Do przeczytania w 4 min.

Kiedy publikować posty na Facebooku by mieć duże zasięgi i zaangażowanie?

W internecie jest wiele dostępnych opracowań, w których to na podstawie badań różnych fanpage’y, autorzy przedstawiają najbardziej odpowiednie godziny na udostępnianie postów na Facebooku. Niestety, takie badania dają nam mocno uśredniony wynik, przez co ślepe bazowanie na tych danych może nie przynieść najlepszych rezultatów.

Dziś przedstawię Wam moje osobiste spojrzenia na czas publikacji postów na Facebooku oparte na moim doświadczeniu i zdobytej wiedzy. Jeżeli jesteś zainteresowany lub zainteresowana, to zachęcam do dalszego czytania i życzę miłej lektury;)

Spis treści:

A więc jak to jest z tym czasem? Czy ma znaczenie?

Dzień i godzina publikacji ma jak najbardziej wpływ na zasięgi naszych postów. Wszystko jednak zależy od naszej grupy odbiorców i ich “możliwości czasowe”. Musisz się zastanowić, o której Twoi fani mają czas na przejrzenie Facebooka i porównać to najlepiej ze statystykami Twojego fanpage.

Facebook daje nam możliwość sprawdzenia, o której godzinie i w jakie dni nasi fani są aktywni na portalu, oraz które publikacje osiągnęły najlepsze efekty – dzięki temu dowiesz się m.in. jaki posty cieszą się zainteresowaniem i o jakich porach udostępniać posty, by osiągały podobne wyniki.

W większości przypadków godzina 7-8 i 19-21 dają lepsze efekty niż pozostałe godziny – aczkolwiek publikowanie postów o godzinie 7-8 skierowanych do młodych matek, może przynieść gorsze wyniki niż wybór innej godziny. Dlaczego? Takie kobiety mogą po prostu odsypiać po nieprzespanej nocy z nowo narodzonym dzieckiem.

Czy czas publikacji postu na Facebooku ma znaczenie?

Jeżeli chodzi o kwestię odpowiednich dni w tygodniu, to na większości fanpage’y które mamy przyjemność prowadzić dla naszych klientów najbardziej sprawdza się publikowanie postów od poniedziałku do piątku – zwłaszcza, jeżeli firma, której fanpage obsługujemy nie pracuje w weekendy.

Unikamy sytuacji, w których klient – “natchniony” przez opublikowany post – będzie chciał skontaktować się telefonicznie lub mailowa (nie przez Facebooka) lub odwiedzić osobiście firmę może się rozczarować i mieć pretensje typu “czas na publikowanie postów na Facebooku macie, a na obsługę klienta nie” – ciężko później wytłumaczyć, że post został zaplanowany na tygodniu, a firma tak naprawdę nie pracuje w weekendy.

Publikacje w weekendy będą na pewno świetnym pomysłem dla wszelkich pubów, barów, czy też klubów dyskotekowych, które w te dni powinny znacznie “zagęścić” swoje działania marketingowe na Facebooku.

Musicie pamiętać, że nie warto trzymać się kurczowo wyznaczonych godzin i dni. Czasami warto zaskoczyć swoich fanów udostępniając post w nietypowy dzień lub o nietypowej godzinie.

Wyjątek w którym czas publikacji postu przestaje mieć znaczenie

Jest to związane z aktywnością użytkowników na fanpage’u. Jeżeli użytkownicy często lajkują, komentują lub udostępniają posty Twojej strony, to jest dużo większe prawdopodobieństwo tego, że Twoje posty będą widzieć, nawet gdy opublikujesz je rano, a oni przeglądają Facebooka wieczorem.

Oparte jest to o relacje na jakich Facebook mocno się skupia w optymalizacji swoich algorytmów odpowiedzialnych za wyświetlanie postów. Facebook chce pokazywać rzeczy, które interesują użytkowników. Dlatego widzisz wszystkie (lub większość) postów publikowanych przez znajomych, z którymi rozmawiasz na messengerze, klikasz w udostępnione przez nich linki, lajkujesz zdjęcia, komentujesz itp. praktycznie bez względu na to, o której porze dnia publikują.

Zdarzają się przypadki, ze po dłuższej nieobecności znajomego na Facebooku, wyświetlają się na jego tablicy Twoje posty sprzed kilku dni.

Wchodząc w interakcje ze znajomym sprawisz, że jego posty będą częściej wyświetlały się na Twojej tablicy na Facebooku i odwrotnie

Posty osób z którymi nie wchodzisz w interakcje na Facebooku wyświetlają Ci się znacznie rzadziej lub wcale.

Podobnie wygląda sytuacja z postami publikowanymi na Twoim fanpage. Skupiając się na stałym angażowaniu swoich fanów jesteśmy w stanie osiągać dobre efekty bez względu na porę opublikowanego postu

To tyle, jeżeli chodzi o to co miałem do powiedzenia w kwestii czasu publikacji na Facebooku. Można jeszcze wspomnieć, że z naszych obserwacji (i nie tylko naszych) wynika, że posty “żyją” do 3 dni, a później przestają zdobywać zasięgi organiczne.

Jeżeli macie swoje spostrzeżenia na temat czasu publikacji postów na Facebooku i chcielibyście się podzielić z innymi osobami, to serdecznie zachęcam do dyskusji w komentarzach;)

Warto doczytać:

  1. Jak zwiększyć zasięgi i zaangażowanie na Facebooku? – Sprawdź jak zwiększyć zasięgi i aktywność pod postami publikowanymi na Facebooku
  2. Edge Rank na Facebooku – Czyli jak osiągać duże zasięgi postów – Dowiedź się jak działa algorytm Facebooka i jak możesz tę wiedze wykorzystać do zwiększenia zasięgów
  3. Jak skutecznie promować posty na Facebooku? – Zacznij skutecznie promować posty na Facebooku, aby docierać do większej liczby odbiorców

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl