Do przeczytania w 5 min.

Jak pozyskiwać lokalnych klientów dla biznesu stacjonarnego w sieci?

Internet to miejsce, które idealnie nadaje się do pozyskiwania klientów. Choć przeważnie wykorzystywany jest do reklamy naszego internetowego biznesu, również, jeśli prowadzimy biznes tradycyjny — stacjonarny możemy w ten sposób przyciągnąć wiele osób do naszej kawiarni czy sklepu.

Sieć daje w tym względzie bardzo wiele możliwości, które warto wykorzystać, jeśli chcemy pozyskać klientów dla swojego lokalnego i stacjonarnego biznesu. Jak zatem to robić w sieci i na jakie opcje warto zwrócić uwagę? Wszystkie szczegóły przedstawiamy poniżej.

Spis treści:

Witryna www i pozycjonowanie — wyszukiwarka Google

Pierwszym sposobem na pozyskiwanie klientów dla naszego lokalnego biznesu w sieci jest własna strona internetowa. Obecnie jest to podstawowy wymóg, jeśli chcemy promować swoją markę w sieci.

Strona internetowa pozwala zaprezentować wszystkie usługi i produkty w sposób dokładny. Możemy też publikować na niej ciekawe wpisy i przyciągać klientów właśnie nimi do naszej marki. Strona internetowa może służyć nam zatem jako wizytówka, na którą będziemy kierowali potencjalnych klientów, aby mogli się zapoznać z ofertą naszej firmy. Adres www możemy umieścić w różnych miejscach internetu oraz używać go przy różnego rodzaju promocjach.

Własna witryna internetowa może również być pozycjonowania, czyli wieloma czynnościami umieszczona wysoko w wynikach wyszukiwania Google, gdy ktoś wyszukuje daną usługę w naszym mieście. Dzięki pozycjonowaniu witryny znajdzie się ona na tyle wysoko, że wiele osób szukających konkretnych firm odnajdzie w Google nasz adres i wejdzie na naszą witrynę.

Pozycjonowanie to złożony proces, który najczęściej wykonują specjaliści. Przeznaczając na ten cel regularnie środki, możemy liczyć również na regularny napływ osób z wyszukiwarki Google klientów na naszą witrynę.

Jeśli nie będziemy pozycjonować naszej witryny, nie będzie ona widoczna na wysokich miejscach w wyszukiwarce Google i pozostanie bardziej wizytówką, na którą będziemy zapraszać samodzielnie potencjalnych klientów, podając adres www.

Reklama internetowa — Google Ads i Facebook Ads

Aby promować nasz biznes lokalny w sieci, warto również skorzystać z reklam w internecie. Najpopularniejszymi systemami reklamowymi są np. Google Ads czy Facebook Ads. Umożliwiają one w zamian za opłatę umieszczenie płatnych wyników wyszukiwania w wyszukiwarce czy reklam na Facebooku. Reklamy takie są niezwykle skuteczne, a ok. 100 zł pozwala dotrzeć nawet do kilku — kilkunastu tysięcy osób.

Reklamy internetowe mają również możliwość targetowania, czyli określenia, jakie osoby zobaczą naszą reklamę. Oprócz naszej miejscowości możemy określić też wiek, płeć, zainteresowania, wykształcenie i wiele innych parametrów. Dzięki temu docieramy z reklamą tylko do osób, które teoretycznie mogą skorzystać z naszej oferty. Reklama taka jest prosta do uruchamiania i nie jest zobowiązująca.

Fora internetowe i marketing szeptany

Kolejnym niezawodnym sposobem na poinformowanie dużej ilość osób o naszym lokalnym biznesie jest marketing szeptany. Jest to jeden z najciekawszych typów marketingu, gdyż opiera się na poleceniach naszego sklepu czy firmy.

Marketing szeptany polega na tym, iż dodajemy na forach internetowych, blogach czy w innych miejscach w sieci krótkie wpisy opisujące naszą firmę i zawierające np. link do witryny, czy adres. We wpisach zapraszamy do skorzystania z usług, prezentujemy krótko — czym zajmuje się firma, czyli po prostu “dajemy się zauważyć”. Najważniejszym elementem takiego wpisu jest polecenie naszej marki. Wiele osób mających do wyboru anonimowe marki i taką, o której już wiedzą pewne informacje, wybierze właśnie nas.

Marketing szeptany jest też jednym z najprostszych sposobów promocji, gdyż możemy wykonywać go samodzielnie, na małą skalę lub gdy rozpoczynamy biznes i nie mamy zbyt wielu środków na promocję. W sieci na forach lokalnych lub tematycznych przewija się też bardzo duża liczba osób, które są potencjalnie zainteresowane różnego typu usługami.

Social Media — Facebook, Instagram, Twitter itp

Jednym z najlepszych sposobów na pozyskiwanie klientów dla swojego stacjonarnego biznesu w sieci są social media. Portale społecznościowe takie jak np. Facebook idealnie nadają się do tego celu. Znajduje się na nich bardzo duża grupa osób np. z naszego miasta z kategorii, w której działamy.

Aby przyciągnąć klientów do swojego stacjonarnego biznesu, powinniśmy stworzyć i uzupełnić profil marki. Może być to np. strona lub zwykły profil. W social mediach bardzo wiele osób wyszukuje firm oraz usług działających na terenie danego miasta. W ten sposób możemy zaistnieć w social mediach i zaprezentować się z dobrej strony. Uzupełnienie profilu danymi takimi jak godziny otwarcia, oferta, cennik itp. sprawi, że stworzymy ciekawą wizytówkę firmy.

Samo stworzenie profilu jest darmowe, a jego prowadzenie możemy też zlecać np. freelancerom. Na naszym profilu w social mediach możemy dodawać zdjęcia, video czy posty z ciekawą treścią. Możemy również dołączyć do grup tematycznych bądź lokalnych i to właśnie tam dodawać posty zapraszające np. na pyszną kawę czy do naszego sklepu. Istnieje też możliwość dodania oferty sprzedaży produktów w markecie i promowania sprzedaży usługi czy przedmiotów z odbiorem osobistym.

Agencje marketingowe i różne opcje promocji marki

Internet jest również bardzo dobrym miejscem na inne typy promocji. W tym celu warto jednak skontaktować się z agencją marketingową. Działają one w sieci i oferują współpracę jedynie online, dzięki czemu nie musimy osobiście odbywać spotkania w odległej lokalizacji.

Agencje marketingowe mają szeroki wachlarz usług. W ich skład wchodzą zarówno wyżej wymienione najpopularniejsze sposoby pozyskiwania klientów, jak i również te mniej popularne. Z tej opcji skorzystać możemy, jeśli samodzielnie nie znamy się na promowaniu marki w internecie lub nie chcemy przeznaczać na to czasu.

W sieci istnieje wiele różnych agencji marketingowych o szerokim zakresie usług oraz o różnej ofercie. Dzięki temu płacąc konkretną sumę, będziemy mogli ustalić najlepszą strategię i po prostu liczyć na przypływ klientów.

To tyle na dziś! Mam nadzieję, że choć troszkę uświadomiłem Ci jak możesz reklamować swój stacjonarny biznes w internecie. Życzę powodzenia w działaniach;)

Warto doczytać:

  1. 7 porad marketingowych w mediach społecznościowych, które pomogą rozwinąć Twój biznes – Poznaj porady dotyczące działań reklamowych w social mediach
  2. SEO dla e-commerce – 5 elementów, o których nie możesz zapomnieć – Dowiedź się jak pozycjonować swój sklep internetowy w internecie
  3. Co to jest marketing szeptany i link building? Poznaj łatwy sposób na pozycjonowanie firmy w internecie – Dowiedź się jak możesz samodzielnie pozycjonować witrynę w wyszukiwarce Google

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl