Prowadzisz własny sklep internetowy? Zastanawiasz się, czy osiągane wyniki sprzedażowe są na dobrym poziomie? Dziś garść informacji i statystyk na temat współczynnika konwersji w e-commerce.
Spotykam wielu przedsiębiorców, którzy nie śledzą współczynnika konwersji na swoim sklepie internetowym. Często na pytanie o współczynnik konwersji słyszę odpowiedź – “A co to takiego?”.
Dlatego nim przejdziemy do przedstawienia danych związanych z konwersją w poszczególnych branżach, warto powiedzieć co to jest ten współczynnik konwersji i jak się go liczy.
Spis treści:
Co to jest współczynnik konwersji i jak go się oblicza?
Współczynnik konwersji (określany również wskaźnikiem konwersji) to procent osób wykonujących pożądaną czynność (np. złożenie zamówienia w sklepie internetowym) w stosunku do wszystkich osób przebywających na stronie w określonym czasie.
Współczynniki konwersji obliczamy dzieląc liczbę konwersji przez liczbę wszystkich użytkowników strony i mnożąc razy 100%.
Przykład: W listopadzie sklep internetowy XYZ miał 100 użytkowników. Z tych użytkowników zakupu dokonała 1 osoba. Zatem współczynnik konwersji na sklepie wynosi 1% (1/100*100%=1%).
Jak widzisz obliczenie współczynnika konwersji nie jest trudnym zadaniem, a daje nam dosyć dużą wiedzę na temat skuteczności naszych działań.
Dzięki poznaniu współczynnika konwersji w Twoim sklepie możesz porównać go z ogólnymi statystykami dla e-commerce lub Twojej branży, aby sprawdzić czy jest coś co można byłoby jeszcze poprawić.
Ile wynosi współczynnik konwersji dla różnych branż i produktów [Statystyki: wrzesień 2020]
Średni współczynnik konwersji dla całej branży e-commerce wynosi 2,23%. Niestety dla wielu sklepów online jest to wynik nie do osiągnięcia.
Dlatego nim załamiesz się, że Twój współczynnik konwersji jest znacznie niższy niż średnia dla e-commerce, to sprawdź jak wygląda ten wskaźnik dla poszczególnych branż i produktów.
Współczynnik konwersji e-commerce według branży
Ten wykres, oparty na danych z IRP Commerce, pokazuje współczynniki konwersji dla różnych kategorii.
- Materiały rolnicze: 1,44%
- Sztuka i rzemiosło: 3,31%
- Niemowlęta i dzieci: 1,96%
- Samochody i motocykle: 1,36%
- Sprzęt elektryczny i handlowy: 2,15%
- Odzież i akcesoria: 1,58%
- Żywność i napoje: 1,73%
- Zdrowie: 3,58%
- Akcesoria domowe i upominki: 1,63%
- Sprzęt kuchenny i AGD: 2,63%
- Zwierzęta: 2,98%
Współczynnik konwersji w e-commerce według kategorii produktów w porównaniu z 25% najlepszych sklepów
Dane na wykresie poniżej przedstawiają współczynnik konwersji w podziale na produkty w porównaniu z 25% najlepszych e-commerce’ów w danej kategorii.
Jest to dobry sposób na sprawdzenie tego ile nam brakuje jeszcze do tych najlepszych sklepów internetowych w Twojej branży.
Współczynnik konwersji według rodzaju produktu:
- Żywność i napoje: 3,58%
- Zdrowie i uroda: 3,08%
- Zabawki i gry: 2,43%
- Biżuteria i akcesoria: 2,14%
- Dom i ogród: 1,81%
- Odzież i moda: 1,96%
- Sport i rekreacja: 1,85%
- Elektronika: 1,27%
- Meble: 0,68%
Współczynnik konwersji 25% najlepszych e-commerców według rodzaju produktów:
- Żywność i napoje: 7,24%
- Zdrowie i uroda: 5,24%
- Zabawki i gry: 3,59%
- Biżuteria i akcesoria: 3,52%
- Dom i ogród: 3,44%
- Odzież i moda: 3,27%
- Sport i rekreacja: 3,39%
- Elektronika: 2,42%
- Meble: 1,19%
I jak – dużo brakuje do tych najlepszych? A może Twój współczynnik konwersji jest bliski średniej? Jeżeli tak, to gratuluje! W większości sklepów internetowych współczynnik konwersji jest znacznie niższy niż średnia dla danej branży lub kategorii produktów.
Ile wynosi współczynnik konwersji według źródła [Statystyki: wrzesień 2020]
Wskaźnik konwersji według źródła to przydatna informacja zwłaszcza, przy planowaniu swoich działań reklamowych. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się, który kanał pozyskiwania użytkowników będzie generował większą sprzedaż.
Istotna informacja! Źródłem określonym jako Referral (Przekierowanie) określamy ruch z innych stron internetowych, na którym zamieszczony jest link do naszego sklepu lub konkretnego produktu. Taki ruch może pochodzić np. z blogów lub forów internetowych, na których autor poleca nasze produkty innym użytkownikom zamieszczając link.
Współczynnika konwersji w e-commerce według źródeł wizyt
- Bezpośrednie: 2,16%
- E-mail: 5,32%
- Organiczne: 2,08%
- Facebook: 0,93%
- Google Ads (dawniej Adwords): 1,42%
- Przekierowania: 5,44%
- Social Media: 0,74%
Jak widać na wykresie powyżej – źródła e-mail i przekierowania (polecenia) dają najwyższy współczynnik konwersji.
Mimo tego wielu właścicieli sklepów internetowych uparcie inwestuje w płatną reklamę na Facebooku lub Google Ads nie przykładając większej uwagi do budowania baz mailingowych i zachęcania obecnych klientów do polecania produktów innym.
Współczynniki konwersji dla Facebooka i Google Ads są praktycznie najniższe w zestawieniu.
Współczynnik konwersji w e-commerce według kategorii produktów i źródeł wizyt
Poniżej prezentowany jest wykres przedstawiający kategorie produktów i współczynnik konwersji dla poszczególnych źródeł ruchu.
Tutaj również widzimy, że wskaźnik konwersji dla ruchu pochodzącego z e-maili i przekierowań jest najwyższy dla każdej kategorii produktów.
Być może warto zastanowić się nad swoimi obecnymi działaniami w internecie i pomyśleć o budowaniu bazy mailingowej i pozyskiwaniu ruchu z linków polecających zamieszczonych na innych stronach.
Ile wynosi współczynnik konwersji według urządzeń [Statystyki: wrzesień 2020]
Na koniec informacja dotycząca konwersji w sklepach internetowych podzielona według typów urządzeń, z których jest dokonywana.
Współczynnik konwersji według urządzeń w pierwszym kwartale 2020 roku:
- Komputery: 1,98%
- Tablet: 2,92%
- Telefon komórkowy (smartfon): 1,81%
- Inne: 0,38%
Z wykresu wynika że największą konwersje uzyskujemy na użytkownikach korzystających z komputerów i tabletów.
To na tyle! Mam nadzieje, że przedstawione informacje pomogą w zastanowieniu się nad tym czy obecny poziom sprzedaży w Twoim sklepie jest na akceptowalnym poziomie, czy może należy coś zmienić.
Jeżeli nie masz czasu lub nie potrafisz samodzielnie poprawić konwersji na swoim sklepie internetowym i potrzebujesz pomocy – to skontaktuj się ze mną! Nasza firma od kilku lat pomaga małym i większym sklepom zwiększyć sprzedaż online.
W ostatnim czasie dla sklepu internetowego sprzedającego meble klasy premium zwiększyliśmy współczynnik konwersji z 0,23% we wrześniu na 0,47% w październiku 2020 – co dało znaczny wzrost liczby zamówień i praktycznie podwojenie przychodu.
Oczywiście do średniego współczynnika konwersji dla kategorii mebli jeszcze nieco brakuje, ale zmierzamy w dobrym kierunku.
Źródło:
https://www.growcode.com/blog/ecommerce-conversion-rate/
Warto doczytać:
- Mikrokonwersje w sklepie internetowym – jak z nich korzystać, aby skutecznie sprzedawać online? – Sprawdź jak mierzyć mikrokonwersje w sklepie internetowym i zacznij sprzedawać więcej
- Jak liczyć konwersje w Google Analytics? Poradnik krok po kroku – Sprawdź jak możesz liczyć konwersje w swoim sklepie internetowym przy pomocy Google Analytics
- Jak uskutecznić swoją reklamę w Google Ads? Tworzymy cele i zwiększamy konwersje – Zacznij optymalizować swoje reklamy Google Ads w oparciu o konwersje
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl