Reklama na fanów konkurencji – czy jest możliwa? Zapewne w swojej branży masz konkurenta, którego od czasu do czasu podglądasz na Facebooku i zastanawiasz się jakby tu dotrzeć do fanów jego fanpage’a.
Trzeba przyznać, że reklama na fanów konkurencji brzmi bardzo kusząco – jeżeli temat Cię zainteresował, to zapraszam do lektury.
Na wstępie już zaznaczę, że Facebooku nie zawsze daje nam możliwość reklamowania się na fanów konkurencji. W większości przypadków tylko duże fanpage z kilkudziesięcioma tysiącami fanów będą dostępne do targetowania – ale to też nie jest regułą.
Spis treści:
Jak sprawdzić, czy da się reklamować na fanów Twojej konkurencji?
Podczas tworzenia reklamy w sekcji “Zestaw reklam” wpisz nazwę konkurencyjnego fanpage w polu z zainteresowaniami. Jeżeli strona konkurencji pojawi się w wynikach, to wystarczy wybrać ją klikając i gotowe! Od teraz Twoja reklama będzie kierowana na osoby, które polubiły lub wyraziły zainteresowanie danym fanpage’em.
Jednakże tak jak wspominałem wcześniej – w większości przypadków nie będziemy mieli takiej możliwości. Czasami Facebook nie wyświetla naprawdę dużych fanpage’y, a wyświetla małe i na odwrót.
Nie ma na to reguły, więc jeżeli chcesz reklamować się na fanów jakiegoś konkretnej strony, to musisz sprawdzić samemu, czy jest taka możliwość w Menadżerze Firmy.
Jaka jest skuteczność reklamy na fanów konkurencji?
Z mojego doświadczenia wynika, że z taką reklamą bywa różnie. Czasami daje świetne wyniki, a innym razem jest to całkowicie nie trafiony pomysł.
W reklamie na Facebooku nie ma złotego środka, który zrobi za nas całą robotę. Musisz samemu przetestować tą opcję kierowania reklamy, bez tego nie dowiesz się, czy takie targetowanie jest skuteczne.
Mimo wszystko warto sprawdzić!
Co zrobić, gdy Facebook nie daje możliwości kierowania reklamy na fanów konkurencji?
Jeżeli aktywnie korzystasz z Menadżera Firmy, to doskonale wiesz, że możliwości targetowania reklamy na Facebooku jest tysiące. Na pewno uda Ci się znaleźć inny sposób na dotarcie do interesujących Cię osób – musisz eksperymentować!
W przypadku, gdy koniecznie chcesz dotrzeć do fanów konkurencji, skorzystaj z Facebook Audience Insights. Do czego służy? Pozwoli na analizę Twojej grupy docelowej i wskaże Ci podobne fanpage z podziałem na kategorie.
Poznasz też inne zainteresowania badanej grupy docelowej, dzięki czemu będziesz mógł kierować swoje reklamy w oparciu o te dane. Oczywiście, nie jest to najdokładniejsze narzędzie, ale jedyne, jakie Facebook udostępnia za darmo i z którego mimo wszystko warto korzystać.
Pamiętaj też o możliwości podejrzenia reklamy konkurencji. W sytuacji, gdy masz polubiony fanpage lub zaglądałeś w ostatnim czasie na stronę konkurencji, możesz trafić na listę remarketingową, dzięki czemu Facebook zacznie Ci wyświetlać reklamy tworzone przez Twoją konkurencję.
Wtedy wystarczy kliknąć trzy poziome położone kropki w prawym górny rogu posta, a następnie wybrać opcję “Dlaczego widzę tę reklamę?”.
Facebook wyświetli Ci krótką informację na temat przyczyn, dla których to właśnie Tobie wyświetla się reklama. Oczywiście, nie będą podane wszystkie – to by było za łatwe – ale przynajmniej będziesz mieć jakiś podgląd na to jak targetuje swoje reklamy konkurencja.
To tyle na dziś! Mam nadzieję, że wpis przyda Ci się;)
Warto doczytać:
- Jak sprawdzić reklamę konkurencji na Facebooku? – sprawdź jakie reklamy na Facebooku tworzymy Twoja konkurencja i zainspiruj się
- Jak reklamować się na Facebooku za darmo? 5 sprawdzonych sposobów – poznaj sposoby na bezpłatną reklamę na Facebooku swoich usługi lub produktów
- Jak utworzyć Menadżera Reklamy na Facebooku i go poprawnie skonfigurować? – nie wiesz gdzie tworzyć reklamy na Facebooku? Koniecznie przeczytaj ren poradnik
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl