Jak wybrać dobrą agencję marketingową? Przedstawiamy 6 elementów na które warto zwrócić uwagę - MałyMarketing.pl - Blog o marketingu internetowym dla małych firm - Facebook Ads, Google Ads, Reklama w internecie

Podziel się!

Agencje marketingowe, seo lub interaktywne to bardzo często pierwszy wybór, jeśli chcemy zlecić promocję naszej marki w sieci.

Bardzo często jednak nie wiemy do końca jak wybierać tego typu agencje, na co zwrócić uwagę i czym kierować się podczas dokonywania wyboru, aby współpraca z agencją okazała się korzystna.

W tym tekście przedstawiam najważniejsze informacje na temat wyboru agencji marketingowej oraz podpowiadam jak wybrać taką, która spełni nasze oczekiwania i wykona swoją pracę na wysokim poziomie.

 

1. Portfolio i doświadczenie

Pierwszym elementem, na jaki powinniśmy zwrócić uwagę, wybierając agencje marketingowe jest portfolio oraz doświadczenie firmy. Każda renomowana agencja i profesjonalna firma posiadać będz1ie portfolio oraz rekomendacje czy informacje o wykonywanych projektach.

Marki takie z chęcią chwalą się swoimi dokonaniami np. współpracą z dużymi globalnymi firmami itp. Dzięki temu będziemy mogli sprawdzić, czy dana marka jest wybierana przez inne firmy oraz jakiego typu zadania wykonywała do tej porty.

Portfolio może mieć różne formy, ale ogólnie dzięki niemu będziemy mogli sprawdzić, jaki w praktyce zakres prac wykonuje oraz jakiego typu zleceń się podejmuje.

 

2. Zakres oferty

Ważnym elementem, na który powinniśmy zwrócić uwagę, wybierając agencję marketingową jest zakres jej oferty.

Powinna być ona szeroka oraz zawierać szczegółowe usługi. Dzięki temu możemy wywnioskować, że w agencji pracuje wielu specjalistów, którzy znają się na zaawansowanych elementach każdej usługi.

Jest to dobra oznaka przed podjęciem współpracy. Jeśli dane agencje seo lub marketingowe wykonują jedynie podstawowe usługi i świadczą je na podstawowym poziomie, może oznaczać to, że nie posiadają odpowiednio wykwalifikowanej kadry pracowniczej.

Wybierając agencje marketingowe z dużym zakresem usług, możemy również zamówić wiele różnych czynności i kompleksowo wykonać je w jednej agencji.

Będzie to spora korzyść, gdyż dana agencja będzie znała nasze podejście do promocji, naszą witrynę czy będzie mogła odpowiednio wykonywać kolejne usługi, wiedząc wiele o pozostałych.

Oprócz wygody zamówienie kilku usług promocji będzie też zatem efektywne i skuteczne.

 

3. Zapytaj o zdanie znajomych

Bardzo dobrym sposobem na wybranie odpowiednich agencji marketingowych, jest zapytanie się o konkretne marki swoich znajomych.

Poczta pantoflowa potrafi dostarczyć wiele cennych i przydatnych informacji zarówno o tych dobrych agencjach, jak i tych, które warto omijać.

Bardzo często znajomi lub ich znajomi korzystali z różnych agencji. Osobiste opinie powiedzą nam, jak działa dana marka, na jakim poziomie świadczy usługi oraz jak przebiega współpraca z nią.

Jeśli nie mamy znajomych, którzy korzystali z usług agencji, możemy sprawdzić opinie w internecie np. na grupach tematycznych czy na forach internetowych związanych z tematyką marketingu internetowego.

 

4. Opiekun projektu i komfort pracy

Jeśli wybieramy agencje marketingowe, bardzo często mamy do wykonania wiele czynności czy zadań.

Podczas takiego wyboru warto zatem zwrócić uwagę na to, czy jako klienci danej agencji będziemy mieli do dyspozycji opiekuna projektu i współpracą z nami będzie zajmowała się jedna osoba.

To wbrew pozorom bardzo ważny elementem. Dzięki temu opiekun projektu będzie doskonale znał nasze zlecenie oraz będzie wiedział o wszystkich naszych preferencjach.

Również kontaktowanie się z jedną osobą jest dużo bardziej skuteczne oraz komfortowe aniżeli ogólnie z biurem czy zespołem specjalistów.

Bardzo często wiąże się to z chaosem, nieporozumieniami – jeśli zlecamy kilka czynności oraz koniecznością kilkukrotnego wyjaśniania całego zlecenia.

W ofercie przed zakupem agencje bardzo często zamieszczają informacje o tym, że oferują również opiekuna oferty czy indywidualnego asystenta, który będzie zajmował się jedynie zleceniem od nas.

 

5. Lokalizacja agencji

Bardzo często pomijanym kryterium wyboru agencji jest jej lokalizacja. O ile zlecamy proste czynności czy usługi do wykonania, oczywiście nie jest dla nas tak istotna.

W przypadku gdy będziemy chcieli zamówić wiele skomplikowanych usług lub współpracować długotrwałe i ściśle, warto wybierać agencje marketingowe, które zlokalizowane są w bliskiej odległości od naszego miejsca zamieszkania.

Przeznaczając duże środki na kampanie reklamowe czy promując kompleksowo markę, możemy często musieć odwiedzać daną agencję lub załatwiać pewne kwestie osobiście.

Przy większych odległościach tak zaawansowana współpraca może okazać się na dłuższą metę uciążliwa.

 

6. Ceny, koszty i rozliczenia

Jedną z najważniejszych kwestii przy wyborze agencji marketingowych są ceny, koszty oraz rozliczenia. W wielu przypadkach element ten jest decydujący i to od niego zależy czy zdecydujemy się na wybór danej agencji marketingowej.

Przed ostatecznym wyborem, warto porównać kilka agencji, które naszym zdaniem są najlepsze. W takim porównaniu może okazać się, że cena za podobne usługi będzie znacząco się różniła.

Rynek marketingu internetowego jest niezwykle elastyczny i często pewne usługi można otrzymać gratis lub w znacznie niższych cenach. Dzieje się tak ze względu np. na wolne moce przerobowe danej agencji, która, aby ich nie marnować, oferuje promocje czy bonusy.Również sam cennik usług może znacząco się różnić np. z powodu renomy i stażu firmy.

Kwestią, którą warto też sprawdzić, jest sposób rozliczania się. Czasami długość okresu na uregulowanie rachunku jest zbyt krótka lub niektóre agencje wymagają zaliczek i przedpłat.

Warto zatem zorientować się jak działa dana marka oraz wybierać te firmy, które oferują takie warunki współpracy, jakie możemy zaakceptować.

 

Krótka rada: Przy wyborze agencji marketingowej bardzo często godzimy się na warunki, jakie są nam proponowanie. Często możemy jednak próbować negocjować je i uzyskać większe korzyści.

Szczególnie negocjowanie jest wskazane, jeśli wydajemy spore sumy. Agencje czasami mogą zaoferować nam obniżkę ceny lub wręcz przeciwnie, wykonanie dodatkowych usług gratis w cenie.

Drugie rozwiązanie jest korzystne dla obu stron, gdyż dla agencji nie są to straty finansowe czy trudne zadanie do wykonania, a my otrzymujemy w nominalnej cenie znacznie więcej, niż planowaliśmy – dlatego koniecznie próbujcie negocjować warunki współpracy z agencją;)

Życzę powodzenia w poszukiwaniu odpowiedniej agencji marketingowej dla Twojej firmy!