Fanpage na Facebooku to obecnie obowiązkowy punkt każdej liczącej się marki na rynku. Jest też nieodzownym elementem budowania nowych marek czy wręcz reklamy. Zdobycie jednak fanów i osób śledzących nasz profil nie jest ostatecznym sukcesem.
Ważnym elementem w prowadzeniu profilu społecznościowego jest angażowanie fanów i sprawienie, aby często zaglądali na nasz profil, polecali go innym swoim znajomym i brali regularnie udział w jego życiu.
Jak zatem angażować fanów na naszym profilu marki na Facebooku? Dlaczego warto to robić? Odpowiedzi na dwa kluczowe pytania prezentujemy poniżej.
Spis treści:
Dlaczego warto angażować fanów?
Gdy tworzymy profil marki w mediach społecznościowych liczymy na to, że przyciągnie i zainteresuje on licznych klientów. Aby tak się stało oprócz publikowania wartościowych wpisów czy materiałów, powinniśmy również zaangażować naszych odbiorców. Dzięki temu będziemy mogli im częściej przypominać o naszej marce, składnic ich do przeglądania i regularnego sprawdzania naszego profilu czy nakłonimy do dokonania zakupu.
Aktywny fan lub obserwator znacznie częściej skorzysta z naszej promocji na aktywnym profilu, aniżeli w przypadku martwego profilu, na którym nic się nie dzieje. Tworzenie ruchu na naszym portalu społecznościowym pomaga również budować nasz pozytywny wizerunek i daje możliwość podniesienia sprzedaży.
W ten sposób możemy również budować swoją pozycję na rynku. Dzięki aktywnemu profilowi znacznie więcej osób będzie go obserwowało i pozostanie na nim na dłużej.
Angażowanie fanów oprócz zysków finansowych i tworzenie pozytywnego wizerunku może mieć też efekt wirusowy, dzięki czemu aktywni fani będą zapraszać swoich znajomych i rozprzestrzeniać nasz profil bez drogiej dystrybucji reklamy z naszej strony.
Promocje i bonusy
Pierwszym sposobem na zaangażowanie swoich fanów na Facebooku jest wprowadzenie promocji czy bonusów dostępnych np. tylko na danym profilu. Osoby obserwujące naszą markę, poczują się docenieni oraz będą mogli skorzystać z ciekawej oferty promocyjnej.
Możemy także uzależnić ją od jakiejś czynności np. od zapisania się do newslettera czy zakupu innego produktu. Publikacja promocji uruchomi też lawinę komentarzy, udostępnień i ogólnej dyskusji o danym bonusie.
Regularne publikowanie kodów promocyjny czy bonusów sprawi, że wielu fanów będzie obserwowało i sprawdzało nasz profil regularnie, dzięki czemu zyskamy też lepszy odbiór innych materiałów np. reklamowych.
Zaangażowanie fanów w ten sposób będzie też pozytywnie odebrane, gdyż w wielu przypadkach markowe profile społecznościowe nie są wykorzystywane do oferowania promocji czy bonusów.
Konkursy z nagrodami
Kolejnym sposobem na zaangażowanie naszych odbiorców na fanpage’u jest organizowanie konkursów z nagrodami. Nie ma z pewnością osoby, która nie lubiłaby konkursów, w których można wygrać nagrody — nawet te o niskiej wartości, które będą miłym upominkiem.
Konkursy są zatem jedną z najlepszych metod na uaktywnienie grupy oraz sprawienie, aby wiele osób zaczęło dyskusje i publikowało komentarze. Konkurs na takim portalu społecznościowym może polegać na wykonaniu pracy konkursowej, wymyśleniu hasła czy zrobieniu zdjęcia z naszym produktem. Wiele osób z pewnością skorzysta z tej możliwości i weźmie w nim udział.
Jeśli zależy nam na zaangażowaniu grupy, warto rozdzielić nagrody na wiele części tak, aby były one mniejszej wartości i w większej ilości. Nie jest to loteria, w której wygrywa jedna osoba, a miłe upominki czy niespodzianki zaoferowane dużej grupie osób pozwolą na to, aby wiele osób poczuło się docenionymi i wyjątkowymi.
Pamiętaj, aby nie wybierać zwycięzcy konkursu poprzez losowanie. Tego typu forma wyboru zwycięzcy jest poddana regulacją prawnym, a brak dostosowania się do wymogów może spowodować nałożenie dotkliwych kar pieniężnych dla organizatorów jak i samych uczestników konkursu.
Popularne materiały, live-y, webinaria
Dobrym sposobem zaangażowania fanów naszej marki są też stosunkowo nowe i zyskujące na popularności formy takie jak transmisje na żywo, spotkania-chaty czy webinaria. W ten sposób oferujemy znacznie więcej niż konkurencja, która publikuje jedynie posty i przyciągniemy wiele osób na nasz profil.
W takiej opcji możemy organizować grupowe rozmowy na czacie, odpowiadanie na pytania, czy organizowanie poradników np. wizażu w branży kosmetycznej. Poświęcenie godziny czasu i przeprowadzenie takiego video poradnika z pewnością wzbudzi duże zainteresowanie, a materiał pozostanie na dłużej na naszym profilu.
Oryginalne materiały będą powodować też pozytywny wizerunek firmy i sprawią, że wiele osób będzie często zaglądało na nasz profil w poszukiwaniu innych podobnych nowych materiałów.
Pytania otwarte
Jednym z najlepszych sposobów na angażowanie odbiorców na Facebooku jest zadawanie otwartych pytań. To technika, która jest sprawdzona i bardzo skuteczna. W jej myśl możemy zadawać pytania do naszych fanów o nasze produkty, propozycje czy na tematy niezwiązane z branżą np. o plany wakacyjne.
Zadanie otwartego pytania spowoduje wiele komentarzy a osoby, które obserwują nasz profil, poczują się docenione naszym zainteresowaniem. Możliwość wypowiadania się na dany temat jest bardzo pozytywnie odbierana, a gdy nasza marka lub my sami będziemy uczestniczyć w dyskusji i rozmawiać z fanami odniesiemy jeszcze lepsze rezultaty.
W takiej stacji fani będą uważali, że nasza firma rzeczywiście docenia klientów, warto jej zaufać i jeśli będą mieli wybór kupna produktów w naszej firmie i innej — anonimowej, wybiorą naszą markę.
A może wycieczka na żywo?
Jednym z ciekawszych pomysłów, który może doskonale zaangażować naszych fanów, jest wycieczka “na żywo” po firmie. Facebook umożliwia prowadzenie transmisji na żywo, dzięki czemu ta oryginalna forma angażowania fanów przyciągnie wielu z nich przed monitory.
W jej trakcie możemy pokazać naszą firmę od wewnątrz np. gdy pakujemy zamówienia czy wykonujemy produkty. Nawet pokazanie swojego miejsca pracy, w którym wytwarzamy ręcznie biżuterię czy pracujemy, może być bardzo atrakcyjne dla fanów i spowoduje spore zamieszanie.
Duże marki przestrzegające prawa prywatności i tajemnicy handlowej nie publikują przeważnie takich materiałów. Dzięki temu nasze zachowanie może spowodować dużo dyskusji czy komentarzy i być ciekawym materiałem na naszym profilu, o co finalnie nam chodzi.
To tyle na dziś! Mam nadzieję, że część pomysłów skutecznie wykorzystacie na swoim fanpage’u;)
Warto doczytać:
- Jak zwiększyć zasięgi i zaangażowanie na Facebooku? – dowiedź się jak poprawić zasięgi i zaangażowanie pod postami publikowanym na Facebooku
- Kiedy publikować posty na Facebooku by mieć duże zasięgi i zaangażowanie? – czy czas publikacji postu na Facebooku ma znaczenie? Sprawdź co musisz o tym wiedzieć
- 8 inspiracji na angażujące posty na Facebooku – zainspiruj się pomysłami na posty publikowane na Facebooku
- Jak skutecznie promować posty na Facebooku? – dowiedź się jak skutecznie i poprawnie promować posty publikowane na Facebooku
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl