Wielokrotnie spotykam się z przedsiębiorcami, którzy nie mają jasno sprecyzowanych celów prowadzonych kampanii reklamowych w internecie. Jest to duży błąd, który bardzo łatwo naprawić – wystarczy pamiętać o kilku elementach dobrze określonego celu.
Jeżeli nie określimy dokładnie jakich rezultatów oczekujemy to skąd będziemy wiedzieli, czy to osiągnęliśmy lub czy współpracująca z nami agencja spełnia nasze oczekiwania. Cel “zwiększyć sprzedaż” to nie cel! Brak tutaj konkretów, liczb, czasu, w jakim mamy to osiągnąć.
Twoje wyznaczone cele muszą być SMART (od pierwszych liter angielskich słów; Specific, Measurable, Attainable, Relevant, Time Bound). To oznacza, że muszą spełniać pięć istotnych wymagań.
Spis treści:
Cel musi być konkretny (Specific)
Musisz tak określić swój cel, aby jego zrozumienie było możliwe dla wszystkich osób w Twoim zespole i nie pozostawiało miejsca na interpretacje.
Unikaj sformułowań “zwiększymy widoczność firmy” lub “poprawimy wyniki sprzedażowe”. Tego typu cele są mało konkretne i dają duże pole do różnych interpretacji. Czy wyświetlając częściej reklamy w mało uczęszczanych miejscach w Twoim mieści to zwiększenie widoczności firmy? Prawdopodobnie nie o taką realizację celu chodziło przy jego określaniu.
Dlatego tak ważne jest, aby Twój cel był możliwie jak najbardziej konkretny i zrozumiały dla każdego.
Musi być mierzalny (Measurable)
Określenie celu kampanii reklamowej z odpowiednimi wskaźnikami, przez które będzie można określić, czy cel został osiągnięty to bardzo istotny element w wyznaczaniu celów oraz całej kampanii.
Tak jak na wcześniejszym przykładzie “zwiększenie widoczności firmy” lub “poprawy wyników sprzedażowych” nic nam nie mówi, jakie dokładnie mają być wyniki. Najlepiej określić cel tak, aby stopień jego osiągnięcia można było sprawdzić liczbowo.
Na końcu tego artykułu przedstawię kilka przykładów tego jak powinny wyglądać wyznaczone cele w zgodzie z przedstawionymi tutaj wymaganiami.
Możliwy do osiągnięcia (Attainable)
Pamiętaj, że cel który sobie wyznaczysz musi być możliwy do osiągnięcia. Jeśli Twój cel będzie zbyt ambitny, jedynym efektem, jaki osiągniesz będzie frustracja.
Błędnie wyznaczone cele, które nie będziemy w stanie osiągnąć sprawią, że szybko porzucimy ich realizacje i zaczniemy działać bez konkretnego celu. Dlatego jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż w swojej firmie, to nie zakładaj, że już w pierwszym miesiącu podwoisz lub potroisz ją w swojej firmie – aczkolwiek takie cele są realizowane przez niektóre firmy.
Cel nie powinien być zbyt prosty (Relevant)
Pisałem o tym, że cel powinien być możliwy do osiągnięcia, ale jednocześnie nie powinien być zbyt błahy. Musisz zrozumieć jego istotność i to, jaką wartość będzie miało jego osiągnięcie.
W przypadku gdy wyznaczymy sobie zbyt prosty do osiągnięcia cel nie będziemy czuć żadnej motywacji do jego realizacji. Musisz osiągnąć pewien balans pomiędzy celem zbyt ambitnym, a zbyt błahym. Dlatego mocno zastanów się nad wyznaczonymi sobie celami w kampanii reklamowej.
Określony w czasie (Time Bound)
Ostatnim element, jaki powinien być spełniony przez nasz cel to określenie jego realizacji w czasie. Musisz wiedzieć, kiedy sprawdzić, czy udało Ci się osiągnąć zamierzone rezultaty.
Nie wyznaczając sobie konkretnego czasu na osiągniecie celu narażamy się na ciągłe przesuwanie weryfikacji wyników naszej kampanii reklamowej. Dzięki określeniu czasu, w jakim osiągniemy nasze cele będziemy mieli większą motywację do ich realizacji.
O takich właśnie 5 punktach musisz pamiętać wyznaczając sobie cele w swoich kampaniach reklamowych. Bez znaczenia czy robisz to dla kampanii prowadzonej osobiście, czy też przez zatrudnionego freelancera lub agencje. To pozwoli Ci jasno zdefiniować, jakie masz oczekiwania względem prowadzonych działań.
Poniżej prezentuje kilka przykładów celów zgodnych z tym co przedstawiłem wcześniej:
- Zwiększenie liczby fanów na firmowej stronie na Facebooku o 1000 użytkowników w trzy miesiące
- Zwiększenie sprzedaży produktu o 10% w ciągu miesiąca
- Zdobycie 50 kwalifikowanych leadów w tydzień od momentu wydania darmowego ebooka.
Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci lepiej wyznaczać cele dla prowadzonych działań marketingowych w internecie i nie tylko.
Warto doczytać:
- Cele reklamowe na Facebooku – co musisz o nich wiedzieć i jak z nich korzystać? – Sprawdź jak wybierać cele reklamowe w kampanii na Facebooku
- Jak uskutecznić swoją reklamę w Google Ads? Tworzymy cele i zwiększamy konwersje – Zacznij optymalizować kampanie reklamową w Google Ads przy pomocy celów Google Analytics
- Jak liczyć konwersje w Google Analytics? Poradnik krok po kroku – Zacznij mierzyć, czy cel reklamowy jest realizowany na stronie internetowej
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl