Ostatnia aktualizacja Google Chrome sprawiła, że w naszej przeglądarce obok adresu strony może wyświetlić się napis “Niezabezpieczona” z ikonką wykrzyknika w trójkącie. Dodatkowo podczas wpisywania danych na takiej stronie – ten napis zmienia kolor na czerwony co może sprawić, że użytkownik dwa razy się zastanowi nim pozostawi nam swoje dane kontaktowe.
Taka zmiana związana jest z certyfikatem SSL – dosyć popularny ostatnio temat. Jeżeli jednak jeszcze nie udało Ci się zapoznać z tym temat to dziś co nieco postaram się Ci o nim opowiedzieć.
Spis treści:
Certyfikat SSL – co to jest?
Certyfikat SSL to obecnie gwarancja bezpieczeństwa w internecie, zwłaszcza gdy strona internetowa pozyskuje wrażliwe dane jak np. numery kart kredytowych lub dane kontaktowe. Spora liczba firm już wdrożyła certyfikat, informując tym samym swoich klientów, że ich dane pozostawiane na stronie internetowej są chronione i bezpieczne.
Skrót SSL od angielskiego Secure Socket Layer obecny jest w internecie już od dłuższego czasu. Został stworzony w 1994 roku przez firmę Netscape. Służy on do transmisji zaszyfrowanych danych pomiędzy komputerem użytkownika a serwerem. Swoją popularność zyskał nie tylko dzięki gwarancji bezpieczeństwa, ale również w prostocie instalacji i działania.
Co daje certyfikat SSL?
SSL ma jeden główny cel – gwarantuje bezpieczeństwo danych w trakcie ich przesyłania, wykorzystując do tego szyfrowanie kluczem AES. Dane przesyłane z użyciem protokołu HTTPS są zabezpieczone protokołem TLS (Transport Layer Security), który zapewnia trójstopniową ochronę.
Oznacza to:
- Zaszyfrowanie wymienianych danych
- Dane nie mogą być zmienione w czasie transferu przez osoby trzecie
- Użytkownicy mają pewność, że wyświetlona strona internetowa jest autentyczna, a nie podmieniona
Jeżeli chcesz sprawdzić czy odwiedzana przez Ciebie strona internetowa posiada certyfikat bezpieczeństwa SSL to sprawdzisz to w adresie strony wyświetlanym w przeglądarce. Jeżeli przed adresem zamiast “http” wyświetla się “https” to strona internetowa powinna być zabezpieczona przez SSL. Dodatkowo obok adresu może pojawić się ikonka kłódki, zielone pole adresowe lub inny znak, który po najechaniu i kliknięciu powinien wyświetlić nam informacje o zabezpieczeniu strony internetowej.
Rodzaje certyfikatów SSL
Jeżeli zdecydujesz się na zakup certyfikatu SSL dla swojej strony internetowej to zapewne spotkasz się z ofertą kilku rodzai certyfikatów. Jakie certyfikaty możesz spotkać? Można je podzielić na 3 grupy:
- Certyfikaty klasy DV (Domain Validation) – uwierzytelnienie podstawowe – szyfrują transmisję informacji w certyfikowanej domenie.
- Certyfikaty klasy OV (Organization Validation) – uwierzytelnienie rozszerzone – szyfrują transmisję informacji w certyfikowanej domenie, zabezpieczają przez pishingiem, czy podsłuchiwaniem transmisji.
- Certyfikaty klasy EV (Extended Validation) – pełne uwierzytelnienie. Klasa EV oznacza najsilniejszą weryfikację tożsamości firmy zamawiającej certyfikat SSL. Przed wydaniem certyfikatu jest sprawdzany organ wnioskujący: status prawny, fizyczna obecność, rzeczywiste prowadzenie działalności, zgodność z danymi urzędowymi, prawo do posługiwania się domeną.
Certyfikat SSL – czy warto posiadać go na swojej stronie internetowej
Jak już wiesz certyfikat SSL to gwarancja bezpieczeństwa dla użytkowników Twojej strony internetowej. Dzięki niej użytkownik ma świadomość tego, że chronisz dane, które Ci powierzył.
Certyfikat SSL powinna posiadać każda strona internetowa, która w jakimkolwiek stopniu wykorzystuje i przetwarza dane osobowe odwiedzających – więc tak naprawdę 99% stron w internecie, ponieważ nawet na zwykłej stronie wizytowej znajdzie się formularz kontaktowy.
Moim osobistym zdaniem naprawdę warto, nie jest to droga inwestycja – ok 100 zł netto rocznie, a dzięki temu Twoja firma będzie bardziej wiarygodna i wzbudzi większe zaufanie wśród odwiedzających użytkowników.
Ponadto certyfikat SSL wpływa na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google, pozwala na integracje sklepu z Facebook-iem i daje możliwość reklamowania oferty sklepu internetowego w Google Ads. Więcej zalet z wdrożenia certyfikatu SSL znajdziesz tutaj.
Warto doczytać:
- Zalety certyfikatu SSL – 6 powodów dla których warto wdrożyć go na swojej stronie www – dowiedź się dlaczego warto używać certyfikatu SSL na swojej stronie internetowej
- Jak wybrać hosting dla strony firmowej? – dowiedź się czym się kierować przy wyborze hostingu dla swojej strony internetowej
- Dlaczego strona internetowa nie sprzedaje? – niska sprzedaż na stronie internetowej może mieć wiele powodów – sprawdź najczęstrze
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl