Google vs Facebook - czyli gdzie warto się reklamować? - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Google vs Facebook – czyli gdzie warto się reklamować?

Podziel się!

Dziś postanowiłem odpowiedzieć na jedno z najczęściej zadawanych pytań przez klientów “Gdzie lepiej się reklamować na Facebooku czy Google?”. Pytanie wbrew pozorom nie jest łatwe i często odpowiedź na nie sprawia problem. Dlatego dziś postaram się pokazać różnice w reklamowaniu się w internecie przy pomocy tych dwóch gigantów.

Facebook i Google to dwaj najwięksi gracze w internecie, jeżeli chodzi o liczbę osób korzystających z ich stron. Facebook obecnie posiada ok 2 miliardów użytkowników, natomiast z Google w samej Polsce codziennie korzysta prawie 10 mln internautów – to robi wrażenie.

Dlatego, jeśli myślisz o skutecznym docieraniu do nowych i obecnych klientów w internecie to nie sposób pominąć te dwie firmy posiadające ogromne możliwości docierania do użytkowników internetu – tam po prostu trzeba być.

Więc pytaniem nie jest, w którym z tych medium należy być obecnym, ale który system reklamowy jest lepszy i z którego powinna korzystać Twoja firma?

 

Różnice między Google, a Facebookiem

Google
Na początku trzeba uświadomić Sobie różnice między Google, a Facebookiem. Różnice te wynikają z samych intencji użytkowników – to dlaczego korzystają z danego medium.

Podstawą działania Google jest intencja. Gdy potrzebujemy się czegoś dowiedzieć, coś kupić, wyszukać to wtedy najczęściej kierujemy się do wyszukiwarki Google tzw. “Zapytaj wujka Google”. Obecnie wyszukiwarka co minutę otrzymuje 2,3 mln zapytań.

Dlatego jeżeli zależy Ci na docieraniu do osób, które będą aktywnie zainteresowane usługą lub produktem oferowanym przez Twoją firmę to być może Google Ads (dawniej Google Adwords) będzie idealnym miejscem do reklamy.
 

Facebook
Natomiast Facebook, to typowy portal społecznościowy, który zdecydowanie różni się od Google. Na Facebooka ludzie wchodzą by obejrzeć co ciekawego dzieje się u znajomych, zobaczyć posty, zdjęcia, filmiki lub z kimś porozmawiać. To nie miejsce, które jest odwiedzane przez użytkownika z konkretną intencją.

Chłodna reklama z przyciskiem “Kup Teraz” raczej nie zadziała. Facebook jednak pozwala na budowanie społeczności wokół Twojej firmy lub produktu/usługi. To pozwala pozyskiwanie stałych klientów, którzy dzięki zbudowanej relacji poprzez ten kanał nie będą aż tak skłoni do skorzystania z oferty konkurencji.

Ponadto Facebook daje świetne możliwości targetowania reklamy według różnych kategorii; wieku, zainteresowań, płci, zachowań, lokalizacji itp. Jest to narzędzie, dzięki któremu pokażesz swój komunikat reklamowy bardzo konkretnej grupie. Dlatego jeżeli wchodzisz na rynek z nową firmą lub produktem to wykorzystanie Facebooka pozwoli na docieranie do szczegółowo określonej grupy potencjalnych klientów.

 

Co to jest Google Ads (Adwords)?

Google to obecnie w Polsce i na świecie najbardziej popularna wyszukiwarka internetowa, a Google Ads to nic innego jak system do tworzenia reklam w wyszukiwarce, oraz innych miejscach, jak np. Youtube i serwisy partnerów (Onet, WP itp).

Tak jak wspominałem wcześniej, jeżeli interesuje Cię docieranie do osób z konkretną intencją to reklama w Google może być najskuteczniejsza. Mówi się, że każdy zainwestowany dolar zwraca się podwójnie… przyznać trzeba, że to kuszące, ale niestety w praktyce nie jest to takie łatwe.

Podstawowe formaty reklamowe w Google Ads.

  • Sieć wyszukiwania – pozwala na pojawienie się reklamy w wynikach wyszukiwania Google. Zatem jeżeli ktoś wpisze jakieś słowo w wyszukiwarce, pod którym chcesz się wyświetlać to w wynikach wyszukiwania pojawi się Twoja reklama.

 

 

  • Sieć reklamowa –  wyświetla reklamy graficzne (tzw. banery reklamowe) na stronach partnerów Google, gdy treść strony pasuje do słów kluczowych użytych przy tworzeniu reklamy w Google Ads
  • Kampanie produktowe – bazują na reklamach e-commerce, które wyświetlają konkretne produkty, gdy użytkownik wpisze powiązane słowa kluczowe. Przykład – gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarce Google “buty sportowe” to oprócz wyników wyszukiwania w postaci linków do strony, pojawią się konkretne produkty ze zdjęciem, nazwa i ceną.

 

 

  • Wideo – to reklamy pozwalające wyświetlać się np. na Youtubie i w sieci reklamowej. Skierowana do osób, które wykorzystują reklamy wideo.
  • Promowanie aplikacji – czyli po prostu reklamy mające za zadanie promować aplikacje, zwiększać aktywność w nich itp
  • Remarketing – Ten typ reklam pomaga w ponownym docieraniu do użytkowników, którzy już mieli już jakąś styczność z Twoją firmą w internecie np. poprzez odwiedzenie strony internetowej

 
Reklama w Google opiera się głównie na słowach kluczowych i możliwością docierania reklamy do osób, które są zainteresowana tymi słowami. Jest to podstawowa różnica miedzy “targetowaniem” reklamy w Google i na Facebooku. Gogle nie posiada aż tak dokładnych danych o użytkowniku jak ma to Facebook.

 

Co to jest Facebook Ads?

Przy tworzeniu reklamy na Facebooku opieramy się na grupach odbiorców, a nie na słowach kluczowych jak w przypadku Google. Takie grupy odbiorców możemy określić na różne sposoby używając do tego płci, wieku, zainteresowań, zachować w internecie itp.

Swoje reklamy na Facebooku możemy wyświetlać w wielu miejscach do tego przeznaczonych dostosowując je do komputerów i urządzeń mobilnych. Ponadto możesz wyświetlać reklamy w Messengerze, na Instagramie i innych portalach partnerskich.

Facebook daje nam możliwość określenia celu reklamy (chociaż Google Ads również tą opcję niedawno wprowadziło).
 

 
Na Facebooku możesz również wykorzystać remarketing – czyli docieranie do osób, które miały już jakąś styczność z Twoją firmą – odwiedziły stronę www lub były aktywne na fanpage.

Reklama na Facebooku daje możliwość budowania w łatwy sposób rozpoznawalności i świadomości marki. Na Facebooku użytkownicy mogą wejść w interakcje z reklamą, zostawiając komentarz lub lajka na Twoim fanpage – co daje nam pewny podgląd jak dana kreacja reklamowe jest przyjmowana przez odbiorców.

Czy to jednak oznacza, że reklama produktów lub usług na Facebooku nie ma sensu?

Nie, znam wiele firm wykorzystujących Facebooka tylko i wyłącznie do sprzedaży, co zresztą całkiem nieźle im wychodzi. Trzeba jednak wiedzieć, że Facebook to portal społecznościowy i tam na taką typową sprzedaż, jaka może mieć miejsce chociażby w Google, trzeba będzie poczekać.

Jak to kiedyś jakiś specjalista od Facebook-a powiedział “najpierw buduj relacje, a dopiero później sprzedaż” i to jest naprawdę świetna rada. Gdy zbudujesz dobrą relacje ze swoimi fanami łatwiej będzie Ci później sprzedawać nowe produkty/usługi lub przetrwać gorsze czasy – gdy np. pojawi się kryzys.

Dlatego, co prawda Facebook nie dotrze idealnie do osób, które już są zainteresowane zakupem, ale świetnie będzie tą sprzedaż nakręcać poprzez dobrą komunikację z osobami potencjalnie zainteresowanymi Twoją ofertą.

Podsumowując, gdzie warto się reklamować na Facebooku, czy w Google – jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Oba systemy reklamowe są równie skuteczne, jeżeli umiejętnie i z podstawową wiedzą marketingową się ich używa. Przedstawiłem Ci podstawowe różnice między tymi gigantami, teraz to Ty musisz zdecydować gdzie przeznaczyć większy budżet na reklamę.

Ja lubię określać działania reklamowe w Google jako marketing krótkofalowy, czyli taki dzięki któremu istnieje możliwość osiągnięcia w szybki sposób postawionych celów, jak np. zwiększenie sprzedaży na sklepie internetowym.

Natomiast, działania reklamowe na Facebooku to dla mnie działania długofalowe, które być może nie dadzą od razu efektów, ale w perspektywie dłuższego czasu te działania mogą się okazać bardzo korzystne np. poprzez to, że pokazaliśmy produktu i wygenerowaliśmy zainteresowanie zakupem.

Bez względu na to gdzie postanowisz zainwestować pieniądze w reklamę to i tak warto w obu tych kanałach być obecnym, aby nie tracić ewentualnych klientów.

To tyle, mam nadzieje że wpis będzie troszkę dla Was przydatny i teraz już macie świadomość różnic między Facebookiem, a Google. Do następnego przeczytania;)

Pokaż komentarzeNie pokazuj komentarzy

1 Komentarz

  • Kamila
    Posted 12 grudnia 2018 o 14:35 0Likes

    Bardzo dobry artykuł, pokazujący podstawowe różnice między Google i Facebookiem – Good Job!;)

Comments are closed.