Każda początkująca osoba gdy stwierdzi, że potrzebuje reklamy w internecie by zwiększyć liczbę nowych klientów staje przed problemem “od czego zacząć?”. Postanowiłem przygotować krótki poradnik z listą rzeczy do zrobienia, którą należy odhaczyć by móc rozpocząć jakiekolwiek skuteczne działania w internecie.
Doświadczonym marketerom ten wpis się nie przyda, bo znajduje się tutaj absolutnie podstawowa wiedza. Dlatego jeżeli masz już jakąś wiedzę na temat reklamy w internecie to możesz śmiało pominąć ten artykuł.
Spokojnie nie zamierzam Cię namawiać od razu do tworzenia strony internetowej i wydawania na jej powstanie kilku tysięcy złotych, aczkolwiek firmowa stron www na pewno przyda się w przyszłości, by uskutecznić działania marketingowe.
Na początek jednak skupimy się na działaniach, które wymagają od nas jedynie poświęcenia trochę czasu na wykonanie kilku prostych rzeczy pozwalających na zaistnienie Twojej firmy w internecie.
Spis treści:
Kim jest Twój klient i gdzie go można znaleźć w internecie?
Ten element jest niezwykle istotny przy opracowywaniu strategi reklamowej w internecie i poza nim. Często czas poświęcony na zastanowienie się nad tym kim jest Twój klient, oraz gdzie go można spotkać pozwala zaoszczędzić czas i siłę,a w późniejszym etapie pieniądze.
Dlatego postaraj się znaleźć chwilę i wypisać na kartce to jak wygląda klient (możesz opisać jego wygląd, jeżeli to Ci pomoże w lepszym opracowaniu tego punktu) oraz to gdzie możesz przebywać w internecie i z jakich urządzeń może korzystać. Im szczegółowo to opracujesz tym lepiej.
Przypuścimy, że prowadzisz mały lokalny sklep z częściami do samochodów osobowych. Twoim klientem jest osoba, która posiada samochód, zazwyczaj mężczyzna w wieku od 18 do 65 lat (kobiety, przy sprawach związanych z częściami samochodowymi przeważnie zdają się na pomoc Panów – tak wynika z badań przeprowadzonych przez “amerykańskich” naukowców;)) oraz właściciele okolicznych warsztatów samochodowych. Możesz śmiało określić markę samochodu, wartość auta, sposób użytkowania itd.
Następnie zastanawiasz się gdzie taka osoba spędza czas będąc online. Nie odkryje ameryki jeżeli napisze, że głównymi miejscami w internecie będzie wyszukiwarka Google i Facebook. Mimo wszystko internet nie kończy się tylko na tych dwóch serwisach. Być może istnieją w Twojej okolicy lokalne portale informacyjne, które mogą być odwiedzane przez takie osoby – warto stworzyć listę takich stron.
Jeżeli sumienie podszedłeś do tematu to taki opis spokojnie powinien wypełnić jedną stroną kartki z zeszytu.
Chcecklista, która pomoże Ci lepiej poznać Twojego klienta
- jakiej jest płci?
- w jakim jest wieku? (np. 25-45 lat)
- w jakiej lokalizacji znajdują się Twój klient? (gdzie mieszka lub przebywa)
- czym się zajmuje zawodowo? (może Twoja oferta jest kierowana do jakiejś konkretnej grupy zawodowej)
- ile zarabia? (zakup nowego samochodu klasy premium wymaga od nabywcy pewnego poziomu zamożności)
- jaki cel ma Twój klient i jakie ma problemy? (w myśl zasady "klient nie chce kupić młotek, on chce wbić gwóźdź w deskę)
- jakie są kryteria decyzyjne Twojego klienta? (kieruje się ceną, jakością, opiniami itp.)
- gdzie możesz znaleźć w internecie swojego klienta? (Facebook to prosta sprawa, ale może doprecyzuj - na tym portalu są tematyczne grupy)
- jakie ma obawy? (np. nie wie czy korzystając z usług Twojej firmy będzie zadowolony)
Odpowiadając na pytania z tej checklisty dużo lepiej poznasz swojego potencjalnego klienta, a to pozwoli Ci dużo lepiej reklamować się w internecie, dobierać kanały dotarcia do klienta, określać grupy odbiorców, komunikować w kreacjach reklamowych istotne dla Twojego klienta informacje.
Jeżeli chcesz jeszcze dokładniej określić swojego idealnego klienta, to zachęcam do pobrania bardziej rozbudowanej checklisty z dodatkowymi pytaniami, które lepiej doprecyzują to jak wygląda Twój klient.
Checklistę możesz odebrać za darmo dołączając do naszego newslettera, gdzie będziesz mieć dostęp również do innych przydatnych materiałów.
Firmowa wizytówka w Google Moja Firma
Tak jak wspominałem wyżej, Google to jeden z najczęściej odwiedzanych miejsc w internecie. W Polsce z tej wyszukiwarki korzysta 95% internatów, więc istnieje duże prawdopodobieństwo że tam znajdziesz swoje klienta.
Jeżeli chcesz się wyświetlać w wyszukiwarce i mapach Google musisz stworzyć swoją wizytówkę w Google Moja Firma. Przy jej pomocy osoba z okolicy poszukująca produktów lub usług oferowanych przez Twoją firmę będzie miała możliwość znalezienia jej w Google.
Wizytówka w Google może zawierać takie informacje jak numer telefonu, adres firmy, link do strony internetowej, godziny otwarcia, a także logo i zdjęcia przedstawiające firmę lub ofertę.
Jest to absolutny must have jeżeli chodzi o widoczność firmy w wynikach wyszukiwania Google
Poradnik krok po kroku: Jak stworzyć wizytówkę w Google Moja Firma?
Firmowa strona na Facebooku
Kolejnym popularnym miejscem jest oczywiście portal społecznościowy Facebook. Istnieje wiele opinii na temat skuteczności reklamowania się na tej platformie – często słyszę od klientów “u nas Facebook nie działa, nie sprzedaje”. Najczęściej przyczyną takiego stanu rzeczy jest brak wiedzy i umiejętności na temat wykorzystania takiego kombajnu narzędzi, jaki oferuje Facebook – niestety w dużym stopniu płatnym.
Mimo tego na Facebooku można budować społeczność wokół własnej firmy nie inwestując w to pieniędzy. Będzie to jednak wymagało od nas poświęcenia większej ilości czasu i siły, a to przy prowadzeniu małej jednoosobowej firmy może stanowić duży problem.
Twoje działania na Facebooku mogą być skuteczne jeżeli odpowiednio do tego podejdziesz. Na pewno na początku trzeba będzie zastanowić się jak w ogóle taki fanpage stworzyć
Poradnik krok po kroku: Jak założyć fanpage na Facebooku?
Własna strona internetowa – nie musi być droga
Wiem, miałem Cię nie namawiać do tworzenia własnej strony internetowej, ale jeżeli mowa o skutecznym pozyskiwaniu klientów w internecie to nie możemy tego punktu pominąć – aczkolwiek można go odłożyć na późniejszy etap reklamowania się w internecie.
Strona internetowa to świetny sposób na budowę wiarygodności i profesjonalnego wizerunku Twojej firmy. Ponadto dzięki własnej stronie internetowej uniezależnisz się od inny portali jak Facebook i Google, które może zmienić swoją politykę lub usunąć Twoją firmę ze swojego serwisu.
Na własnej stronie www jesteś administratorem i to Ty decydujesz co ma się na niej ukazywać. Możesz udostępniać link do Twojej firmowej strony wszędzie tam gdzie jest to możliwie i tak długo jak będzie istnieć Twoja strona klient będzie mógł na nią wejść i sprawdzić Twoją ofertę.
Zalet własnej strony internetowej jest wiele, dlatego tak wiele firm decyduje się zlecić jej wykonanie. Wbrew pozorom koszty stworzenia strony internetowej nie muszą być wysokie. Wszystko zależy od wymagań klienta, pracy jaką musi włożyć dana firma w wykonanie strony www. Więcej na temat tego ile kosztuje stworzenie strony internetowe dowiesz się tutaj
Po odhaczeniu wyżej wymienionych punktów Twoja firma zacznie w końcu się wyświetlać w internecie. Jednak należy pamiętać, że reklama w internecie nie kończy się tylko i wyłącznie na tych kilku punktach. Jest to tylko i wyłącznie wstęp do rozpoczęcia większych działań marketingowych w internecie, które być może zechcesz w przyszłości rozpocząć.
Warto doczytać:
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl