Do przeczytania w 7 min.

Google vs Facebook – czyli gdzie warto się reklamować?

Dziś postanowiłem odpowiedzieć na jedno z najczęściej zadawanych pytań przez klientów “Gdzie lepiej się reklamować na Facebooku czy Google?”. Pytanie wbrew pozorom nie jest łatwe i często odpowiedź na nie sprawia problem. Dlatego dziś postaram się pokazać różnice w reklamowaniu się w internecie przy pomocy tych dwóch gigantów.

Facebook i Google to dwaj najwięksi gracze w internecie, jeżeli chodzi o liczbę osób korzystających z ich stron. Facebook obecnie posiada ok 2 miliardów użytkowników, natomiast z Google w samej Polsce codziennie korzysta prawie 10 mln internautów – to robi wrażenie.

Dlatego, jeśli myślisz o skutecznym docieraniu do nowych i obecnych klientów w internecie to nie sposób pominąć te dwie firmy posiadające ogromne możliwości docierania do użytkowników internetu – tam po prostu trzeba być.

Więc pytaniem nie jest, w którym z tych medium należy być obecnym, ale który system reklamowy jest lepszy i z którego powinna korzystać Twoja firma?

Spis treści:

Różnice między Google, a Facebookiem

Google

Na początku trzeba uświadomić Sobie różnice między Google, a Facebookiem. Różnice te wynikają z samych intencji użytkowników – to dlaczego korzystają z danego medium.

Podstawą działania Google jest intencja. Gdy potrzebujemy się czegoś dowiedzieć, coś kupić, wyszukać to wtedy najczęściej kierujemy się do wyszukiwarki Google tzw. “Zapytaj wujka Google”. Obecnie wyszukiwarka co minutę otrzymuje 2,3 mln zapytań.

Dlatego jeżeli zależy Ci na docieraniu do osób, które będą aktywnie zainteresowane usługą lub produktem oferowanym przez Twoją firmę to być może Google Ads (dawniej Google Adwords) będzie idealnym miejscem do reklamy.

Facebook

Natomiast Facebook, to typowy portal społecznościowy, który zdecydowanie różni się od Google. Na Facebooka ludzie wchodzą by obejrzeć co ciekawego dzieje się u znajomych, zobaczyć posty, zdjęcia, filmiki lub z kimś porozmawiać. To nie miejsce, które jest odwiedzane przez użytkownika z konkretną intencją.

Chłodna reklama z przyciskiem “Kup Teraz” raczej nie zadziała. Facebook jednak pozwala na budowanie społeczności wokół Twojej firmy lub produktu/usługi. To pozwala pozyskiwanie stałych klientów, którzy dzięki zbudowanej relacji poprzez ten kanał nie będą aż tak skłoni do skorzystania z oferty konkurencji.

Ponadto Facebook daje świetne możliwości targetowania reklamy według różnych kategorii; wieku, zainteresowań, płci, zachowań, lokalizacji itp. Jest to narzędzie, dzięki któremu pokażesz swój komunikat reklamowy bardzo konkretnej grupie. Dlatego jeżeli wchodzisz na rynek z nową firmą lub produktem to wykorzystanie Facebooka pozwoli na docieranie do szczegółowo określonej grupy potencjalnych klientów.

Co to jest Google Ads (Adwords)?

Google to obecnie w Polsce i na świecie najbardziej popularna wyszukiwarka internetowa, a Google Ads to nic innego jak system do tworzenia reklam w wyszukiwarce, oraz innych miejscach, jak np. Youtube i serwisy partnerów (Onet, WP itp).

Tak jak wspominałem wcześniej, jeżeli interesuje Cię docieranie do osób z konkretną intencją to reklama w Google może być najskuteczniejsza. Mówi się, że każdy zainwestowana złotówka zwraca się podwójnie… przyznać trzeba, że to kuszące, ale niestety w praktyce nie jest to takie łatwe.

Podstawowe formaty reklamowe w Google Ads.

Reklamy tekstowe wyświetlane w wyszukiwarce Google
Reklamy produktowe w wyszukiwarce Google

Reklama w Google opiera się głównie na słowach kluczowych i możliwością docierania reklamy do osób, które są zainteresowana tymi słowami. Jest to podstawowa różnica miedzy “targetowaniem” reklamy w Google i na Facebooku. 

Co to jest Facebook Ads?

Przy tworzeniu reklamy na Facebooku opieramy się na grupach odbiorców, a nie na słowach kluczowych jak w przypadku Google. Takie grupy odbiorców możemy określić na różne sposoby używając do tego płci, wieku, zainteresowań, zachować w internecie itp.

Swoje reklamy na Facebooku możemy wyświetlać w wielu miejscach do tego przeznaczonych dostosowując je do komputerów i urządzeń mobilnych. Ponadto możesz wyświetlać reklamy w Messengerze, na Instagramie i innych portalach partnerskich.

Facebook daje nam możliwość określenia celu reklamy (chociaż Google Ads również tą opcję wprowadziło).

Cele reklamowe do wyboru przy tworzeniu kampanii na Facebooku

Na Facebooku możesz również wykorzystać remarketing – czyli docieranie do osób, które miały już jakąś styczność z Twoją firmą – odwiedziły stronę www lub były aktywne na fanpage.

Reklama na Facebooku daje możliwość budowania w łatwy sposób rozpoznawalności i świadomości marki. Na Facebooku użytkownicy mogą wejść w interakcje z reklamą, zostawiając komentarz lub lajka na Twoim fanpage – co daje nam pewny podgląd jak dana kreacja reklamowe jest przyjmowana przez odbiorców.

Czy to jednak oznacza, że reklama produktów lub usług na Facebooku nie ma sensu?

Nie, wiele firm wykorzystuje Facebook tylko i wyłącznie do sprzedaży. Trzeba jednak wiedzieć, że Facebook to portal społecznościowy i tam na taką typową sprzedaż, jaka może mieć miejsce chociażby w Google, trzeba będzie poczekać.

Jak to kiedyś jakiś specjalista od Facebook-a powiedział “najpierw buduj relacje, a dopiero później sprzedaż” i to jest naprawdę świetna rada. Gdy zbudujesz dobrą relacje ze swoimi fanami łatwiej będzie Ci później sprzedawać nowe produkty/usługi lub przetrwać gorsze czasy – gdy np. pojawi się kryzys.

Dlatego, co prawda Facebook nie dotrze idealnie do osób, które już są zainteresowane zakupem, ale świetnie będzie tę sprzedaż nakręcać poprzez dobrą komunikację z osobami potencjalnie zainteresowanymi Twoją ofertą.

Reklama na Facebooku, czy w Google — co wybrać?

Podsumowując, gdzie warto się reklamować na Facebooku, czy w Google – jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Oba systemy reklamowe są równie skuteczne, jeżeli umiejętnie i z podstawową wiedzą marketingową się ich używa. Przedstawiłem Ci podstawowe różnice między tymi gigantami, teraz to Ty musisz zdecydować gdzie przeznaczyć większy budżet na reklamę.

Ja lubię określać działania reklamowe w Google jako marketing krótkofalowy, czyli taki dzięki któremu istnieje możliwość osiągnięcia w szybki sposób postawionych celów, jak np. zwiększenie sprzedaży na sklepie internetowym.

Natomiast, działania reklamowe na Facebooku to dla mnie działania długofalowe, które być może nie dadzą od razu efektów, ale w perspektywie dłuższego czasu te działania mogą się okazać bardzo korzystne np. poprzez to, że pokazaliśmy produktu i wygenerowaliśmy zainteresowanie zakupem.

Bez względu na to gdzie postanowisz zainwestować pieniądze w reklamę to i tak warto w obu tych kanałach być obecnym, aby nie tracić ewentualnych klientów.

To tyle! Mam nadzieje, że wpis będzie troszkę dla Was przydatny i teraz już macie świadomość różnic między Facebookiem, a Google.

Do następnego przeczytania;)

Warto doczytać:

  1. Jak reklamować się w Google Ads przy niskim budżecie? 5 kluczowych zasad – dowiedź się jak reklamować się w Google z małym budżetem reklamowym 
  2. Rodzaje reklam w Google Ads – Sprawdź jak możesz się reklamować – dowiedź się jakie możliwości daje reklama w Google Ads
  3. Reklama w Google Ads – Ile kosztuje i dlaczego warto? – zastanawiasz się jakim budżetem reklamowym trzeba dysponować, aby reklamować się w Google Ads? Tego dowiesz się z naszego artykułu
  4. Kto nie powinien reklamować się w Facebook Ads i dlaczego? – dowiedź się, kto powinien się reklamować na Facebooku, a kto nie powinien tego robić

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl