Facebook nigdy nie komunikuje że treści które widzimy i udostępniamy na naszej tablicy są filtrowane przez jego algorytmy. Dlatego nie dziwi fakt że tak mała liczba osób korzystająca z Facebooka słyszała o Edge Ranku, a jeszcze mniejsza liczba wie jak on działa.
Dlatego tym krótkim artykułem będę chciał troszkę przybliżyć Tobie działanie tego mechanizmu.
Spis treści
Artykuł, który będziesz teraz czytał pisałem w 2018 roku. Niektóre z informacje znajdujące się tutaj mogą nieco stracić na ważności. Algorytm Facebooka od czasu stworzenia tego tekstu był wielokrotnie w mniejszym lub większym stopniu aktualizowany i zmieniany. Mimo wszystko podstawowe elementy jakimi jest koligacja (inaczej realacje), rodzaj postu (zwany tutaj wagą postu) oraz czas publikacji dalej mają znaczenie dla algorytmów.
Co to jest Edge Rank?
Edge Rank odpowiada za wyświetlanie wszystkich postów na Facebook-u, oraz pośrednio publikacji sponsorowanych (istnieje większe prawdopodobieństwo że ukaże się nam reklama marki, z którą weszliśmy już kiedyś w interakcje).
To dzięki Edge Rank'owi na newsfeedze nie widzimy kilku tysięcy postów, a jedynie kilkaset najbardziej odpowiadających naszym zainteresowaniom.
Ranking jest najczęściej określany jako wypadkowa trzech składowych, a mianowicie koligacji, wagi postu oraz czasu. Rahim Blak (specjalista od portali społecznościowych) w jednym z live-ów na Facebooku, oświadczył, że blisko 5 000 czynników ma wpływ na to jak duży będzie zasięg organiczny udostępnionego postu. Dlatego osiągniecie dużych zasięgów bez korzystania z Facebook Ads jest dużym wyzwaniem, ale nie niemożliwym do osiągnięcia.
5 000 czynników ma wpływ na to jak duży będzie zasięg organiczny udostępnionego postu
Poznanie mechanizmu działania Edge Rank daje spora przewagę przy publikacji postów na swojej tablicy, dlatego warto poświęcić chwilę i przyjrzeć się temu zjawisku bliżej.
Koligacje (Relacje)
To nic innego jak relacja między znajomymi/stronami firmowymi. Jeżeli często wchodzisz w reakcje z postami danego profilu, lajkujesz, komentujesz lub udostępniasz to częściej będą Ci się pojawiały publikacje tego profilu na Twoim newsfeedzie.
Dlatego jeżeli chcesz, aby Twoje posty osiągały większe zasięgi, zachęcaj do aktywności, dodawaj call to action do postów, wchodź w konwersacje z fanami lub znajomymi. Każdy nowy lajk, komentarz, a już na pewno udostępnienie podbije Twój zasięg.
Każda reakcja ma różną “kalorykę”. Najlepiej punktowane są udostępnienia, komentarze i lajki. Obecnie, Udostępnienie jest lepsze niż lajk. Dlatego warto zachęcać do udostępniania swoich postów przez innych użytkowników Facebooka.
Przy profilach osobistych również duże znaczenie ma ilość i częstotliwość konwersji na Massangerze. Im częściej z kimś rozmawiasz, tym częściej będą wyświetlały się Twoje posty danej osobie. To ważna sprawa jeżeli prowadzimy na swoich prywatnym profilu działania biznesowe. Prowadź swoje rozmowy z klientami na Messengerze, a Twoje posty biznesowe będą miały duże prawdopodobieństwo wyświetlenia się u niego na Facebooku.
Twoje posty zazwyczaj będą zawsze się wyświetlały Twojej rodzinie. Jeżeli opublikujesz zdjęcie swojego dziecka, to nawet po tygodniu Twoja mama może je zobaczyć na swoim newsfeedzie. Facebook wie że taki post dla Twojej mamy będzie bardzo ważny. Ale jeżeli udostępnisz post ogłoszeniowy to istnieje duże prawdopodobieństwo że taki post może się jej w ogóle nie ukazać.
Edge Rank rozróżnia posty, które publikujesz i potrafi je pokazywać odpowiednim osobom, dla których jest to interesujące. W tym przypadku post ogłoszeniowy raczej nie będzie tym, co Twoja mama będzie chciała zobaczyć.
Waga postu (Rodzaj postu)
O tym ze warto publikować video i robić live na Facebooku wie już większość osób zajmujących się biznesowo profilem. Takie treści są dodatkowo premiowane przez Facebooka i mają duży wpływ na zasięg organiczny postów.
Następne w kolejności są zdjęcia i tutaj kolejna ważna sprawa, która w pewnym stopniu wpływa na ranking. Facebook zaczytuje informacje o czasie zrobienia zdjęcia i dodatkowo punktuje zdjęcia, które są publikowane od razu po jego zrobieniu. Takie informacje są zapisywane bezpośrednio na zdjęciu i ciężko je edytować.
Później w kolejności znajdują się udostępnienia innych postów, a na samym końcu linki prowadzące do stron zewnetrznych. Facebook już od długiego czasu znacznie przycina zasięgi postów, które mają za zadanie przekierować ruch z FB na inną stronę. Dlatego być może lepszym pomysłem jest umieszczenie linku w pierwszym komentarzu pod postem, niż wrzucanie bezpośrednio linku do postu.
Warto pamiętać o tym że Facebook nagradza treści, które potrafią utrzymać zainteresowanie na długi czas, dlatego nie bójcie się tworzyć długich interesujących “lajwów”, które mają duży współczynnik zaangażowania fanów. Im dłużej będziecie potrafili zatrzymać użytkowników swoją treścią na Facebooku, tym bardziej Facebook Was wynagrodzi w postaci zasięgu.
Czas publikacji
Pora o jakiej publikujecie post ma również duże znaczenie. Przyjęło się, że dla branży B2B najlepszą porą jest ranek, gdy większość osób rozpoczyna dzień od sprawdzenia tego, co się dzieje na świecie, przegląda pocztę e-mail i scrollowaniu własnego newsfeedu na Facebooku.
Jeżeli chodzi o B2C to pora jest zależna od branży inna będzie pora postowania dla matek z małymi dziećmi, które często odsypiają nocne karmienie śpiąc troszkę dłużej rano, a inne dla aktywnych mężczyzn. Tutaj warto się opierać o dane statystyczne udostępniane na stronie Facebookowej.
Najgorszą godziną dla mnie w ciągu dnia jest godzina ok 17, gdy większość osób wraca do domu, stoi w korkach, spieszy się na autobus lub pociąg. Warto raczej wtedy poczekać z postem i opublikować go około godziny 18 lub 20.
Po godzinie 22 zaangażowanie fejsbukowiczów znacznie spada i raczej posty publikowane po tej godzinie nie przynoszą zbyt dużej ilości aktywności, ze względu na to że większość osób właśnie szykuje się do spania.
Jeszcze jedno, rzecz o której już wyżej wspominałem przytaczając przykład matki i postu ogłoszeniowego. Czas publikacji postu na Facebooku nie zawsze będzie miał znaczenie. Jeżeli Edge Rank przeanalizuje treść Twojego wpisu i określi go jako coś bardzo ważnego dla danej osoby, to ta osoba może zobaczyć ten wpis nawet jeżeli odwiedzi Facebooka po tygodniu.
Podsumowując, przy tworzeniu wpisów na Facebooku zastanów się czy wpis będzie w zgodzie z polityką samego portalu. Facebook ceni treści angażujące, przykuwające uwagę użytkownika, który dzięki temu pozostaje na portalu przez dłuższy czas.
Facebook nie chce się dzielić ruchem z innymi, dlatego nie dziw się, że link do fajnego utworu ma tak mało lajków skoro kieruje na YouTube. Skup się na tworzeniu dobrych relacji z innymi użytkownikami, wartościowych treści, przykuwających uwagę i myśl… co jest w interesie Facebook, ponieważ dzięki temu otrzymasz nagrodę w postaci organicznego zasięgu.
Warto doczytać:
- Jak zwiększyć zasięgi i zaangażowanie na Facebooku? – dowiesz się jak tworzyć posty, aby osiągać duże zasięgi i zaangażowanie pod postami
- Kiedy publikować posty na Facebooku by mieć duże zasięgi i zaangażowanie? – poznasz więcej informacji na temat czasu publikacji
- 8 inspiracji na angażujące posty na Facebooku – przykłady angażujących postów na Facebooku, które można wykorzystać w swojej komunikacji
- Jak skutecznie promować posty na Facebooku? – dowidź się jak poprawnie tworzyć kampanie reklamowe na Facebooku
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl