Ile kosztuje prowadzenie fanpage? Dokładna wycena na przykładzie - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Podziel się!

Prowadzenie fanpage na Facebooku to nie zajęcie dla praktykanta w firmie lub dodatkowy obowiązek pracowania, który w wolnym czasie miałby publikować treści na firmowym Facebooku.

Niestety w większości firm w Polsce tak wyglądają realia obsługi komunikacji na Facebooku. Po takich doświadczeniach wiele osób stwierdza, że reklama w social media najzwyczajniej w świecie nie działa i jest bezsensowną stratą pieniędzy.

Facebook w dzisiejszych czasach to rozbudowane medium, które już dawno nie ogranicza się do udostępniania, lajkowania i komentowania postów wyświetlanych na naszej tablicy. Aby w pełni wykorzystać możliwości jakie daje nam portal Marka Zuckerberga musimy mieć pewną wiedzę, umiejętności i troszkę doświadczenia.

Dlatego wiele osób z braku czasu na zdobywanie wyżej wymienionych elementów i obawy przed źle wydanymi pieniędzy decyduje się na korzystanie z usług agencji social media lub freelancera. Pojawia się wtedy pytanie…. ile kosztuje prowadzenie fanpage?

Niestety, nie mam na to jednoznacznej odpowiedzi. Dlaczego? Ponieważ na Facebooku mamy różne fanpage’e, wiele odmiennych branż zrzeszających wokół siebie całkowicie różnorodne grupy odbiorców. Do tego dochodzi skala wielkości danego fanpage’a i zaangażowanie odbiorców — wiadomo, że duże profile równa się duża liczba godzin potrzebnych do obsługi strony.

Z braku możliwości podania konkretnej kwoty postanowiłem, że przedstawię Wam najważniejsze czynniki wpływające na koszty obsługi fanpage’a. Wiele agencji i freelancerów na podstawie tych elementów dokonuje wyceny swoich usług — w tym, również ja sam;)

 

Wielkość fanpage’a na Facebooku

Tak jak już wcześniej wspominałem. Prowadzenie fanpage’a posiadającego kilkadziesiąt tysięcy angażujących się fanów, jest często dużo bardziej wymagające niż obsługa profilu, który nie posiada nawet tysiąca.

Oczywiście od tej zasady są wyjątki, które zdarzają się bardzo często. Czasami mała grupa odbiorców przerasta swoim zaangażowaniem nawet duże fanpage, ponieważ skupia wokół siebie społeczność naprawdę żywo zainteresowanych tematem.

Dodatkowo właściciele małych fanpage’y często chcą w szybkim czasie osiągnąć duże zasięgi przy możliwie jak najniższych kosztach — i tutaj osoba zajmująca się obsługą takiego profilu musi wykazać się swoją kreatywnością oraz poświęcić zdecydowanie więcej pracy, aby osiągnąć postawione cele.

 

 

Częstotliwość publikacji treści na fanpage’u

Wiele firm oferujących prowadzenie fanpage na Facebooku za jeden z głównych czynników wpływających na cenę oferowanej usługi bierze sobie ilość publikowanych postów w miesiącu — oczywiście jest to istotne, ale nie przesadzałbym aż tak z tym. Dlaczego?

Liczba publikowanych postów powinien być określany na podstawie specyfiki danej firmy lub branży. Lokalny portal informacyjny może śmiało publikować kilka postów dziennie (o ile codziennie aktualizuje newsy), natomiast firma z sektora B2B raczej aż tak często nie będzie miała co publikować.

Zbyt duża liczba postów w umowie może prowadzić do mało rozbudowanej komunikacji, ograniczającej się do postów sprzedażowych i śmiesznych memów, które po pewnym czasie nudzą użytkowników. Zdecydowanie ważniejsza jest jakość publikacji niż zbyt duża częstotliwość.

Pomijając jednak to wszystko, to ilość zakontraktowanych publikacji w miesiącu również ma wpływ na ostateczną wycenę obsługi — ale przy wyborze agencji lub freelancera nie zawsze warto się tym kierować.

 

 

Format publikowanych postów

Istnieje znacząca różnica między fanpage’m, który opiera swoją komunikację o zdjęcia nadesłane od klientów, a profilem na którym do każdego postu trzeba przygotować dedykowaną grafikę.

Ponadto, Facebook oprócz grafiki daje również możliwości udostępniania wideo, GIF-ów, live-ów, a to wszystko wymaga poświęcenia czasu na ich przygotowanie. Jeżeli agencja lub freelancer ma się tym zająć, to musisz mieć świadomość, że to znacznie wpłynie na koszty prowadzenia fanpage’a.

 

Materiały od zleceniodawcy

Aby przyciągnąć uwagę i budować pozytywny wizerunek w social media, firmy muszą publikować atrakcyjne treści, a to może wiązać się z zakupem zdjęć lub filmów stockowych. Dodatkowo wiele firm wykorzystuje własne materiały jak np. zdjęcia pracowników, materiały wideo itp.

Takie rzeczy często są tworzone przez profesjonalnych fotografów, którzy realizują sesje biznesowe lub agencje reklamowe tworzące reklamę wideo ukazujące usługę, lub produkt. Oczywiście coraz więcej agencji prowadzących fanpage’e posiada tego typu usługi w swojej ofercie, ale to również wpływa na wycenę.

Wracając jeszcze do wykorzystywania zdjęć i wideo stockowe — agencja social media lub freelancer, aby wykorzystać taki materiał na Twoim fanpage’u musi również go zakupić, przez co na fakturze za obsługę również wliczane są koszty związane z zakupem materiałów stockowych.

Jeżeli chcesz obniżyć koszty prowadzenia fanpage, to warto zadbać o takie materiały we własnym zakresie — często wystarczy dobry aparat w telefonie;)

 

Moderacja profilu na Facebooku

Często prowadzenie fanpage przez zewnętrzną firmę nie ogranicza się tylko do tworzenia postów i ich udostępniania. Zakres pracy agencji i freelancera to również odpowiadanie na wiadomości prywatne, dyskusje w komentarzach, odpowiadanie na recenzje itp.

Jeśli powierzasz te obowiązki firmie, to również musisz liczyć się z większą wyceną usługi.

 

 

Kampanie reklamowe na Facebooku

Na koszt obsługi firmowego Facebooku ma również wpływ, to czy decydujesz się na prowadzenie płatnych działań reklamowych na portalu. Niestety, w obecnych czasach zasięgi organiczne są często tak małe, że jeżeli nie posiadasz fanpage ze śmiesznymi memami o kotach, to raczej Twoje „darmowe” zasięgi są bardzo słabe.

Firmowe fanpage w większości przypadków są skazywane na większe lub mniejsze wydatki związane z promowanie postów i fanpage’a na Facebooku. Obsługa takich działań to również kolejny element, który angażuje czas na opracowywanie strategii i jej wdrażanie, tworzenie kreacji reklamowych (dla dark postów), dalszą obsługę i stałą optymalizację.

Oczywiście, są firmy oferujące tylko obsługę kampanii reklamowych na Facebooku. W przypadku, gdy całkiem nieźle radzisz Sobie z prowadzeniem komunikacji na fanpage, ale tworzenie skutecznej reklamy to „czarna magia” – możesz zawsze zdecydować się na pomoc tylko przy tym elemencie, dzięki temu znacznie ograniczysz koszty związane z prowadzeniem działań na Facebooku.

 

To ile w końcu kosztuje prowadzenie fanpage na Facebooku? – Dokładna wycena usługi na przykładzie

Z uwagi na to, że większość z Was oczekuje od tego wpisu „mięsa” w postaci dokładnej wyceny prowadzenie fanpage, postanowiłem, że przedstawię Wam jakiej kwoty moglibyście się spodziewać za tego typu usługę.

Przypuścimy, że zgłasza się do mnie klientka prowadząca salon urody w mniejszym mieście:

  • posiada fanpage z 1000-2000 fanów
  • dotychczasowe zaangażowanie fanów jest na poziomie umiarkowanym (zazwyczaj kilka lajków pod postami, sporadyczne komentarze i wiadomości prywatne)
  • klientka co jakiś czas będzie podsyłał kilka zdjęć z efektami zabiegów, które będziemy mogli wykorzystać do tworzenia postów, ale i tak w dużej mierze będziemy musieli opierać swoją komunikację na grafikach przygotowanych przez nas

Do naszych obowiązków będzie należało:

  • przygotowanie harmonogramu publikacji z min. 8 postami w miesiącu
  • opracowanie grafiki i tekstów na potrzeby publikowanych postów
  • moderowanie komentarzy, odpowiadanie na wiadomości prywatne
  • opracowanie i wdrożenie kampanii reklamowych mających za zadanie pozyskanie nowych fanów, zwiększenie aktywności pod postami i ogólnych zasięgów profilu

Koszt prowadzenia fanpage przez moją agencje Webmast Digital wyniesie 800 zł netto miesięcznie (bez prowadzenia kampanii reklamowej 600 zł netto).

Mam nadzieję, że udało mi się chociaż troszkę zaspokoić Wasze oczekiwania względem tego wpisu;)

Ile kosztuje prowadzenie fanpage? Dokładna wycena na przykładzie
4 (80%) 4 votes
Pokaż komentarzeNie pokazuj komentarzy

6 Comments

  • Karolina
    Posted 15 lipca 2019 o 18:31 0Likes

    DOBRY TEKST! bez większej ilości informacji nikt normalny zajmujący się prowadzeniem fanpage nie jest w stanie powiedzieć ile dokładnie będzie kosztować usługa, to nie jest sklep spożywczy z produktami na półce, a usługa realizowana i tworzona specjalnie pod klienta.

    Współpracowałam już z kilkoma klientami, którzy mieli przyjemność pracy z firmami, które w pierwszym mailu bez poznania szczegółów podawali dokładną wycenę (bez widełek), a później okazywało się że są ukryte koszty lub realizacja jest tak słaba, że klienta samemu poświęcając kilka godzin w miesiącu był w stanie lepiej obsługiwać swój fanpage. Jeżeli chcecie otrzymać konkretną cenę za usługę poświęćcie kilka minut na sumienne wypełnienie przesłanego briefa od firmy

    • bonzo
      Posted 16 lipca 2019 o 11:59 0Likes

      tylko w większości przypadków takie firmy od razu pytają się “jaki planuje Pan przeznaczyć budżet na prowadzenie fanpage?” i w tej kwocie robią ofertę, a czlowiek nawet nie jest swiadomy ze podobna oferte moze miec duzo taniej w innej firmie. Nie wiemy ile to może kosztować jeżeli do tej pory nie korzystaliśmy z podobnych uslug i rzucajac zbyt wygórowaną cene mozemy sie narazic na przeplacenie

      • Dominik Zych
        Posted 16 lipca 2019 o 12:38 0Likes

        Fakt, zgadzam się z Tobą, że przedsiębiorcy nie muszą wiedzieć ile należy przeznaczyć pieniędzy na obsługę fanpage. W takim przypadku warto zapoznać się z ofertami kilku agencji lub freelancerów, porównać ich oferty i wybrać odpowiednią dla Siebie.

        Warto też jednak pamiętać, że firmy zajmujące się prowadzeniem fanpage’y w większości przypadków pytają się o planowany budżet, aby zaoszczędzić swój i klienta czas.

        Przygotowywanie szczegółowej oferty indywidualnie pod każdego klienta wiążę się z poświęceniem nawet kilku godzin na przejrzeniu fanpage’a klienta, zapoznanie się z grupą odbiorców, zastanowienie się jak można byłoby dotrzeć do nich, jakie działania trzeba byłoby wdrożyć i ile możesz to wszystko kosztować.

        Klient widzi tylko kawałek pracy, a i tak musi poświęcić chwilę swojego czasu na zapoznanie się z przesłaną ofertą – gdy otrzymuje kilka ofert, tego czasu potrzebuje więcej.

        Dlatego w przypadku gdy klient podaje informacje jaki planuje budżet przeznaczyć na prowadzenie firmowego Facebooku agencja/freelancer są w stanie stwierdzić, czy klienta stać na ich usługi i warto wykonać pracę z przygotowaniem oferty, czy wręcz przeciwnie klient dysponuje zbyt małym budżetem żeby dana firma mogła zrealizować usługę. W takiej sytuacji agencja powinna dać informacje, że budżet jest zbyt mały żeby mogli zrealizować takie działania i może warto poszukać innej firmy lub zastanowić się nad przeznaczeniem większej kwoty.

        Moim zdaniem taka sytuacja jest bardzo fair i dla agencji, która nie traci czasu i może obsłużyć innych klientów, oraz dla samego zainteresowane klient, który nie traci czasu na oferty, na które go nie stać.

  • Kamil
    Posted 17 sierpnia 2019 o 11:34 0Likes

    większość firm zajmujących się obsługą facebooka tworzy ściśle tajną informację związaną z kosztami obsługi do czasu gdy nie zgodzisz się na podpisanie umowy! Dlatego bardzo dziękuje za podanie konkretnej kwoty opartej na przykładzie;)

  • gość
    Posted 21 sierpnia 2019 o 19:33 0Likes

    Bardzo fajny artykuł, dzięki za przedstawienie przykładowej wyceny

  • Anonimus
    Posted 11 października 2019 o 16:05 0Likes

    byłem obsługiwany przez dwie agencje w pierwszym przypadku stawka była w granicach 300 zł – zrezygnowałem po 2 miesiącach z powodu katastroficznego poziomu publikowanych postów. Moje logo było umieszczane na byle jakich zdjęciach ze stocka i to czasami nawet bez usuwania białego tła z logotypu MASAKRA!!!! Z Wyciągniętej nauczki postanowiłem nawiązać współpracę z inną agencją tym razem wydającą się na bardziej kompetentną z licznymi firmami w portfolio (niektóre znane w całym kraju) i DUŻĄ STAWKĄ. Stwierdziłem, że za dobrą jakość trzeba zapłacić – miesięczne wydatki na obsługę facebook wynosiły 2800 zł netto plus budżet na reklamę, który płaciłem bezpośrednio na fb. Z agencją współpracowałem przez 6 miesięcy. Jakość postów była o wiele lepsza niż przy pierwszej agencji, ale to i tak nie wpłynęło na efekty. Dlatego zrezygnowałem z takich działań! Teraz sam prowadzę fanpage i mam firmę która zajmuje się wszelkimi sprawami związanymi z tworzeniem reklamy na Fb i Google Ads za dużo niższe stawkę. To jest całkowicie wystarczające i chyba najbardziej rozsądne rozwiązanie jeżeli chodzi o prowadzenie fanpage

Zostaw komentarz