Coraz częściej pojawiają się pytania od czytelników bloga dotyczące książek o marketingu, które warto przeczytać. Dlatego poprosiłem o radę kilku znanych ekspertów związanych z marketingiem internetowym i na podstawie ich odpowiedzi stworzyłam listę książek polecanych początkującym osobom.
O listę książek wartych przeczytania poprosiłem:
- Mariusz Łodyga – ekspert z zakresu strategii marketingowej, sprzedaży, PR oraz budowania wizerunku. Założyciel i właściciel firmy Premium Consulting,
- Franciszek Georgiew – właściciel znanej i cenionej agencji social media Social Tigers oraz uznany specjalista z zakresu reklamy na Facebooku,
- Marek Jankowski – twórca chyba najbardziej znanego w Polsce podcastu skierowanego do właścicieli małych i średnich firm Mała Wielka Firma,
- Paweł Tkaczyk – ekspert “zarabiający na życie opowiadaniem historii”. Autor trzech bestsellerowych książek “Zakamarki marki”, “Grywalizacja” i “Narratologia”, oraz świetnego bloga,
- Jacek Kłosiński – twórca bloga klosinski.net pomagający w kreatywnej pracy. Szkoli, doradza, tworzy kursy i poradniki ułatwiające codzienne zadania.
Jeszcze raz bardzo dziękuje za przesłanie listy polecanych książek – bez Was ta lista byłaby zdecydowanie mniej wartościowa;)
Oczywiście, nie są to tylko książki stricte o marketingu. Znajdziesz tutaj książki, które wykraczają poza tą strefę. Trzeba jednak pamiętać, że sam marketing to “dyscyplina” czerpiąca z różnych obszarów – od psychologii po design.
Dokonując zakupu książek po kliknięciu w linki poniżej wpływasz na dalszy rozwój bloga. Klikając w linki prowadzące do sklepów z książkami i dokonując zakupu nasz blog zarabia kilka złotych, za które możemy finansować dalszy rozwój naszego bloga. Dlatego jeżeli doceniasz naszą pracę, a treści zamieszczone na blogu są dla Ciebie pomocne to będziemy ogromnie wdzięczni za zakup książek przy pomocy naszych linków – to Ciebie nic dodatkowego nie kosztuje!
Lista książek o marketingu, które warto przeczytać
Eksperci, których poprosiłem o polecenie ciekawych tytułów czytelnikom naszego bloga, naprawdę mocno się zaangażowali. Otrzymałem bardzo długie listy książek, które warto przeczytać. Dodatkowo listę uzupełniłem o własne propozycje książek wartych uwagi. Oto lista!
Marketing 3.0 i 4.0 Philip Kotler
Jest to chyba pozycja obowiązkowa dla każdej osoby zajmującej się marketingiem. Philip Kotler w książkach Marketing 3.0 i 4.0 przedstawia absolutnie podstawy z zakresu marketingu, które powinna znać każda osoba zajmująca się marketingiem firmy. Dodatkowo dzięki tym lekturą dowiesz się jak zmieniał się marketing na przestrzeni lat.
Pułapki Myślenia – Daniel Kahneman
Kolejna pozycja, która powinna obowiązkowo znaleźć się na każdej półce. Duża obszerna książka z ogromną ilością informacji związanych z tym jak funkcjonuje nasz mózg i w jaki sposób…. nas zwodzi. Po przeczytaniu tej książki na pewno zaczniesz się dwa razy zastanawiać się nim podejmiesz trudną decyzję;)
Wywierania wpływu na ludzi – Robert Cialdini
Międzynarodowy bestseller, a jej nakłady sprzedaży szacuje się na miliony egzemplarzy. “Wywierania wpływu na ludzi. Teoria i parktyka” to klasyk z dziedziny psychologii społecznej, w sposób kompleksowy przedstawiający techniki wywierania wpływu na inne osoby. Książka kierowana jest do wszystkich tych, którzy chcą dowiedzieć się jak nakłaniać innych do własnych racji oraz jak uniknąć wpływu i manipulacji innych osób.
To jest marketing – Seth Godin
“To jest marketing” Seth Godin to świeża pozycja na polskim rynku książek o marketingu. Autor dzieli się w niej swoim doświadczeniem i wiedzą zdobytą na przestrzeni dwudziestu pięciu lat. Głównym założeniem jest uświadomienie, że marketingu używamy do rozwiązywania problemów konsumentów, a nie problemów naszej firmy. Bardzo ciekawa propozycja, którą warto przeczytać!
Psychologia konsumenta – Dominika Maison i Katarzyna Stasiuk
Z książki dowiesz się m.in. dlaczego ludzie kupują produkty luksusowe, czy można wpływać w jakiś sposób na konsumentów lub kto i kiedy kupuje pod wpływem impulsu. Na te i wiele innych pytań odpowiedź znajdziesz w książce “Psychologia konsumenta”. Dodatkowo dowiesz się skąd czerpać wiedzę o zachowaniach konsumentów, poznasz znaczenie procesów poznawczych, emocjonalnych i motywacyjnych w podejmowaniu decyzji.
Jesteś marką – Joanna Malinowska-Parzydło
Książka mówiąca o tym, że każdy z nas jest marką. Bez znaczenia, czy jesteś pracownikiem niskiego, czy wysokiego szczebla, studentem, politykiem, dziennikarzem, pisarzem lub kimkolwiek innym. Dowiesz się jak budować zaufanie i reputacje, a tym samym własną markę osobistą.
Pre-swazja – Robert Cialdini
“Pre-swazja” to książka rozszerzająca i uzupełniająca wiedzę bestselleru Roberta Cialdini’ego “Wywieranie wpływu na ludzi”. Nie tylko dowiesz się jak obronić się przed perswazją, ale również poznasz jak skuteczniej wykorzystać techniki wpływu społecznego do osiągnięcia swoich własnych celów.
Punkt Przełomowy – Malcolm Gladwell
Malcolm Gladwell pokazuje jak tworzy się trend i przedstawia jego cykl życia. Rozprzestrzenianie się trendu zależy od pewnego momentu zwrotnego tzw. punktu przełomowego, który często dokonuje się na poziomie rzeczy pozornie nieistotnych lub nawet niezauważalnych. Dzięki Gladwellowi nauczysz się go dostrzegać i zrozumiesz, skąd biorą się gusty, trendy i mody.
Siła Nawyku – Charles Duhigg
Jak jeden człowiek namówił amerykanów do codziennego mycia zębów i dlaczego pasta Pepsodent stała się najpopularniejszą pastą do mycia zębów na świecie? Co sprawia, że Starbucks odnosi światowe sukcesy? Jak pływak Michael Phelps wygrał wyścig płynąc na oślep?
Jest to świetna książka, która wyjaśnia wiele istotnych rzeczy, które robimy codziennie i nie zdajemy Sobie z tego sprawy dlaczego. Charles Duhigg pokazuje na licznych badaniach i przykładach jak funkcjonują nasze nawyki, oraz to jak drobna ich zmiana może wpłynąć na nasze życie i biznes.
Zdecydowanie polecam i wiem, że wielu marketerów również ją ceni.
Zaufanie czyli waluta przyszłości – Michał Szafrański
Kolejna dobra propozycja od Michała Szafrańskiego, autora bestselleru “Finansowy Ninja”. Książka “Zaufanie, czyli waluta przyszłości” ukazuje drogę Michała jaką przebył od dobrze płatnego i bezpiecznego etatu, po własny blog na którym zarobił 7 mln złotych.
Prawdą jest, że nie jest to książka typu “zrób to i to, a zarobisz 7 mln złotych”, czy też poradnik jak rozwijać blogi lub strony internetowe. Autor pokazuje, jak tworzenie wysokiej jakości treści o dużej wartości merytorycznej dla odbiorcy sprawia, że można zbudować stabilną firmę. Dobre treści i głębokie relacje z odbiorcami sprawiają, że ludzie są zdolni do kupowania praktycznie każdego produktu, który wypuścisz na rynku ponieważ Ci ufają i wierzą w wartości jakie prezentujesz.
Dobra książka, zwłaszcza dla osób, które chcę robić content marketing licząc, że to przełoży się na zwiększenie sprzedaży.
Jak pisać, żeby chcieli czytać – Artur Jabłoński
Jeżeli szukasz sprawdzonej wiedzy na temat tworzenia tekstów na potrzeby internetu to koniecznie musisz zaopatrzyć w pozycje od Artura Jabłońskiego “Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować) Copywriting & Webwriting”. Dowiesz się jak użytkownicy czytają w internecie, jak odpowiednio formatować treści itp. Jest to obowiązkowa książka dla każdej początkującej osoby – wielokrotnie sam osobiście wracam do niej i polecam inną osobom.
Księga Adsów – Franciszek Georgiew
Chcesz dowiedzieć się jak tworzyć skuteczne i efektywne reklamy na Facebooku? Franciszek Georgiew w książce “Księga Adsów” pokazuje jak on i jego agencja “Social Tigers” podchodzą do tworzenia reklam na Facebooku. Na co zwrócić uwagę, jakie cele reklamowe wybrać, jak odpowiednio dobrać grupę docelową i przygotować skuteczną kreację reklamowa – to wszystko znajdziesz w tej książce! Zdecydowanie polecam osobom początkującym jak i tym bardziej zaawansowanym.
Marketing w Twojej firmie – Norbert Oruba
Idealna propozycja dla właściciela małej firmy lub osoby, która dopiero planuje założyć swój pierwszy biznes. “Marketing w Twojej firmie” uczy jak poruszać się w świecie marketingu internetowego korzystając z dostepnych narzedzi. Dowiesz sie, jak prowadzić firmowy blog, komunikować się w social media, korzystać z systemu reklamowego Google Ads, współpracować z influencerami, czy nawet budować własną charyzmatyczną markę osobistą. W kasiążce można znaleźć wiele praktycznych wskazówek i obszernych omówień działań marketingowych, które mogą znacząć poprawić widoczność Twojej firmy w internecie.
Pozostałe książki warte przeczytania:
- Niech Cię widzą w sieci! – Grzegorz Miłkowski
- Zaczynaj od DLACZEGO – Simon Sinek
- Sztuka rynkologii – Jacek Kotarbiński
- Abc marketingu B2B – Łukasz Kosuniak
- Marketing za przyzwoleniem – Seth Godin
- Jak rozmawiać z nieznajomymi – Gladwell Malcolm
- Jedna kampania do wolności – Magdalena Pawłowska
- Storytelling danych – Cole Nussbaumer Knaflic
- How Brands Grow – Byron Sharp
- Content: elementarna cząstka marketingu – Jaimy Szymanski, Rebecca Lieb
- Viral – Piotr Bucki
- 22 niezmienne prawa marketingu – Al Ries i Jack Trout
Mam nadzieję, że wyżej wymienione tytuły niebawem pojawią się na Waszych półkach z książkami (o ile ich jeszcze tam nie macie). Po przeczytaniu tych książek na pewno zmieni się Wasze dotychczasowe postrzeganie marketingu.
Życzę miłego czytania;)
Warto doczytać:
- TOP 10 przydatnych narzędzi w marketingu internetowym – Sprawdź 10 przydatnych narzędzi, które ułatwią Ci pracę z marketingiem online
- 6 przydatnych narzędzi do tworzenia treści w internecie – Sprawdź z jakich narzędzi warto korzystać przy tworzeniu treści na potrzeby internetu
- Instagram – 6 przydatnych narzędzi – Sprawdź z jakich narzędzi możesz korzystać do obsługi profilu na Istagramie
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl