Dla wielu firm kluczowym wskaźnikiem marketingowym jest sprzedaż w sklepie internetowym lub liczba zapytań ofertowych. Zapominamy jednak o tym, aby osiągnąć odpowiednie rezultaty będziemy potrzebowali dwóch podstawowych składników: zasięgu i zaangażowania.
Bez tych kluczowych składników nasza kampania reklamowa nie przyniesie zadowalających wyników lub koszt pojedynczej konwersji będzie na nieakceptowalnym poziomie.
Firmy, które pomijają etap budowania zasięgów i zaangażowania twierdzą później, że social media nie sprzedają lub prowadzenie Facebooka jest nieopłacalne.
Spis treści:
Co nam daje większy zasięg i zaangażowanie pod postami na Facebooku?
Większy zasięg publikowanych przez nas postów, to przede wszystkim większa liczba dostarczanych danych algorytmom Facebooka. Dzięki temu nasze reklamy dużo lepiej się optymalizują i łatwiej nam docierać do odpowiedniej grupy odbiorców.
Drugim powodem, dla którego powinniśmy mieć duże zasięgi, jest budowanie świadomości istnienia firmy. Większa rozpoznawalność Twojej marki daje większe szanse na późniejszą konwersję w kolejnych etapach lejka sprzedażowego.
Firmy, które posiadają duże zasięgi osiągają znacznie lepsze efekty z każdej wydanej złotówki na reklamy na Facebooku.
A co nam da większe zaangażowanie pod treściami na Facebooku? Duża liczba interakcji z postami sprawia, że zmniejszają się koszty naszej reklamy i osiągamy większe zasięgi organiczne (darmowe).
Dodatkowo dzięki aktywnościom pozostawianym przez użytkowników pod postami budujemy społeczny dowód słuszności — rośnie w ten sposób zaufanie do naszej firmy i jej oferty.
Zaangażowanie, to również pewna mikrokonwersja, która dużo mówi na temat kondycji naszych działań na Facebooku oraz mocno koreluje ze sprzedażą.
Nie można również pominąć faktu, że dzięki dużemu zaangażowaniu możemy łatwiej i taniej tworzyć dobrze konwertujące grupy remarketingowe.
Jak zwiększyć zasięgi i zaangażowanie pod postami na Facebooku?
Przede wszystkim musisz stosować odpowiednie techniki konstruowania i dystrybuowania publikowanych treści na Facebooku.
Jednym z najczęściej polecanych sposób na zwiększenie zasięgu i aktywności pod postem jest stosowanie pytań zamkniętych z wariantami odpowiedzi.
W takiej sytuacji, zamiast pytać fanów “Jaki produkt z oferty jest najatrakcyjniejszy?, zapytaj o wybór między dwiema konkretnymi propozycjami produktów oznaczając je jeszcze jako wariant A i B.
Wiele osób do czasu niepojawienia się pod postem kilku cudzych komentarzy może mieć pewne obawy przed zabraniem głosu. Na fanpage’ach, gdzie kultura komentowania występuje, ludzie dużo śmielej wchodzą w dyskusje, nauczeni, że za chwilę pojawia się inne wypowiedzi.
Jeśli Twoich postów użytkownicy nie komentują, warto wykorzystać znajomych lub pracowników, którzy mogą zostawić kilka interakcji i rozpocząć dyskusje. Dzięki temu pierwsze osoby, które wyświetlą wpis zobaczą kilka polubień i komentarzy zamiast “martwego” postu.
To może przełożyć się na większe prawdopodobieństwo zaangażowania się tych użytkowników pod wpisem.
Możesz również zostawić własny komentarz pod postem z prywatnego profilu na Facebooku – coś w stylu “Jeżeli macie jakieś dodatkowe pytania — to śmiało piszcie! Jestem tu, aby na nie odpowiedzieć;)”.
Wykorzystywanie takiego prostego zabiegu, może wypracować w późniejszym czasie stałą dyskusję pod publikowanymi treściami na Twoim fanpage.
Jeżeli zaczną pojawiać się komentarze pod postem warto wejść w dyskusje z użytkownikiem dopytując się o szczegóły jego wyboru niżeli odpisując zwykłe “dziękuje za odpowiedź”.
Możesz w takiej sytuacji zadać dodatkowe pytania takie jak:
- “Dlaczego ten produkt wybrałeś? Co Cię do tego skłoniło?”,
- “Jakie inne produkty z naszej oferty Ci się podobają?”,
- “Co moglibyśmy dodać do naszej oferty produktowej, aby ją uatrakcyjnić?”
Aby zwiększyć zasięg i aktywność pod postem, możesz również wykorzystać płatną kampanie reklamową z celem “aktywność pod postem” – taka kampania jeszcze bardziej zwiększy liczbę interakcji pod Twoim postem.
Warto pamiętać, też o tym, aby publikować różne typy postów, dzięki czemu będziemy w stanie docierać do różnych osób na Facebooku. Jedna grupa dużo lepiej będzie konsumować infografiki, a inna chętniej klikać w linki do artykułów na naszym blogu.
Takie rzeczy mają znaczenie z punktu widzenia algorytmu Facebooku, który stara się wyświetlać użytkownikom te posty, w które najchętniej się angażują.
Więcej na temat pomysłów na angażujący post znajdziesz w osobnym artykule – 8 inspiracji na angażujące posty na Facebooku
Czy godzina publikacji postu na Facebooku ma znaczenie?
Wiele jest na ten temat teorii przedstawianych przez marketerów. Jedni piszą, że czas publikacji ma ogromny wpływ, inni twierdzą, że to nie ma żadnego wpływu na zasięg i zaangażowanie użytkowników Facebooka pod naszymi postami.
Jeżeli chodzi o mnie, to uważam, że czas publikacji nie ma aż tak dużego znaczenia jak jego kontekst oraz dotychczasowe zaangażowanie fanów w publikowane przez nas treści.
Więcej na temat czasu publikacji postów napisałem w osobnym artykule na blogu. Dlatego, jeżeli chcesz więcej na ten temat przeczytać to zapraszam do kliknięcia linku poniżej.
Kiedy publikować posty na Facebooku by mieć duże zasięgi i zaangażowanie? Artykuł w dużej mierze opierałem na własnych obserwacjach oraz informacjach od innych osób zajmujących się marketingiem na Facebooku.
Dłuższe posty osiągają mniejsze zasięgi i zaangażowanie?
Na koniec chciałem wspomnieć o tworzeniu dłuższych wpisów na Facebooku i tego czy osiągają mniejsze zasięgi i zaangażowanie niż nasze krótsze wypowiedzi.
Z doświadczenia wiem, że duża liczba osób boi się publikacji takich postów na swoim Facebooku twierdząc, że nikt nie będzie w stanie tego przeczytać. W efekcie wielu social media managerów stara się zmieścić w maksymalnie 5 linijkach tekstu, aby uniknąć pojawienia się przycisku “Zobacz więcej”.
Moim zdaniem nie trzeba się tego obawiać. Każde dodatkowe kliknięcie w post sprawia, że algorytm otrzymuje informacje o tym, że wpis może być interesujący i warto zwiększyć jego zasięg.
Takie posty nie osiągają mniejszych zasięgów i aktywności niż krótsze wpisy. Mogą nawet osiągnąć nieco lepsze wyniki niż te drugie z powodu konieczności kliknięcia przycisku “Zobacz więcej” – co jest jasnym sygnałem dla algorytmów Facebooku o atrakcyjności postu.
Jednak, aby osiągać duże zasięgi i zaangażowanie w takich postach, warto poznać dobre praktyki tworzenie dłuższych wpisów.
Dobre praktyki dotyczące tworzenia dłuższych wpisów na Facebooku
- Pierwsze zdanie potraktuj jako nagłówek, oddzielając je od reszty enterem i napisz je prostym językiem, który zachęci do przeczytania całego wpisu,
- Zadbaj o to, aby akapity nie miały więcej niż 3-4 linijki tekstu na urządzeniach mobilnych – takie teksty dużo łatwiej się czyta niż zlepek wielu zdań,
- W dłuższych akapitach warto podzielić tekst na punkty – możesz wykorzystać kolorowe emotikony jako punktorów np. gwiazdki lub strzałki,
- Wykorzystaj Jasnopis.pl – dzięki temu sprawdzisz, czy możesz wykorzystać prostsze słowa lub krótsze zdania,
- Sprawdź tekst jeszcze raz i przeczytaj go na głos – to pozwoli Ci wyłapać przegapione błędy, dodać wykrzykniki, emotikony lub dodatkowe entery między akapitami dla lepszego efektu
Mam nadzieję, że te kilka informacji na temat budowania zasięgów i zaangażowania na Facebooku przydadzą się Tobie.
Porady zawarte w tym artykule możesz z powodzeniem wykorzystać również w innych social mediach takich jak: LinkedIn lub Instagram.
Warto doczytać:
- Edge Rank na Facebooku – Czyli jak osiągać duże zasięgi postów – Dowiedź się jak działa algorytm Facebooka i zacznij tworzyć efektywniejsze treści
- Kiedy publikować posty na Facebooku by mieć duże zasięgi i zaangażowanie? – Dowiedź się czy czas publikacji postów na Facebooku ma znaczenie, a jeżeli tak to w jakich sytuacjach
- Jak reklamować się na Facebooku za darmo? 5 sprawdzonych sposobów – Sprawdź jak za darmo możesz reklamować swój biznes na Facebooku
Dominik Zych
Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl