Osoby korzystające z Google Ads często mają problem ze stosowaniem dopasowań słów kluczowych. Dziś jednak spróbuje przybliżyć tę kwestię i pomóc osobą, które chcą zoptymalizować swoje kampanie reklamowe.
Spis treści:
Co to są dopasowania słów kluczowych?
Zacznijmy może od tego czym są wogóle dopasowania słów kluczowych w Google Ads. Wyróżniamy pięć dopasowań słów kluczowych; dopasowanie przybliżone, dopasowanie przybliżone z modyfikatorem, dopasowanie do wyrażenia, dopasowanie ścisłe i dopasowanie wykluczające.
Typy dopasowań słów kluczowych dają nam kontrolę nad tym, które zapytania tworzone w wyszukiwarce Google spowodują wyświetlenie Twojej reklamy. Dla przykładu możesz wybrać dopasowanie przybliżone i wyświetlać swoją reklamę dużej grupie odbiorców, lub dopasowanie ścisłe i wyświetlać reklamy tylko bardzo precyzyjnej grupie klientów.
Dopasowanie przybliżone (domyślne)
W przypadku dopasowania przybliżonego reklamy wyświetlają się, gdy hasła wyszukiwane przez użytkowników zawierają słowa kluczowe (lub jego odmiany np. błędne słowa, synonimy, podobne wyszukiwania)
W dopasowaniu przybliżonym dla słowa kluczowego motocykl Google może dopasować różne hasła wyszukiwania jak np. motor i jego inne odmiany.
Jeśli na przykład użytkownik wyszukuje hasła najlepsze motory o pojemności 500 cm3 lub motocykle sportowe na tor w sprzedaży to reklama wyświetli się, ponieważ wyszukiwane słowa zawierają odmianę słowa – motocykl. Daje to większą widoczność strony sklepu i zwiększa szanse na to, że reklama pojawi się po wyszukiwaniu słów, których nie przewidziałeś przy tworzeniu listy słów kluczowych.
Modyfikator dopasowania przybliżonego
Niestety Google powoli rezygnuje z modyfikatora dopasowania przybliżonego i zastępuje go jedynie dopasowaniem przybliżonym. Tak więc ta opcja może być już niedostępna na Twoim koncie reklamowym Google Ads.
Dodając symbol + przed słowem kluczowym, stanie się on modyfikatorem dopasowania przybliżonego. Spowoduje to wyświetlenie reklamy tylko wtedy, gdy słowa kluczowe lub jego zbliżone odmiany są obecne w dowolnej części wyszukiwanego zapytania.
Różni się to od dopasowania przybliżonego, które dopuszcza obecność dowolnej odmiany słowa kluczowego w wyszukiwanym haśle. W modyfikatorach dopasowania przybliżonego dopuszcza się tylko zbliżone odmiany słów.
Jeżeli użyjesz słów kluczowych z modyfikatorem dopasowania przybliżonego np. +czerwony, +sportowy, +motocykl to Twoja reklama będzie wyświetlana osobą, które wyszukują dowolną kombinację tych słów w danym wyszukiwaniu (mogą zawierać dodatkowe słowa). Reklamy nie będą wyświetlane, gdy wyszukiwane hasło nie zawiera któregoś z tych słów kluczowych.
Np. reklamy będą wyświetlane przy wyszukiwania hasła czerwony motor sportowy dla początkującej osoby, ponieważ to wyszukanie zawiera wszystkie słowa kluczowe z modyfikatorem dopasowania przybliżonego. Reklama nie wyświetli się na wyszukiwane hasło sportowy motocykl, ponieważ nie zawiera słowa kluczowego czerwony.
Dopasowanie do wyrażenia
Jeśli wpiszesz słowo kluczowe w cudzysłowie, zmienisz je w dopasowanie do wyrażenia. Powoduje to wyświetlenie reklamy tylko wtedy, gdy słowa kluczowe w cudzysłowie lub ich zbliżone odmiany są zgodne z hasłem wyszukiwanym przez użytkownika.
W odróżnieniu od modyfikatora dopasowania przybliżonego w tym przypadku nie może być żadnych innych słów między słowami wyszukiwanymi przez użytkownika. Można dodać słowa przed dopasowaniem do wyrażenia lub po nim.
Np. reklama nie będzie wyświetlać się dla słów kluczowych w dopasowaniu do wyrażenia “mój motocykl sportowy” w przypadku gdy hasło wyszukiwane to motocykl sportowy, ponieważ nie zawiera słowa mój.
Dopasowanie ścisłe
Aby użyć dopasowanie ścisłego należy umieścić słowa kluczowe w nawiasach kwadratowych []. Dzięki temu reklamy będą się wyświetlać tylko wtedy, gdy wyszukiwane hasła będą miały takie samo znaczenie jak słowa kluczowe. Hasło może zawierać zbliżone odmiany słowa kluczowego takie jak formy liczby mnogiej, synonimy, wersje z błędami.
W odróżnieniu od dopasowania do wyrażenia w dopasowaniu ścisłym nie mogą się znaleźć w wyszukiwanym haśle słowa przed i po słowach kluczowych.
Np. Reklama ze słowami kluczowymi [motocykl sportowy] wyświetli się, gdy użytkownik wyszuka hasło motocykle sportowe lub motor sportowy, ale nie wyświetli się po wyszukiwaniu hasła motocykle sportowe na sprzedaż.
Wykluczające słowa kluczowe
Jeżeli przed słowem kluczowym dodasz symbol minusa –, to reklama nie będzie się wyświetlać, gdy hasło wyszukiwania będzie zawierać słowo kluczowe z minusem.
Dla przykładu, gdy posiadasz słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżonym motocykl sportowy, to Twoja reklama może się wyświetlić po wpisaniu w wyszukiwarkę Google przez użytkownika zapytania “rower sportowy”. Jednakże, gdy użyjesz wykluczającego słowa kluczowego jak np. -rower, to Twojej reklamy użytkownik nie zobaczy po wpisaniu tego zapytania.
To tyle na dziś! Stosowanie odpowiednich dopasowań słów kluczowych znacznie podnosi skuteczność reklamy w Google Ads. Dzięki nim możesz decydować, jakim osobą chcesz pokazywać swoją reklamę, a to pozwoli wykluczyć wyświetlanie reklam osoba niezainteresowanym Twoją ofertą.
Polecany artykuł: Google Ads – Dopasowanie słów kluczowych – Wyjaśnienie | Reklama w Google AUTHORITY
Warto doczytać:
- Rodzaje reklam w Google Ads – Sprawdź jak możesz się reklamować – Poznaj wszystkie rodzaje reklam, z których możesz korzystać reklamując się przy pomocy Google Ads
- Dlaczego reklama Google Ads została odrzucona? – Podstawowe zasady tworzenia kampanii – Reklama została odrzucona przez Google? Sprawdź jak możesz to naprawić
- Jak napisać skuteczną reklamę tekstową w Google Ads? 5 wskazówek, które poprawią efektywność reklamy – Zacznij pisać skuteczne reklamy tekstowe wyświetlane w wyszukiwarce Google
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl