Własny sklep internetowy nie zawsze osiąga zadowalającą sprzedaż mimo tego, że wkładasz w dążenie do tego celu bardzo dużo wysiłku, czasu i pieniędzy. Dziś zastanowimy się nad tym czy Twoje działania są wystarczająco skuteczne, by osiągnąć zadowalający rezultat
Na sprzedaż w sklepie internetowym ma oddziaływanie wiele czynników, na które nie zawsze mamy duży wpływ, takie jak np. sezonowość sprzedaży lub źródło pozyskanego ruchu.
Jednak my dziś przyjrzymy się tym czynnikom, na które możemy szybko wpłynąć, dzięki optymalizacji swojej strony www i prowadzonych działań.
Spis treści:
- Sprawdź szybkość wczytywania się strony internetowej
- Optymalizacja procesu zakupowego
- Zadbaj o odpowiednie opisy produktów i dobrej jakości zdjęcia
- Analizuj i badaj zachowania klientów w sklepie internetowym
- Informuj o kosztach wysyłki, możliwości zwrotu i reklamacji
- Różne sposoby płatności i metody dostawy
- Sklep internetowy dostosowany do urządzeń moblinych
- Ułatw klientom kontakt z Tobą
- Dbaj o opinie i recenzje
Sprawdź szybkość wczytywania się strony internetowej
Długi czas wczytywania witryny internetowej może zniechęcić potencjalnych klientów do zakupu w Twoim sklepie internetowym. Użytkownicy internetu nie są przyzwyczajeni do długiego oczekiwania na załadowanie się zdjęć i opisów, powolne ładowanie się podstron lub nawet przerwania procesu płatności może skutecznie zirytować użytkownika i nie pomoże w zbudowaniu zaufania do Twojego sklepu internetowego.
Dodatkowo z roku na rok zwiększa się liczba osób robiących zakupy przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych, gdzie szybkość działania witryny internetowej ma ogromne znaczenie.
Dlatego jeżeli nie chcesz tracić klientów już na początku – monitoruj szybkość i poprawność wczytywania się swojego sklepu internetowego. Jeżeli możesz zrezygnuj ze zbędnych wtyczek i skryptów, które tylko obciążają witrynę, oraz optymalizuj wielkość zdjęć i filmików umieszczanych na sklepie.
Według wielu badań i osób specjalizujących się w zwiększaniu sprzedaży w internecie rekomenduje się by strona internetowa wczytywała się maksymalnie 3 sekundy…. ale z mojego doświadczenia wiem, że często taki wynik jest bardzo ciężki do osiągnięcia bez ponoszenia większych wydatków na stałą optymalizację serwisu. Dlatego starajmy się by czas ładowania witryny był maksymalnie zbliżony do tych kilku sekund;)
Szybkość witryny możesz sprawdzić przy pomocy narzędzia PageSpeed Insights, gdzie otrzymasz dodatkowe informacje o tym, co powinieneś zrobić, aby poprawić uzyskane wyniki.
Optymalizacja procesu zakupowego
Staraj się możliwie uprościć cały proces zakupowy na Twoim sklepie internetowym, poprzez usunięcie zbędnych pól z formularza – nie warto pytać o dane, które nie przydadzą Ci się do niczego (np. PESEL, numer faksu itp.). Zbyt duża liczba okienek, które musi użytkownik wypełnić przed dokończeniem zakupu może zniechęcić nawet najbardziej zmotywowanego klienta – mi to się zdarzyło kilka razy;)
Daj także możliwość swoim użytkownikom zakupu na sklepie internetowym bez konieczności rejestrowania się na witrynie. Nie każdy klient chce zakładać od razu konto w Twoim sklepie – użytkownicy lubią mieć wybór.
Zadbaj o odpowiednie opisy produktów i dobrej jakości zdjęcia
W internecie można spotkać wiele sklepów internetowych posiadających produkty bez opisów lub z bardzo szczątkową informacją. To poważny błąd! Szczegółowy i ciekawy opis produktu na sklepie internetowym zastępuje sprzedawcę, który w tradycyjnym sklepie opowiedziałby o zaletach produktu i przekonał do zakupu.
Niska jakość zdjęć lub ich niewystarczająca ilość również może zniechęcić do zakupu. W sklepie tradycyjnym klient ma możliwość obejrzenia wybranego produktu z każdej strony, dlatego odbieranie takiej możliwości w sklepie internetowym – to poważne ograniczenie.
Nie kopiuj opisów ze stron producentów lub hurtowni – nawet gdy masz na to zgodę! Staraj się na bazie dostępnych opisów i własnych odczuć względem produktu, stworzyć unikatowy opis, który pozwoli lepiej pozycjonować stronę internetowa w wyszukiwarce Google i stworzyć unikalny styl.
Więcej na temat zdjęć, opisów oraz tego jak powinna wyglądać karta produktowa w Twoim sklepie internetowym znajdziesz w innym moim wpisie na blogu -> Jak powinna wyglądać podstrona z produktem w sklepie internetowym?
Analizuj i badaj zachowania klientów w sklepie internetowym
Będąc właścicielem sklepu internetowego, wiesz na jego temat praktycznie wszystko i bez problemu potrafisz odnaleźć interesujące Cię produkty, korzystanie z dostępnych filtrów nie sprawia Ci problemów i sprawnie przechodzisz przez cały proces zakupowy – można by powiedzieć “z zamkniętymi oczami”;)
Dla Twoich użytkowników (zwłaszcza tych nowych) może się okazać, że nie wszystko jest takie łatwe i oczywiste. Zazwyczaj jeżeli nie będą mogli Sobie z czymś poradzić lub będą mieli trudność ze znalezieniem interesujących ich produktów to zrezygnują z zakupu na Twoim sklepie internetowym.
Dlatego analizuj zachowanie odwiedzających stronę użytkowników, a także zbieraj od nich opinie na temat funkcjonalności sklepu i przeprowadzaj regularnie ankiety, dzięki temu będziesz wiedzieć co należy poprawić i dopracować by Twój sklep internetowy był bardziej intuicyjny.
Dobrym pomysłem jest sprawdzanie pewnych funkcjonalności jak np. proces zakupowy, działanie filtrów i wyszukiwarka na popularnych platformach e-commerce typu Allegro. Użytkownicy zazwyczaj są przyzwyczajeni do takich platform i wprowadzanie pewnych nowości np. w sposobie wyszukiwania może odstraszać potencjalnych klientów od Twojego sklepu.
Informuj o kosztach wysyłki, możliwości zwrotu i reklamacji
Przyczyną ponad 60% wszystkich porzuceń koszyka są ukryte lub zbyt wysokie koszty dostawy. Dlatego warto informacje o dodatkowych kosztach umieszczać w widocznych miejscach na sklepie internetowym, a jeżeli koszty dostawy faktycznie są większe niż na sklepach konkurencji to będziesz zmuszony negocjować stawki lub poszukać innego operatora.
Jasna polityka zwrotów i reklamacji ma duże znaczenie dla zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym – zwłaszcza dla nowych klientów lub rzadko robiących zakupy w internecie.
Możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni od daty zakupu jest Twoim prawnych obowiązkiem, dlatego nie ukrywaj tej informacji, ponieważ dla wielu klientów jest to bardzo istotne. Swoją drogą może warto byłoby wyróżnić się na tle innych sklepów i zaoferować dłuższy czas na zwrot niż wymagane dwa tygodnie.
Różne sposoby płatności i metody dostawy
Użytkownicy mają różne upodobania co do wyboru dostawcy – zwłaszcza Ci, którzy bardzo często robią zakupy w internecie. Ja sam również posiadam ulubioną firmę kurierską, z której najczęściej korzystam. Dlatego kilka możliwości wyboru dostawy może znacznie poprawić sprzedaż.
Podobnie bywa ze sposobami płatności, są klienci którzy wola płacić od razu przelewem, a są też tacy, którzy wybierają tylko i wyłącznie płatność przy odbiorze. Dodatkowo rośnie w Polsce liczba osób korzystających z płatności przy pomocy karty lub PayPala dlatego warto również zastanowić się nad tym, czy i takich systemów nie wdrożyć na swoim sklepie internetowym.
Sklep internetowy dostosowany do urządzeń mobilnych
74% użytkowników używa telefonów lub tabletów do poszukiwania interesujących ich produktów na sklepach internetowych – jest to ogromna liczba użytkowników. Oczywiście statystyki wyglądają “troszkę” inaczej, jeżeli chodzi o to, na jakich urządzeniach dokonują zakupów, ale tutaj procent zakupów przy pomocy urządzeń mobilnych z roku na rok się zwiększa.
Dlatego nie możesz ignorować użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych i jeżeli do tej pory Twój sklep internetowy na telefonach lub tabletach prezentował się średnio to teraz musisz zacząć myśleć o poprawie jego wyglądu i funkcjonalności.
Ułatw klientom kontakt z Tobą
Wiele osób nie kupuje przez internet z jednego, bardzo często powtarzającego się powodu – a mianowicie wolą przed zakupem porozmawiać ze sprzedawcą, który odpowie na pytania i rozwieje wszelkie wątpliwości. Klient robiący zakupy chce otrzymać odpowiedź od razu, dlatego daj mu taką możliwość oferując różne możliwości kontaktu z Tobą.
Numer telefonu i adres e-mail może być mało skuteczną formą skontaktowania się ze sprzedawcą, zwłaszcza gdy użytkownikowi zależy na szybkiej odpowiedzi i pewnego rodzaju anonimowości.
Dobrym rozwiązaniem, coraz częściej pojawiającym się na sklepach internetowych, jest umieszczenie czatu, który w łatwy i szybki sposób pozwoli na porozmawianie ze sprzedawcą o interesującym użytkownika produkcie. Dodatkowo czat jest mniej formalny niż wiadomości e-mail, dzięki czemu szybciej przełamiecie “pierwsze lody”;)
Klient powinien mieć również możliwość uzyskania szybkiej odpowiedzi przy pomocy Twoich profili społecznościowych na Facebooku, Instagramie itp. Dlatego, jeżeli prowadzisz tam swoje działania reklamowe, pamiętaj by stale monitorować wiadomości jakie otrzymujesz i w miarę możliwości sprawnie odpisywać.
Dbaj o opinie i recenzje
Ludzie nim dokonają zakupu lubią poznać opinie innych osób, zwłaszcza gdy robią zakupy w internecie, gdzie mają możliwość przejrzenia wielu stron z różnymi opiniami na temat produktu lub nawet Twojego sklepu internetowego. Klient widzący recenzję upewnia się, że produkt został przetestowany i sprawdzonych przez inne osoby. Dodatkowo pozytywna opinia o produkcie i sklepie tylko zwiększa jego przekonanie o słuszności podejmowanej decyzji!
Dlatego dbaj o opinie na temat Twojego sklepu pojawiające się w internecie. W przypadku negatywnych szybko reaguj, przeproś i zaoferuj rabat lub bon zakupowy do wykorzystania w sklepie internetowym. Być może taka osoba zmieni opinie na pozytywną lub przynajmniej inni użytkownicy zauważą, że reagujesz i starasz się naprawić złe wrażenie.
To tyle jeżeli chodzi o to co możesz zrobić, by poprawić sprzedaż na swoim sklepie internetowym, oczywiście znalazłoby się jeszcze kilka punktów jak chociażby wdrożenie produktów uzupełniających, podobnych lub rekomendowanych, które wyświetlają się użytkownikom i zachęcają do zwiększenia ilości produktów w koszyku zakupowym. Staraj się eksperymentować i dbać o pozytywne doświadczenia użytkowników, a być może sprzedaż na Twoim sklepie będzie stale rosnąć.
Mam nadzieję, że ten wpis pomoże Ci i wykorzystasz kilka rad w swoim biznesie. Jeżeli masz jakieś inne cenne sugestie lub przemyślenia – daj znać w komentarzu;)
Warto doczytać:
- SEO dla e-commerce – 5 elementów, o których nie możesz zapomnieć – popraw pozycje swojego sklepu internetowego w wyszukiwarce Google
- Jak powinna wyglądać podstrona z produktem w sklepie internetowym? 8 rad zwiększających sprzedaż – dowiedź się jak powinieneś prezentować produkt na sklepie online
- Jak reklamować nowy sklep internetowy? 4 skuteczne sposoby – startujesz dopiero z własnym sklepem internetowym? Sprawdź jak skutecznie możesz go promować w internecie
- Współczynnik konwersji w sklepie internetowym – jak go liczyć i ile powinien wynosić w Twojej branży? – dowiedź się co to jest współczynnik konwersji i ile powinien wynosić w Twoim sklepie online
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl