Storytelling w firmie - sposób na unikalny marketing - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Storytelling w firmie – sposób na unikalny marketing

Podziel się!

Storytelling w biznesie zyskuje na popularności, choć jest znanym sposobem na dotarcie z ofertą do odbiorcy. Wykorzystuje się go na świecie od około dwustu lat, ale w Polsce od niedawna – dlatego jest tak unikalny i wzbudza tak duże zainteresowanie u potencjalnego klienta.

To innowacyjny sposób na nawiązanie komunikacji z odbiorcą poprzez wzbudzanie emocji i wciąganie w opowieść.

Przykłady storytellingu w Polsce są dowodem na skuteczność jego działania – reklamy wykorzystujące tę strategię reklamowania produktów i firm odniosły sukces oraz zapadły w pamięć odbiorców, ale nisza nadal nie jest wypełniona.

Dlatego, póki metoda nie jest rozpowszechniona, warto z niej skorzystać. Ludzie są już odporni na standardowe strategie marketingowe – przekaz większości firm sprowadza się do podkreślenia jakości produktu z wykorzystaniem technik perswazyjnych, opierających się niejednokrotnie o manipulację.

Storytelling jest uczciwy, a przy tym świeży. Czy warto z niego skorzystać? Jak działa i jakie może przynieść korzyści Twojej marce?

 

Czym jest storytelling w biznesie i jak działa?

Opowiadanie historii w marketingu ma na celu zachęcenie odbiorcy do konkretnego działania: przyjrzenia się ofercie danej marki. W tym celu wykorzystuje opowieść zamiast oklepanych zabiegów marketingowych.

Chodzi o to, by przedstawić produkt lub firmę, nie nakłaniając bezpośrednio do skorzystania z oferty – dlatego tę strategię nazywa się czasem “sprzedażą bez sprzedaży”. Do tego potrzebna jest opowieść, w której występuje bohater i w której dochodzi do rozwiązywania określonych problemów.

Bohaterem może być klient, którego życie dzięki produktowi lub usłudze danej firmy staje się prostsze. Może to być także założyciel przedsiębiorstwa, który zmaga się z przeciwnościami losu, by stworzyć przyjazne środowisko pracy i podbić rynek.

Z pewnością taka reklama może dotyczyć także samej firmy – zwłaszcza gdy funkcjonuje ona na rynku od wielu lat lub gdy firma działa pomimo trudnych doświadczeń historycznych.

Skuteczne są także reklamy nawiązujące do misji przedsiębiorstwa i jego wartości, takich jak fair trade czy wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Chodzi o to, by historia wzbudzała emocje i pozwalała osiągnąć podstawowy cel, jakim jest zainteresowanie potencjalnych klientów szczegółami.

Nie jest łatwo wybrać zagadnienie, które ma się stać źródłem kampanii z wykorzystaniem storytellingu. W biznesie stawia się na oryginalność, a często sami przedsiębiorcy mają problem ze znalezieniem odpowiedniego tematu. Dlatego warto skorzystać ze wsparcia profesjonalnego marketingowca, który zna storytelling od podszewki.

Przykładowo Dorota Salus od wielu lat tworzy reportaże prasowe na podstawie rozmów z przedsiębiorcami – wybiera najciekawsze aspekty działalności ich firm i tworzy dzięki nim reportaże prasowe, które następnie publikuje w czasopismach, takich jak “Wysokie Obcasy”.

Skorzystanie z pomocy reportażysty umożliwia także dotarcie do mediów, a zatem zwiększenie zasięgu kampanii.

 

Opowiadanie historii w marketingu – zalety

    • Ciekawe historie zawsze budzą zainteresowanie ludzi. Dlatego w ostatnich latach reportaże przeżywają swój renesans i dlatego kampanie z wykorzystaniem opowieści zapadają w pamięć. Storytelling wykorzystuje naturalną ludzką skłonność do wciągania się w opowieść.
    • Historia buduje więź i tworzy poczucie autentyczności. Nie wykorzystuje nieuczciwych praktyk marketingowych i nie manipuluje odbiorcą – jedynie wzbudza zainteresowanie, które jest pierwszym krokiem do sięgnięcia po produkt danej firmy.
    • Marketing narracyjny ma także wymiar PR-owy. Tworząc opowieść o etycznym traktowaniu pracowników czy dbałości o środowisku dbasz także o wizerunek swojej marki. To pomaga osiągnąć dwa cele przy użyciu tylko jednej kampanii.

 

Przykłady storytellingu

W pamięci polskich klientów w szczególności zapadły reklamy Orange sprzed kilku lat, w których pojawiało się dwóch charakterystycznych bohaterów: Serce i Rozum. To najbardziej znany polski przykład storytellingu.

Sukces odniosły także kampanie Apple, wykorzystujące postać inspirującego założyciela Steve’a Jobbsa. W ostatnich miesiącach możemy przyglądać się reklamom Lecha, w których pojawia się bard, śpiewający na przykład o koledze, który zawsze wiedział, jak schłodzić piwo.

W trakcie pandemii koronawirusa wiele firm odwoływało się do swojej misji, odwołując się do takich emocji jak poczucie wspólnoty i potrzeba nadziei.

Należy się spodziewać, że z biegiem czasu coraz więcej firm zacznie wykorzystywać storytelling. Póki co jest jednak unikalny i przyciąga uwagę odbiorców – dlatego warto stworzyć taką kampanię jak najwcześniej.