Marketing szeptany oraz link building to dwa podobne rozwiązania bazujące na umieszczaniu wpisów w sieci. Oba rozwiązania mają na celu promocję naszej marki i pomoc w zdobywaniu klientów. Choć marketing szeptany jest nieco bardziej bezpośrednim działaniem od link buildingu, oba mają ze sobą wiele wspólnego.
W tym tekście wyjaśniam dokładnie czym jest popularny marketing szeptany i linkowanie zewnętrzne oraz podpowiadamy jak wykorzystać jeden wpis, aby spełniał obie role i pomagał zarówno pozyskać klientów bezpośrednio, jak i pozycjonować stronę internetową.
Spis treści:
Co to jest marketing szeptany?
Marketing szeptany to promowanie się poprzez publikowanie wpisów polecających. Mają one kilkuzdaniową formę polecenia naszej marki. Może być to polecenie otwarte naszej marki jako zaproszenie do skorzystania z usług firmy lub polecenie stylizowane na opinie użytkownika, który zachęca do skorzystania z naszej marki.
Wybór konkretnej metody zależy indywidualnie od sytuacji czy strategii marketingowej. Celem dodawania takich wpisów jest zwiększenie widoczności marki oraz pozyskiwanie bezpośrednio klientów, którzy trafią na taki wpis. Drugim celem jest też cel wizerunkowy oraz nawiązywanie długotrwałych relacji z nowymi klientami.
Ogólnie marketing szeptany ma wiele plusów. Z pewnością jest to bardzo prosty sposób promowania się, który możemy przeprowadzać samodzielnie, jak i zlecać agencjom interaktywnym.
Samo polecanie również ma dużą siłę przebicia. Wiele osób nieznających żadnych marek w branży lub szukających korzystnego rozwiązania sugeruje się poleceniami innych użytkowników — nawet jeśli ich nie znają. Użytkownicy tacy mając do wyboru wiele opcji zdecydują się na tą polecaną.
Wpisy marketingu szeptanego muszą być poprawne oraz jakościowe. Muszą krótko i zwięźle opisywać naszą markę oraz przedstawiać kilka zalet skorzystania z jej oferty. Wpisy mogą zawierać nazwę lub link, który jest poręczniejszy, choć nie we wszystkich miejscach jest możliwe jego dodanie.
Wpisy marketingu szpetnego dodaje się najczęściej na forach tematycznych i w miejscach, gdzie przebywają potencjalni klienci. Z pewnością są to też social media takie jak Facebook czy Twitter. Wpisy polegające możemy też publikować za opłatą poprzez influencerów na ich blogach, kanałach np. na YouTube czy stronach internetowych, choć ta opcja wymaga już przeznaczenia na ten cel pewnej ilości pieniędzy.
Co to jest link building?
Link building to umieszczenie w internecie na różnych stronach internetowych wpisów zawierających linki do naszej witryny. Działanie to ma na celu zwiększenie popularności naszej strony w oczach Google, które odbiera takie linki w różnych miejscach sieci jako polecenie naszej witryny. Dla wyszukiwarki oznacza to, że nasza strona jest lubiana i chętnie polecana przez użytkowników.
Strategia link buildingu opiera się zatem na publikowaniu wpisów na jakościowych i wartościowych stronach, które niejako przekazują część mocy naszej witrynie, zwiększając jej statystyki. Same wpisy mogą mieć różną formę. Może być to np. wpis polecający, reklamowy czy w formie odpowiedzi na dane pytanie. W najmniej jakościowych wersjach link buildingu zdarzają się publikacje samego linku, choć nie jest to polecane.
Obecnie Google przykłada dużą wagę do tego, z jakich stron pochodzą linki zwrotne do naszej witryny. Bardzo często kilka linków z popularnych witryn daje dużo lepszy efekt pozycjonujący niż wiele linków z mało wartościowych stron.
Wpisy z linkami publikuje się przeważnie na forach internetowych, blogach czy w social mediach.
Ważnym czynnikiem linkowania zewnętrznego jest atrybut strony. Wyróżnia się dwa — dofollow i nofollow. Pierwszy z nich przekazuje część mocy pozycjonującej ze strony, na której umieszcza się wpis a linki ze stron nofollow teoretycznie nie dają żadnego rezultatu pozycjonującego. Jest to jednak jedynie teoretyczne stwierdzenie, gdyż nawet sami pracownicy Google potwierdzają, że linki z witryn nofollow zwiększają np. wiarygodność witryny.
Bardzo ważnym elementem link buildingu jest samo dodawanie linków. Powinny być one publikowane naturalnie co pewien okres w małych ilościach.
Dodanie dużej liczby linków w jednym czasie spowoduje, że algorytmy Google mogą go oznaczyć naszą stronę i uznać takie działanie za próbę oszustwa. W efekcie w najlepszym razie nie uzyskamy korzyści z tego działania, a możemy nawet stracić pozycję w indeksie lub w ekstremalnych przypadkach zostać wykluczeni niego w ogóle.
Jak połączyć wpisy marketingu szeptanego i link buildingu?
Jeśli wiemy już, czym jest marketing szeptany oraz link building oraz na jakiej zasadzie działa dodawanie takich wpisów, warto poruszyć kwestie połączenia tych dwóch metod promocji.
Działając odpowiednio, można dodając jeden wpis, odnosić podwójną korzyść — zarówno wizerunkową, jak i techniczną dla strony www. Pomoże to zmniejszyć koszty promocji lub w tym samym budżecie wykonać większą ilość wpisów w sieci. Czy zatem połączenie marketingu szeptanego z link buildingiem jest możliwe?
Odpowiedź na to pytanie, jest twierdząca. Istnieje możliwość, aby tworzyć wpisy, które będą spełniały kryteria obu tych sposobów promocji.
Sam wpis z pewnością w takim wypadku musi być poprawny merytorycznie, ciekawy oraz zaprezentować daną markę — otwarcie lub w formie polecenia użytkownika.
We wpisie należy również umieści link do naszej witryny zgodnie z planem SEO. Będą to linki do strony głównej, jak i poszczególnych podstron. W takim wypadku o odpowiednie zaplanowanie linkowania warto poprosić specjalistę, aby poszczególne linki zwrotne dawały jak najwięcej korzyści.
Drugą kwestią jest dodawanie takich wpisów w internecie. Z pewnością muszą być to miejsca, które odwiedzają potencjalni klienci i osoby zainteresowaną daną tematyką. Strony i fora, na których będziemy dodawać wpisy, muszą również posiadać odpowiednie atrybuty — dofollow i nofollow oraz ogólnie odpowiednie statystyki popularności itp.
Dodając wpisy na stronach, które spełniają te wymagania, będziemy odnosili korzyści zarówno pod kątem pozyskiwania klientów bezpośrednio z wpisu, jak i pozycjonować swoją stronę internetową w sieci.
Przygotowywanie jakościowych wpisów zapobiega też ich usuwaniu czy oznaczaniu jako spam, co będzie korzystne dla strony link buildingu.
Warto doczytać:
- Wszystko co warto wiedzieć o słowach kluczowych przy pozycjonowaniu – Dowiedź się jak dobierać odpowiednie słowa kluczowe przy procesie pozycjonowania strony www
- Jak samodzielnie optymalizować stronę internetową? – Zacznij samodzielnie pozycjonować witrynę internetową w wyszukiwarce Google
- Google Analytics i Google Search Console – co to jest i jak z nich korzystać? – Korzystaj z narzędzi Google, które będą wspomagać proces pozycjonowania strony internetowej
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl