Czym jest social selling i jak dzięki niemu sprzedawać? - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Czym jest social selling i jak dzięki niemu sprzedawać?

Podziel się!

Social selling, czyli sprzedaż społecznościowa to jeden z najnowszych trendów w sprzedaży internetowej, na który warto zwrócić uwagę. Choć wdraża się ją w social mediach, to opiera się zupełnie innych założeniach, niż tradycyjna reklama i ma przynosi jeszcze lepsze efektywny niż ona.

Wiele osób w różnych branżach nie słyszała zbyt wiele o takim sposobem promocji. W tym tekście przedstawmy zatem odpowiedzi na pytania, czym jest social selling, na jakiej zasadzie działa oraz dlaczego warto wdrażać właśnie sprzedaż społecznościową zamiast stawiania na niskojakościowe techniki sprzedaży.

 

Czym jest social selling?

Social selling to coraz popularniejszy i coraz szybciej rozwijający się trend sprzedaży społecznościowej. Zakład on budowanie relacji z potencjalnymi klientami, a następnie sprzedawanie im usług oraz produktów jako znajomym.

Social selling nie zakłada wysyłania standardowych wiadomości, ofert i propozycji do wielu osób a nawiązywanie relacji z konkretnymi pojedynczymi osobami, budowanie relacji z nimi, utrzymywanie znajomości oraz sprzedaż produktów. Jest to jeden z najbardziej jakościowych sposobów sprzedaży szczególnie internetowej. Jest to też jeden skutecznych sposobów digital marketingu i sposób na pozyskiwanie nowych klientów.

Główne założenie social sellingu opiera się na tym, aby budować relacje z potencjalnymi klientami, które nie muszą być nawet niezwykle zażyłe, ale które muszą sprawiać, iż dana osoba traktować będzie nas jak osobę znajomą. Dzięki temu znacznie łatwiej jest sprzedać dany produkt, zyskać zaufanie i budować długotrwałe relacje biznesowe.

Social selling wykorzystuje się zarówno w B2B jaki B2C. Ta technika promocji i sprzedaży wymaga poświęcenia nieco czasu, ale zwraca się wieloma jakościowymi klientami biznesowymi.

Najczęściej social selling przeprowadza się w mediach społecznościowych. Jest to najlepsze miejsce z uwagi na nagromadzenie — szczególnie w miejscach tematycznych potencjalnych klientów, którzy mogą wejść z nami we współpracę. Do tego celu wykorzystywać będziemy np. Facebooka czy LinkdeIn.

Social selling polegał będzie na budowaniu swojego pozytywnego wizerunku i nawiązywaniu nowych znajomości. Możemy zatem brać udział w życiu grup tematycznych, nawiązywać nowe prywatne znajomości czy publikować content, aby stawać się rozpoznawalnym.

Po czasie, gdy zbudujemy pozytywną i jakościową markę możemy rozpocząć sprzedaż np. oferując produkty i usługi naszym znajomym lub czekając na to, jeśli to oni będą szukali takich rozwiązań.

Obecnie zdecydowana większość konsumentów negatywnie odbiera oferty, propozycje zakupowe czy reklamy. Według statystyk zdecydowana większość klientów czy osób związanych z biznesem woli kupować usługi wprost ze sklepu internetowego oraz nie chce nawiązywać kontaktu ze sprzedającym przed zakupem.

Social selling jest jednak jeszcze wyższą formą sprzedaży społecznościowej, gdzie dana osoba nie musi w ogóle zajmować się procesem zakupowym, gdyż może daną sprawę załatwić ze swoim znajomym — co będzie dużo bardziej komfortowe i jakościowe.

 

Dlaczego warto wykorzystać social selling w swoich działaniach marketingowych?

Z social sellingu warto korzystać z wielu względów. Pierwszym plusem jest zbudowanie bardzo dużej bazy kontaktów oraz znajomych. Będzie przekładało się to na wiele współprac w przyszłości i spore zyski.

Sam social selling nie wymaga inwestycji czy ryzykownych ruchów a jedynie poświęcenia czasu i wykonywania pewnych czynności według założonego schematu. Social selling jest też wysokojakościowym sposobem promocji i sprzedaży, dzięki czemu będziemy mogli włączyć go w ogóle budowanie marki na rynku.

W sieci istnieje wiele portali społecznościowych, gdzie będziemy mogli promować siebie i nawiązywać nowe kontakty biznesowe.

Social selling, choć może wydawać się też nieco tajemniczym sposobem promocji i sprzedaży, pozwala finalnie pozyskać wielu stałych klientów. To z kolei może przełożyć się na bardzo duże zyski i poprawę kondycji firmy lub marki własnej.

Social selling nie niesie również ze sobą ryzyka utraty środków czy negatywnego odbioru a trend ten został dokładnie opisany przez specjalistów, zbadany i jest używany przez wiele osób z różnych branż.

 

Jak sprzedawać poprzez social selling?

Jeśli wiemy już czym jest social selling i dlaczego warto z niego skorzystać, warto też odpowiedzieć na pytanie, jak sprzedawać w takim trybie.

Z pewnością należy zbudować swoją własną markę w internecie. Warto wybierać te portale społecznościowe gdzie przebywa najwięcej osób związanych z naszą branżą. Następnie należy stworzyć nienaganny wizerunek/profil naszej osoby. Może być to profil w social mediach czy profil biznesowy na LinkedIn.

Następnie należy publikować treści, brać aktywny udział w życiu grup tematycznych np. w formie dyskusji czy nawiązywać nowe znajomości. Choć jest to mozolny proces, nie należy nigdy być nachalnym oraz działać w niskojakościowy sposób.

Ogólnie istnieje wiele strategii i konkretnych taktyk social sellingu. Niektóre z nich odnoszą się do konkretnych portali społecznościowych, a niektóre są ogólnymi strategiami. Warto jednak najpierw poznać ogólne zasady social sellingu i przeanalizować czy i w jaki sposób możemy go wykorzystać.

Pomimo wielu plusów nie musi być on zawsze najlepszym rozwiązaniem. Będzie to sytuacja np. gdzie liczy się jedynie pozyskanie leadów, a klienci nie będą korzystali wiele razy z naszych usług.

Choć głównym założeniem social sellingu jest budowanie marki i znajomości, które następnie zaowocują wieloma współpracami. Do swoich działań możemy wykorzystywać też automaty czy nawet boty np. w celu rozpoczęcia znajomości, które będą imitowały realne wiadomości — nieofertowe.

Aby budować swoją markę, możemy organizować konkursy, publikować treści opiniotwórcze, zakładać grupy i robić wszystko to, co będzie przynosiło nam profity.

Gdy nawiążemy już wiele kontaktów możemy być również polecani przez osoby znajome. W rozmowie nawet sporadycznej z pewnością wymienimy się wieloma informacjami na przestrzeni trwania znajomości z potencjalnymi klientami lub partnerami biznesowymi, co też będzie owocowało wieloma jakościowymi kontaktami i poleceniami.

Finalnie social selling ma sprawić, że osoby, które będą nas znały np. jako dobrych grafików komputerowych, potrzebując takiej usługi, zwrócą się w pierwszej kolejności właśnie do nas, a nie będą wyszukiwali ofert na wolnym rynku, gdyż będą mieli już zbudowaną relację nami i pozytywną opinię o nas.