Do przeczytania w 4 min.

Wszystko co musisz wiedzieć o e-mail marketingu

Poczta elektroniczna ma już 40 lat, a jej popularność wcale nie spada. Zmienia się za to sposób jej odczytu. Twoi klienci mogą ją przeglądać za pośrednictwem smartfonów, tabletów, a nawet nowoczesnych zegarków.

Tak duża powszechność użytkowania poczty elektronicznej stwarza dla Ciebie szanse, by wykorzystać ją jako skuteczne narzędzie w promocji firmy. Chcesz ją wykorzystać? Poznaj e-mail marketing! – jedną z najtańszych i najbardziej skutecznych form komunikacji marketingowej.

Spis treści:

Co to jest e-mail marketing?

E-mail marketing to forma marketingu bezpośredniego wykorzystująca pocztę elektroniczną do komunikacji. Kanał ten może być bardzo skuteczny, ale by tak się stało musisz poznać indywidualne preferencje swoich odbiorców i dostarczać im odpowiednią, atrakcyjną i spersonalizowaną treść.

W czym pomoże Ci e-mail marketing?

E-mail marketing jest narzędziem komunikacji pozwalającym realizować wiele celów. Z jego pomocą będziesz mógł przede wszystkim zwiększyć sprzedaż, jak również np. budować lojalność klientów, Twój wizerunek oraz pogłębiać relacje z odbiorcami Twoich treści.

Jakie są zalety oraz wady e-mail marketingu?

Jakie są najważniejsze działania z zakresu e-mail marketingu?

Newsletter

Newsletter to główna forma budowania relacji z klientem wysyłana niezależnie od ich statusu sprzedażowego. Powinien zawierać wartościowe dla odbiorców Twoich treści, dotyczyć tematyki prowadzonego przez Ciebie biznesu i być wysyłany regularnie do całej bazy odbiorców.

Nie ma jasnej odpowiedzi jak często powinny być wysyłane takie wiadomości mailowe. Eksperci są za to zgodni, że bardziej atrakcyjne są treści edukacyjne, niż stricte sprzedażowe. Mogą zawierać one subtelne komunikaty marketingowe.

Newsletter-katalog

Newsletter-katalog to forma dedykowana wyłącznie sprzedaży. Korzystają z niej najczęściej sklepy internetowe. Zazwyczaj jest to elektroniczne wersja gazetki reklamowej. Najlepsze tego typu wiadomości eksponują najciekawsze elementy oferty.

Mailing

Mailing  w odróżnieniu od newsletterów-katalogów dotyczy on sprzedaży konkretnego produktu lub usługi. Taka wiadomość zawiera zazwyczaj przyciągającą uwagę grafikę oraz wyraźny przycisk call to action kierujący na stronę ze szczegółową prezentacją oferty.

Dobry mailing jest jasny w odbiorze oraz wzbudza w odbiorcy chęć przejścia na stronę docelową.

Wiadomości follow-up

Wiadomości follow-up to przygotowywane wcześniej jeden raz treści, które później wysyłane są wielokrotnie do odbiorców pod wpływem wyzwalacza tzw. triggera. Przykładem mogą być autorespondery wysyłające przygotowane maile po upływie określonej liczy dni do odbiorcy.

Zaletą tego rozwiązania jest pewność, że odbiorca przez dany czas regularnie otrzymywać będzie zaplanowane wiadomości. Ogłoszenia to wiadomości zawierające pilny, ważny komunikat. Wizualnie są proste i przejrzyste, by nie rozpraszać uwagi odbiorcy.

Skąd brać adresy mailowe?

Działania e-mail marketingowe można podzielić ze względu na źródło baz danych, na własne oraz zewnętrzne. Do stworzenia własnych baz danych rekomendowane jest używanie metody double opt-in. Jest to proces, podczas którego odbiorca potwierdza dobrowolnie chęć komunikacji z Twoją firmą. W przypadku baz zewnętrznych odbiorcy wyrażają tylko ogólne przyzwolenie na otrzymywanie treści co wykorzystują właściciele baz.

Legalne zbieranie adresów e-mail wymaga między innymi zgód formalno-prawnych, takich jak przetwarzanie danych osobowych, czy zgody na przesyłanie informacji handlowych. W 2018 w związku z wprowadzeniem RODO na zbierających i przetwarzających dane osobowe w tym bazy e-mail nałożono odpowiednie wymagania mające poprawić bezpieczeństwo konsumentów.

Jak tworzyć skuteczny e-mail marketing?

Indywidualizacja przekazu to podstawa w skutecznym e-mail marketingu. Współcześnie standardem są już wiadomości zawierające imię odbiorcy w treści lub tytule wiadomości. Badania wskazują, że takie rozwiązanie w wielu sklepach przyniosło wzrost wskaźnika otwieralności wiadomości nawet o kilkanaście procent.

Często podawane przy zapisie do newsletteru imię, to nie jedyne dane, jakie marketingowcy mogą wykorzystać w celu personalizacji treści. Zbierają oni informacje między innymi o tym, jakie produkty oraz kategorie oglądał subskrybent, co i o jakiej wartości dodał do koszyka oraz jaka była długość sesji na stronie.

Mając w zanadrzu takie informacje firmy mogą poznać intencje zakupowe swoich potencjalnych klientów i przygotować dostosowane do nich oferty. Dzięki wiedzy na temat godziny otwierania korespondencji firma może wyciągnąć wnioski, o jakiej porze najlepiej wysyłać wiadomości do danego użytkownika.

Źródła:
  1. Koch, E-mail marketing, Poltext, 2016.
  2. Mojzesz-Zimonczyk, 5 pomysłów na skuteczną personalizację – co angażuje i sprzedaje w indywidualizacji przekazu w e-mail marketingu?, Online Marketing Magazyn, 2018, nr 5.
  3. Królewski, P. Sala, E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016.
  4. Cichoń i in., Biblia e-biznesu, Onepress, Warszawa, 2013.

Warto doczytać:

  1. Dlaczego Twoje maile lądują w SPAMie? I jak to naprawić? – Dowiedź się jak uniknąć sytuacji, w której Twoje maile trafiają do SPAMU odbiorcy
  2. TOP 10 przydatnych narzędzi w marketingu internetowym – Poznaj narzędzia, które usprawnią i przyspieszą Twoją pracę związaną z marketingiem online
  3. TOP 10 podcastów o marketingu i biznesie wartych słuchania – Rozwijaj się i zdobywaj wiedzę z zakresu marketingu w łatwy i przyjemny sposób – poprzez słuchanie audycji podcastowych

Daniel Bury

Student kierunku E-Biznes w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie - specjalność marketing internetowy. Od lat zainteresowany wykorzystaniem e-marketingu w sektorze MŚP. Obecnie pracuje w AKTREN Szkolenia wystąpienia publiczne i autoprezentacja