ze wpisami jest jak z bardzo gadatliwymi znajomymi! Jedni lubią ich słuchać, a inni mają ich serdecznie dosyć, gdy tylko pojawiają się w drzwiach. Podobnie jest z postami na Facebook’owym fanpage’u.

Zbyt płytka komunikacja szybko nudzi fanów na Facebooku

Zastanów się ile masz do powiedzenie swoim odbiorcom na Facebooku. Jeżeli niewiele, to szybko wyczerpiesz temat i zaczniesz się powtarzać lub publikować śmieszne memy oraz kotki (oczywiście, nie jest to złe jeżeli używamy tego w przemyślany sposób).

Bardzo często jednak zauważam, że fanpage, które publikują dużą ilość treści (zwłaszcza te firmowe) ograniczają się tylko do udostępniania informacji o dostępnych produktach, promocjach itp. Na dłuższą metę jest to bardzo płytka komunikacja, która szybko nudzi odbiorców – a chyba nie o to chodzi w social mediach.

Dzięki temu nasze posty osiągają coraz mniejszą liczbę reakcji oraz małe zasięgi. Rosną koszty obsługi fanpage, a efekty zaczynają być coraz gorsze. To realia większości firmowych fanpage’y na Facebooku!

Kim są Twoi odbiorcy?

Zdarzają się sytuacje, w których Ty możesz mieć niewiele do powiedzenia, ale Twoja grupa odbiorców na Facebooku żywiołowo reaguje na każdy przejaw aktywności.

Grupa odbiorców może oczekiwać od Ciebie dużej ilości postów na Facebooku

W takiej sytuacji zdecydowanie warto częściej publikować (nawet te kotki, czy memy), dzięki temu zbudujemy świadomość naszej firmy i zapadniemy w pamięć potencjalnych klientów.

Poza tym tacy odbiorcy najwidoczniej oczekują tego od Ciebie, abyś częściej się z nimi kontaktował. Jak to sprawdzić? Stosunkowo łatwo! Zapoznaj się z wynikami osiąganymi przez Twoje posty. Jeżeli masz dużą aktywność publikując codzienne posty, to warto dalej to robić, a może nawet zwiększyć częstotliwość do kilku postów dziennie – eksperymentuj!

W przypadku, gdy Twoi odbiorcy reagują mało regularnie (raz masz setki reakcji i duże zasięgi, a innym razem wyniki są równe zeru) to warto przyjrzeć się jakości publikowanych treści i zastanowić się, czy nie warto publikować lepsze treści rzadziej.

Dobieraj odpowiednie treści

Można to porównać do fanpage’y związanych z muzyką, na których to admin zaczyna publikować opisy utworów, jakich w ostatnim czasie słuchał zamiast linków do nich (tak czysto teoretycznie). Być może będzie się wyróżniał na tle innych profili o tej tematyce, ale czy użytkownikom lubiącym ten fanpage będzie to odpowiadało?

Pewnie nie, ale mogę się mylić;)

Podobnie może być w przypadku Twojej obecności na Facebooku. Może publikujesz nieodpowiednie treści na fanpage, przez co osiągasz słabe wyniki.

Sprawdź, co robi konkurencja, jakie treści u nich cieszą się zaangażowaniem. Może uda Ci się zainspirować i poeksperymentować u Siebie.

Jedni odbiorcy wolą dłuższe treści w postaci linków do artykułów na blogu, a innym wystarczy śmieszny nosacz Janusz, aby zdecydować się na zakup w Twojej firmie.

Dlatego zastanów się jakie treści angażują Twoich odbiorców. Nie chodzi tutaj o liczbę lajków, czy serduszek pod postem, ale oto czy wchodzą na stronę i kupują – chyba że masz inny cel związany z prowadzonym fanpage’em😉

Podsumowując ten wpis. Każda ilość publikowanych postów na Facebooku jest odpowiednia o ile spełnia swoje cele. Jeżeli publikujemy tylko po to, żeby było coś na fanpage’u to może się okazać, że jest to bardzo zła droga.

Poznaj swoich odbiorców, następnie zastanów się co chcesz przekazać swoim odbiorcom, aby zbyt szybko nie wyczerpać tematu i zrealizować postawione cele, a na koniec dobierz odpowiednią formę dla swoich treści i ich ilość.

I to wszystko, rozumiem jako publikowanie jakościowych postów!

Nie ma złotego środka, który mówi “publikuj X postów w tygodniu, a osiągniesz sukces na Facebooku” – zresztą jak z większością rzeczy w internecie. Jedne metody świetnie sprawdzają się u jednych, a u drugich nie mają całkowicie zastosowania.

Warto doczytać:

  1. 8 inspiracji na angażujące posty na Facebooku – Brak pomysłów na posty na Facebooku? Sprawdź nasze inspiracje
  2. Rozmiary grafik na Instagramie i Facebooku – Poznaj wymiary grafik publikowanych na Facebooku i Instagramie
  3. Kiedy publikować posty na Facebooku by mieć duże zasięgi i zaangażowanie? – Czy czas publiakcji postu na Facebooku ma znaczenie? Sprawdź!

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl