Do przeczytania w 5 min.

Konkurs na Facebooku – Co warto wiedzieć przed jego zorganizowaniem?

Małe przedsiębiorstwa w celu zwiększenia swoich zasięgów i zaangażowania pod postami na Facebooku decydują się na organizację konkursu. Pomysł jest niezły, ponieważ dobrze przeprowadzony może przynieść nam wiele korzyści.

Niestety, bardzo często widuje na Facebooku konkursy, które mogą przynieść ich organizatorom mało pozytywne skutki i dodatkowo narazić na konsekwencje prawne.

Zacznijmy od tego, że konkurs w świetle prawa jest przyrzeczeniem publicznym i podlega regulacją Kodeksu Cywilnego (art.919-921), dlatego każdy organizator, powinien takiego przyrzeczenia dotrzymać. Nie ma znaczenia czy organizujemy konkurs w mediach społecznościowych, czy też przy pomocy innych środków.

Postaram się przedstawić najważniejsze rzeczy związane z organizacją konkursu na Facebooku. Pokaże, na jakie elementy należy zwrócić uwagę i czego unikać.

Spis treści:

Facebook zabrania wymuszania udostępnień i oznaczeń znajomych w komentarzu

Już widzę Twoje zdziwienie – “jak to? przecież wszyscy tak robią!”. Właśnie oto chodzi, że jest to bardzo częsta praktyka organizatorów konkursu, którzy z braku wiedzy lub z pełną świadomością nie przestrzegają regulaminu Facebooka.

Pozwolę sobie zamieścić punkt z Facebookowego regulaminu, który o tym mówi:

Zarządzanie promocjami

Promocje można przeprowadzać na stronach, w grupach, w wydarzeniach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).

Źródło: Facebook

Jeżeli nie wierzycie to odsyłam do zapoznania się z całym regulaminem na Facebookukliknij tutaj.

Nie losuj!

Kolejny częsty grzech organizatorów konkursu – “o wyniku zdecyduje losowanie”. Tak nie pisz! Dlaczego? Z konkursu zrobisz loterię, a ta w świetle prawa podlega ustawie o grach hazardowych! Każda akcja promocyjna w której decydującym głosem jest przypadek, regulowana jest ustawą. Dodatkowo musisz spełnić szereg wymóg:

Organizacja gry hazardowej bez zezwolenia jest przestępstwem skarbowym. Skutkiem takie postępowania może być pociągnięcie do odpowiedzialności obu stron (art. 89) – organizatora i uczestnika.

Jedna z moich klientek na konsultacje wspominała mi sytuacje, gdy organizowała konkurs, w którym losowała zwycięzcę. Po miesiącu zgłosił się do niej Urząd Skarbowy, który poprosił o wyjaśnienie tej sprawy. Tak więc, zdecydowanie odradzam ten rodzaj wybierania zwycięzcy.

Twój konkurs może podlegać innym regulacjom

Warto przed zorganizowanie konkursu zaczerpnąć jakieś wiedzy prawnej. Dlaczego? Ponieważ może być taka sytuacja, że nasz konkurs będzie podlegał innym regulacją niż te wyżej wymienione.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych informuje nas o konieczności opłacenia podatku w wysokości 10% wartości nagrody. Uniknąć tej opłaty możemy, gdy wartość nagrody głównej będzie niższa niż 760 zł. Zwolnić od podatku może Cię też specjalna tematyka konkursu – naukowa, kulturalna, dziennikarska, sportowa lub artystyczna.

Dodatkowo ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną zabrania przesyłania uczestnikom konkursu informacji handlowej bez ich wyraźnej zgody.

 Jak mam poprawnie zorganizować konkurs?

Na pewno w zgodzie z regulaminem Facebooka i innymi regulacjami prawnymi. W innym przypadku narazisz się niepotrzebnie na konsekwencje, które nie będą warte efektów uzyskanych z tego typu promocji.

Mimo to konkurs może być skuteczny, jeżeli będziemy pamiętać o kliku rzeczach, takich jak:

Mała rada: Jeżeli jest to możliwe to napisz w poście konkursowym – “odpowiedzi na zadanie konkursowe możecie zamieszczać w komentarzu pod postem”. Dlaczego? Nie wymagamy od uczestnika aktywności pod postem, tylko proponujemy – z doświadczenia wiem, że większość osób zamieści odpowiedź pod postem niż prześle nam to w wiadomości prywatnej.

Dzięki temu, pozostawiony komentarz pozwoli na wyświetlenie się naszego postu znajomym uczestnika biorącego udział w konkursie – a tym samym w darmowy sposób osiągniemy większe zasięgi.

Mam nadzieję, że chociaż troszkę przybliżyłem Wam temat związany z organizacja konkursów na Facebooku. Nie jest to aż takie łatwe, jak się pewnie wydawało Tobie dotychczas. Jednakże, dzięki przestrzeganiu regulaminu i regulacji prawnych unikniemy nieprzyjemnych konsekwencji.

Warto doczytać:

  1. Jak zwiększyć zasięgi i zaangażowanie na Facebooku? – dowiedź się w jaki inny sposób możesz zwiększyć zasięgi i zaangażowanie na swoim fanpage
  2. Edge Rank na Facebooku – Czyli jak osiągać duże zasięgi postów – dowiedź się jak działa algorytm Facebooka i popraw swoje zasięgi
  3. Jak reklamować się na Facebooku za darmo? 5 sprawdzonych sposobów – dowiedź się jak możesz reklamować się na Facebooku za darmo

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl