Newslettery bardzo często otrzymujemy na e-maila od firm, z których usług korzystaliśmy. Są to często sklepy internetowe czy serwisy usługowe z sieci. Bardzo często uważamy, że są one zarezerwowane jedynie dla dużych marek, a ich obsługa czy wysłanie jest skomplikowane.
W rzeczywistości dają one bardzo wiele możliwości i mają spory potencjał reklamowy. Warto również zrezygnować na ich rzecz z okazjonalnego e-mail marketingu.
Poniżej przestawimy newsletter oraz podpowiadamy jak go stworzyć, oraz dlaczego jego wysłanie jest dobrym pomysłem.
Spis treści:
Czym jest newsletter?
Newsletter to obszerna wiadomość tekstowo graficzna, która wysyłana jest na e-mailem do użytkowników, którzy zapisali się do niego. Celem newsletterów jest informowanie na bieżąco o sprawach związanych z daną firmą lub prezentowanie oferty czy promocji.
Newslettery są najbardziej zaawansowaną formą e-mail marketingu. Z założenia pomagają nawiązać regularne i długotrwałe relacje z klientem. Są również dużo bardziej przemyślane i rzetelniej wykonane niż pojedynczy e-mail reklamowy.
Model działania newsletterów polega na uzyskiwaniu zgód (o nich poniżej) od użytkowników oraz następnie wysyłaniu im cyklicznie krótkich biuletynów. W samym newsletterze mieścić mogą się różne informacje. Przeważnie jest on wysyłany co kilkanaście dni lub co pewien okres np. co miesiąc. Obecnie wszystkie największe marki korzystają z tego rozwiązania.
Wykorzystywanie newsletterów do celów marketingowych ma wiele zalet. Niektóre z nich są ściśle powiązane ze zwiększeniem sprzedaży, a niektóre to plusy i korzyści wizerunkowe. Newslettery wbrew powszechnej opinii wysyłać może każda osoba — nawet prywatna, o ile dysponuje legalną bazą adresów e-mail. Skorzystać zatem z tego rozwiązania może zarówno mała firma, duża marka czy osoba prywatna budująca swój brand.
Dlaczego jego stosowanie to dobry pomysł?
Newsletter i promowanie marki przy jego pomocy jest korzystne pod wieloma względami. Pierwszym powodem, dla którego promocja taka jest korzystna, jest regularne utrzymywanie relacji klientami. Dzięki temu możemy nawiązywać mocne relacje z takimi osobami oraz angażować ich w życie marki.
Przy regularnym przypominaniu o sobie, dana osoba utożsamia się z marką i mając w przyszłości do wyboru naszą oraz inną — nieznaną, wybierze właśnie naszą. Newslettery nie są również nisko jakościowymi wiadomościami czy spamem. Zawierają w sobie wiele cennych informacji, mają zachęcającą budowę graficzną oraz wbrew pozorom są często czytane.
Poprzez newsletter możemy przekazywać wiele informacji oraz docierać do bardzo dużej grup osób zainteresowanych daną tematyką. Jest to zatem efektywny budżetowo sposób promocji. Kolejnym plusem jest łatwość samego przeprowadzenia newsletter marketingu. Wystarczy stworzyć formatkę oraz wymienić informacje w nim, oraz przesyłać jedną wiadomość do setek odbiorców.
Mając obszerną bazę adresów e-mail, możemy w ciągu kilku minut dotrzeć do ogromnej liczby osób — co nie jest możliwe np. przy reklamie internetowej targetowanej w określonej grupie odbiorców.
Jak stworzyć poprawny newsletter?
Stworzenie odpowiedniego — popularnego newslettera to podstawowy element tego marketingu. Tylko elegancki, estetyczny, czytelny i zrozumiały newsletter spowoduje, że odbiorcy będą chętnie czytali go oraz korzystali z niego w sposób należyty.
Z pewnością warto zacząć od stworzenia szablonu – formatki. Warto wybierać atrakcyjne grafiki i elementy graficzne np. w firmowych barwach czy używając profesjonalnych zdjęć np. z banków fotografii. Należy pamiętać, że zdjęcia muszą mieć małą wagę, gdyż zbyt duże e-maile mogą nie zostać wysłane, wyświetlone czy odebrane.
Formatkę powinniśmy tworzyć tak, aby można było ją edytować. Może zawierać np. na kilka sekcji i krótki wstęp. W samym newsletterze należy również umieszczać odpowiednie informacje i content. Ciekawymi pomysłami na poszczególne sekcje mogą być takie elementy jak promocje, aktualności, ciekawostki, linki do wpisów, urywki tekstów blogowych czy oferty.
Newsletter powinien mieć prostą i czytelną konstrukcję. Warto zatem formatować tekst, pogrubiać dane czy używać list punktowych. Warto używać koloru tła do niektórych elementów czy separatory. Kolejnym elementem, który warto umieścić w takiej wiadomości, jest zestaw odnośników graficznych do social mediów. Obecnie wiele osób korzysta z nich chętnie i zacznie obserwować naszą markę właśnie tam. Można umieścić je w dowolnym elemencie strony, choć najczęściej jest to robione na końcu newslettera.
We wiadomości powinna znaleźć się również stopka z danymi naszej marki czy firmy. Powinniśmy umieścić tam adres e-mail, numer telefonu, witrynę czy pełną nazwą firmy.
Praktyka, która musi być stosowana to umieszczanie linku wypisu. Umożliwiają one jednym kliknięciem zrezygnowanie z newslettera. Wiele klientów pocztowych czy filtrów antyspamowych monitoruje pod tym kątem pocztę. Jeśli newsletter nie ma takiego linku może być nawet uznany jako spam i zablokowany.
Na końcu newslettera warto dodać też wezwanie do działania np. “Kup” lub “Odwiedź stronę”. Tzw. Call to Action, które z pewnością zasugeruje wielu osobom dane działanie.
Pozyskuj zgody na wysyłanie newslettera
Jedną z najważniejszych kwestii, o jakie musimy zadbać, jest to, aby pozyskiwać adres e-mail do wysyłki newslettera zgodnie z prawem. Musimy zatem oficjalnie poprosić o taką zgodę lub zlecić dystrybucje zewnętrznej firmie, która takie zgody posiada.
Z pewnością dobrym posunięciem będzie wyskakujące okno na naszej stronie internetowej z propozycją zapisania się do newslettera. Aby dodatkowo zachęcić naszych odbiorców, możemy oferować w zamian darmowe e-booki czy inne materiały np. poradniki. Jeśli prowadzimy sprzedaż produktów czy usług, możemy oferować też zniżki w postaci kuponu za zapisanie się do newslettera.
O zgody takie warto prosić również w social mediach, publikując posty reklamujące nasz newsletter. Zgody możemy również pozyskiwać, proponując zapisanie się do newslettera np. we wiadomości, uzgadniając szczegóły transakcji. Wiele osób skorzysta z takiej okazji i zapisze się do niego.
Definitywnie nie powinniśmy wykorzystywać adresów e-mail bez zgody użytkowników. Może spowodować to poważne negatywne konsekwencje prawne i przysporzyć nam wielu problemów.
To tyle na dziś! Mam nadzieję, że zastanowisz się nad wykorzystaniem newslettera w swoich działaniach reklamowych.
Warto doczytać:
- Dlaczego Twoje maile lądują w SPAMie? I jak to naprawić? – Dowiedź się dlaczego Twoje wiadomości e-mail mogą trafiać do SPAMU i jak temu zaradzić
- Mailing sprzedażowy – 5 skutecznych wskazówek – Dowiedź się jak sprzedawać przy pomocy e-mail marketingu
- 4 wskazówki poprawiające skuteczność cold mailingu – Popraw skuteczność działań związanych z e-mail marketingiem
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl