Coraz więcej osób rozumie potrzebę wykorzystywania w swojej kampanii reklamowej remarketingu. Nie każdy jednak potrafi odpowiednio go stosować, przez co efektywność tej formy reklamy jest bardzo niska.
Wśród zwykłych użytkowników internetu remarketingu może uchodzić za jedną z najbardziej irytujących, nachalnych form reklamy w internecie. I nie ma co się dziwić. W większości przypadków działa on bez większej segmentacji i dociera bez ograniczeń do każdego odwiedzającego w przeszłości witrynę użytkownika – i to nawet kilkadziesiąt razy dziennie.
Samemu również irytuje się na widok po raz kolejny tej samej reklamy produktu, którego dokonałem już zakupu. Czy koniecznie należy przypominać się osobie, która już dokonała zakupu?
Ta strategia ma swoje zastosowanie, ale głównie w sytuacji porzucenia koszyka lub gdy planujesz cross-selling, a więc sprzedaż tej samej osobie innego produktu z oferty.
A więc, o czym należy pamiętać robiąc remarketing na Facebooku?
Spis treści:
Dopracuj grupę odbiorców na liście remarketingowej
Gdy tworzysz grupę odbiorców, którzy odwiedzili witrynę, warto ograniczyć ją pod kątem wybranego celu kierując się takimi kwestiami jak zainteresowania, wykształcenie, lokalizacja oraz czynności, jakie zostały wykonane na Twojej stronie internetowej przez odbiorcę.
Kierowanie reklamy do wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili witrynę jest nieefektywne i zwiększa tylko koszty kampanii remarketingowej.
Dlatego tak ważne jest analizowanie wszelkich danych dotyczących tego, jakie osoby dokonują zakupów Twoich produktów lub usług. Dzięki temu tworząc kampanię remarketingową na Facebooku możesz dodać dodatkowe ograniczenia dla grupy odbiorców wybierając odpowiedni wiek, zainteresowania lub lokalizacje wiedząc, że w większości przypadków konwersji dokonują takie właśnie osoby.
Dodatkowo wiedząc, jak wygląda ścieżka zakupowa klienta będzie można określić jakie podstrony użytkownik musiałby odwiedzić, aby był bardziej zainteresowany zakupem.
Pamiętaj o dopasowanych kreacjach reklamowych
Wiesz o możliwości wykorzystania remarketingu dynamicznego? Dzięki temu możesz prezentować użytkownikowi bezpośrednio na Facebooku ostatnio oglądane na Twoim sklepie produkty. Taka forma kreacji wykorzystuje ich zainteresowanie i skutecznie pomaga dokończyć proces zakupowy.
Na Facebooku bardzo wielu marketerów wykorzystuje taki rodzaj kreacji również w przypadku porzuconych koszyków lub cross-sellingu.
Ja w ostatnim czasie przygotowuje się do nowego sezonu motocyklowego przeglądam wiele sklepów internetowych z odzieżą i akcesoriami dla motocyklistów. Spora część tych firm wykorzystuje remarketing i dociera do mnie na Facebooku z kreacją dodatków dla moich świeżych zakupów np. “Te rękawiczki będą idealnie pasowały do Twojej nowej kurtki” lub oferują kilka % rabatu za finalizacje porzuconego koszyka.
Ogranicz liczbę wyświetleń reklamy dla jednego użytkownika
Jeżeli użytkownik widzący w ciągu dnia sześć, siedem razy reklamę i ani razu w nią nie kliknął, to dalsze wyświetlanie może jedynie zniechęcić go do firmy.
Dlatego pamiętaj, aby ograniczyć liczbę wyświetleń reklamy dla jednej osoby, tak aby nie przesadzić. Niestety nie ma konkretnej wytycznej dotyczącej tego ile razy powinna wyświetlać się reklama w kampanii remarketingowej. W niektórych przypadkach optymalnie jest jak reklama wyświetla się nawet 10 razy w ciągu dnia, a w innych maksymalnie 3-4. Wpływ na to ma przede wszystkim to jak szybko w danej branży, czy też kategorii produktów/usług klient dokonuje zakupu.
W przypadku sklepów z odzieżą klient podejmuje raczej szybkie decyzje, wiec można na początku nieco większą liczbę wyświetleń reklamy zastosować, ale w krótszym czasie. Natomiast w przypadku kampanii kierowanej do sektora B2B, gdzie decyzje są podejmowane dłużej i często nie tylko przez jedną osobę możemy zastosować mniejszą częstotliwość wyświetleń kreacji, ale w dłuższym czasie – nawet kilka tygodni.
Mimo wszystko zachęcam do przetestowania tego elementu w swoich kampaniach reklamowych sprawdzając po jakim czasie od kliknięcia reklamę (lub wyświetlenia reklamy) użytkownik dokonuje konwersji.
Stosuj wykluczenia
Ostatnie na co chciałbym zwrócić uwagę to stosowanie wykluczeń. Tak jak na początku tego tekstu wspominałem mocno irytująca jest sytuacji pokazująca użytkownikowi reklamę produktu lub usługi, który dopiero co zakupił.
Dlatego nie bój się stosować wykluczeń osób, które dokonały zakupu. Do takiej osób możesz kierować inne reklamy w kampanii remarketingowej promujące produkty z innej kategorii lub też uzupełniające zakupiony produkt. Jeżeli użytkownik będzie zadowolony z dotychczasowego zakupu to z większym prawdopodobieństwem skorzysta jeszcze raz z Twojej oferty kupując inny produkt.
Natomiast szansa, że kupi ten sam produkt jeszcze raz w ciągu kilku dni od pierwszej transakcji jest bardzo mała. Dlatego nie warto tracić pieniędzy.
Mam nadzieję, że artykuł pozwoli Wam zastanowić się nad swoim remarketingiem na Facebooku. Jeżeli dotychczas Twoje działania ograniczały się do reklamy kierowanej do wszystkich osób odwiedzających witryny w ciągu 30 dni, to zdecydowanie warto zastosować powyższe wskazówki i sprawdzić efekty.
Warto doczytać:
- Jak uruchomić remarketing na Facebooku? – Dowiedź się jak uruchomić remarketing na Facebooku
- Cele reklamowe na Facebooku – co musisz o nich wiedzieć i jak z nich korzystać? – Sprawdź jak korzystać z celów reklamowych na Facebooku
- Wykluczenia na Facebooku – czyli jak optymalizować reklamę? – Dowiedź się jak stosować wykluczenia w kampanii reklamowej na Facebooku
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl