Własny program partnerski - czym jest i dlaczego warto go uruchomić w swoim sklepie online? - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Własny program partnerski – czym jest i dlaczego warto go uruchomić w swoim sklepie online?

Podziel się!

Pandemia zapoczątkowała ogólnoświatową transformację gospodarczą. Niepewne czasy zmusiły sklepy internetowe do przeorganizowania swoich planów marketingowych. Wobec tych zmian na atrakcyjności zyskał marketing afiliacyjny i przyciągnął wielu nowych reklamodawców, jak i wydawców.

Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego własny program partnerski to obecnie “must have” każdego sklepu internetowego i dlaczego warto go uruchomić.

 

Czym jest program partnerski?

Program partnerski to podstawowe narzędzie marketingu afiliacyjnego, które wykorzystuje się do zwiększenia sprzedaży online w zamian za prowizję.

 

Marketing afiliacyjny – co to jest?

Marketing afiliacyjny jest kanałem marketingu efektywnościowego, czyli modelu reklamy nastawionego na uzyskanie pożądanego efektu. Zamierzonym efektem zwykle jest sprzedaż lub dostarczenie leada sprzedażowego. Za wykonanie tego typu akcji reklamodawca wypłaca wydawcy należne wynagrodzenie.

 

Zanim do tej współpracy w ogóle dojdzie, reklamodawca musi najpierw uruchomić program partnerski. Najprostszym i najszybszym sposobem na to jest rejestracja w sieci afiliacyjnej. Podczas tworzenia programu reklamodawca określa szczegółowe warunki współpracy, czyli np. poziomy prowizji. Następnie reklamodawca buduje sieć wydawców, którzy będą promować jego produkty w zamian za prowizję od sprzedaży.

 

Afiliacyjni partnerzy – reklamodawca i wydawca

We współpracę afiliacyjną angażują się przede wszystkim reklamodawcy i wydawcy.

Reklamodawcy to najczęściej osoby lub firmy, które chcą zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym i dotrzeć do nowych potencjalnych klientów w zamian za prowizję od sprzedaży.

 

Wydawcami w marketingu afiliacyjnym mogą zostać właściciele serwisów internetowych, blogerzy, youtuberzy, użytkownicy mediów społecznościowych, porównywarki cenowe czy specjaliści SEO. W ramach współpracy afiliacyjnej polecają produkty reklamodawcy na swoich powierzchniach online i zarabiają na prowizjach za wygenerowaną sprzedaż lub akcję.

 

Ważnym ogniwem, choć nie niezbędnym, jest sieć afiliacyjna, która umożliwia natychmiastową współpracę partnerów afiliacyjnych. Dostarcza konieczne zaplecze technologiczne, odpowiada za rozliczanie z wydawcami i ułatwia optymalizację kampanii reklamowej.

 

Amazon – najstarszy program partnerski
Popularność marketingu afiliacyjnego rosła wraz z rozwojem internetu, powstawaniem stron WWW i przeglądarek internetowych. Ale największy wpływ na jego rozgłos miał jeden z najbogatszych ludzi na świecie – Jeff Bezos. W 1996 roku uruchomił program partnerski firmy Amazon, w którym zastosował model prowizyjny – Cost Per Sale, czyli prowizja od sprzedaży. Program partnerski Amazona nadal działa i przynosi zyski, co czyni go najdłużej funkcjonującym programem afiliacyjnym w historii marketingu.

 

Zalety własnego programu partnerskiego w e-commerce

Cel prowadzenia programu partnerskiego jest jasny – zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym. Oczywiście cel ten można osiągnąć, korzystając z innych kanałów marketingowych. Jednak uruchomienie własnego programu partnerskiego niesie ze sobą szereg unikalnych korzyści.

 

Rozliczanie za efekty, czyli czym jest CPS i CPL

Największym atutem współpracy z wydawcami w ramach programu partnerskiego jest fakt, że rozliczanie zależy od efektów reklamy. Jeśli reklamodawca uruchomi program partnerski, to ma pewność, że zapłaci za działania wydawców tylko wówczas, gdy doprowadzą one do sprzedaży lub innej, określonej akcji.

Dlatego warto skorzystać z narzędzi marketingu efektywnościowego, a konkretnie – z programów partnerskich, i rozliczać się za efekty korzystając z dwóch najpopularniejszych modeli: Cost Per Sale (CPS) i Cost Per Lead (CPL).

Cost Per Sale, czyli prowizja od sprzedaży
W modelu Cost Per Sale wydawca otrzymuje prowizję od sprzedaży polecanego produktu. Jak to działa? Każdy użytkownik, który kliknął w link afiliacyjny czy baner zamieszczony na powierzchni wydawcy, zostaje przekierowany na stronę sklepu internetowego reklamodawcy. Jeśli w ciągu 30 dni dokona tam zakupu polecanego produktu, to wydawca otrzyma prowizję procentową od sprzedaży – zgodnie z warunkami programu partnerskiego.

Cost Per Sale jest najczęściej wykorzystywany w branży e-commerce, ponieważ kwota prowizji zostaje naliczona, dopiero gdy dojdzie do zakupu z polecenia. Reklamodawca nie ponosi kosztów reklamy, dopóki nie dojdzie do transakcji.

Cost Per Lead – stała stawka za dostarczenie leada
Model Cost Per Lead funkcjonuje trochę inaczej, ponieważ reklamodawca płaci wydawcy stałą stawkę za dostarczenie konkretnej akcji, którą określa się wcześniej w warunkach programu partnerskiego. Może to być wypełnienie formularza na stronie, rejestracja w serwisie, pobranie aplikacji czy zapis do newslettera. Model ten jest dużo rzadziej stosowany w e-commerce. Częściej korzystają z niego instytucje finansowe, ubezpieczeniowe oraz serwisy oferujące szkolenia.

 

Własna baza różnorodnych wydawców

Bez wydawców w programie partnerskim nie będzie efektów w postaci sprzedaży. Im bardziej rozbudowana sieć wydawców, tym większa szansa na sukces programu afiliacyjnego sklepu internetowego. Rozwój programu trwa miesiące, czasem lata, ale wraz z upływem czasu rośnie jego efektywność (doskonałym tego przykładem jest rozwój wcześniej wspomnianego programu partnerskiego firmy Amazon).

Reklamodawca rozwijający własny program partnerski może sam zadecydować, jakich wydawców będzie zapraszał i przyjmował do swojej sieci wirtualnych wydawców. Może wybrać do współpracy użytkowników mediów społecznościowych i wówczas skoncentrować swoją reklamę w jednym medium lub działać w szerszym spektrum, przyjmując wydawców prowadzących porównywarki cenowe i serwisy tematyczne.

Nie bez znaczenia jest też tematyka stron prowadzonych przez wydawców. Większą konwersję mogą uzyskać wydawcy, których zakres działania w internecie jest tożsamy z kategorią promowanych produktów. Ale wybór do programu partnerskiego wydawców z innych dziedzin, pozwoli reklamodawcy na dotarcie do nowej grupy potencjalnych klientów, do których nie byłby w stanie dotrzeć tradycyjnymi kanałami.

 

Współpraca z siecią afiliacyjną – czy warto

Uruchomienie programu partnerskiego to dobry krok do zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym. Można to zrobić samodzielnie lub we współpracy z siecią afiliacyjną. Czy warto dołączyć do sieci afiliacyjnej? Poniżej prezentujemy szereg korzyści, które stanowią o przewadze tego rozwiązania nad uruchomieniem programu “na własną rękę”.

 

Dostęp do bazy wydawców afiliacyjnych

Wyszukiwanie wydawców do własnego programu partnerskiego, kontaktowanie się z nimi i ustalanie warunków współpracy to zajęcie bardzo czasochłonne. Reklamodawca, który uruchomi swój program partnerski w sieci afiliacyjnej, automatycznie otrzymuje dostęp do kilkutysięcznej bazy wydawców, uporządkowanej ze względu na tematykę i kanał działań, co znacznie ułatwia budowanie sieci wydawców.

Wydawcy zarejestrowani w sieci afiliacyjnej mają dostęp do listy programów partnerskich i znają zasady współpracy w modelu Cost Per Sale. Jeśli warunki i kategoria programu partnerskiego im odpowiadają, to wysyłają prośbę o dołączenie.

Reklamodawcy mają też możliwość samodzielnego zapraszania wydawców do swojego programu lub skorzystania z affiliate managera, który pomoże dobrać im odpowiednich partnerów do współpracy.

 

Darmowe narzędzia dla wydawców

Do uruchomienia programu partnerskiego konieczne jest odpowiednie zaplecze technologiczne, które również dostarcza sieć afiliacyjna. Mowa tu o darmowych narzędziach afiliacyjnych, dzięki którym możliwe jest śledzenie transakcji i ustalenie, komu należy się prowizja za doprowadzenie do sprzedaży.

Najprostszym i najpopularniejszym narzędziem afiliacyjnym jest link afiliacyjny. Wydawca, który dołączył do programu partnerskiego, może go w prosty sposób wygenerować dzięki generatorowi linków afiliacyjnych. Następnie umieszcza go na swojej stronie, blogu czy innej powierzchni online i jeśli użytkownik jego strony wejdzie w link i dokona zakupu na stronie reklamodawcy, to wydawca otrzyma należną prowizję, a reklamodawca zwiększy swoją sprzedaż.

Wydawca może polecać produkty także przy pomocy banerów czy widgetów produktowych. Każde z tych narzędzi umożliwia śledzenie transakcji po to, żeby reklamodawca wiedział, który wydawca doprowadził do sprzedaży i komu należy się prowizja.

 

Zbiorcze rozliczanie

Reklamodawca może przyjąć do swojego programu nieograniczoną liczbę wydawców. Trzeba przyznać, że rozliczanie z każdym wydawcą z osobną wymaga poświęcenia sporej ilości czasu. I tu z pomocą również przychodzi sieć afiliacyjna, która oferuje reklamodawcy rozliczenie zbiorcze.

W praktyce wygląda to tak, że sieć afiliacyjna raz w miesiącu wystawia fakturę zbiorczą obejmującą prowizje dla wszystkich wydawców, którzy doprowadzili do sprzedaży w sklepie reklamodawcy. Po opłaceniu faktury przez właściciela sklepu internetowego sieć afiliacyjna rozdysponowuje otrzymane środki wśród wydawców.

Własny program partnerski to inwestycja bez ryzyka. Obecnie to już “must have” każdego sklepu internetowego, a działania afiliacyjne powinny stanowić stały punkt strategii marketingowej firmy w internecie.