Jak skutecznie sprzedawać na Instagramie? To pytanie bardzo często zadają osoby rozpoczynające swoją przygodę z tym portalem lub chcących zacząć monetyzować dotychczas zebraną społeczność.
Sposobów na sprzedawanie na Instagramie jest kilka od płatnych kampanii reklamowych po wykorzystanie influencerów. I o tym ostatnim chciałbym dziś napisać kilka słów.
Współpraca z influencerem może przynieść sporo pozytywnych efektów w postaci zwiększenia zasięgów, rozpoznawalności marki oraz sprzedaży. Niestety może też mieć nieco mniej satysfakcjonujące skutki zwłaszcza jeżeli nie przygotujemy się odpowiednio.
Dlatego poniżej przedstawiam 7 wskazówek dotyczących influencer marketingu na Instagramie.
Spis treści:
Wybierz influencera wyznającego wartości Twojej firmy
Odpowiednie dopasowanie osób do współpracy jest kluczowe w powodzeniu kampanii sprzedażowej na Instagramie. Tylko dzięki temu będziesz w stanie dotrzeć do osób zainteresowanych Twoją marką i uniknąć kryzysu wizerunkowego.
Dlatego przed podjęciem współpracy z influencerem warto zastanowić się, czy ta osoba jest spójna z wartościami wyznawanymi w Twojej firmie. Jeżeli nie chcesz by Twoja marka była kojarzona z kontrowersyjnymi tematami, to powinieneś unikać współpracy z influencerami publikującymi takie treści.
Wiele dużych firm ma za sobą tego typu współprace, które zamiast pozytywnych efektów przyniosły kosztowny kryzys wizerunkowy w internecie.
Przeprowadź audyt profilu Influencera
Przed rozpoczęciem współpracy koniecznie sprawdź jakość bazy obserwatorów Influencera, żeby mieć pewność dobrego ulokowania budżetu.
Na Instagramie bardzo często dochodzi do tego, że liczba followersów danego profilu jest sztucznie powiększana. Budżety na kampanie reklamowe na Instagramie są coraz większe i wielu Influencerów chcących nawiązać współpracę z markami decyduje się na zakup followersów i lajków pod publikowanymi zdjęciami.
Nawiązując współprace z takim Influencerem narażamy się tylko na koszty bez szans na pozytywny efekt w postaci zwiększenia zasięgów marki i sprzedaży.
Dlatego przed rozpoczęciem współpracy przeprowadź audyt profilu konkretnego Influencera. Sprawdź, jaka jest liczba followersów, średnia liczba polubień i komentarzy pod zdjęciami, wiek i lokalizacje obserwujących. Wielu Influncerów uczciwie rozwijających profil nie będzie miało problemu z tym, aby przesłać screeny statystyk swojego profilu.
Możesz jednak do audytu wykorzystać takie narzędzia jak Social Auditor lub Hype Auditor.
Długofalowa współpraca
Tylko długofalowa współpraca z Influencerem sprawi, że zbudujesz zaufanie wśród wybranej grupy odbiorców i utrwalisz wartości swojej marki.
Na Instagramie co chwilę pojawiają się nowe treści w postaci zdjęć, filmików i InstaStory – ciężko jest na tyle zaangażować odbiorcę jednym komunikatem, aby nas zapamiętał. Dlatego tylko współpraca przez dłuższy czas z Influencerem i publikowanie co jakiś czas na jego profilu informacji o naszej firmie może dać pozytywny efekt na przyszłość.
Zadbaj o angażujący i wysokiej jakości content
Przykuj uwagę odbiorcy wartościowymi treściami, dzięki temu wyróżnisz się na tle innych marek traktujących Influencerów jak słupy ogłoszeniowe – chociaż sami Influencerzy na to pozwalają, dlatego tak ważny jest pierwszy punkt związany z doborem odpowiednich osób do współpracy.
Warto też dać wolną rękę Influencerowi do zaprezentowania Twojej firmy lub oferty na jego profilu. To on zna dobrze swoją grupę i wie jakie treści angażują jego odbiorców.
Wykorzystaj kluczowy placement
InstaStories przegląda już ponad co drugi użytkownik Instagrama. Dlatego jeżeli zależy Ci na przekierowaniu użytkowników na stronę www, to wykorzystaj InstaStories i swipe up we współpracy z Influencerem.
Oczywiście nie warto też pomijać publikacji zdjęć na samym profilu Influencera na rzecz wykorzystania InstaStories, ponieważ takie publikacje zazwyczaj zostają na profilu na długi czas i mogą generować nam zainteresowane osoby w przyszłości. Mimo wszystko, aby odnieść satysfakcjonujący efekt na Instagramie musimy pamiętać o wykorzystywaniu w kampanii kluczowych placement’ów.
Mierz efektywność kampanii
Dobrym nawykiem jest otagowywanie wszystkich linków udostępnianych w internecie, a zwłaszcza tych emitowanych przez Influencerów. Dzięki temu będziemy mogli mierzyć konwersje i zasięgi prowadzonej kampanii reklamowej.
Otagowywac linki możesz dzięki Campaign URL Builder, gdzie oznaczysz takie informacje jak nazwę kampanii, źródło ruchu, czy też wykorzystaną grafikę. Te dane pozwolą na lepsze oszacowanie efektów kampanii i jej optymalizowanie w dalszym etapie.
Wykorzystaj kody rabatowe
Umieść w komunikatach na profilu Influencera specjalne kody rabatowe, czyli wartość dodaną płynącą dla użytkownika ze współpracy influencera z Twoją firmą.
Tak jak wspominałem wcześniej, jednorazowa publikacja posta z kodem rabatowym może nie przynieść wystarczających efektów. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest powtarzanie tego działania co jakiś czas na profilu Influencera.
To tyle! Mam nadzieję, że informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci lepiej dobierać influencerów i efektywniej wykorzystywać współpracę.
Życzę powodzenia w kampaniach sprzedażowych na Instagramie;)
Warto doczytać:
- Influencer Marketing — czym jest ten nowy trend reklamowania się poprzez osoby znane i rozpoznawalne? – Sprawdź co to jest influencer i jak możesz dzięki niemu reklamować swój biznes
- Rozmiary grafik na Instagramie i Facebooku – Poznaj zalecane wymiary grafik wykorzystywanych na Facebooku i Instagramie
- Jak skutecznie prowadzić Instagram? – Sprawdź jak efektywnie prowadzić profil na Instagramie
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl