Do przeczytania w 5 min.

Influencer Marketing — czym jest ten nowy trend reklamowania się poprzez osoby znane i rozpoznawalne?

Influencer Marketing stale zyskuje na popularności i coraz częściej jest wybierany jako główna metoda promocji marki. Dla wielu marek polecanie przez osoby popularne czy znane jest idealnym sposobem na to, aby zyskać nowych klientów oraz rozpoznawalność.

Sposób ten posiada również wiele plusów, oraz zalet, które warto wykorzystać. Influencer Marketing jest też możliwy do wykonywania przez osoby prywatne, które posiadają mały budżet reklamowy. Czym jest zatem influencer marketing? Jak wykorzystać go będąc małą firmą / marką lub osoba prywatną? Dlaczego warto? Odpowiedzi na te pytania prezentujemy poniżej.

Spis treści:

Czym jest Influencer Marketing?

Influencer marketing to marketing, który opiera się na polecaniu przez osoby znane — rozpoznawalne w gronie swoich fanów naszej marki. Osoby takie polecają nas swojej publiczności w zamian za pieniądze. Po opłaceniu promocji mogą one w zależności od kanału działalności nagrać promujący film, udostępnić materiał tekstowy czy dodać reklamującego posta.

Influencer Marketing jest bardzo popularny szczególnie na zachodzie, gdzie topowe gwiazdy otrzymują duże sumy za zareklamowanie zegarka lub torebki danej firmy. W Polsce również wiele znanych i rozpoznawalnych osób oferuje coraz częściej otwarcie nazwy danej marki czy prowadzi otwartą reklamę danej firmy w zamian za pieniądze.

Na rynku działa też wielu influencerów, którzy nie są osobami publicznymi — ogólnie rozpoznawalnymi, ale prowadzą swoje blogi czy portale społecznościowe i posiadają pewne grono fanów. W sieci istnieje również wiele portali, które łączą influencerów z osobami, które chcą się w ten sposób reklamować.

Influencer marketing może odbywać się również na różne sposoby. Reklama naszej marki może być niejako ukryta i mieć formę np. przypadkowego użycia danego produktu lub wręcz przeciwnie — otwarta, jawna czy mieć postać materiału tekstu nt. naszego produktu.

Influencerzy działają na różnych portalach mając swoje blogi, strony internetowe, kanały społecznościowe takie jak FB czy Instagram oraz kanały na YouTube. Obecnie praktycznie w każdej kategorii i na każdym kanale znajdują się osoby — liderzy branży, którzy w zamian za opłatę są w stanie reklamować inne osoby czy marki.

Ważnym elementem influencer marketingu są koszty i cena promocji. Jest ona uzależniona od wielu czynników. Zaliczyć do nich można popularność danego influencera oraz liczbę jego fanów, rodzaj promocji czy rodzaj platformy społecznościowej. Koszty publikacji posta na Facebooku czy Instagramie będą dużo niższe niż np. materiału video lub wpisu blogowego dla takiej samej grupy osób. Promocje jednak w takim stylu możemy zacząć już od kilkunastu złotych, za które dotrzemy do kilkuset odbiorców.

Warto doczytać: Jak sprzedawać na Instagramie wykorzystując Influencerów?

Dlaczego Influencer Marketing jest taki skuteczny?

Influencer Marketing jest korzystny pod wieloma względami. Pierwszą zaletą jest sam fakt polecania naszej marki lub osoby przez osoby znane, popularne i rozpoznawalne. Wiele badań dotyczących marketingu potwierdza, że osoby mające do wyboru kilka produktów wybiorą przeważnie ten, który został mi polecony. W tym wypadku polecenia dokonuje idol danej grupy, co jest jeszcze bardziej korzystniejsze. Wiele osób z ciekawości zapozna się z naszą marką, gdy zobaczy ją w materiale swojego ulubionego youtubera czy blogera.

Dużym plusem jest też pozytywny odbiór reklamy. Nie jest ona nachalna, ma atrakcyjną i ciekawą formę oraz możemy w niej przedstawić wiele swoich zalet. Reklama, która będzie publikowana osobom z danej grupy tematycznej, uzyska znacznie lepszy wynik aniżeli w grupie przypadkowych osób. Jest to targetowanie, które wpływa też na efektywne wydawanie budżetu reklamowego.

Reklamowanie się poprzez influencer marketing pozwala nawiązywać długotrwałe i jakościowe relacje z potencjalnymi klientami. Osoby takie będą z pewnością pamiętały o naszej marce z racji, iż polecała ją ich ulubiona osoba. Nawet jeśli od razu nie wykupią naszego produktu, to w przyszłości mogą to zrobić. Sam materiał promocyjny pozostaje również często na stałe na profilu influencera lub jest tam przez określoną ilość czasu.

Czy i kiedy warto używać Influencer Marketing?

Zdecydowanie tak! Influencer marketing jest bardzo korzystną formą reklamowania się. Możemy korzystać z wielu zalet i korzyści, jest też prosty w uruchomieniu i możliwy do zastosowania przez osoby prywatne.

Z pewnością warto wykorzystać Influencer marketing w kilku przypadkach. Pierwszy z nich to sytuacja, w której wchodzimy dopiero na rynek i mamy mały budżet reklamowy. W cenie kilkudziesięciu złotych będziemy w stanie zorganizować nawet dwie lub trzy kampanie czy jedną w której dotrzemy do kilku – kilkunastu tysięcy osób.

Ten rodzaj reklamowania się sprawdzi się też, jeśli jesteśmy dużą marka o ugruntowanej pozycji. Oprócz pozyskiwania klientów będziemy budować pozytywny wizerunek naszej marki oraz zwiększyć jej zasięg. Najlepszym przykładem na to, że warto wybierać ten sposób promocji, jest współpraca wielu topowych marek z różnymi influencerami.

Jak wyszukiwać influencerów?

Jeśli zdecydowaliśmy się na influencer marketing mamy kilka możliwości wyszukania i nawiązania współpracy z influencerami. Pierwszym i zdecydowanie najpopularniejszym sposobem jest skorzystanie z serwisów łączących influencerów z reklamodawcami.

Jeśli chcemy promować się w ten sposób, wystarczy się na nich zarejestrować i rozpocząć wyszukiwanie influencerów. Możemy sortować ich w serwisie ze względu na dany kanał aktywności np. YouTube czy Facebook, ilość fanów lub cenę, jaką żądają za promocję. Gdy znajdziemy odpowiedniego influencera, możemy wysłać mu ofertę i nawiązać współpracę z nim. Niektóre portale pobierają opłatę za pośrednictwo, a niektóre łączą influencerów i reklamodawców za darmo.

Influencerów wyszukiwać możemy również na poszczególnych portalach społecznościowych czy kanałach, na których nam zależy. Warto w takiej opcji wejść np. na YouTube czy Facebooka i wyszukiwać liderów branżowych, którzy prowadzą popularne profile. Do takich osób możemy zgłosić się osobiście. Zdecydowana większość będzie zainteresowana możliwością zarobku i polecenia naszej marki wymiana za opłatę.

Tyle na dziś! Mam nadzieję, że rozważycie pomysł wdrożenia Influencer Marketingu w swoich działaniach reklamowych;)

Warto doczytać:

  1. Jak zabrać się za marketing w mediach społecznościowych? Planujemy swoją obecność w social mediach – Sprawdź jak zacząć skutecznie promować się na portalach typu Facebook i Instagram
  2. 7 porad marketingowych w mediach społecznościowych, które pomogą rozwinąć Twój biznes – Poznaj 7 przydatnych rad, które pozwolą Ci lepiej wykorzystać potencjał social media
  3. Czym jest social selling i jak dzięki niemu sprzedawać? – Zacznij sprzedawać swoje produkty lub usługi na portalach społecznościowych wykorzystując prywatny profil

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl