Do przeczytania w 5 min.

Jak skutecznie prowadzić Instagram? 6 istotnych zasad

Prowadzenie profili społecznościowych przez firmy to bardzo popularna forma komunikacji z klientem. Wykorzystywanie takich kanałów do budowania społeczności wokół swojego biznesu przynosi wiele korzyści, chociażby w tańszym pozyskiwaniu klientów

Jeżeli prowadzimy odpowiednie działania marketingowe w social media nie będziemy mieli problemów z dotarciem do naszej grupy docelowej, wykluczając oczywiście pierwszą fazę budowania profilu.

Facebook i Instagram to dwa kanały, chyba najczęściej wykorzystywane przez firmy. Niestety, prowadzenie Facebooka wiąże się z planowaniem budżetu na promocję swoich postów, docieranie do większej liczby osób i pozyskiwanie nowych fanów. Na obecną chwilę Instagram jeszcze nie wymaga od nas tak dużych nakładów finansowych, jak wyżej wspomniany kanał, aczkolwiek to zapewne się zmieni w przyszłości.

Na początku można było również na Facebook-u całkiem niezłe zasięgi osiągać i skutecznie promować firmowy profil za darmo. Dlatego, póki jeszcze mamy możliwość budowania społeczności na Instagramie bez ponoszenia większych kosztów to warto zacząć z niego korzystać, ponieważ coraz większa liczba osób posiada już swoje konto w tym kanale.

Spis treści

Określ cel prowadzenia profilu na Instagramie

Przede wszystkim trzeba określić jasny cel, który chcemy osiągnąć dzięki prowadzeniu profilu na Instagramie. Ważne, jak w przypadku budowania innych strategii, aby cel był konkretny i realny do osiągnięcia.

Zamiast „zwiększyć ilość unikalnych osób na stronie internetowej” użyj celu „pozyskać 1000 unikalnych osób na stronie www pochodzących z profilu na Instagramie w ciągu 30 dni”. Tak postawiony cel daje nam informacje o tym co dokładnie chcemy osiągnąć i w jakim czasie, to ułatwi nam późniejszą analizę.

Odpowiednia grupa odbiorców

Bardzo ważną rzeczą, o której wiele osób nie myśli jest wybór odpowiedniej grupy docelowej. Docieranie ze swoim contentem do wszystkich mija się z celem.

Stwórz personę, czyli osobę, która będzie odzwierciedlać Twojego potencjalnego klienta, sprawdź co lubi, w jakich godzinach jest najbardziej aktywna na Instagramie, jaki content najlepiej dla niego wybrać. Dzięki temu nie będziemy pozyskiwać wszystkich jak leci, ale określoną grupę, która potem może stać się naszym klientem.

Im trudniej pozyskać nowych followersów, tym wyższej jakość będą Ci followersi.

Ta zasada tyczy się tak naprawdę większość działań podejmowanych w internecie. Nie jest problem pozyskać 10 000 followers-ów z Chin, tylko czy to przyniesie jakiś pozytywny skutek w postaci konwersji?

Systematyczność dodawanych postów i ich ilość

Zastanów się ile postów w tygodniu będzie odpowiednie dla Twojego profilu, tak aby uzyskać, jak najlepsze rezultaty. Nie wszystkie profile muszę udostępniać kilka postów dziennie, aby odnosić sukcesy, gdyż nie każda grupa odbiorców będzie tego wymagać.

Nieraz spotykam się z profilami, które udostępniają posty 2-3 raz w tygodniu uzyskując duże zasięgi i zaangażowanie. Często liczy się jakość contentu, a nie ilość.

Ważne jest również to, abyśmy utrzymywali systematyczność dodawania postów, czyli jeżeli przyjmiemy że udostępniamy posty 2 razy w tyg. (np. poniedziałek i czwartek) to się tego trzymajmy. Jeżeli będziesz tworzyć fajny content, to Twoi followersi będą chętniej zaglądać w te dni na Twój profil w poszukiwaniu nowych treści.

Dodawaj hashtagi do postów

Często też wiele osób prowadząc firmowy profil zapomina o hashtagach. Dodawanie hashtagów do zdjęć to bardzo skuteczna metoda na zwiększenie zasięgu, lajkow, komentarzy, a także nowych followersów oczywiście, jeżeli te hashtagi są odpowiednio dobrane do tematu zdjęcia.

Najskuteczniejsze w budowaniu zasięgów są te najpopularniejsze, ale nie zawsze będą adekwatne do prowadzonego przez nas profilu, dlatego czasami warto dodać mniej popularne a lepiej pasujące do naszej tematyki, dzięki temu na pewno trafimy do osób potencjalnie zainteresowanych naszym profilem.

Staraj się dodawać maksymalną ilość hashtagów, obecnie wynosi ona 30.

Co do miejsca dodawania hashtagow, są dwie szkoły jedni radzą dodawać od razu w opisie zdjęcia, natomiast i inni wolą w komentarzu pod tym zdjęciem….oba są skuteczne, jedynie co ich różni to estetyka opisu, nie każdy lubi mieć w opisie kilkanaście hashtagów, dlatego wybór należy do Ciebie.

Prowadź aktywny profil na Instagramie

Następną bardzo ważną sprawą jest aktywność, o której wiele osób przy prowadzeniu firmowego konta zapomina. Samo wrzucanie zdjęć, odpowiadanie na komentarze i prywatne wiadomości nie wystarczy. Portale społecznościowe są stworzone, aby dzielić się między sobą zdjęciami, lajkami, komentarzami itp.

Dlatego musisz być aktywny, staraj się codziennie lajkować zdjęcia osób, które już obserwujesz, ale również zdjęcia „nieznajomych”. Dodawaj komentarze, zacznij obserwować nowe osoby, które pasują do Twojej grupy docelowej. Dzięki takim działaniom zwiększysz zasięg i zaangażowanie, oraz pozyskasz nowych fanów.

Analizuj statystyki swojego profilu

Na koniec warto dodać, że trzeba analizować statystyki, sprawdzać, kiedy Twoich fani są najbardziej aktywni, jaką grupę stanowią kobiety, a jaką mężczyźni, ich wiek i lokalizacji. Dowiedz się, które posty były najbardziej angażujące, osiągnęły największe zasięgi i dzięki czemu.

Analizowanie swoich działań pomoże Ci bardziej dopracować komunikację ze swoimi fanami i pozwoli określić, czy zmierzasz do osiągnięcia wyznaczonych na początku celów.

Warto doczytać:

  1. Instagram – 6 przydatnych narzędzi – darmowe i płatne aplikacje, które ułatwią i przyspieszą Ci pracę nad Twoim profilem na Instagramie
  2. Rozmiary grafik na Instagramie i Facebooku – dowiedź się jakie obecnie są standardy rozmiarów zdjęć i grafik dodawanych na Facebooka i Instagram
  3. Jak sprzedawać na Instagramie wykorzystując Influencerów? – zacznij sprzedawać na Instagramie przy pomocy influencerów

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl